Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
Jag tror nog att det kommer att finnas flera olika batterityper.
Men sedan kan man ju sälja vidare till andra det man inte använder själv... med vinst.
Men sedan kan man ju sälja vidare till andra det man inte använder själv... med vinst.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridag 22 september
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tronmati skrev:Möjligt. Jag tycker ändå inte om att man tar pengar från fossilindustrin i utbyte mot fortsatta utsläpp. Om det hade drivit fossilindustrin i konkurs eller fått dem att börja bygga elbilar hade det varit en annan sak. Men i fallet med Fiat tvivlar jag på att de någonsin kommer bygga elbilar.Svenssons skrev:Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.mati skrev:Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Re: Batteridag 22 september
Eller så hjälper mati Audi att ställa om? Kanske gör större nytta än att köpa en Tesla?[JM] skrev:Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tronmati skrev:Möjligt. Jag tycker ändå inte om att man tar pengar från fossilindustrin i utbyte mot fortsatta utsläpp. Om det hade drivit fossilindustrin i konkurs eller fått dem att börja bygga elbilar hade det varit en annan sak. Men i fallet med Fiat tvivlar jag på att de någonsin kommer bygga elbilar.Svenssons skrev:Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.mati skrev:Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Re: Batteridag 22 september
92% av alla Audibilar som såldes i Norge i augusti var elbilar.Verdi skrev:Eller så hjälper mati Audi att ställa om? Kanske gör större nytta än att köpa en Tesla?[JM] skrev:Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tronmati skrev:Möjligt. Jag tycker ändå inte om att man tar pengar från fossilindustrin i utbyte mot fortsatta utsläpp. Om det hade drivit fossilindustrin i konkurs eller fått dem att börja bygga elbilar hade det varit en annan sak. Men i fallet med Fiat tvivlar jag på att de någonsin kommer bygga elbilar.Svenssons skrev:Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.mati skrev:Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
När är Audi uppe i dom siffrorna i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.[JM] skrev:Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridag 22 september
Vad vore optimalt?mati skrev:Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.[JM] skrev:Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
ps. Den här allmänna avogheten mot framförallt tyska biltillverkare som finns här är för mycket ibland. Är det avundsjukan?
När Kia och Hyundai släpper konverterade fossilbilar som elbilar så är alla jätteglada och nöjda. E-Niro och Kona är fantastiska sägs det (trots att det är framhjulsdrivna bullerburkar). Inte heller beskylls man för att sponsra deras fossilbilstillverkning om man köper en... Men sen gör Audi och Mercedes samma sak och då är det helt plötsligt fullständig katastrof att de inte har en dedikerad elbilsplattform? Och när VW äntligen lanserar "riktiga elbilar" då ska det ändå hittas nåt att anmärka på. Det är plastigt och dåligt. Som om koreanerna inte är plastiga...
Re: Batteridag 22 september
Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.Verdi skrev:Vad vore optimalt?mati skrev:Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.[JM] skrev:Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
ps. Den här allmänna avogheten mot framförallt tyska biltillverkare som finns här är för mycket ibland. Är det avundsjukan?
När Kia och Hyundai släpper konverterade fossilbilar som elbilar så är alla jätteglada och nöjda. E-Niro och Kona är fantastiska sägs det (trots att det är framhjulsdrivna bullerburkar). Inte heller beskylls man för att sponsra deras fossilbilstillverkning om man köper en... Men sen gör Audi och Mercedes samma sak och då är det helt plötsligt fullständig katastrof att de inte har en dedikerad elbilsplattform? Och när VW äntligen lanserar "riktiga elbilar" då ska det ändå hittas nåt att anmärka på. Det är plastigt och dåligt. Som om koreanerna inte är plastiga...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...Zalman3 skrev:Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.
Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov.
Re: Batteridag 22 september
Ja, det kan man undra. Optimalt är nog att inte ha nån bil alls. Men det funkar ju inte för mig. Enligt vissa är det optimala att skaffa en Tesla. För mig hade det varit det bästa om jag hade kunnat bygga min egen elbil. Då hade den blivit precis som jag vill ha den. Batterierna hade jag tillverkat av älvastoft som jag hittar i skogen och karossdelarna hade jag pressat ihop av gräsklipp och koskit. Typ nåt sånt. Men tyvärr lever vi inte i en fantasivärld.Verdi skrev:Vad vore optimalt?mati skrev:Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.[JM] skrev:Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridag 22 september
VW har ju beviserligen fuskat så jag har svårt att stödja det företaget. Vad är det som säger att de inte blåljuger mig rätt i ansiktet igen?Verdi skrev:För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...Zalman3 skrev:Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.
Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov.
Re: Batteridag 22 september
VW gjorde en insats för klimatet ju.LarsL skrev:VW har ju beviserligen fuskat så jag har svårt att stödja det företaget. Vad är det som säger att de inte blåljuger mig rätt i ansiktet igen?Verdi skrev:För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...Zalman3 skrev:Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.
Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov.
Re: Batteridag 22 september
Ja, de introducerade diesel som miljöbil i Sverige, UK och försökte i USA. Det var marknader där diesel knappast funnits före 00-talet. Vore intressant att se hur många som dödats av bara den lilla insatsen.Verdi skrev:VW gjorde en insats för klimatet ju.LarsL skrev:VW har ju beviserligen fuskat så jag har svårt att stödja det företaget. Vad är det som säger att de inte blåljuger mig rätt i ansiktet igen?Verdi skrev:För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...Zalman3 skrev:Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.
Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov.
Nu är jag/vi väldigt inne på en Skoda, vilket ju är en VW i fårakläder, så riktigt bra bilar kommer alltid sälja och vara intressanta.
Re: Batteridag 22 september
Kan detta vara något som presenteras på Battery day?
https://twitter.com/FredericLambert/sta ... 0114352128
https://twitter.com/FredericLambert/sta ... 0114352128
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Batteridag 22 september
Det sparade vi säkert många miljoner ton koldioxid på. Och om folk dör dessutom så är det ju ännu bättre för klimatet.LarsL skrev:
Ja, de introducerade diesel som miljöbil i Sverige, UK och försökte i USA. Det var marknader där diesel knappast funnits före 00-talet. Vore intressant att se hur många som dödats av bara den lilla insatsen.
Nu är jag/vi väldigt inne på en Skoda, vilket ju är en VW i fårakläder, så riktigt bra bilar kommer alltid sälja och vara intressanta.
Re: Batteridag 22 september
Jo, Hitlers bil lyckades ju bli en symbol för fred och frihet så som sagt en bra bil kan vända på det mesta. Har VW kommit med en bra elbil än?
Re: Batteridag 22 september
Man kan tycka vad man vill om dieselgate men vilket företag är längst fram elbilsmässigt om man bortser från Tesla ? Inte direkt Toyota.Zalman3 skrev:Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
Allmänheten bryr sig inte om dieselgate heller så det gör ingen direkt nytta att man sitter och tjurar över det. Sen är jag lite långsint själv då när det gäller egna inköp. Men frågor någon kommer jag föreslå Enyaq, ID.3 osv om det råkas vara bästa modellen för personen ifråga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Fast jag kan ju ha mina åsikter oavsett vad ”folk i allmänhet tycker”.Laban skrev:Allmänheten bryr sig inte om dieselgate heller så det gör ingen direkt nytta att man sitter och tjurar över det. Sen är jag lite långsint själv då när det gäller egna inköp. Men frågor någon kommer jag föreslå Enyaq, ID.3 osv om det råkas vara bästa modellen för personen ifråga.
Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Re: Batteridag 22 september
Generellt sett så föreslår jag alltid Tesla av den enkla anledningen att det inte finns nog med snabbladdare häruppe om man inte kör Tesla. Men alla vill inte ha en BMW 3/Audi A4 klass sedan , inte direkt den populäraste biltypen på marknaden om man så säger.LarsL skrev:Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Laban skrev:Generellt sett så föreslår jag alltid Tesla av den enkla anledningen att det inte finns nog med snabbladdare häruppe om man inte kör Tesla. Men alla vill inte ha en BMW 3/Audi A4 klass sedan , inte direkt den populäraste biltypen på marknaden om man så säger.LarsL skrev:Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Tesla har fler modeller än Model 3.
Själv rekommenderar jag ingen nånting. Folk får bilda sig en egen uppfattning och ta egna beslut.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Ja, större celler som följd av "tabless electrode"-teknik har diskuterats som en av de stora nyheterna som kan presenteras.zyax skrev:Kan detta vara något som presenteras på Battery day?
https://twitter.com/FredericLambert/sta ... 0114352128
Bilden ser ut att visa en cell i ungefär den storlek som diskuterats, så den skulle kunna vara legit.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag 22 september
Jag har slutat helt med att rekommendera elbilar. Det är helt enkelt för komplicerat att rekommendera en bil när det hänger på så många faktorer som det i dagsläget gör. Laddinfrastruktur, kostnad för snabbladdning, bilens pris, tillgång till service osv. Det som funkar för mig funkar inte för andra. Vilken bil som passar bäst får var och en avgöra för sig själv.Laban skrev:Generellt sett så föreslår jag alltid Tesla av den enkla anledningen att det inte finns nog med snabbladdare häruppe om man inte kör Tesla. Men alla vill inte ha en BMW 3/Audi A4 klass sedan , inte direkt den populäraste biltypen på marknaden om man så säger.LarsL skrev:Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridag 22 september
Är det några som tänker sitta uppe och kika? Borde vi slänga upp en discord eller slack eller dylikt för att kunna sitta och prata lite Tesla live?
Re: Batteridag 22 september
Glöm inte att det är aktiemöte samtidigt, kan säkert komma lite kul information där också.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Batteridag 22 september
Verkar vara den nya betydligt större cellen. https://electrek.co/2020/09/16/tesla-ba ... irst-look/
Re: Batteridag 22 september
Då är frågan om det är 40650 eller 4070. Förstnämnda får ju i teorin plats i S/X utan större modifiering, sistnämnda lär kräva nytt chassi.vigge50 skrev:Verkar vara den nya betydligt större cellen. https://electrek.co/2020/09/16/tesla-ba ... irst-look/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.