Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror nog att det kommer att finnas flera olika batterityper.

Men sedan kan man ju sälja vidare till andra det man inte använder själv... med vinst. :D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av [JM] »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.
Möjligt. Jag tycker ändå inte om att man tar pengar från fossilindustrin i utbyte mot fortsatta utsläpp. Om det hade drivit fossilindustrin i konkurs eller fått dem att börja bygga elbilar hade det varit en annan sak. Men i fallet med Fiat tvivlar jag på att de någonsin kommer bygga elbilar.
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron ;)
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.
Möjligt. Jag tycker ändå inte om att man tar pengar från fossilindustrin i utbyte mot fortsatta utsläpp. Om det hade drivit fossilindustrin i konkurs eller fått dem att börja bygga elbilar hade det varit en annan sak. Men i fallet med Fiat tvivlar jag på att de någonsin kommer bygga elbilar.
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron ;)
Eller så hjälper mati Audi att ställa om? Kanske gör större nytta än att köpa en Tesla? ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår tanken med utsläpprättsförsäljning, men jag hade hellre sett att Tesla hade köpt utsläppsrätter för att sedan slänga dem i papperskorgen.
Resultatet ifall de gjort detta hade med stor sannolikhet varit att Tesla gått i konkurs och övergången till elbilar hade dröjt mycket längre.
Möjligt. Jag tycker ändå inte om att man tar pengar från fossilindustrin i utbyte mot fortsatta utsläpp. Om det hade drivit fossilindustrin i konkurs eller fått dem att börja bygga elbilar hade det varit en annan sak. Men i fallet med Fiat tvivlar jag på att de någonsin kommer bygga elbilar.
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron ;)
Eller så hjälper mati Audi att ställa om? Kanske gör större nytta än att köpa en Tesla? ;)
92% av alla Audibilar som såldes i Norge i augusti var elbilar.
När är Audi uppe i dom siffrorna i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron ;)
Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
[JM] skrev:
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron ;)
Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
Vad vore optimalt?


ps. Den här allmänna avogheten mot framförallt tyska biltillverkare som finns här är för mycket ibland. Är det avundsjukan?

När Kia och Hyundai släpper konverterade fossilbilar som elbilar så är alla jätteglada och nöjda. E-Niro och Kona är fantastiska sägs det (trots att det är framhjulsdrivna bullerburkar). Inte heller beskylls man för att sponsra deras fossilbilstillverkning om man köper en... Men sen gör Audi och Mercedes samma sak och då är det helt plötsligt fullständig katastrof att de inte har en dedikerad elbilsplattform? Och när VW äntligen lanserar "riktiga elbilar" då ska det ändå hittas nåt att anmärka på. Det är plastigt och dåligt. Som om koreanerna inte är plastiga...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
mati skrev:
[JM] skrev:
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron ;)
Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
Vad vore optimalt?


ps. Den här allmänna avogheten mot framförallt tyska biltillverkare som finns här är för mycket ibland. Är det avundsjukan?

När Kia och Hyundai släpper konverterade fossilbilar som elbilar så är alla jätteglada och nöjda. E-Niro och Kona är fantastiska sägs det (trots att det är framhjulsdrivna bullerburkar). Inte heller beskylls man för att sponsra deras fossilbilstillverkning om man köper en... Men sen gör Audi och Mercedes samma sak och då är det helt plötsligt fullständig katastrof att de inte har en dedikerad elbilsplattform? Och när VW äntligen lanserar "riktiga elbilar" då ska det ändå hittas nåt att anmärka på. Det är plastigt och dåligt. Som om koreanerna inte är plastiga...
Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...

PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.

Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
[JM] skrev:
Men du har ju också sponsrat audis fossiltillverkning genom att köpa en E-Tron ;)
Ja, det är inte optimalt. Och det blir likadant för nästa bil som kommer ersätta Audin. Men vad är alternativet? En Tesla är inget alternativ för mig.
Jag försöker se det som Verdi säger, man visar för dem att det finns en efterfrågan för elbilar och förhoppningsvis så hjälper det i omställningen.
Vad vore optimalt?
Ja, det kan man undra. Optimalt är nog att inte ha nån bil alls. Men det funkar ju inte för mig. Enligt vissa är det optimala att skaffa en Tesla. För mig hade det varit det bästa om jag hade kunnat bygga min egen elbil. Då hade den blivit precis som jag vill ha den. Batterierna hade jag tillverkat av älvastoft som jag hittar i skogen och karossdelarna hade jag pressat ihop av gräsklipp och koskit. Typ nåt sånt. Men tyvärr lever vi inte i en fantasivärld. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...

PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.

Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov. ;)
VW har ju beviserligen fuskat så jag har svårt att stödja det företaget. Vad är det som säger att de inte blåljuger mig rätt i ansiktet igen?
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...

PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.

Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov. ;)
VW har ju beviserligen fuskat så jag har svårt att stödja det företaget. Vad är det som säger att de inte blåljuger mig rätt i ansiktet igen?
VW gjorde en insats för klimatet ju. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
För att de andra inte har fuskat? Sluta nu...

PS. Förresten var fusket bra för klimatet eftersom det tillät motorerna att gå snålare och dra mindre bränsle.

Finns ju även de som älskar allt kinesiskt trots att Kina är en gigantisk miljöbov. ;)
VW har ju beviserligen fuskat så jag har svårt att stödja det företaget. Vad är det som säger att de inte blåljuger mig rätt i ansiktet igen?
VW gjorde en insats för klimatet ju. ;)
:) Ja, de introducerade diesel som miljöbil i Sverige, UK och försökte i USA. Det var marknader där diesel knappast funnits före 00-talet. Vore intressant att se hur många som dödats av bara den lilla insatsen.

Nu är jag/vi väldigt inne på en Skoda, vilket ju är en VW i fårakläder, så riktigt bra bilar kommer alltid sälja och vara intressanta.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av zyax »

Kan detta vara något som presenteras på Battery day?

https://twitter.com/FredericLambert/sta ... 0114352128
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:

:) Ja, de introducerade diesel som miljöbil i Sverige, UK och försökte i USA. Det var marknader där diesel knappast funnits före 00-talet. Vore intressant att se hur många som dödats av bara den lilla insatsen.

Nu är jag/vi väldigt inne på en Skoda, vilket ju är en VW i fårakläder, så riktigt bra bilar kommer alltid sälja och vara intressanta.
Det sparade vi säkert många miljoner ton koldioxid på. Och om folk dör dessutom så är det ju ännu bättre för klimatet. :P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Jo, Hitlers bil lyckades ju bli en symbol för fred och frihet så som sagt en bra bil kan vända på det mesta. Har VW kommit med en bra elbil än?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Finns ju dom som av princip inte vill köpa en tysk bil efter alla dieselskandaler.
Man kan tycka vad man vill om dieselgate men vilket företag är längst fram elbilsmässigt om man bortser från Tesla ? Inte direkt Toyota.

Allmänheten bryr sig inte om dieselgate heller så det gör ingen direkt nytta att man sitter och tjurar över det. Sen är jag lite långsint själv då när det gäller egna inköp. Men frågor någon kommer jag föreslå Enyaq, ID.3 osv om det råkas vara bästa modellen för personen ifråga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Allmänheten bryr sig inte om dieselgate heller så det gör ingen direkt nytta att man sitter och tjurar över det. Sen är jag lite långsint själv då när det gäller egna inköp. Men frågor någon kommer jag föreslå Enyaq, ID.3 osv om det råkas vara bästa modellen för personen ifråga.
Fast jag kan ju ha mina åsikter oavsett vad ”folk i allmänhet tycker”.

Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Generellt sett så föreslår jag alltid Tesla av den enkla anledningen att det inte finns nog med snabbladdare häruppe om man inte kör Tesla. Men alla vill inte ha en BMW 3/Audi A4 klass sedan , inte direkt den populäraste biltypen på marknaden om man så säger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Generellt sett så föreslår jag alltid Tesla av den enkla anledningen att det inte finns nog med snabbladdare häruppe om man inte kör Tesla. Men alla vill inte ha en BMW 3/Audi A4 klass sedan , inte direkt den populäraste biltypen på marknaden om man så säger.

Tesla har fler modeller än Model 3.

Själv rekommenderar jag ingen nånting. Folk får bilda sig en egen uppfattning och ta egna beslut.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

zyax skrev:
Kan detta vara något som presenteras på Battery day?

https://twitter.com/FredericLambert/sta ... 0114352128
Ja, större celler som följd av "tabless electrode"-teknik har diskuterats som en av de stora nyheterna som kan presenteras.

Bilden ser ut att visa en cell i ungefär den storlek som diskuterats, så den skulle kunna vara legit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av mati »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Om någon frågar vilken elbil de ska välja så finns det fortfarande bara ett alternativ. Om det inte finns starka ursäkter att inte välja Tesla.
Generellt sett så föreslår jag alltid Tesla av den enkla anledningen att det inte finns nog med snabbladdare häruppe om man inte kör Tesla. Men alla vill inte ha en BMW 3/Audi A4 klass sedan , inte direkt den populäraste biltypen på marknaden om man så säger.
Jag har slutat helt med att rekommendera elbilar. Det är helt enkelt för komplicerat att rekommendera en bil när det hänger på så många faktorer som det i dagsläget gör. Laddinfrastruktur, kostnad för snabbladdning, bilens pris, tillgång till service osv. Det som funkar för mig funkar inte för andra. Vilken bil som passar bäst får var och en avgöra för sig själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av OlleBack »

Är det några som tänker sitta uppe och kika? Borde vi slänga upp en discord eller slack eller dylikt för att kunna sitta och prata lite Tesla live? :)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av frippan »

Glöm inte att det är aktiemöte samtidigt, kan säkert komma lite kul information där också.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

Verkar vara den nya betydligt större cellen. https://electrek.co/2020/09/16/tesla-ba ... irst-look/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Verkar vara den nya betydligt större cellen. https://electrek.co/2020/09/16/tesla-ba ... irst-look/
Då är frågan om det är 40650 eller 4070. Förstnämnda får ju i teorin plats i S/X utan större modifiering, sistnämnda lär kräva nytt chassi.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar