Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag i juli?
Tesla Already Has a Million Mile Battery
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juli?
Att byta till parallella slingor med högre genomströmning som kylningen i 3/Y och som dessutom täcker mer av cellernas yta är inte omöjligt men det är en stor förändring. Fast då skulle man inte höjt laddeffekt till 225 utan då hade man höjt till 250 direkt. Det är nog fortfarande så att de uppdateringar man har gjort med kemin under senaste åren tål mer värme och därmed kan man öka laddhastigheten lite till. Eller så hade man onödigt höga säkerhetsmarginaler innan.Gustafsson skrev:Tittade på ett demonterat pack förra året. Kylningen är väldigt integrerad i hela batteripackstrukturen. ”Förbättring” av kylningen är nog inte så enkel som en bättre pump, men jag kan ha fel. Då borde det vara rimligt lätt att eftermontera en sådan på äldre bilar.Wahll skrev:Starkare pumpGustafsson skrev:Hur förbättrar man kylningen lite?taliz skrev:Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Tesla har ju mängder av data och 225kwh kanske bara är något man får mer sällan under optimala förhållanden.
Re: Batteridag i juli?
På vilket sätt hjälper starkare pump? Visst, du kan få fler l/s att passera en viss cell men kylvätskan kommer också åka snabbare genom radiatorn vilket gör att den inte kommer kylas ner lika mycket. Så jag är skeptisk till att en starkare pump skulle ha märkbar förbättrad kylning, förbättring av radiatorn gör nog större skillnad.Wahll skrev:Starkare pumpGustafsson skrev:Hur förbättrar man kylningen lite?taliz skrev:Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Re: Batteridag 15 september?
Ännu mera spekulationer om Teslas nya batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 15 september?
Är det Silions batteriteknik i Tesla nya batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juli?
Får man bäst kyleffekt på batteriet när man stryper flödet till nära noll och kylvätskan kommer ut jättekall efter radiatorn?vigge50 skrev:På vilket sätt hjälper starkare pump? Visst, du kan få fler l/s att passera en viss cell men kylvätskan kommer också åka snabbare genom radiatorn vilket gör att den inte kommer kylas ner lika mycket. Så jag är skeptisk till att en starkare pump skulle ha märkbar förbättrad kylning, förbättring av radiatorn gör nog större skillnad.Wahll skrev:Starkare pumpGustafsson skrev:Hur förbättrar man kylningen lite?taliz skrev:Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Här kommer en ledtråd.
Hur får man så hög medeltemperatur som möjligt i radiatorn så att den kan avge maximalt med värme till omgivande luft.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteridag 15 september?
Det är för enkelt resonemang. Skillnaden i temperatur mellan ingående och utgående anslutning multiplicerat med volymen som passerar är dock ett mått på värmetransporten. Medeltemperaturen har ingen betydelse i sig. En väldigt liten kylare blir ju väldigt varm, men är inte effektiv.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Batteridag 15 september?
Givet samma radiator naturligtvis.
Två driftfall. (Extremfall för att illustratrera)
1* högt flöde som gör att intemp och uttemp (på vattnet) är nära varandra.
2* lågt flöde som gör att uttemperaturen ( på vattnet) är nära omgivande lufttemp.
Det är temperaturskillanden mellan luft och radiator som avgör vilken värmetransport som skall ske.
I fall 1 har vi maximal temeraturskillnad över hela radiatorn och i fall 2 så sjunker verkningsgraden ju närmre utloppet vi kommer.
Dessutom så får man med ett lägre flöde kalla batterier i början av kylslingan och varmare mot slutet.
Batteripacken får nog bäst prestanda och minst degradering om man kan säkerställa homogen temperatur.
Två driftfall. (Extremfall för att illustratrera)
1* högt flöde som gör att intemp och uttemp (på vattnet) är nära varandra.
2* lågt flöde som gör att uttemperaturen ( på vattnet) är nära omgivande lufttemp.
Det är temperaturskillanden mellan luft och radiator som avgör vilken värmetransport som skall ske.
I fall 1 har vi maximal temeraturskillnad över hela radiatorn och i fall 2 så sjunker verkningsgraden ju närmre utloppet vi kommer.
Dessutom så får man med ett lägre flöde kalla batterier i början av kylslingan och varmare mot slutet.
Batteripacken får nog bäst prestanda och minst degradering om man kan säkerställa homogen temperatur.
Re: Batteridag 15 september?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 15 september?
Panasonic lovar bättre batterier.
Vad tror ni, kommer bättre batterier leda till prissänkningar eller bättre räckvidd för samma peng?
https://insideevs.com/news/436618/panas ... ies-tesla/
Over 5% improvement this Fall?
While the 20% improvement over five years is significant, probably it will be divided into smaller steps and it seems that the first 5% boost is coming later this year.
The Japanese company is ready with improved technology and from September 2020 will start converting lines at the Gigafactory:
"Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of “2170” cells.
From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said."
Vad tror ni, kommer bättre batterier leda till prissänkningar eller bättre räckvidd för samma peng?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 15 september?
Jag tror på bättre räckvidd för samma pengar eller lite mer pengarZalman3 skrev:Panasonic lovar bättre batterier.
https://insideevs.com/news/436618/panas ... ies-tesla/
Over 5% improvement this Fall?
While the 20% improvement over five years is significant, probably it will be divided into smaller steps and it seems that the first 5% boost is coming later this year.
The Japanese company is ready with improved technology and from September 2020 will start converting lines at the Gigafactory:
"Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of “2170” cells.
From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said."
Vad tror ni, kommer bättre batterier leda till prissänkningar eller bättre räckvidd för samma peng?
Finns ingen anledning att kasta bort pengarna.Tesla säljer allt de kan producera. Varför ska de sänka priserna?
Re: Batteridag 15 september?
Jag har varit rätt inne på att det kommer en innovation inom LFP batterier vilka är billigare med längre livslängd och utan kobolt men har lägre energidensitet.
Å andra sidan har Elon sagt att de kommer behöva all Nickel som kan produceras så det talar för en stor uppskalning av Panasonics batterier. Sanningen brukar vara mitt framför näsan, tänker tex på tease bilderna Elon la ut på cybertruck. Trots dessa lyckades ingen gissa i närheten av hur den skulle se ut. Detta får mig att tro att de ska skala upp nuvarande NCA något brutalt (nickelbehov). Effekter av uppskalning plus Panasonics 5-20% förbättring av energidensitet kanske kan ge de priser som är satta på CT. Tesla gör egna LFP för energilagringsegmentet?
Å andra sidan har Elon sagt att de kommer behöva all Nickel som kan produceras så det talar för en stor uppskalning av Panasonics batterier. Sanningen brukar vara mitt framför näsan, tänker tex på tease bilderna Elon la ut på cybertruck. Trots dessa lyckades ingen gissa i närheten av hur den skulle se ut. Detta får mig att tro att de ska skala upp nuvarande NCA något brutalt (nickelbehov). Effekter av uppskalning plus Panasonics 5-20% förbättring av energidensitet kanske kan ge de priser som är satta på CT. Tesla gör egna LFP för energilagringsegmentet?
Re: Batteridag 22 september
Elon börjar prata Plaid!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
https://cleantechnica.com/2020/08/21/te ... o-virtual/
Tesla has decided to make the stockholder meeting and battery day on September 22, 2020, mainly virtual. Because of the ongoing health concerns and restrictions, the events as planned had to be changed.
Bara en månad kvar nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Tesla Battery Day Thumbnail Hints at High-Performance Nanowire Supercapacitor
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rcapacitor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Mera snack om ny batteriteknik som Tesla kanske visar på batteridagen.
Dagens Tesla batterier ligger på ca 246 watt-hours/kg.
Så 400Wh/kg vore en rejäl förbättring.
Dagens Tesla batterier ligger på ca 246 watt-hours/kg.
Så 400Wh/kg vore en rejäl förbättring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
3-4 år. Det låter som ett rimligt tidsperspektiv. Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Re: Batteridag 22 september
Gissar att man redan ligger på 400Wh/kg men att antal laddcykler måste bli bättre.Jerker skrev:3-4 år. Det låter som ett rimligt tidsperspektiv. Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Det spekuleras också på nätet att Tesla kommer visa upp flera nya batteritekniker på batteridagen.
1. Panasonic batterier med ca 5% bättre kapacitet för M3 och MY.
2. Samarbete med CATL batterier med lågt pris och 1 million mile livslängd.
3. Maxwell batterier med hög kapacitet för MS och MX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_Jerker skrev:Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Batteridag 22 september
Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutningrenes skrev:Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_Jerker skrev:Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Kod: Markera allt
[b]inga[/b]
Re: Batteridag 22 september
Funkar det på Twitter också?vigge50 skrev:Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutningrenes skrev:Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_Jerker skrev:Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Kod: Markera allt
[b]inga[/b]
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
OK. Facebook Messenger har ju börjat använda det skrivsättet för att få fetstil i meddelandena. Jag har ju alltid använt asteriskerna till att uttrycka något man gör typ *L* eller *går och hämtar kaffe*. Men om man ska få den effekten där nu så måste man skriva **L** för att asteriskerna ska synas.
Re: Batteridag 22 september
Om du läste vad jag skrev: *när* man inte kan göra fetskrift. Jag sa ingenting om detta forum. Kontext är viktig. Kontext. *Kontext*. _Kontext_. Capice?vigge50 skrev:Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutningrenes skrev:Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_Jerker skrev:Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Kod: Markera allt
[b]inga[/b]
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Batteridag 22 september
Upptäckte felet, mitt misstagrenes skrev:Om du läste vad jag skrev: *när* man inte kan göra fetskrift. Jag sa ingenting om detta forum. Kontext är viktig. Kontext. *Kontext*. _Kontext_. Capice?vigge50 skrev:Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutningrenes skrev:Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_Jerker skrev:Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Kod: Markera allt
[b]inga[/b]
Re: Batteridag 22 september
Du är förlåten.vigge50 skrev:Upptäckte felet, mitt misstagrenes skrev:Om du läste vad jag skrev: *när* man inte kan göra fetskrift. Jag sa ingenting om detta forum. Kontext är viktig. Kontext. *Kontext*. _Kontext_. Capice?vigge50 skrev:Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutningrenes skrev:Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_Jerker skrev:Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Kod: Markera allt
[b]inga[/b]
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"