Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
4680 batterierna skulle kunna ge upp till 870km i räckvidd.Zalman3 skrev:Mer info om 4680 batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?Svenssons skrev:Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB
Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Re: Batteridag 22 september
Tesla driver sin egna batteriutveckling men självklart driver även underleverantörer sin egna utveckling. När det kommer till Panasonic verkar de hamna lite efter nu i och med att Tesla dels börjar producera egna batterier och dels använder sig av allt fler leverantörer. Det kinesiska som levererar LFP-celler (antagligen CATL) till de kinesiska bilarna och Model 3 SR för Europa och dels LF Chem som verkar börja tillverka 4680-celler i Nordamerika och Europa till Tesla. Tesla har också använt celler från Samsung.d3marcus skrev:Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?Svenssons skrev:Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB
Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Samsung hörde jag att de slutat att använda sig av. Gällde tidiga MS/MX-modeller tyckte jag Monroe sa i en video.
Dels pga. att tekniken inte är vad Tesla är ute efter, och dels antar jag pga. "barnkobolt" (som nämnts i annan tråd här på TCS att Samsung använder sig av).
Dels pga. att tekniken inte är vad Tesla är ute efter, och dels antar jag pga. "barnkobolt" (som nämnts i annan tråd här på TCS att Samsung använder sig av).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
Det är nog inte så svart/vitt, och har nog skiftat över tid.d3marcus skrev:Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?Svenssons skrev:Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.d3marcus skrev:Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?Svenssons skrev:Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.d3marcus skrev:Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
https://www.google.se/amp/s/mobile.reut ... SKCN24V1GB
Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Tesla brukar att börja med att specialbeställa produkter hos underleverantörer som passar deras syften/specar, men efter hand så driver de mer och mer på utvecklingen genom produktions- och forsknings-samarbeten tillsammans med underleverantörerna (ibland med 50-50-ägda gemensamma bolag), för att till sist när de lärt sig tillräckligt mycket gå över till att forska/utveckla och tillverka allt helt själva "in house".
Batterier, som den kärnkomponent den är i elbilar, är nog inget undantag från den principen och gången.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
De överger kanske inte heller NAC från Panasonic. Det ska komma 4680 från Panasonic med. BraSvenssons skrev:Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
Länk: https://finance.yahoo.com/news/panasoni ... 49577.html
Re: Batteridag 22 september
Mycket intressant!Jordad skrev:De överger kanske inte heller NAC från Panasonic. Det ska komma 4680 från Panasonic med. BraSvenssons skrev:Det som framkom på Battery Day gällande produktion var väl i princip följande
1. Järnbaserade/LFP-celler för RoboTaxi/Model 3 SR/större batterilager där pris är av större vikt. Verkar som CATL blir leverantör för dessa.
2. Nickel-Mangan/NMC-celler för LR-modeller av de mindre bilarna och troligen även X/S samt mindre PowerPacks där energidensitet per volym är av större vikt. Panasonic (18650+2170) och LG Chem (4680) verkar bli leverantörerna för dessa.
3. Celler med rent Nickel-baserad katod för Semi och Cybertruck där massan är av större vikt. Tesla verkar tillverka dessa själv i 4680-formatet.
Länk: https://finance.yahoo.com/news/panasoni ... 49577.html
Så det blir 4680 batterier över hela linjen mycket snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
"Mycket snart" tror jag inte.
Närmaste året är det främst Y från Berlin samt S och X.
Sen finns ju planer på att tillverka Model 3 i Berlin också. Skulle vara väldigt udda om inte den kommer få samma design med "structural battery", dvs 4680, som Y.
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Närmaste året är det främst Y från Berlin samt S och X.
Sen finns ju planer på att tillverka Model 3 i Berlin också. Skulle vara väldigt udda om inte den kommer få samma design med "structural battery", dvs 4680, som Y.
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag 22 september
Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.taliz skrev:Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Om nu Panasonic börjar tillverka 4680 batterier. Då är det ju intressanta frågan, hur mycket Tesla teknik är det då i dessa batterier?Laban skrev:Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.taliz skrev:Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
De måste vara tabless iaf. Sedan har Tesla och Panasonic utvecklat NCA tillsammans och Panasonic säger att de framöver kommer kunna öka energidensitet med 20% samt utesluta kobolt. Det innebär kanske NMA med mangan istället för kobolt. Tesla vill också utesluta kobolt i sina 4680 och när de talar om nickel-mangan kanske det också är NMA de syftar på.Zalman3 skrev:Om nu Panasonic börjar tillverka 4680 batterier. Då är det ju intressanta frågan, hur mycket Tesla teknik är det då i dessa batterier?Laban skrev:Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.taliz skrev:Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
På battery day sa Tesla att 2022 skulle de ha 100 GWh från egen produktion och 100 GWh från partners. Det är upp till 1,5 miljoner bilar.
Re: Batteridag 22 september
De hade med kobolt i diagrammet där de pratar om energidensitet men i sliden efter den så pratar Elon om järn, nickel-mangan (2/3 nickel, 1/3 mangan) samt ren nickel. Han nämnde ingenting om kobolt där. NMA har vad jag förstår lite lägre energidensitet än NMC men å andra sidan har Tesla ren nickel celler för de applikationer som kräver högsta energidensitet. Så jag gissar också på att Tesla kommer utesluta kobolt inom en snar framtid.Jordad skrev:Det innebär kanske NMA med mangan istället för kobolt. Tesla vill också utesluta kobolt i sina 4680 och när de talar om nickel-mangan kanske det också är NMA de syftar på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Intressant utveckling att Panasonic och LG Chem?
också börjar tillverka 4680 batterier.
Lite oklart, är det med en Tesla licens?
Och hur mycket ny teknik får dom tillgång till?
Dock så behåller Tesla lite hemligheter för sig själv.
också börjar tillverka 4680 batterier.
Lite oklart, är det med en Tesla licens?
Och hur mycket ny teknik får dom tillgång till?
Dock så behåller Tesla lite hemligheter för sig själv.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
EDIT:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Hur snabbt kan man ladda 4680 batterier?
Panasonic pratar om snabbare laddning.
Panasonic pratar om snabbare laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Bättre än 4C snabbladdning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Mycket intressant. Förutom laddstationer på 250-250 kW som vi har idag, så behöver vi ny batterikemi som klarar att snabbladdas under en stor del av laddcykeln.Zalman3 skrev:Hur snabbt kan man ladda 4680 batterier?
Panasonic pratar om snabbare laddning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Blir grymt med 4680 Si. Kommer detta i Europeiska MY?Zalman3 skrev:Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
Den kommer till Europa.martinot skrev:Blir grymt med 4680 Si. Kommer detta i Europeiska MY?Zalman3 skrev:Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
Men det är ju "educated speculation".
Så vi får väl se om det stämmer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
The Limiting factor om batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
https://www.teslaoracle.com/2020/12/24/ ... DKQRK5rLIATesla gives a sneak preview of 4680 cell production
Är det produktion av 4680 batterier för Berlin eller nya MS eller MX?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Tar man med hela rubriken är den "Tesla gives a sneak preview of 4680 cell production for Giga Berlin in the latest video" och några 4680-celler är inte aktuella för Model S/X I närtid, troligen inte förrän Model S Plaid. Berlin ska snart börja producera Model Y så det är väl kanske lågt odds att de är för Berlin initialt?Zalman3 skrev:https://www.teslaoracle.com/2020/12/24/ ... DKQRK5rLIATesla gives a sneak preview of 4680 cell production
Är det produktion av 4680 batterier för Berlin eller nya MS eller MX?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.