Tror det beror på prestandan hos 4680-cellerna. Om dom är så bra som jag tror kommer fler börja tillverka 4680-celler (eller liknande).iAkita skrev:Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Mvh