Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10315
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Då borde ju räckvidden bli 910km med 4680 batterier och 150 kwh.
Är ju inte riktigt så enkelt. Förbrukningen ökar säkert av tre motorer, fetare däck mm. Jag tror verkligen inte det är en slump att det är exakt 50%, men vi får se tids nog...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Då borde ju räckvidden bli 910km med 4680 batterier och 150 kwh.
Är ju inte riktigt så enkelt. Förbrukningen ökar säkert av tre motorer, fetare däck mm. Jag tror verkligen inte det är en slump att det är exakt 50%, men vi får se tids nog...
Jag tänkte på en icke Plaid version.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Då borde ju räckvidden bli 910km med 4680 batterier och 150 kwh.
Är ju inte riktigt så enkelt. Förbrukningen ökar säkert av tre motorer, fetare däck mm. Jag tror verkligen inte det är en slump att det är exakt 50%, men vi får se tids nog...
Jag tänkte på en icke Plaid version.
Det kommer nog dröja flera år innan ”vanliga” S/X för 4680-batterier.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Då borde ju räckvidden bli 910km med 4680 batterier och 150 kwh.
Är ju inte riktigt så enkelt. Förbrukningen ökar säkert av tre motorer, fetare däck mm. Jag tror verkligen inte det är en slump att det är exakt 50%, men vi får se tids nog...
Jag tänkte på en icke Plaid version.
Det kommer nog dröja flera år innan ”vanliga” S/X för 4680-batterier.

/fth
Det tror jag inte alls.
1. Har man tagit fram MS Plaid med 4680 batterier. Då förstår jag inte varför man inte kan få 4680 batterier i en extra long range version.
2. MS tillverkas i små serier. Behöver inte så stora volymer av batterier.
3. Har svårt att tro att man nästa sommar kan köpa en MY med 4680 batterier, men inte en MS med dessa batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Tror dessutom att man flyttade fram Plaid från i höst till nästa höst eftersom man vill köra på 4680- batterier.

Och tror inte man vill ha en produktionen med nya och gamla batterier, utan från nästa höst kommer alla MS och MX ha 4680 batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Får 4680 plats i S och X? De har ju 65 mm höga batterier idag så det blir ju 15 mm extra att hantera. Borde ju iofs gå att vinna tillbaka genom att ta bort det dubbla golvet. Men en sådan stor omkonstruktion borde ju innebära en allmän uppdatering av bilen eller jobbar inte Tesla så? De verkar ju gladeligen kunna utveckla en ny bil Model Y och sedan bara något år senare helt konstruera om plattformen och släppa en ny bil. De här nya plattformarna som andra bolag skryter om i 10 år och säger sig lägga stora resurser på. Jag är i så fall verkligen imponerad.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Tror dessutom att man flyttade fram Plaid från i höst till nästa höst eftersom man vill köra på 4680- batterier.

Och tror inte man vill ha en produktionen med nya och gamla batterier, utan från nästa höst kommer alla MS och MX ha 4680 batterier.
Eftersom Plaid ska ha ett "structural pack" samt 4680 cellen så känns det rimligt att man flyttar båda MS och MX till 4680. Vore märkligt om man inte gjorde det. Att Elon sa att det kommer dröja 2 år till Freement samt Shangai går över till 4680 är väl då endast för 3/Y.

@LarsL:
Screenshot 2020-10-09 at 08.45.54.png
Antar att det är nya designer på gång för S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Tror dessutom att man flyttade fram Plaid från i höst till nästa höst eftersom man vill köra på 4680- batterier.

Och tror inte man vill ha en produktionen med nya och gamla batterier, utan från nästa höst kommer alla MS och MX ha 4680 batterier.
Ingen blir gladare än jag om det blir så, men jag tror att vanliga S/X kommer att ha 2170-celler till minst 2023-2024.

Plaid kommer sannolikt ha 4680, men den är ju som sagt mer att betrakta som en helt ny modell.

Produktionen av 4680 kommer inte hinna byggas ut i dom volymer som krävs för alla modeller till 2021.

Elon var ju också tydlig på BD att befintliga avtal med andra leverantörer av celler kommer att fortsätta, och dom har sannolikt inga som helst möjligheter att ställa om till 4680-celler till 2021.

Nej, jag är övertygad om att det kommer att ske en stegvis övergång till 4680 under 2-4 år innan 18650/2170 är helt ersatta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Ja, låter rimligare att det bara är Model 3 och Y även i USA och Kina. Dessa modeller kan ju faktiskt redan vara förberedda för den här designen då de förmodligen haft den i roadmappen sedan dessa designades.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Ja, låter rimligare att det bara är Model 3 och Y även i USA och Kina. Dessa modeller kan ju faktiskt redan vara förberedda för den här designen då de förmodligen haft den i roadmappen sedan dessa designades.
Enligt Elon är det ~2 år bort för 3/Y i Shanghai + Freemont. Han sa iofs inte 3/Y explicit där då men MS Plaid ska ha 4680 så.. Men det är kanske så att MS Plaid blir ett specialfall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Ingen blir gladare än jag om det blir så, men jag tror att vanliga S/X kommer att ha 2170-celler till minst 2023-2024.
Model X/S har inte 2170-celler idag. De ligger kvar på 18650-celler fortfarande. Jag tror också att det kommer dröja med ren nickel-kemi i 4680-cellerför Model S/X. Dessa kommer vara reserverade för Plaid under kanske ett år eller mer. Orsakerna till detta är dels för att de vill ha en mindre serie som de får mer betalt för så att om det skulle vara problem med dessa celler så har de marginal att lösa detta sedan kommer det nog vara problem att snabbt skala upp produktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Ja, låter rimligare att det bara är Model 3 och Y även i USA och Kina. Dessa modeller kan ju faktiskt redan vara förberedda för den här designen då de förmodligen haft den i roadmappen sedan dessa designades.
Ja, det blir ju ändå en stor omställning när man övergår till att formpressa fram-/bakdelarna i ett stycke, den övergången är nog som sagt planerad att sammanfalla med övergången till 4680.

En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Ingen blir gladare än jag om det blir så, men jag tror att vanliga S/X kommer att ha 2170-celler till minst 2023-2024.
Model X/S har inte 2170-celler idag. De ligger kvar på 18650-celler fortfarande. Jag tror också att det kommer dröja med ren nickel-kemi i 4680-cellerför Model S/X. Dessa kommer vara reserverade för Plaid under kanske ett år eller mer. Orsakerna till detta är dels för att de vill ha en mindre serie som de får mer betalt för så att om det skulle vara problem med dessa celler så har de marginal att lösa detta sedan kommer det nog vara problem att snabbt skala upp produktion.
Ja, självklart 18650, blooper :oops:

Håller med om övriga funderingar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av bonath »

Helgjuten "bakdel" i aluminium bör bli svårare att reparera vid en krock.
Blir försäkringen ännu dyrare?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

bonath skrev:
Helgjuten "bakdel" i aluminium bör bli svårare att reparera vid en krock.
Blir försäkringen ännu dyrare? Bild
Elon kommenterade precis detta på Twitter nyligen:
crash.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Laban skrev:
fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Franz »

fth skrev:
Laban skrev:
fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?

/fth
Jag har väldigt svårt att se att man skulle ha två sorters Model S som är så olika i tillverkningen igång samtidigt. Även om Plaid-versionen är påkostad pratar vi nog ändå om leveranser i tusental vilket inte är något man direkt handbygger bredvid den vanliga produktionen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Laban skrev:
fth skrev:
En motsvarande förändring av basplattan till S/X har ju inte diskuterats öht ännu, iaf inte om man (som jag) betraktar Plaid som ett specialfall.
Jag är ändå lite tveksam. Ett helt nytt chassi, batteripack med ny produktionslina för detta och det endast för MS Plaid.
Långsiktigt tror väl dom flesta att tanken är att alla modeller skall gå över, det är väl egentligen bara timingen som diskuteras?

/fth
Låter ju som att ALLA modeller går över till 4680 batterier inom ca 2 år.

Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Franz skrev:
Jag har väldigt svårt att se att man skulle ha två sorters Model S som är så olika i tillverkningen igång samtidigt. Även om Plaid-versionen är påkostad pratar vi nog ändå om leveranser i tusental vilket inte är något man direkt handbygger bredvid den vanliga produktionen.
Det kan ju vara en helt ny lina som byggs upp i t.ex. Giga Texas, som initialt producerar "bara" Plaid, för att senare, när kapaciteten och tillgången till 4680 är tillräcklig övergå till att producera alla modeller.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7086
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Låter ju som att ALLA modeller går över till 4680 batterier inom ca 2 år.

Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Dom får väl börja bygga 4680-celler?

Tesla var ju tydliga med att dom inte ensamma kommer att kunna producera alla batterier som krävs, så dom kommer nog att dela med sig av tekniken bakom 4680.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Skulle tro att det finns ett stort uppdämt behov när det gäller Powerwall, Powerpacks. Och att priset är artificiellt högt pga brist på celler.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Tesla söker tillstånd för att producera 4680 batterier i Texas.

Tesla Giga Texas Seeks Approval to Produce the New 4680 Battery Cell

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... production
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Vad händer med Panasonic då?
Ska de bara göra Powerpack åt Tesla då?
Skulle tro att det finns ett stort uppdämt behov när det gäller Powerwall, Powerpacks. Och att priset är artificiellt högt pga brist på celler.
Man har även maskiner som kan producera mängder av de gamla M3/Y packen i många år till. Det kanske blir med 2170 LFP som i Kina.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Jordad skrev:
Man har även maskiner som kan producera mängder av de gamla M3/Y packen i många år till. Det kanske blir med 2170 LFP som i Kina.
Frågan är vilket fordon dessa i så fall ska hamna i. Om 2-3 år har MS Plaid, 3 och Y 4680. Kvar är då eventuellt MS samt MX som inte ens använder 2170 i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar