Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Batteridag i maj?

Inlägg av Larofo »

Jerker skrev:
Larofo skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
bonath skrev:
Börjar väl bli dags att släppa datumet, eller???? :shock:
Elon!
Vakna!
Batteridagen närmar sig!
Om han inte blir arresterad före det.
Tror du han kommer bli arresterad?
Tycker du att han borde bli arresterad?
Själv svarar jag ett klart och tydligt NEJ på båda frågorna. :D
Nej, inte jag heller, men han har ju själv tagit med den detaljen i sin riskbedömning. ;)
Det var ju för väl det. Annars kunde man lätt få det intrycket när du skriver "om han inte
blir arresterad före det".
Nu kan man givetvis inte utesluta att nån maktgalen småpåve i grevskapet Alameda får spelet
och låser in Elon, men risken för det är nog väldigt liten och det skulle nog i så fall
handla om timmar innan han blir utsläppt igen.
Jag tror inte Elon heller kalkylerade med speciellt stor risk för att bli inburad.
Att han däremot spelar ut dom kort han har för att öppna sin fabrik igen är beundransvärt.
Att han ställer sig på golvet bland övrig personal och dessutom säger att om ni ska bura in
någon så bör det vara jag är än mer beundransvärt.
Det är ett bra sätt att få med sig personalen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i maj?

Inlägg av Zalman3 »


Reuters reported today that it had received interesting information from people who familiar with the information Tesla CEO Elon Musk could share on Battery Day. According to them, new inexpensive batteries, designed for use over one million miles may allow Tesla to sell its cars at a profit for the same price or less than a gasoline car. The new battery is only part of Musk's talking points on Battery Day.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... d-the-grid
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Batteridag i maj?

Inlägg av frippan »

Elon har skjutit upp det minst en månad.
Screenshot_20200515-110006.jpg
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i maj?

Inlägg av Zalman3 »

1_43378e9a-87a7-4d86-bcbe-7bf3eeb7e3ce_1024x1024.jpg

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... esign-more

Mera spekulationer om hur mycket bättre batterier som Tesla kommer att visa på batteri dagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Zalman3 »

Hur ska konkurrenterna klara sig mot Teslas nya batterier?
20200525_195427.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av HenrikC »

De andra tillverkarna köper sina batterier istället. Det finns flera stora kompetenta batteritillverkare och produktionen ökar hela tiden. Tror ni att LG och CATL inte har några utvecklingsplaner?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
De andra tillverkarna köper sina batterier istället. Det finns flera stora kompetenta batteritillverkare och produktionen ökar hela tiden. Tror ni att LG och CATL inte har några utvecklingsplaner?
Självklart jobbar alla batteritillverkare med att ta fram bättre batterier.

Men vill fossilbilstillverkare lansera riktigt billiga och bra elbilar nu?

Då dödar man ju effektivt all fossilbilsförsäljning!

Idag finns bra elbilar i småbilsformatet och stora dyra Suvar.

Men i "Skoda Octavia" klassen, billiga och bra familjebilar med drag, finns det inte mycket att välja på idag.

Där skulle Tesla Y med nya billiga batterier skaka om marknaden med en 400.000kr bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Zalman3 »

Hur ska Tesla få fram material till alla sina batterier?

Tesla, Terafactories & Lithium - The race to secure the supply chain
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av ChristerSjo »

Zalman3 skrev:
Hur ska Tesla få fram material till alla sina batterier?

Tesla, Terafactories & Lithium - The race to secure the supply chain
Lite OT och ytterligare en reflektion i allmänhet. Varför alla dess Youtube klipp på XX minuter istället för at skriva en text som man snabbt kan skumma igenom. Börjar jag bli gamma som är strax över 50 och inte orkat sitta och titt på klipp XX minuter istället för att skumma en text som tar xx/4 minuter att läsa då det blir så mycket mindre dötid/skitsnack?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
HenrikC skrev:
De andra tillverkarna köper sina batterier istället. Det finns flera stora kompetenta batteritillverkare och produktionen ökar hela tiden. Tror ni att LG och CATL inte har några utvecklingsplaner?
Självklart jobbar alla batteritillverkare med att ta fram bättre batterier.

Men vill fossilbilstillverkare lansera riktigt billiga och bra elbilar nu?

Då dödar man ju effektivt all fossilbilsförsäljning!

Idag finns bra elbilar i småbilsformatet och stora dyra Suvar.

Men i "Skoda Octavia" klassen, billiga och bra familjebilar med drag, finns det inte mycket att välja på idag.

Där skulle Tesla Y med nya billiga batterier skaka om marknaden med en 400.000kr bil.
I början av 2016 sa Elon att deras pris för batteripacket låg på under $190/kWh, detta innan Gigafactory. En ren gissning är väll att de idag är mindre än $160/kWh. Med ett batteri på 75 kWh i Model 3 och Model Y så blir totala priset för hela batteripacket $12 000. Om en Model 3 med lilla batteriet kostar 550 000 kr så ser jag inte hur ens en revolution inom batteriet skulle kunna leda till att priset kan sänkas med över 150 000 kr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Zalman3 »

En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av PoloPrinsen »

Oja de lär ju ha kunnat pressa tillverkningskostnaden rejält sen dess!

Overheadkostnaden bör vara större totalt sett om man ökat produktionen, men per enhet minskas den såklart.
Däck, bromsar och hjulupphängning minskas med per enhet pga volymökningen/mängdrabatter. Sen kan ju även dessa delars priser pressas "frivilligt" av leverantören pga att Tesla nu som märke är bra att assossieras ihop med. Riktiga män/kvinnor väljer Perrelli, brembo, öhlins. Typ.

Laddnätverket begöver ej byggas ut helt numera i samband med att bilarna säljs utan finjusteras vartefter behov uppstår. Bör vara enorm skillnad i kostnad per såld Tesla idag mot för 3-4 år sen. Desutom drar nog laddnärverket fortfarande kunder in till Tesla, istället för att som i bilar utan snabbladdningsnätverk/snabbladdningskapacitet gör dem mer svårsålda.

Systems på 3000dollar är väl tex kabelstammarna mm. Och där är det ju sagt att model y skall vara unikt bra/billig. Förutom stordriftsfördelarna som såklart tillkommer de med.

Killgissar att model y är mer än 35% billigare att tillverka när fabriken håller full fart mot vad model 3 var 3 månader in i dess produktioncykel.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Zalman3 »

PoloPrinsen skrev:
Oja de lär ju ha kunnat pressa tillverkningskostnaden rejält sen dess!

Overheadkostnaden bör vara större totalt sett om man ökat produktionen, men per enhet minskas den såklart.
Däck, bromsar och hjulupphängning minskas med per enhet pga volymökningen/mängdrabatter. Sen kan ju även dessa delars priser pressas "frivilligt" av leverantören pga att Tesla nu som märke är bra att assossieras ihop med. Riktiga män/kvinnor väljer Perrelli, brembo, öhlins. Typ.

Laddnätverket begöver ej byggas ut helt numera i samband med att bilarna säljs utan finjusteras vartefter behov uppstår. Bör vara enorm skillnad i kostnad per såld Tesla idag mot för 3-4 år sen. Desutom drar nog laddnärverket fortfarande kunder in till Tesla, istället för att som i bilar utan snabbladdningsnätverk/snabbladdningskapacitet gör dem mer svårsålda.

Systems på 3000dollar är väl tex kabelstammarna mm. Och där är det ju sagt att model y skall vara unikt bra/billig. Förutom stordriftsfördelarna som såklart tillkommer de med.

Killgissar att model y är mer än 35% billigare att tillverka när fabriken håller full fart mot vad model 3 var 3 månader in i dess produktioncykel.
Mvh PP.

Elon ge ju surrat om att Y kanske blir ännu billigare än 3 att tillverka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har? Förra året gjorde de en vinst på 4 miljarder dollar om man endast kollar på tillverkningskostnad och försäljning. Trots detta gjorde de nästan en miljard dollar i förlust. Men visst, sänk priserna, kostnader så som utveckling, försäljning, administration mm är inget nödvändigt utan borde kunna sättas till noll. Enligt dig så skulle Tesla kunna stänga samtliga showroom och service center imorgon och fortsätta att sälja bilar utan problem? Kasta ut alla de som jobbar med administration, vem behöver support, ekonomiavdelning, HR mm på ett företag med tiotusentals anställda?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Batteridag i juni?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har? Förra året gjorde de en vinst på 4 miljarder dollar om man endast kollar på tillverkningskostnad och försäljning. Trots detta gjorde de nästan en miljard dollar i förlust. Men visst, sänk priserna, kostnader så som utveckling, försäljning, administration mm är inget nödvändigt utan borde kunna sättas till noll. Enligt dig så skulle Tesla kunna stänga samtliga showroom och service center imorgon och fortsätta att sälja bilar utan problem? Kasta ut alla de som jobbar med administration, vem behöver support, ekonomiavdelning, HR mm på ett företag med tiotusentals anställda?
Jag har inte sagt ngt om att sänka priserna.
Det blir lite tröttsamt att höra samma argument "men de gör inte vinst!!" om och om igen.

Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.
Men det gäller ju alla biltillverkare. Även om Tesla expanderar kraftigt i procent så är ju expansionen häpnadsväckande stor i kapacitet. Alla använder ju avkastningen till investeringar i nya modeller. Speciellt nu när de flesta tillverkare flöjer ner miljarder i elektrifiering.

Tesla har byggt en fabrik i kina, planerar en i tyskland och tittar på ytterligare en i US. Finns det mer? I procent är det ju som sagt häpnadsväckande.
Vad har man för planerad kapacitet i dom planerande fabrikerna fram till 2023-24 eller så??
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Batteridag i juni?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.
Men det gäller ju alla biltillverkare. Även om Tesla expanderar kraftigt i procent så är ju expansionen häpnadsväckande stor i kapacitet. Alla använder ju avkastningen till investeringar i nya modeller. Speciellt nu när de flesta tillverkare flöjer ner miljarder i elektrifiering.

Tesla har byggt en fabrik i kina, planerar en i tyskland och tittar på ytterligare en i US. Finns det mer? I procent är det ju som sagt häpnadsväckande.
Vad har man för planerad kapacitet i dom planerande fabrikerna fram till 2023-24 eller så??
Nej, det gäller inte "alla biltillverkare". De har istället delat ut stora summor till ägarna, då tillväxtpotentialen varit väldigt begränsad i jämförelse.
Det är också en anledning till att de nu får det väldigt väldigt svårt att ställa om. Kapital finns helt enkelt inte, de måste finansiera omställningen via vinster från avgasbilarna. När den försäljningen nu havererar blir det nästan omöjligt. Kreditgivare är inte så sugna på att hjälpa dem heller, så räddningen de hoppas på är nog statliga garantier. Men det är ju inte säkert det går vägen heller, se på Saab tex...

Bra fråga, men om man räknar 5-600k bilar per fabrik så pratar vi runt 2-3 miljoner bilar per år. Då är man med och slåss bland de största tillverkarna i världen. Särskilt om de andra inte lyckats ställa om...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.
Vad får dig att tro att de har så höga administrativa kostnader?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.
Kostnader som ett företag har för tillverkning, försäljning, utveckling, expansion och administration har väldigt lite att göra med priset på produkten.

Skulle Tesla plötsligt kunna tillverka en Modell Y för $1 eller bli av med alla övriga kostnader så skulle de inte sänka priset på den bara för detta. Tillverkningshastigheten har ju inte ändrats och kundernas villkor för köp har inte heller ändrats. Ändras plötsligt istället antalet bilar de kan tillverka eller köpviljan så är det mer troligt att priset ändras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av SwedenEvGuru »

Med start av tillverkning av Tesla bilar i Tyskland så hoppas iallafall jag att kringkostnader minskar som Tullkostnaden, fraktkostnader från Usa och annat pappersarbete som kan tillkomma från import utanför Eu området.

Sverige har 25% Vat denna undkommer vi aldrig om inte reglerna ändras. 10% Tullkostnader utanför Eu området som kommer försvinna helt innanför Eu området, antar att fraktkostnaden per bil kommer minska radikalt Tyskland Vs Usa sedan alla hanteringskostnader i xtra pappers exercis.

Så logiskt så ska bilarna gå ner minst 10% enbart i minskade tullkostnader men frågan är självklart om Tesla tar dessa som extra förtjänster eller låter kunderna få del av detta för att kränga mer bilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag i juni?

Inlägg av Zalman3 »

Använder CATL Tesla teknik för sina nya batterier?

CATL announced that it is ready to produce the new million-mile battery and Tesla’s Model 3 made at Gigafactory Shanghai is reportedly going to be first to get the new battery.

Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) is ready to produce a battery that lasts 16 years and 2 million kilometres (1.24 million miles), chairman Zeng Yuqun said in an interview at company headquarters in Ningde, in southeast China’s Fujian province.”
https://electrek.co/2020/06/08/tesla-ne ... tion-catl/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar