Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridag 15 september?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Batteridag i juni?

Inläggav vigge50 » 27 maj 2020 17:13

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?


Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.

Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.
vigge50
 
Inlägg: 6163
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare taliz » 27 maj 2020 21:28

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?


Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.

Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.
Vad får dig att tro att de har så höga administrativa kostnader?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 27 maj 2020 21:49

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?


Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.

Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.

Kostnader som ett företag har för tillverkning, försäljning, utveckling, expansion och administration har väldigt lite att göra med priset på produkten.

Skulle Tesla plötsligt kunna tillverka en Modell Y för $1 eller bli av med alla övriga kostnader så skulle de inte sänka priset på den bara för detta. Tillverkningshastigheten har ju inte ändrats och kundernas villkor för köp har inte heller ändrats. Ändras plötsligt istället antalet bilar de kan tillverka eller köpviljan så är det mer troligt att priset ändras.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10131
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Batteridag i juni?

Inläggav SwedenEvGuru » 28 maj 2020 10:03

Med start av tillverkning av Tesla bilar i Tyskland så hoppas iallafall jag att kringkostnader minskar som Tullkostnaden, fraktkostnader från Usa och annat pappersarbete som kan tillkomma från import utanför Eu området.

Sverige har 25% Vat denna undkommer vi aldrig om inte reglerna ändras. 10% Tullkostnader utanför Eu området som kommer försvinna helt innanför Eu området, antar att fraktkostnaden per bil kommer minska radikalt Tyskland Vs Usa sedan alla hanteringskostnader i xtra pappers exercis.

Så logiskt så ska bilarna gå ner minst 10% enbart i minskade tullkostnader men frågan är självklart om Tesla tar dessa som extra förtjänster eller låter kunderna få del av detta för att kränga mer bilar.
SwedenEvGuru
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 17:08

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 08 jun 2020 17:30

Använder CATL Tesla teknik för sina nya batterier?


CATL announced that it is ready to produce the new million-mile battery and Tesla’s Model 3 made at Gigafactory Shanghai is reportedly going to be first to get the new battery.

Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) is ready to produce a battery that lasts 16 years and 2 million kilometres (1.24 million miles), chairman Zeng Yuqun said in an interview at company headquarters in Ningde, in southeast China’s Fujian province.”



https://electrek.co/2020/06/08/tesla-ne ... tion-catl/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5665
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 09 jun 2020 15:40

Kommer Tesla model Y vara den som först får de nya batterierna av de modeller som kommer till Europa?

Teslas batteri på en miljon mil kommer att debutera i Model Y.

I månader har Tesla-chef Elon Musk lockat investerare och konkurrenter med löfte om att presentera banbrytande framsteg inom batteriteknologi under en "batteridag" . Det sistnämnda datumet, efter flera uppskjutningar: I juni. Elbilstillverkaren bör fortsätta planera att introducera den nya batteriteknologin i sina första fordonsmodeller i år eller i början av nästa år senast. Det finns några indikationer på att det nya batteriet kommer att sätta nya standarder när det gäller kostnader och hållbarhet. Rykten säger att de nya batterierna kommer att pågå en miljon mil - motsvarande 1,6 miljoner kilometer.

Eftersom det kan antas att bara ett fåtal fordon faktiskt uppnår denna körsträcka, kan de nya Tesla-batterierna fortfarande användas effektivt under lång tid i andra livslängdapplikationer, enligt källor från Tesla-miljörapporten. En annan attraktiv spak på kostnadssidan eftersom batterilagring kan generera höga intäkter inom energitillämpningar. Det är för närvarande cirka 700 till 1000 euro som en butik med e-bilkapacitet kan uppnå per år.

Källorna från Tesla-miljön talar till och med om Tesla som arbetar med V2G-applikationer där elbilar redan tillhandahåller batterikapacitet för tjänster i elnätet under sin användningstid, till exempel för att kompensera för toppbelastningar och flaskhalsar på morgonen, runt middagstid och på kvällen . Detta belönas också av nätoperatörerna, även om bara en liten del av batterikapaciteten släpps. Med en global flotta på mer än en miljon elbilar som kan leverera el tillbaka till nätet kan Tesla vara ett slags gigantiskt svärmbatteri som skulle nå status som ett energiföretag som konkurrerar med traditionella energileverantörer, säger källorna.

Det nya lågprisbatteriet - även känt under projektnamnet Roadrunner - är utformat för att få priserna på Tesla elbilar till nivå med jämförbara förbränningsmotorer. Vad Tesla Model 3 riktar sig till konkurrenter som BMW: s 3-serie eller Audi A4. Nuvarande rykten tyder emellertid på att de nya batterierna initialt kommer att installeras i Tesla Model Y, den kompakta SUV som delar plattformen med Model 3, och som också kommer att produceras i den tyska gigafactory i södra Berlin från 2021 .

Det nya "miljoner mil" -batteriet, som ska stå i centrum för Teslas framtida strategi, utvecklades tillsammans med Kinas Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) och använder teknik utvecklad av Tesla i samarbete med ett team av utvalda batteriexperter. Det nya batteriet bör möjliggöra en högre energitäthet och längre livslängd till lägre kostnader och bör baseras på innovationer som lågkobolt- och koboltfria batterikemikalier samt användning av nya kemiska tillsatser, material och beläggningar.

Mindre än 80 dollar per kilowattimme?
CATL sägs också ha utvecklat en enklare och billigare metod för packning av battericeller, känd som cell-till-pack, vilket sägs eliminera det mellanliggande steget för att binda celler. Förutom de som redan nämnts, bör Tesla också använda den här tekniken för att kunna minska batteriets vikt och kostnader. Med de ovannämnda åtgärderna sägs priset för de koboltfria litiumjärnfosfatbatterierna från CATL ha sjunkit under $ 80 per kilowattimme, varvid kostnaderna på cellnivån sjönk under $ 60 per kWh. De lågkobolt-NMC-batterierna från CATL sägs kosta cirka $ 100 per kWh. Falla under det magiska märket på $ 100 per kWh för batteripaket - överlägset den dyraste komponenten i en elbil- anses avgörande för att elbilar kan säljas till ett liknande eller till och med billigare pris än bensin och diesel.

Tesla kommer också att planera att implementera nya, mycket automatiserade batteriproduktionsprocesser som massivt kommer att påskynda produktionen och minska arbetskraftskostnaderna. Batterierna ska tillverkas i "terafactories", som sägs vara cirka 30 gånger större än "gigafactory" i Nevada. Ledaren för e-bilindustrin arbetar också genom sitt dotterbolag Redwood Materials för återvinning och återvinning av viktiga och dyra batteriråvaror som nickel, kobolt och litium samt på andra livslängdstillämpningar av elbilbatterier i nätlagringssystem, som 2017 under 2017 Australien byggde nödlagringslagring .

" Vi måste verkligen se till att vi uppnår en mycket brant ramp i batteriproduktionen och ytterligare förbättrar kostnaden per kilowattimmar för batterierna - detta är väldigt grundläggande och extremt svårt, " sade Tesla-chef Musk i januari. " Vi måste skala batteriproduktionen till en nivå som människor inte kan föreställa sig i sina vildaste drömmar idag. "





https://www.elektroauto-news.net/2020/t ... l-y-debuet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5665
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare fth » 10 jun 2020 11:25

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2544
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare taliz » 10 jun 2020 11:49

Att CATL säger att de är redo att sälja till andra tillverkare tyder ju på att det INTE är Teslas egna(Maxwell) teknologi.

Helt klart verkar det hända rätt mkt på batterifronten i närtid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 jun 2020 05:54

Klart intressant att höra på batteridagen om i vilka volymer Tesla kommer att tillverka sina nya batterier.

För när man får upp volymproduktion av Tesla Semi, då krävs det väldiga volymer av batterier, eftersom en Semi lastbil har ca 10ggr större batteri än en personbil.

10.000 Semis motsvarar ca 100.000 personbilar.


Tesla Semi Volume Production Confirms Battery Production Bottleneck Issue Is Solved For All Models

ARK Invest predicted that TSLA Terafactories could resolve the company's battery production constraints. With the issue solved, ARK believes Tesla could scale its manufacturing to one million units per year. Elon Musk and CFO Zachary Kirkhorn hinted that Tesla Gigafactories were growing at an exponential rate and could be called Terafactories. The Semi reaching volume production supports Musk and Kirkhorn's words during TSLA's Q1 2020 Earnings Call. 





https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... dster-2020
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5665
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag i juni?

Inläggav dd88 » 16 jun 2020 09:20

Vad tror ni Tesla kommer fokusera på under Battery Day när CATL claimade "million mile battery"-nyheten och samtidigt tryckte på att dom är redo för order?

Pris? Energitäthet?
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 982
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

FöregåendeNästa

Återgå till Tesla Energy / SolarCity

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.