Model X/S har inte 2170-celler idag. De ligger kvar på 18650-celler fortfarande. Jag tror också att det kommer dröja med ren nickel-kemi i 4680-cellerför Model S/X. Dessa kommer vara reserverade för Plaid under kanske ett år eller mer. Orsakerna till detta är dels för att de vill ha en mindre serie som de får mer betalt för så att om det skulle vara problem med dessa celler så har de marginal att lösa detta sedan kommer det nog vara problem att snabbt skala upp produktion.fth skrev:Ingen blir gladare än jag om det blir så, men jag tror att vanliga S/X kommer att ha 2170-celler till minst 2023-2024.
Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Ja, det blir ju ändå en stor omställning när man övergår till att formpressa fram-/bakdelarna i ett stycke, den övergången är nog som sagt planerad att sammanfalla med övergången till 4680.LarsL skrev:Ja, låter rimligare att det bara är Model 3 och Y även i USA och Kina. Dessa modeller kan ju faktiskt redan vara förberedda för den här designen då de förmodligen haft den i roadmappen sedan dessa designades.
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Ja, självklart 18650, blooperSvenssons skrev:Model X/S har inte 2170-celler idag. De ligger kvar på 18650-celler fortfarande. Jag tror också att det kommer dröja med ren nickel-kemi i 4680-cellerför Model S/X. Dessa kommer vara reserverade för Plaid under kanske ett år eller mer. Orsakerna till detta är dels för att de vill ha en mindre serie som de får mer betalt för så att om det skulle vara problem med dessa celler så har de marginal att lösa detta sedan kommer det nog vara problem att snabbt skala upp produktion.fth skrev:Ingen blir gladare än jag om det blir så, men jag tror att vanliga S/X kommer att ha 2170-celler till minst 2023-2024.
Håller med om övriga funderingar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag 22 september
Helgjuten "bakdel" i aluminium bör bli svårare att reparera vid en krock.
Blir försäkringen ännu dyrare?
Blir försäkringen ännu dyrare?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Elon kommenterade precis detta på Twitter nyligen: /fthbonath skrev:Helgjuten "bakdel" i aluminium bör bli svårare att reparera vid en krock.
Blir försäkringen ännu dyrare?
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag 22 september
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.fth skrev:En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?Laban skrev:Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.fth skrev:En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Batteridag 22 september
Jag har väldigt svårt att se att man skulle ha två sorters Model S som är så olika i tillverkningen igång samtidigt. Även om Plaid-versionen är påkostad pratar vi nog ändå om leveranser i tusental vilket inte är något man direkt handbygger bredvid den vanliga produktionen.fth skrev:Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?Laban skrev:Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.fth skrev:En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
/fth
Driver sajten Car.info
Re: Batteridag 22 september
Låter ju som att ALLA modeller går över till 4680 batterier inom ca 2 år.fth skrev:Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?Laban skrev:Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.fth skrev:En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
/fth
Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Det kan ju vara en helt ny lina som byggs upp i t.ex. Giga Texas, som initialt producerar "bara" Plaid, för att senare, när kapaciteten och tillgången till 4680 är tillräcklig övergå till att producera alla modeller.Franz skrev:Jag har väldigt svårt att se att man skulle ha två sorters Model S som är så olika i tillverkningen igång samtidigt. Även om Plaid-versionen är påkostad pratar vi nog ändå om leveranser i tusental vilket inte är något man direkt handbygger bredvid den vanliga produktionen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Dom får väl börja bygga 4680-celler?Zalman3 skrev:Låter ju som att ALLA modeller går över till 4680 batterier inom ca 2 år.
Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Tesla var ju tydliga med att dom inte ensamma kommer att kunna producera alla batterier som krävs, så dom kommer nog att dela med sig av tekniken bakom 4680.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag 22 september
Skulle tro att det finns ett stort uppdämt behov när det gäller Powerwall, Powerpacks. Och att priset är artificiellt högt pga brist på celler.Zalman3 skrev:Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Tesla söker tillstånd för att producera 4680 batterier i Texas.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... production
Tesla Giga Texas Seeks Approval to Produce the New 4680 Battery Cell
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Man har även maskiner som kan producera mängder av de gamla M3/Y packen i många år till. Det kanske blir med 2170 LFP som i Kina.Laban skrev:Skulle tro att det finns ett stort uppdämt behov när det gäller Powerwall, Powerpacks. Och att priset är artificiellt högt pga brist på celler.Zalman3 skrev:Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Re: Batteridag 22 september
Frågan är vilket fordon dessa i så fall ska hamna i. Om 2-3 år har MS Plaid, 3 och Y 4680. Kvar är då eventuellt MS samt MX som inte ens använder 2170 i dagsläget.Jordad skrev:Man har även maskiner som kan producera mängder av de gamla M3/Y packen i många år till. Det kanske blir med 2170 LFP som i Kina.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Batteridag 22 september
Måste det inte bli 4680 i S och X? Dessa väljs nog bort mot tex Y redan nu i USA pga laddhastighet tror jag. S o X måste bli mer premium även gällande batteritekniken. Det är väl detta som linan i Fremont är avsedd för när de får ordning på kvaliteten?
Kanske kan man modda linorna för 2170 att använda tex tabless men även torrapplicering av elektrodmaterial i Nevada för att sänka kostnaderna i US MY och M3.
Kanske kan man modda linorna för 2170 att använda tex tabless men även torrapplicering av elektrodmaterial i Nevada för att sänka kostnaderna i US MY och M3.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Batteridag 22 september
Precis som DSG växellådorna kom först till premium modellerna hos VW koncernen så får man anta att pilotfabriken ska tillverka batterier till Tesla premium produkter. Var väl Svenssons som nämnde det här tidigare, ska man ta risker är det bra med låga volymer. MS Plaid, 80+ mils Cybertruck, Roadster 2 får batterier från pilotfabriken.RagWal skrev:Måste det inte bli 4680 i S och X? Dessa väljs nog bort mot tex Y redan nu i USA pga laddhastighet tror jag. S o X måste bli mer premium även gällande batteritekniken. Det är väl detta som linan i Fremont är avsedd för när de får ordning på kvaliteten?
Ska inte säga att det är omöjligt men jag misstänker att det enda man kommer att göra med 2170 är nya kemier. Enligt Battery Day så kommer Powerwall använda NM (katoden har 2/3 nickel, 1/3 mangan) celler och jag antar att det är där alla 2170 celler kommer hamna när fordonen gått över till 4680.Kanske kan man modda linorna för 2170 att använda tex tabless men även torrapplicering av elektrodmaterial i Nevada för att sänka kostnaderna i US MY och M3.
Såg förresten denna nyss:
Hans teori är att LFP cellerna är betydligt viktigare för Tesla än som kanske var uppenbart från Battery Day. Han har tre scenarion där 1:a har minst LFP, 3:e har mest. 2
På detta räknar han med att allt som har med energilager (förutom Powerwall) blir LFP vilket också Tesla hade med i deras scenario. Notera att han även har LFP batterier i pickupen samt att stora delar av compact/midsize bilarna har LFP batterier.
Vad skulle det innebära på fordonsnivå. Elon sa att katoden har ca halva energidensiteten jämfört med ren nickel men totalt sett har nickel "bara" 50-60% högre energidensitet. Dvs, när man räknar med anod, resterande delar av cellen, packet. Med totalt 64% bättre räckvidd med alla förbättringar inräknade skulle en ren nickel Model Y få ett 123 kWh batteripack. Nu bortser jag från eventuell vinst pga vikten här. Tar man bort 50-60% från det får man ett 76-83 kWh batteripack. Dvs, man kan tillverka nuvarande LR 3/Y med LFP, antagligen till ett betydligt lägre pris. Jag gissar därför på att när Elon pratade om medium range på battery day så är det nuvarande 3/Y LR räckvidder. Ska bli mycket intressant att följa detta de närmsta 4-5 åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Hur många år har Tesla jobbat på att ta fram 4680 batterierna?
https://cleantechnica.com/2020/10/10/ro ... interview/
“Well, first of all, I think the thing that was most interesting to me as an investor is that the way I look at Tesla now has changed. I really did not have my models — the fact that they were going to re-do the battery cells and make those in-house. That vertical integration is an investment of time and money but has huge potential implications long term to Tesla, climate change, and everything.
Clearly, they’ve been working on this for years. This is not something they’ve just done in the last six months. They’ve managed to keep this secret for years and what they’ve done by doing this is they basically created a new battery, and in doing that, it’s going to change the world. So, I think investors have to look at Tesla differently now because the power of actually controlling the best batteries in the world is enormous, and these Terafactories have enormous potential for the long term.
“I don’t know how to value something that corners the market on future batteries. I think that Elon’s ambition is so much greater than what people understand and that’s coming more and more into view as time goes on, and this just proves that his ambition is just ginormous. Tesla can easily become one of the biggest companies in the world. I think Tesla will be bigger than Apple. I think Tesla will be bigger than Amazon. And if I say this, most people think I’m crazy, but I’m talking in the next ten years and I think they’re going to achieve their goal. This is mindblowing.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridag 22 september
Några år antagligen...Zalman3 skrev:Hur många år har Tesla jobbat på att ta fram 4680 batterierna?
https://cleantechnica.com/2020/10/10/ro ... interview/
“Well, first of all, I think the thing that was most interesting to me as an investor is that the way I look at Tesla now has changed. I really did not have my models — the fact that they were going to re-do the battery cells and make those in-house. That vertical integration is an investment of time and money but has huge potential implications long term to Tesla, climate change, and everything.
Clearly, they’ve been working on this for years. This is not something they’ve just done in the last six months. They’ve managed to keep this secret for years and what they’ve done by doing this is they basically created a new battery, and in doing that, it’s going to change the world. So, I think investors have to look at Tesla differently now because the power of actually controlling the best batteries in the world is enormous, and these Terafactories have enormous potential for the long term.
“I don’t know how to value something that corners the market on future batteries. I think that Elon’s ambition is so much greater than what people understand and that’s coming more and more into view as time goes on, and this just proves that his ambition is just ginormous. Tesla can easily become one of the biggest companies in the world. I think Tesla will be bigger than Apple. I think Tesla will be bigger than Amazon. And if I say this, most people think I’m crazy, but I’m talking in the next ten years and I think they’re going to achieve their goal. This is mindblowing.”
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridag 22 september
Tror ni northwolt kommer ta fram något liknande? Elon har ju avslöjat i stora drag hur de tänkt göra och varför tillverkning skall göra så. Om marknaden kommer efterfråga feta batterier.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteridag 22 september
Tror vi inom kort kommer att få se ett antal batterikoncept från flera batteritillverkare där tex den inre resistansen i cellerna blir extremt låg. Northvolt kommer garanterat att göra vad de kan för att ligga i framkant i utvecklingen, annars kan de nog lägga ner redan nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteridag 22 september
Munro svarar på hur långt före Tesla är vd gäller batteriteknik.
Ca 17.10 in i filmen.
Ca 17.10 in i filmen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Inre resistens är väl främst ett problem med runda celler. Speciellt när diametern ökar. Prismatiska celler samt pouch celler har redan låg inre resistans. De flesta av biltillverkarna kör väl prismatiska celler så jag gissar på att Northvolt kommer välja det.Gustafsson skrev:Tror vi inom kort kommer att få se ett antal batterikoncept från flera batteritillverkare där tex den inre resistansen i cellerna blir extremt låg. Northvolt kommer garanterat att göra vad de kan för att ligga i framkant i utvecklingen, annars kan de nog lägga ner redan nu.
Vad jag förstår så kommer också Model 3 Shanghai få prismatiska celler på SR (LFP) versionerna.
Sen finns det nackdelar med prismatiska celler. Lägre energidensitet pga paketering. 4680 blir då det bästa av båda världarna om jag förstått saken rätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteridag 22 september
Har inte pouchceller tabbar också?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteridag 22 september
Ja, men varje lager är bara lika långt som cellen. Rullen i en 2170 cell är 80 cm lång. Med tabben i mitten blir det 40 cm.Gustafsson skrev:Har inte pouchceller tabbar också?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd