Visst är det så att 4680 är det nya formatet som exempelvis Tesla, Panasonic, LG Chem och BAK kommer att tillverka.flamman skrev:I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
T.ex. är det nog fortfarande ”wet process” för elektroderna. Det är nog fortfarande i labb-stadiet, vilket de också var tydliga med under battery day. Det är ingen förutsättning för att tillverka 4680 att ha löst det. Men det kommer nog krävas framöver för att skala tillverkningen mer (och få ner priset mer).
Sen vilken kemi man stoppar i detta nya format kommer att variera.
Tror att LFP kommer att dominera.
Men intressant är vilken litiumjon variant man kan bygga ihop för att få 50% bättre densitet.
Vissa spår att Tesla med 4680 nickel batterier kan närma sig prismässigt konkurrenternas LFP batterier.
Men med bättre densitet.