Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Batteridag 15 september?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Panasonic lovar bättre batterier.

Over 5% improvement this Fall?

While the 20% improvement over five years is significant, probably it will be divided into smaller steps and it seems that the first 5% boost is coming later this year.

The Japanese company is ready with improved technology and from September 2020 will start converting lines at the Gigafactory:

"Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of “2170” cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said."
https://insideevs.com/news/436618/panas ... ies-tesla/


Vad tror ni, kommer bättre batterier leda till prissänkningar eller bättre räckvidd för samma peng?
Jag tror på bättre räckvidd för samma pengar eller lite mer pengar
Finns ingen anledning att kasta bort pengarna.Tesla säljer allt de kan producera. Varför ska de sänka priserna?
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Batteridag 15 september?

Inlägg av wcarlsson »

Jag har varit rätt inne på att det kommer en innovation inom LFP batterier vilka är billigare med längre livslängd och utan kobolt men har lägre energidensitet.

Å andra sidan har Elon sagt att de kommer behöva all Nickel som kan produceras så det talar för en stor uppskalning av Panasonics batterier. Sanningen brukar vara mitt framför näsan, tänker tex på tease bilderna Elon la ut på cybertruck. Trots dessa lyckades ingen gissa i närheten av hur den skulle se ut. Detta får mig att tro att de ska skala upp nuvarande NCA något brutalt (nickelbehov). Effekter av uppskalning plus Panasonics 5-20% förbättring av energidensitet kanske kan ge de priser som är satta på CT. Tesla gör egna LFP för energilagringsegmentet?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Elon börjar prata Plaid!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Tesla has decided to make the stockholder meeting and battery day on September 22, 2020, mainly virtual. Because of the ongoing health concerns and restrictions, the events as planned had to be changed.

https://cleantechnica.com/2020/08/21/te ... o-virtual/


Bara en månad kvar nu. :D
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Battery Day Thumbnail Hints at High-Performance Nanowire Supercapacitor


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rcapacitor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Mera snack om ny batteriteknik som Tesla kanske visar på batteridagen.




Dagens Tesla batterier ligger på ca 246 watt-hours/kg.
Så 400Wh/kg vore en rejäl förbättring.
20200825_061717.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jerker »

3-4 år. Det låter som ett rimligt tidsperspektiv. Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
3-4 år. Det låter som ett rimligt tidsperspektiv. Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Gissar att man redan ligger på 400Wh/kg men att antal laddcykler måste bli bättre.

Det spekuleras också på nätet att Tesla kommer visa upp flera nya batteritekniker på batteridagen.

1. Panasonic batterier med ca 5% bättre kapacitet för M3 och MY.
2. Samarbete med CATL batterier med lågt pris och 1 million mile livslängd.
3. Maxwell batterier med hög kapacitet för MS och MX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

renes skrev:
Jerker skrev:
Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_
Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutning

Kod: Markera allt

[b]inga[/b]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_
Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutning

Kod: Markera allt

[b]inga[/b]
Funkar det på Twitter också? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jerker »

OK. Facebook Messenger har ju börjat använda det skrivsättet för att få fetstil i meddelandena. Jag har ju alltid använt asteriskerna till att uttrycka något man gör typ *L* eller *går och hämtar kaffe*. Men om man ska få den effekten där nu så måste man skriva **L** för att asteriskerna ska synas.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av renes »

vigge50 skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_
Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutning

Kod: Markera allt

[b]inga[/b]
Om du läste vad jag skrev: *när* man inte kan göra fetskrift. Jag sa ingenting om detta forum. Kontext är viktig. Kontext. *Kontext*. _Kontext_. Capice?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

renes skrev:
vigge50 skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_
Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutning

Kod: Markera allt

[b]inga[/b]
Om du läste vad jag skrev: *när* man inte kan göra fetskrift. Jag sa ingenting om detta forum. Kontext är viktig. Kontext. *Kontext*. _Kontext_. Capice?
Upptäckte felet, mitt misstag :roll:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av renes »

vigge50 skrev:
renes skrev:
vigge50 skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Vad menar han med asteriskerna runt with? Är det som en understrykning, en betoning?
Klassisk "fetskrift" när man inte kan göra fetskrift, typ in plain text. Ibland görs det med underscore istället, typ: _with_
Det är inga problem att göra fetskrift, antingen trycker du bara i menyn eller så använder du och sen avslutning

Kod: Markera allt

[b]inga[/b]
Om du läste vad jag skrev: *när* man inte kan göra fetskrift. Jag sa ingenting om detta forum. Kontext är viktig. Kontext. *Kontext*. _Kontext_. Capice?
Upptäckte felet, mitt misstag :roll:
Du är förlåten. ;)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

Tesla Battery Day Thumbnail Hints at High-Performance Nanowire Supercapacitor


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rcapacitor
En av anledningarna till den spekulationen är att deras huvudkontor ligger precis bredvid Tesla men ska man tro Elon så hade han ingen aning om det. Hur långt ifrån är våra spekulationer ifrån verkligheten?

https://www.teslarati.com/tesla-battery ... ll-happen/
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Andersen »

Elon 27/8: "We were too obtuse for our own good, although I think it works esthetically. Those are folded-over current collectors at the top/bottom of the cell, which are important, but I don’t want to jump the gun on Sept 22..."

Här verkar Elon alltså bekräfta att det rör sig om" tabless" celler:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ode-patent

7 maj twittrade han "Way more important than it sounds" som kommentar till en artikel om Teslas senaste patent om "tabless electrode".

"... removing the tab not only simplifies the manufacturing process, but also reduces the ohmic resistance in the negative electrode during electrochemical cycling by 5 to 20 times."

Så, billigare och bättre batterier om ovan stämmer. Men till vad? Varför bygger Panasonic ut GF1 med mer kapacitet och utlovar 5% kapacitetsförbättring på 2170-cellerna redan i år?

" Panasonic Corp (6752.T) plans to boost the energy density of "2170" battery cells it supplies to Tesla Inc (TSLA.O) by 20% in five years and commercialize a cobalt-free version "in two to three years", the head of its U.S. EV battery business said.
https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB

Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of "2170" cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said.

To control safety risks associated with higher density and less cobalt, Panasonic is adjusting the composition and design for better thermal stability, Takamoto said."

Det som beskrivs ovan låter ju inte som något revolutionerande, plus att det låter som Panasonics egen teknologi - men vad är det egentligen man förändrar? Att bara ändra kemi i cellen kräver knappast att man bygger om alla befintliga produktionslinor I GF1. Men det ska man göra. Kan det handla om samma tabless electrode som Elon är så inne på, men utan att krångla till det med helt nya cellformat?

Tesmanian, som har Elons öra, har fått tips om vad Teslas eget batteriprojekt rör sig om:

"Tesmanian previously reported that according to information received from a person familiar with the case, the new Tesla battery will have at least 30% more capacity and will be several times cheaper to manufacture. The production process will be extremely efficient and will significantly save on capital costs for equipment. In this scenario, a 130kWh pack seems possible. It also became known that the new cell will have a diameter of approximately 1.57 inches. The new battery will have a different form factor, so most likely it will be used for Semi and/or Cybertruck. Having the data obtained from the latest patents, it seems that this information is true."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av [JM] »

Den nya cellen lär få en 40650 eller 40700 formfaktor.
Tabless gör att cellens inre resistan minskar vilket leder till lägre värmeutveckling.
Minskad värme gör att man kan gå upp i volym på cellen trots att mantelarean då blir mindre per volymsenhet.
Slutresultatet blir en högre energidensitet i hela packen/modulen.

Kombinera detta med Maxwells torrelektrolyt så kan nya linorna säket spotta ur sig avsevärt fler kwh per dygn.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Det här vet vi om Tesla Battery Day

https://www.nyteknik.se/fordon/det-har- ... ay-7000113
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Begins Sending Battery Day Invitations

https://www.thestreet.com/tesla/news/te ... IMZw45_wps
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Mera snack om ny batteriteknik som Tesla kanske visar på batteridagen.




Dagens Tesla batterier ligger på ca 246 watt-hours/kg.
Så 400Wh/kg vore en rejäl förbättring.
20200825_061717.jpg
Fler tror att 400Wh/kg är möjligt!

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Vissa tror att man på batteridagen även visar kondensatorlösningar.

More speculatively – it might be sensible to put a 50 kg (around 1 kWh) supercapacitor bank into the Plaid for battery/motor cooling benefits during hard track sessions. Repeated extreme acceleration and regen adds a lot of battery pack heat (and motor heat). A small supercap cache that shaves off 50% of that acceleration/regen task from the battery would make a huge different to pack temperature, and allow more cooling to go to motors and inverters. The feasibility of this is dependent on a heat tolerant supercap, since these would also get very hot during a track session, which can be pushed over a short (7.5 to 15 minute) track session without needing much active cooling.


https://pushevs.com/2020/09/13/what-to- ... ttery-day/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Bjelke »

Vissa tror att det visar sig... :lol: ;)
Det är nära nu iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LasseTM »

Onekligen spännande detta, vilken tid svensk tid drar kalaset igång?
23:30 om jag konverterar rätt?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av hakon18 »

LasseTM skrev:
Onekligen spännande detta, vilken tid svensk tid drar kalaset igång?
23:30 om jag konverterar rätt?
1:30 PM Pacific Time blir 22:30 enligt Google.
Livestream går att se här: https://www.tesla.com/sv_se/2020shareholdermeeting
Skriv svar