Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor.


Screenshot_20210618-194657_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210618-195501_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date

Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.

Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:

Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date

Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.

Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
En teori:
Möjligen skulle det kunna vara så att Tesla, med erfarenheter från pilotanläggningen, beslutat att kontraktera ut 4680 från start.
Det skulle kunna vara en anledning till att produktionsstart för bilar med 4680 blivit fördröjd.
Dvs när man fått till kontrakt med Samsung och/eller LG och de börjar producera, då kan Tesla börja leverera bilar med 4680.

De nya Tesla-fabrikerna skall ju producera batterier också, men det kan ju vara så att det blir likt Nevada där Tesla äger fabriken, men Panasonic "hyr in sig" och producerar celler.
Dvs i Berlin så skulle det kunna bli Samsung eller LG som producerar cellerna, i Teslas fabrik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:

Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date

Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.

Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
En teori:
Möjligen skulle det kunna vara så att Tesla, med erfarenheter från pilotanläggningen, beslutat att kontraktera ut 4680 från start.
Det skulle kunna vara en anledning till att produktionsstart för bilar med 4680 blivit fördröjd.
Dvs när man fått till kontrakt med Samsung och/eller LG och de börjar producera, då kan Tesla börja leverera bilar med 4680.

De nya Tesla-fabrikerna skall ju producera batterier också, men det kan ju vara så att det blir likt Nevada där Tesla äger fabriken, men Panasonic "hyr in sig" och producerar celler.
Dvs i Berlin så skulle det kunna bli Samsung eller LG som producerar cellerna, i Teslas fabrik.
Hoppas inte det. Tesla har redan beställt och börjat färdigställa linor för egen volymproduktion i år. Produktionsstart för Samsungs 4680 är först 2023. Här är korrekt länk till nyheten: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... d-by-tesla

Tesla licenserar antagligen tabless till de som vill tillverka 4680 åt dem. Frågan är bara om Tesla tillåter dem att även sälja 4680 till andra? Jag tycker det känns troligt. Det hade bara varit bra för Tesla om 4680 blir en standardstorlek i industrin.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter. :D
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter. :D
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true

/fth
Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

thebishop skrev:
Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?
De goda nyheterna var väl främst att dom gått från 20% till 70-80%.

Förhoppningen är förstås också att utvecklingen fortsätter, även om dom sista procenten/decimalerna tyvärr oftast är svårast.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

thebishop skrev:
fth skrev:
Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter. :D
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true

/fth
Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?
Panasonic har haft stora problem med yield på 2170 i Giga Nevada. Jag har aldrig sett någon procentandel men de är garanterat inte nära 99,9%. Jag tolkade det som att den dåliga yielden var den främsta anledningen till att JB Straubel startade Redwood Materials för några år sedan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
thebishop skrev:
fth skrev:
Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter. :D
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true

/fth
Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?
Panasonic har haft stora problem med yield på 2170 i Giga Nevada. Jag har aldrig sett någon procentandel men de är garanterat inte nära 99,9%. Jag tolkade det som att den dåliga yielden var den främsta anledningen till att JB Straubel startade Redwood Materials för några år sedan.
Enligt Rob Maurer (Tesla Daily) ligger yield för Giga Nevada på typ 95%, låter inte alls ouppnåeligt för 4680 om dom redan förbättrat så pass mycket. Som sagt, det brukar vara dom sista procenten/decimalerna som är svårast att uppnå, om 95% är ”good enough” så känns det inte så långt borta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Jordad skrev:
thebishop skrev:
fth skrev:
Tesla verkar börja få ordning på 4680-produktionen, om dessa uppgifter stämmer är det mycket goda nyheter. :D
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... ssion=true

/fth
Det är ju toppen om de får det, ser verkligen fram mot att kunna se dem i fordon - men 70-80% yield är ju rätt långt borta från ok, antagligen är väl typ 99.9+% rimligt för något som är såpass enkelt i konstruktion som en battericell, eller någon som vet mer exakt?
Panasonic har haft stora problem med yield på 2170 i Giga Nevada. Jag har aldrig sett någon procentandel men de är garanterat inte nära 99,9%. Jag tolkade det som att den dåliga yielden var den främsta anledningen till att JB Straubel startade Redwood Materials för några år sedan.
Enligt Rob Maurer (Tesla Daily) ligger yield för Giga Nevada på typ 95%, låter inte alls ouppnåeligt för 4680 om dom redan förbättrat så pass mycket. Som sagt, det brukar vara dom sista procenten/decimalerna som är svårast att uppnå, om 95% är ”good enough” så känns det inte så långt borta.

/fth
Ja 95% låter mer troligt. Det har blivit bättre senaste åren och lyckas de dessutom återvinna förkastade celler hyggligt så är det antagligen riktigt bra yield sett till använt material. 4680 kommer också vara långt mer effektiv att tillverka jämfört med gamla celler.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Rapport: Tesla förhandlar med fyra tillverkare om att producera 4680 batterier i Kina.

Enligt Teslas vd Elon Musk kommer batterileveranserna från partners att fördubblas under det kommande året jämfört med 2021 - vilket skulle möjliggöra produktion av fler elbilar och stationära batterier. Men nästa tillväxtsteg är tydligen redan under förberedelse: Enligt en rapport förhandlar Tesla med två befintliga och två nya partners i Kina om att leverera celler i det 4680 -format som det utvecklade själv.

Fler batterival för Tesla
Tesla köper för närvarande celler i olika format och med olika kemikalier från sin första partner Panasonic samt från de två leverantörerna, CATL från Kina och LG Energy Solutions från Sydkorea, som tävlar om marknadsledarskap. Alla tre har redan angett att de också är intresserade av produktionen av de 4680 celler som presenterades i september 2020. Dessutom ska Tesla nu förhandla med två andra tillverkare.

Den kinesiska portalen 36Kr rapporterade på tisdagen, med hänvisning till källor i branschen. Följaktligen pratar Tesla inte bara med sina tidigare partners CATL och LG om en leverans på 4680, utan också med de två mindre tillverkarna Eve och BAK Battery. Enligt rapporten har Eve Energy hittills specialiserat sig på prismatiska celler med LFP -kemi, men enligt egen information arbetar det också med runda celler i stora format och planerar att producera dem i större skala från 2023. BAK presenterade i sin tur redan 4680 celler i mars och vill också gå i serieproduktion 2023.

Urvalet av möjliga batteripartners för Tesla växer, och enligt rapporten från Kina förbereder företaget aktivt nya leveranser. Kort därefter utfärdade dock Eve ett förnekande: De förhandlar inte med Tesla om cylinderceller med hög kapacitet, sade företaget, enligt Twitter-rapporter. Vad som är slående är dock att uttalandet är formulerat mycket specifikt. Till exempel lämnar det möjligheten att Tesla vill ha LFP -batterier från Eve.

4680 -format endast en tredjedel, enligt Musk
Tesla vill tillverka de 4680 celler som presenterades i september 2020 (se bilden ovan) själv i stor skala och med svåra innovationer inom design- och produktionsprocesser, men de vill också få dem från partners. Företagets egen pilotproduktion byggs i en byggnad nära elbilsfabriken i Fremont och förväntas nå en årlig hastighet på 10 gigawattimmar i slutet av 2021. En initial kapacitet på 50 gigawattimmar per år planeras för tyska Gigafactory nära Berlin. Men nyligen sa VD Elon Musk överraskande att företagets eget 4680 -format bara skulle utgöra en tredjedel av den cellkapacitet som Tesla använder på lång sikt
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... rien-40662
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Tesla patenterar 4680 batteri teknik.
Tesla Filed a Patent to Improve the Chemistry of Energy Storage Devices, Likely Related to 4680 Cells

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... 4680-cells
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor om Tesla batterier.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


StoreDot reveals fast-charging 4680 cylindrical cell with ability to be fully-charged in 10 minutes.

Israel-based StoreDot, the developer of extreme fast charging battery technology for electric vehicles (earlier post), has demonstrated a prototype 4680 form factor cell that is fully charged in just 10 minutes.
https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... redot.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Bra artikel om JB Straubels Redwood Materials. Det har inte direkt med Tesla att göra men Tesla kan säkert bli största kunden.

Länk: https://www.bloomberg.com/news/articles ... f=1f7Aj053
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Ny information om 4680-produktionen från Sawyer Merritt @SawyerMerritt på Twitter:
twee.jpg
I’ve been told the following info:

Tesla 4680 yield is very good. They are still working on the throughput. Many variables at play: increasing speed uncovers simple engineering issues that need adjusting or fixing.

4680s have been in production for a long time now on the pilot line. Some 4680s are going to multiple testing facilities in US & Germany. Other 4680s are being used by the structural pack engineering team, rest are being stockpiled. It’s unknown how many they've stockpiled.

Initial 4680 production capacity installation at Giga Texas will be for around 500k vehicles per year. Let’s be clear, this is just the initial capacity. Capacity will increase over time, and quite significantly with added 4680 production lines, which are modular.

Tesla’s been very happy with the progress and they haven’t hit any major hurdles recently. All the FUD that 4680 design will fail/is bad, they will need to change the chemistry, production isn't anywhere close, etc. All that is completely wrong. What Tesla is accomplishing is [Exploding head]
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Ny information om 4680-produktionen från Sawyer Merritt @SawyerMerritt på Twitter:
twee.jpg
I’ve been told the following info:

Tesla 4680 yield is very good. They are still working on the throughput. Many variables at play: increasing speed uncovers simple engineering issues that need adjusting or fixing.

4680s have been in production for a long time now on the pilot line. Some 4680s are going to multiple testing facilities in US & Germany. Other 4680s are being used by the structural pack engineering team, rest are being stockpiled. It’s unknown how many they've stockpiled.

Initial 4680 production capacity installation at Giga Texas will be for around 500k vehicles per year. Let’s be clear, this is just the initial capacity. Capacity will increase over time, and quite significantly with added 4680 production lines, which are modular.

Tesla’s been very happy with the progress and they haven’t hit any major hurdles recently. All the FUD that 4680 design will fail/is bad, they will need to change the chemistry, production isn't anywhere close, etc. All that is completely wrong. What Tesla is accomplishing is [Exploding head]
/fth
Intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
Ny information om 4680-produktionen från Sawyer Merritt @SawyerMerritt på Twitter:
twee.jpg
I’ve been told the following info:

Tesla 4680 yield is very good. They are still working on the throughput. Many variables at play: increasing speed uncovers simple engineering issues that need adjusting or fixing.

4680s have been in production for a long time now on the pilot line. Some 4680s are going to multiple testing facilities in US & Germany. Other 4680s are being used by the structural pack engineering team, rest are being stockpiled. It’s unknown how many they've stockpiled.

Initial 4680 production capacity installation at Giga Texas will be for around 500k vehicles per year. Let’s be clear, this is just the initial capacity. Capacity will increase over time, and quite significantly with added 4680 production lines, which are modular.

Tesla’s been very happy with the progress and they haven’t hit any major hurdles recently. All the FUD that 4680 design will fail/is bad, they will need to change the chemistry, production isn't anywhere close, etc. All that is completely wrong. What Tesla is accomplishing is [Exploding head]
/fth
Vore toppen om det stämde, då blir 2022/2023 intressant, kanske får 800km räckvidd på model s till sist!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Mycket intressant idag i Berlin kring 4680. Många var överens om innan att med tabless räcker det att kyla kortsidorna. Men Tesla visade ett pack som ser ut att ha liknande parallell kylning längs långsidorna som man har haft tidigare. Eftersom packen ser så lika ut är kanske produktionspack även fyllda av samma blå massa som 2170-packen.

2170
20211009_142240.jpg
2170 produktionspack
Tesla-3-Battery-1-individual-cells-1.jpg
4680
20211009_134438.jpg
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Ny cellkontakt
20211009_190615.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Tesla vill rampa upp 4680 tillverkningen så säkerställer man att de ha tillräckligt med råvaror.
Tesla inks new nickel supply deal, inches closer to 4680 battery cell mass production.

Tesla’s goal of mass-producing its 4680 battery cells recently took a significant step forward on Wednesday, when New Caledonian miner Prony Resources announced that the EV maker had agreed to purchase 42,000 tonnes of nickel in a multi-year deal. Nickel is a key material that Tesla needs for its high-powered batteries, such as the 4680 cells that are currently in pilot production at the company’s Kato Road facility in Fremont, California.
In a statement, Prony noted that it is aiming to produce 44,000 tonnes of nickel by 2024, effectively doubling its estimated 2021 output. During a news conference, Antonin Beurrier, Prony’s chief executive, confirmed that Tesla is now the mining company’s largest client to date. While he did not specify any details of Prony’s deal with Tesla, Beurrier did state that the 42,000-tonne volume for the EV maker was indicative and could vary.

https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... pply-deal/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror att en stor anledning till Teslas batteridag den 22 september 2020 var att man ville förhandla ner priset på batteriköp.

Electric Viking gör bedömningen att av Teslas behov av ca 135GWh batterier under 2022, så kanske bara 10GWh kommer från egen 4680 produktion.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor vill ha ett 4680 batteri för test.
Screenshot_20211104-001459_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

StoreDot pratar om 4680 batterier som kan ladda snabbt.

As Electrek previously reported, StoreDot announced in early September that it produced the first 4680 cylindrical cell that it claims can charge in only 10 minutes.
https://electrek.co/2021/11/10/storedot ... tion-line/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar