Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Elof »

Är inte 4680 betydligt billigare att tillverka (per kWh) än de hittills tillverkade geometrierna? Då låter det ju som vansinne att på sikt tillverka/köpa något annat. Eller har jag missförstått något?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
Nä, visst, man kan ju inte tvärstoppa produktionen innan man har ny kapacitet på plats. Men eftersom den gamla tekniken måste säljas till sämre marginaler verkar det inte rimligt att investera i nya anläggningar som tillverkar något annat än 4680.

("Perfect is the enemy of good", är ju just perfekt som Teslaslogan faktiskt.)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

När man fattar beslut om så stora investeringar så har man inte sällan säkrat kontrakt för många år framöver.
Se på Northvolt tex. De kommer nu bygga "gammal" teknik. Men de har sitt på det torra ändå för all kapacitet de kommer producera är redan såld.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Elof skrev:
Är inte 4680 betydligt billigare att tillverka (per kWh) än de hittills tillverkade geometrierna? Då låter det ju som vansinne att på sikt tillverka/köpa något annat. Eller har jag missförstått något?
Formfaktorn i sig ger "bara" 14% lägre pris/kWh. Så har man redan fabriken samt har ingen/liten nytta av tabless eller formfaktorn i sig (Powerwall..) så kan den nog fortsätta producera batterier bra många år till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
Lite som fossilindustrin gör... (vilket är förståeligt, och i Teslas fall är det inget dåligts eftersom dom
fortfarande satsar framåt för fullt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Mer info om 4680 batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av d3marcus »

Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Mer info om 4680 batteriet.
4680 batterierna skulle kunna ge upp till 870km i räckvidd.
Screenshot_20201028-223435_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.
Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?

I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”

https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB

Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.
Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?

I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”

https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB

Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Tesla driver sin egna batteriutveckling men självklart driver även underleverantörer sin egna utveckling. När det kommer till Panasonic verkar de hamna lite efter nu i och med att Tesla dels börjar producera egna batterier och dels använder sig av allt fler leverantörer. Det kinesiska som levererar LFP-celler (antagligen CATL) till de kinesiska bilarna och Model 3 SR för Europa och dels LF Chem som verkar börja tillverka 4680-celler i Nordamerika och Europa till Tesla. Tesla har också använt celler från Samsung.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av martinot »

Samsung hörde jag att de slutat att använda sig av. Gällde tidiga MS/MX-modeller tyckte jag Monroe sa i en video.

Dels pga. att tekniken inte är vad Tesla är ute efter, och dels antar jag pga. "barnkobolt" (som nämnts i annan tråd här på TCS att Samsung använder sig av).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.
Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?

I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”

https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB

Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Det är nog inte så svart/vitt, och har nog skiftat över tid.

Tesla brukar att börja med att specialbeställa produkter hos underleverantörer som passar deras syften/specar, men efter hand så driver de mer och mer på utvecklingen genom produktions- och forsknings-samarbeten tillsammans med underleverantörerna (ibland med 50-50-ägda gemensamma bolag), för att till sist när de lärt sig tillräckligt mycket gå över till att forska/utveckla och tillverka allt helt själva "in house".

Batterier, som den kärnkomponent den är i elbilar, är nog inget undantag från den principen och gången.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande

1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.

2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.

3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande

1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.

2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.

3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
De överger kanske inte heller NAC från Panasonic. Det ska komma 4680 från Panasonic med. Bra :)

Länk: https://finance.yahoo.com/news/panasoni ... 49577.html
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Jordad skrev:
Svenssons skrev:
Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande

1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.

2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.

3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
De överger kanske inte heller NAC från Panasonic. Det ska komma 4680 från Panasonic med. Bra :)

Länk: https://finance.yahoo.com/news/panasoni ... 49577.html
Mycket intressant!
Så det blir 4680 batterier över hela linjen mycket snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

"Mycket snart" tror jag inte.
Närmaste året är det främst Y från Berlin samt S och X.
Sen finns ju planer på att tillverka Model 3 i Berlin också. Skulle vara väldigt udda om inte den kommer få samma design med "structural battery", dvs 4680, som Y.

Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.

@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
taliz skrev:
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.

@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Om nu Panasonic börjar tillverka 4680 batterier. Då är det ju intressanta frågan, hur mycket Tesla teknik är det då i dessa batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.

@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Om nu Panasonic börjar tillverka 4680 batterier. Då är det ju intressanta frågan, hur mycket Tesla teknik är det då i dessa batterier?
De måste vara tabless iaf. Sedan har Tesla och Panasonic utvecklat NCA tillsammans och Panasonic säger att de framöver kommer kunna öka energidensitet med 20% samt utesluta kobolt. Det innebär kanske NMA med mangan istället för kobolt. Tesla vill också utesluta kobolt i sina 4680 och när de talar om nickel-mangan kanske det också är NMA de syftar på.

På battery day sa Tesla att 2022 skulle de ha 100 GWh från egen produktion och 100 GWh från partners. Det är upp till 1,5 miljoner bilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Jordad skrev:
Det innebär kanske NMA med mangan istället för kobolt. Tesla vill också utesluta kobolt i sina 4680 och när de talar om nickel-mangan kanske det också är NMA de syftar på.
De hade med kobolt i diagrammet där de pratar om energidensitet men i sliden efter den så pratar Elon om järn, nickel-mangan (2/3 nickel, 1/3 mangan) samt ren nickel. Han nämnde ingenting om kobolt där. NMA har vad jag förstår lite lägre energidensitet än NMC men å andra sidan har Tesla ren nickel celler för de applikationer som kräver högsta energidensitet. Så jag gissar också på att Tesla kommer utesluta kobolt inom en snar framtid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Intressant utveckling att Panasonic och LG Chem?
också börjar tillverka 4680 batterier.

Lite oklart, är det med en Tesla licens?
Och hur mycket ny teknik får dom tillgång till?

Dock så behåller Tesla lite hemligheter för sig själv.
Screenshot_20201108-095418_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar