Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

flamman skrev:
Zalman3 skrev:
Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.


12 detaljer i tillverkningen.



Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
I tillägg till det Svenssons skriver är det värt att notera att 4680 ju inte är ett batteri utan namnet på nya formatet. Det presenterades många olika saker kring 4680 (och batteri-tillverkning generellt) på battery day och vissa saker av de som presenterades är ju helt klart fortfarande i labb-stadiet och kommer komma senare.
T.ex. är det nog fortfarande ”wet process” för elektroderna. Det är nog fortfarande i labb-stadiet, vilket de också var tydliga med under battery day. Det är ingen förutsättning för att tillverka 4680 att ha löst det. Men det kommer nog krävas framöver för att skala tillverkningen mer (och få ner priset mer).
Visst är det så att 4680 är det nya formatet som exempelvis Tesla, Panasonic, LG Chem och BAK kommer att tillverka.

Sen vilken kemi man stoppar i detta nya format kommer att variera.
Tror att LFP kommer att dominera.
Men intressant är vilken litiumjon variant man kan bygga ihop för att få 50% bättre densitet.
Vissa spår att Tesla med 4680 nickel batterier kan närma sig prismässigt konkurrenternas LFP batterier.
Men med bättre densitet.
960x0-2.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Detta blir lite som Fermi Paradox det här. Så var är alla billiga elbil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Detta blir lite som Fermi Paradox det här. Så var är alla billiga elbil?
Några reflektioner.
Det billigt idag att tillverka en elbil.
Problemet är att det är brist på batterier.
Vilket gör att batteripriset hålls konstlat högt.
Men när väl Northvolt( pratas om att Northvolt bygger batterier för ca 70 dollar per kWh) och en massa andra nybyggda batterifabriker får upp farten, så sjunker priserna.

Bilförsäljarna vill ha höga listpriser. Men de dribblar med höga rabatter(Peugeot ger 20 % i rabatt)och galet låga privatleasingpriser.
Går man in på blocket så hittar man leasingpriser i prisklassen 2000 till 3000kr i månaden från:
Maxus, Fiat, VW, Renault, Opel, Peugeot, Seat, Hyundai, Mini Cooper, BMW, Mazda, Kia och Nissan.

Så det är en myt att folk inte har råd att skaffa en elbil.

Edit:
MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.

I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.

Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage

Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.

7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.

Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor.
16 Manufacturing the Structural Battery Pack from the Cell Up




Structural Battery Pack 5ggr starkare.
4680 batteripack.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.

I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.

Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage

Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.

7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.

Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Får du provision på MG-försäljningen Zalman?

Så mycket som du jobbar gratis för kineserna så hoppas man ju att du fått till bra en deal med kick-back från CCP. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
MG lanserar ju sina modeller nästa vecka.
Blir intressant om de ger sig in i privatleasing priskriget.

I Norge kostar en MG ZS EV under 240.000Nok.
Utgår ifrån att den får ett lågt pris i Sverige också.

Introduktionspriset i Norge var 229.900Nok, för en bil som är i en Volvo XC40 storlek.
MG ZS EV 448 liter bagage
Volvo XC40 452 liter bagage

Till vintern kommer MG ZS EV med 73kWh batteri och 500km i räckvidd.

7 års garanti gör MG till ett tryggt köp.

Vissa månader har MG varit den femte mest sålda bilen alla kategorier i Norge.
Får du provision på MG-försäljningen Zalman?

Så mycket som du jobbar gratis för kineserna så hoppas man ju att du fått till bra en deal med kick-back från CCP. :lol:

Alla elbilister kommer inte att köpa en MG, långt därifrån.
Men alla elbilister tjänar på bättre konkurrens och lägre elbilspriser.

Varför kostar exempelvis en ID3 Från 404.900kr i Sverige?
Hutlöst dyrt om du frågar mig och Volkswagenchefen Herbert Diess har sagt
till investerare att en ID3 kostar 40% mindre att tillverka än en VW e-Golf.

"Volkswagen ID 3 kostar 40 procent mindre att tillverka än gamla e-Golf. "
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... tillverka/


Det var mycket prat om att ID3 skulle kosta från 25.000 euro. Ett löfte som inte hölls.
Instegsversionen, som tidigare sagts kosta under 25 000 euro ska vara beställningsbart efter att denna första laddning bilar byggts – men nu handlar det om ett pris på ”under 30 000 euro” i Tyskland.
https://www.nyteknik.se/elbilar/nya-elb ... la-6957950

Så antingen så kommer de svenska importörerna få sänka sina priser, eller så kommer det en våg med importerade bilar till Sverige så snart Covid19 börjar lugna ner sig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Priset på batterier sjunker som en sten.
Screenshot_20210607-235233_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

2021 är elbilen billigare i vissa segment.
2023 är elbilen billigare i nästan alla segment.
Screenshot_20210607-235844_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Tesla 2 tros kosta 18.000 dollar att tillverka.
Screenshot_20210608-000350_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

4680 roadmap.
Screenshot_20210608-001500_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210608-002330_YouTube.jpg
Screenshot_20210608-002927_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210608-004443_YouTube.jpg
Screenshot_20210608-011335_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Är Teslas 4680 batterier 5 år före alla andra?
Screenshot_20210608-011653_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Är Teslas 4680 batterier 5 år före alla andra?
Screenshot_20210608-011653_YouTube.jpg
Det misstänker jag ändå ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Är Teslas 4680 batterier 5 år före alla andra?
Screenshot_20210608-011653_YouTube.jpg
Problemet är väl att det verkar ta typ 5 år att få dem i produktion..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Franz »

Zalman3 skrev:
Är Teslas 4680 batterier 5 år före alla andra?
Screenshot_20210608-011653_YouTube.jpg
Nu tycker jag att det är ganska uppenbart att Tesla engagerar sig mer i batterierna än alla andra biltillverkare och till synes även de etablerade batteritillverkarna. Det man dock kan konstatera är väl två saker. 1: Tesla avser ju att fortsätta låta andra tillverka battericeller åt dem och då med så modern teknik som möjligt. 2: Tesla har än så länge inte visat upp någon färdig produkt baserat på "battery-day-planen". D.v.s. skall man fråga sig ifall Teslas plan är 5 år före de andras produktion eller börjar klockan ticka samma dag som de första 4680-Model Y-bilarna levereras till kund ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1361
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av thebishop »

Det är ju svårt att bedöma hur långt före någon är före de faktiskt levererar något. Än så länge är det inte mycket från battery day förutom gigacast möjligen som levererats.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 363
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av d3marcus »

PowerPoints om framtiden är bara PowerPoints. Om vi tittar på helt nya bilar idag, som e-tron 55 och Ioniq 5 - på vilket sätt är batterierna i Teslas bilar bättre?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

d3marcus skrev:
PowerPoints om framtiden är bara PowerPoints. Om vi tittar på helt nya bilar idag, som e-tron 55 och Ioniq 5 - på vilket sätt är batterierna i Teslas bilar bättre?
Tesla är överlägsna när det gäller kostnad. Mycket av det beror på valet av cylindriska celler som är billigare att masstilverka och NAC-kemi som innehåller mindre kobolt. Tesla använder 2-3% kobolt jämfört med de flesta andra elbilstillverkare som har 15-20% i sina celler. Dessutom använder Tesla även LFP i M3 SR+ som är helt utan kobolt.

Tesla har även bra BMS och mycket hög effektivitet och säkerhet nuförtiden. Det är endast 2-3 bilar av miljonen tillverkade 3/Y där batteriet har börjat brinna.

Tesla har en ledning men det är såklart omöjligt att säga hur många år före man är.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

The Limiting Factor.


Screenshot_20210618-194657_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210618-195501_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date

Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.

Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:

Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date

Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.

Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
En teori:
Möjligen skulle det kunna vara så att Tesla, med erfarenheter från pilotanläggningen, beslutat att kontraktera ut 4680 från start.
Det skulle kunna vara en anledning till att produktionsstart för bilar med 4680 blivit fördröjd.
Dvs när man fått till kontrakt med Samsung och/eller LG och de börjar producera, då kan Tesla börja leverera bilar med 4680.

De nya Tesla-fabrikerna skall ju producera batterier också, men det kan ju vara så att det blir likt Nevada där Tesla äger fabriken, men Panasonic "hyr in sig" och producerar celler.
Dvs i Berlin så skulle det kunna bli Samsung eller LG som producerar cellerna, i Teslas fabrik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:

Samsung SDI and LG Energy Solution have completed the development of 4680 battery cells presented by Tesla in 2020, sources said. Companies are fighting to win a contract from the innovative leader in the electric vehicle industry.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -call-date

Intressant är hur mycket Tesla styr hela batterimarknaden.
Så att Tesla sätter en industristandard.

Intressant är att se ett test mellan olika leverantörers 4680 batterier.
Gör verkligen Tesla de bästa 4680 batterierna?
En teori:
Möjligen skulle det kunna vara så att Tesla, med erfarenheter från pilotanläggningen, beslutat att kontraktera ut 4680 från start.
Det skulle kunna vara en anledning till att produktionsstart för bilar med 4680 blivit fördröjd.
Dvs när man fått till kontrakt med Samsung och/eller LG och de börjar producera, då kan Tesla börja leverera bilar med 4680.

De nya Tesla-fabrikerna skall ju producera batterier också, men det kan ju vara så att det blir likt Nevada där Tesla äger fabriken, men Panasonic "hyr in sig" och producerar celler.
Dvs i Berlin så skulle det kunna bli Samsung eller LG som producerar cellerna, i Teslas fabrik.
Hoppas inte det. Tesla har redan beställt och börjat färdigställa linor för egen volymproduktion i år. Produktionsstart för Samsungs 4680 är först 2023. Här är korrekt länk till nyheten: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... d-by-tesla

Tesla licenserar antagligen tabless till de som vill tillverka 4680 åt dem. Frågan är bara om Tesla tillåter dem att även sälja 4680 till andra? Jag tycker det känns troligt. Det hade bara varit bra för Tesla om 4680 blir en standardstorlek i industrin.
Skriv svar