Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Karossen som visas är ju mycket lik Model Y, jag tror Tesla har en flerstegsplan för hur tillverkningen skall förenklas.

"Single piece casting" av bakvagnen kommer att börja användas i närtid, och när 4680-linorna är igång så byter man ut mittsektionens batterimoduler, balkar etc mot ett lastbärande batteri:
Y2.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Sandy Munro kommenterar batteridagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Sandy Munro kommenterar batteridagen.

Intressant.

Sandy lät som att han skulle svimma av lycka och tyckte att aktien skulle rusa uppåt, han Bob som var batteriexpert var mer avvaktande, sa att de flesta batterfabrikanter har något liknande men pratar inte om det...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Sandy Munro kommenterar batteridagen.

Intressant.

Sandy lät som att han skulle svimma av lycka och tyckte att aktien skulle rusa uppåt, han Bob som var batteriexpert var mer avvaktande, sa att de flesta batterfabrikanter har något liknande men pratar inte om det...
Bob jobbade ju för CATL.
Skulle bli förvånad om Bob höjer Tesla till skyarna...

Men oavsett så kommer det väldigt mycket bättre batterier mycket snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Sandy Munro kommenterar batteridagen.

Intressant.

Sandy lät som att han skulle svimma av lycka och tyckte att aktien skulle rusa uppåt, han Bob som var batteriexpert var mer avvaktande, sa att de flesta batterfabrikanter har något liknande men pratar inte om det...
Bob jobbade ju för CATL.
Skulle bli förvånad om Bob höjer Tesla till skyarna...

Men oavsett så kommer det väldigt mycket bättre batterier mycket snart.

Jag håller med, bra tid för oss konsumenter :)

Det var heller ingen kritik mot Tesla, men jag tror också att andra fabrikanter jobbar framåt såklart. Tydligen var tab-less design inget nytt heller enligt Bob?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av BrooklynS »

"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Tesla Y LR -22 EAP
backe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:
"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.

https://energyx.com/company/bob-galyen/


Kolla själv(Sandy Munro alltså), intressant och väldigt positivt om Tesla, men självklart ljuger den som säger något positivt om någon annan än Tesla :)

https://m.youtube.com/watch?v=jKrFAcNgG40
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av olarsson »

backe skrev:
BrooklynS skrev:
"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.

[url]https://energyx.com/company/bob-galyen/[/url
Fint CV så klart, men givetvis sitter inte han och hypar vad en de facto konkurrent presenterar. Vad skulle han säga? ”De är ljusår före alla oss andra, vi har inget som kan konkurrera med detta.”
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
backe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

olarsson skrev:
backe skrev:
BrooklynS skrev:
"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.

[url]https://energyx.com/company/bob-galyen/[/url
Fint CV så klart, men givetvis sitter inte han och hypar vad en de facto konkurrent presenterar. Vad skulle han säga? ”De är ljusår före alla oss andra, vi har inget som kan konkurrera med detta.”
Nu gör dom uppenbarligen inte det enligt honom, så vore dumt att säga?

Men som sagt, man kan också utgå ifrån att alla utom Tesla ljuger om dom gör något bra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

olarsson skrev:
backe skrev:
BrooklynS skrev:
"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.

[url]https://energyx.com/company/bob-galyen/[/url
Fint CV så klart, men givetvis sitter inte han och hypar vad en de facto konkurrent presenterar. Vad skulle han säga? ”De är ljusår före alla oss andra, vi har inget som kan konkurrera med detta.”
Det är också rätt uppenbart från "gubbarnas" diskussion att ingen av dom faktiskt kör elbil.

Jag betvivlar inte deras kunskap i tillverkning/tooling (Munro), batterikemi (Galyen) etc, men praktisk erfarenhet av att äga och köra elbil saknar dom, det lyser tex igenom när dom diskuterar långkörning och laddning. Det mesta av deras diskussion rör förstås faktorer som inte kräver detta, men det gör mig ändå milt skeptisk till vissa av deras slutsatser.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

fth skrev:
olarsson skrev:
backe skrev:
BrooklynS skrev:
"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.

[url]https://energyx.com/company/bob-galyen/[/url
Fint CV så klart, men givetvis sitter inte han och hypar vad en de facto konkurrent presenterar. Vad skulle han säga? ”De är ljusår före alla oss andra, vi har inget som kan konkurrera med detta.”
Det är också rätt uppenbart från "gubbarnas" diskussion att ingen av dom faktiskt kör elbil.

Jag betvivlar inte deras kunskap i tillverkning/tooling (Munro), batterikemi (Galyen) etc, men praktisk erfarenhet av att äga och köra elbil saknar dom, det lyser tex igenom när dom diskuterar långkörning och laddning. Det mesta av deras diskussion rör förstås faktorer som inte kräver detta, men det gör mig ändå milt skeptisk till vissa av deras slutsatser.

/fth
Munro brukar hyllas numera kring hans analys av bl.a. MY, men då vet jag att den analysen ska tas med en stor nypa salt då.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

backe skrev:
Munro brukar hyllas numera kring hans analys av bl.a. MY, men då vet jag att den analysen ska tas med en stor nypa salt då.
Det tycker jag inte alls, jag vet inte hur du lyckades läsa in det i vad jag skrev?

Jag tycker Munro är mycket kunnig och insatt och har vettiga åsikter och djupa insikter i Teslas tillverkningsprocess som få andra.

Jag gjorde bara en iakttagelse om att ingen av herrarna faktiskt verkar vara elbilister, det skiner igenom när dom diskuterar hur man praktiskt går till väga under långresa t.ex, då är det uppenbart att dom inte har någon egen erfarenhet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1664
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Munro brukar hyllas numera kring hans analys av bl.a. MY, men då vet jag att den analysen ska tas med en stor nypa salt då.
Det tycker jag inte alls, jag vet inte hur du lyckades läsa in det i vad jag skrev?

Jag tycker Munro är mycket kunnig och insatt och har vettiga åsikter och djupa insikter i Teslas tillverkningsprocess som få andra.

Jag gjorde bara en iakttagelse om att ingen av herrarna faktiskt verkar vara elbilister, det skiner igenom när dom diskuterar hur man praktiskt går till väga under långresa t.ex, då är det uppenbart att dom inte har någon egen erfarenhet.

/fth
Ok, då var det jag som övertolkade, ledsen för det.

Jag tycker bara att det är konstigt som diskussion varit innan att det som är bra för Tesla är sant och det som är bra för andra är lögn. Jag tycker att även om man är för Tesla så är det väl rimligt att tro att även andra kan ha saker på gång.

Jag tycker Tesla har roliga saker på gång, men jag vill att alla ska gå framåt, det brukar vara det som är bäst för oss slutkonsumenter.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Elof »

AAEDCE18-3651-4707-8DA9-3456EBBF9C8C.png
Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av wannabee »

BrooklynS skrev:
"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Om alla håller på med sådant, så är det ju lite konstigt att kurvan Musk visade som hade nått en platå inte var betydligt hackigare än den var.

Jag tror inte de andra tillverkarna ändrar på lika många saker samtidigt som Tesla gör.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
AAEDCE18-3651-4707-8DA9-3456EBBF9C8C.png
Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Själv tolkar jag det som 54% längre per volym och 56% lägre kostnad per kWh. 16% längre räckvidd pga cell design pekar på att det är per volym.

Man kan då tex välja att använda samma volym och få ca 50% längre räckvidd/fler kWh. Detta batteripack kommer kosta ungefär samma som det gamla. De skulle också kunna välja samma antal kWh till halva kostnaden. Dessa kWh skulle då bara ta hälften så mycket plats mot dagens batteripack. Nu är kostnaden/volymen per kWh för celler och inte batteripack så siffrorna är inte riktigt lika bra per batteripack.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Elof »

Svenssons skrev:
Elof skrev:
AAEDCE18-3651-4707-8DA9-3456EBBF9C8C.png
Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Själv tolkar jag det som 54% längre per volym och 56% lägre kostnad per kWh. 16% längre räckvidd pga cell design pekar på att det är per volym.

Man kan då tex välja att använda samma volym och få ca 50% längre räckvidd/fler kWh. Detta batteripack kommer kosta ungefär samma som det gamla. De skulle också kunna välja samma antal kWh till halva kostnaden. Dessa kWh skulle då bara ta hälften så mycket plats mot dagens batteripack. Nu är kostnaden/volymen per kWh för celler och inte batteripack så siffrorna är inte riktigt lika bra per batteripack.
Så skulle det nog kunna vara. Bra nog!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7315
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av TiborBlomhall »

Många håller på med vissa delar men endast Tesla gör helheten. Var och en av förbättringarna gör endast några procent skillnad. Tabless tex är bara en liten detalj i helheten.

Apropå tabless och laddhastighet visade Tesla stolt en graf på eventet som visade att nya större batteriet får endast någon procent långsammare laddhastighet än dagens batterier. OBS: långsammare. Att enorma batteriet inte får pinsamt långsam laddning är en bedrift i sig. Vi ska inte förvänta större battericell och extremt snabbare laddning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Många håller på med vissa delar men endast Tesla gör helheten. Var och en av förbättringarna gör endast några procent skillnad. Tabless tex är bara en liten detalj i helheten.

Apropå tabless och laddhastighet visade Tesla stolt en graf på eventet som visade att nya större batteriet får endast någon procent långsammare laddhastighet än dagens batterier. OBS: långsammare. Att enorma batteriet inte får pinsamt långsam laddning är en bedrift i sig. Vi ska inte förvänta större battericell och extremt snabbare laddning.
Jag är inte så säker på det, grafen dom visade angav som du säger en aning längre SuC-tid, men jag tolkade den per cell, dvs att en 4680-cell endast tar marginellt längre tid att ladda än en 2170-cell.

Eftersom varje 4680-cell har 5ggr mer energi än en 2170-cell så skulle det i teorin möjliggöra nästan 5ggr snabbare laddning.
charge.jpg
men det kanske är en allt för optimistisk tolkning? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
TiborBlomhall skrev:
Många håller på med vissa delar men endast Tesla gör helheten. Var och en av förbättringarna gör endast några procent skillnad. Tabless tex är bara en liten detalj i helheten.

Apropå tabless och laddhastighet visade Tesla stolt en graf på eventet som visade att nya större batteriet får endast någon procent långsammare laddhastighet än dagens batterier. OBS: långsammare. Att enorma batteriet inte får pinsamt långsam laddning är en bedrift i sig. Vi ska inte förvänta större battericell och extremt snabbare laddning.
Jag är inte så säker på det, grafen dom visade angav som du säger en aning längre SuC-tid, men jag tolkade den per cell, dvs att en 4680-cell endast tar marginellt längre tid att ladda än en 2170-cell.

Eftersom varje 4680-cell har 5ggr mer energi än en 2170-cell så skulle det i teorin möjliggöra nästan 5ggr snabbare laddning.
charge.jpg
men det kanske är en allt för optimistisk tolkning? :D

/fth
Cellen har 5,5x större volym än en 2170 så du får in typ 1/5 så många celler. Så ja, det blev för optimistiskt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Den här bilden indikerar ju också att maximalt effektuttag ökar mer än energiinnehåll, det borde väl innebära att även laddning kan gå snabbare, dom är väl intimt förknippade (C-rate)?
power.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

fth skrev:
men det kanske är en allt för optimistisk tolkning? :D
/fth
Jag tolkar den grafen som att nya celler kan laddas aningen snabbare. Dvs, det borde matcha effektökningen (5x energi, 6x kraft bilden du länkade till ovan). Men det är inte helt lätt att se vilken kurva som är högre om man jämföra gamla 26 vs nya 46.

Oavsett det så spelar det nog mindre roll. Man får in totalt 56% mer energi volymmässigt och väljer man det alternativet så kan man ladda ca 1.5x snabbare. Det skulle ex motsvara en 115 kWh Model 3 LR som klarar 375 kW. 86 mil WLTP. Fungerar för mig :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Elof skrev:
Svenssons skrev:
Elof skrev:
AAEDCE18-3651-4707-8DA9-3456EBBF9C8C.png
Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Själv tolkar jag det som 54% längre per volym och 56% lägre kostnad per kWh. 16% längre räckvidd pga cell design pekar på att det är per volym.

Man kan då tex välja att använda samma volym och få ca 50% längre räckvidd/fler kWh. Detta batteripack kommer kosta ungefär samma som det gamla. De skulle också kunna välja samma antal kWh till halva kostnaden. Dessa kWh skulle då bara ta hälften så mycket plats mot dagens batteripack. Nu är kostnaden/volymen per kWh för celler och inte batteripack så siffrorna är inte riktigt lika bra per batteripack.
Så skulle det nog kunna vara. Bra nog!
Jag tror att det är 54% räckviddsförbättring för samma vikt och det gäller för hela paketet integrerat i bilen. Nya cellerna har större volym per wh men lägre vikt och dessutom vinner man mycket på att integrera dem i bilen bättre.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Laban skrev:
fth skrev:
men det kanske är en allt för optimistisk tolkning? :D
/fth
Jag tolkar den grafen som att nya celler kan laddas aningen snabbare. Dvs, det borde matcha effektökningen (5x energi, 6x kraft bilden du länkade till ovan). Men det är inte helt lätt att se vilken kurva som är högre om man jämföra gamla 26 vs nya 46.

Oavsett det så spelar det nog mindre roll. Man får in totalt 56% mer energi volymmässigt och väljer man det alternativet så kan man ladda ca 1.5x snabbare. Det skulle ex motsvara en 115 kWh Model 3 LR som klarar 375 kW. 86 mil WLTP. Fungerar för mig :-)
Vi vet inget om hur länge de tål max laddhastighet heller. Tabless innebär mycket mindre resistans. Det kan vara så att nya cellerna laddar snabbare tack vare det. Edit: Om grafen säger att de laddar långsammare så gör de ju det. Taper spelar ingen roll :oops:

Den här bilden visar båda graferna.
29082074b29906f5c36444e0d45127ebbc27a1a79dbdc6e25246cb0371921809.jpg
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Elof »

Jordad skrev:
Nej, jag tror att det är 54% räckviddsförbättring för samma vikt och det gäller för hela paketet integrerat i bilen. Nya cellerna har större volym per wh men lägre vikt och dessutom vinner man mycket på att integrera dem i bilen bättre.
Vi kan konstatera att det är irriterande oklart vad de egentligen menar med 54% räckviddsförbättring. Borde inte ha varit så svårt att klargöra. Det kanske de gjorde under presentationen, men jag missade det i så fall.
Skriv svar