Håller med, och det kan få stora positiva effekter
Jag är också helt övertygad om att Tesla kommer att licensiera 4680-format och ev andra delar av det som presenterades på BD till sina partners.
Det framgick ju tydligt att dom inte förväntar sig kunna producera alla celler som krävs själva, och varför skulle dom vilja använda "gamla" format förde celler som köps in?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Låter mycket intressant och positivt för elbilar i Europa.
Japp. Jag tror att Tesla är ganska säkra på att de kan sälja alla batterier de får tag på och därför är det bara positivt om leverantörerna också tillverkar 4680. Fler batterier, lägre risk. Räcker med att se kvartalsrapporten för att verifiera detta. Energilager kraftigt upp.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Håller med, och det kan få stora positiva effekter
Jag är också helt övertygad om att Tesla kommer att licensiera 4680-format och ev andra delar av det som presenterades på BD till sina partners.
Det framgick ju tydligt att dom inte förväntar sig kunna producera alla celler som krävs själva, och varför skulle dom vilja använda "gamla" format förde celler som köps in?
supplier.jpg
/fth
De kommer nog använda gamla celler under rätt lång tid framöver i kombination med de nya. Panasonic håller på och vidareutvecklar 2170 och att förkasta 50 GWh med cellproduktion har Tesla inte råd med i första taget. Länk: https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB
Tesla nämnde väl även på battery day att de under 2022 förväntas få 100 GWh med celler från partners och 100 GWh med egen produktion? Majoriteten av de 100 GWh från partners är nog 2170, 18650 och prismatiska LFP.
Det kom två rykten om LG Chem för någon månad sedan. Dels att LG Chem vill särnotera sin batteritillverkning och dels att Tesla vill köpa in sig in i företaget. De två hänger antagligen samman. Att Tesla delar med sig teknik till LG betyder inte att man automatiskt kommer dela med sig till andra. Det verkar iaf inte hittils som att Panasonic får ta del av vad Tesla presenterade på battery day.
De kommer nog använda gamla celler under rätt lång tid framöver i kombination med de nya. Panasonic håller på och vidareutvecklar 2170 och att förkasta 50 GWh med cellproduktion har Tesla inte råd med i första taget. Länk: https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB
Tesla nämnde väl även på battery day att de under 2022 förväntas få 100 GWh med celler från partners och 100 GWh med egen produktion? Majoriteten av de 100 GWh från partners är nog 2170, 18650 och prismatiska LFP.
Det kom två rykten om LG Chem för någon månad sedan. Dels att LG Chem vill särnotera sin batteritillverkning och dels att Tesla vill köpa in sig in i företaget. De två hänger antagligen samman. Att Tesla delar med sig teknik till LG betyder inte att man automatiskt kommer dela med sig till andra. Det verkar iaf inte hittils som att Panasonic får ta del av vad Tesla presenterade på battery day.
Tesla kommer absolut behöva både 18650, 2170, och 4680 under en period, men jag är som sagt helt övertygad om att dom förväntar sig att både köpa och producera 4680.
Exakt vilka partners det rör sig om är förstås oklart, men på BD lät det som om att antalet samarbeten snarare skulle öka än minska, i så fall finns det väl inget skäl att utestänga Panasonic från nya celler?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Exakt vilka partners det rör sig om är förstås oklart, men på BD lät det som om att antalet samarbeten snarare skulle öka än minska, i så fall finns det väl inget skäl att utestänga Panasonic från nya celler?
/fth
Ja, jag tyckte det var konstigt runt battery day för Giga Nevada talar man inte så mycket om längre. Nya linor bygger Tesla själva på andra ställen och den enda expansion man talar om för Giga Nevada är att Panasonic ska lägga till en lina som ger några få GWh till.
Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar när väl 3/Y går över till 4680 om ~2 år. (Edit: omformulerade detta till något som kanske går att förstå sig på)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det kom två rykten om LG Chem för någon månad sedan. Dels att LG Chem vill särnotera sin batteritillverkning och dels att Tesla vill köpa in sig in i företaget. De två hänger antagligen samman. Att Tesla delar med sig teknik till LG betyder inte att man automatiskt kommer dela med sig till andra. Det verkar iaf inte hittils som att Panasonic får ta del av vad Tesla presenterade på battery day.
Jag får en känsla av att Tesla är besvikna över Panasonics innovationstakt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar. Energilager ska få LFP celler och varför inte då ta LFP även för Powerwall. Om de inte är så att man räknar med att få över 2170 celler när 3/Y går över till 4680 om ~2 år.
Alla 2170 Tesla köper av Panasonic är ju NCA AFAIK.
NMC har dom precis börjat köpa av LG till M3 LR i Kina.
Vet inte vad man skall dra för slutsatser av den infon i presentationen egentligen. Ställer man även om Panasonics produktion från NCA till NMC framöver? Eller är det bara att LG skall leverera celler till powerwall? Who knows.
Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar. Energilager ska få LFP celler och varför inte då ta LFP även för Powerwall. Om de inte är så att man räknar med att få över 2170 celler när 3/Y går över till 4680 om ~2 år.
Alla 2170 Tesla köper av Panasonic är ju NCA AFAIK.
NMC har dom precis börjat köpa av LG till M3 LR i Kina.
Vet inte vad man skall dra för slutsatser av den infon i presentationen egentligen. Ställer man även om Panasonics produktion från NCA till NMC framöver? Eller är det bara att LG skall leverera celler till powerwall? Who knows.
Panasonic har en lina för NMC i Giga Nevada som går till lagringsprodukter. Tesla har även köpt NMC från Samsung i perioder.
Med tanke på Teslas bild på kemier vs produkter där man hade NMC=Powerwall så misstänker jag att det är där 2170 cellerna hamnar. Energilager ska få LFP celler och varför inte då ta LFP även för Powerwall. Om de inte är så att man räknar med att få över 2170 celler när 3/Y går över till 4680 om ~2 år.
Alla 2170 Tesla köper av Panasonic är ju NCA AFAIK.
NMC har dom precis börjat köpa av LG till M3 LR i Kina.
Vet inte vad man skall dra för slutsatser av den infon i presentationen egentligen. Ställer man även om Panasonics produktion från NCA till NMC framöver? Eller är det bara att LG skall leverera celler till powerwall? Who knows.
Panasonic har en lina för NMC i Giga Nevada som går till lagringsprodukter. Tesla har även köpt NMC från Samsung i perioder.
Ahh, det står ju faktiskt på Wikipediasidan om GF3. Hade jag missat. Tack!
Är inte 4680 betydligt billigare att tillverka (per kWh) än de hittills tillverkade geometrierna? Då låter det ju som vansinne att på sikt tillverka/köpa något annat. Eller har jag missförstått något?
När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
Nä, visst, man kan ju inte tvärstoppa produktionen innan man har ny kapacitet på plats. Men eftersom den gamla tekniken måste säljas till sämre marginaler verkar det inte rimligt att investera i nya anläggningar som tillverkar något annat än 4680.
("Perfect is the enemy of good", är ju just perfekt som Teslaslogan faktiskt.)
När man fattar beslut om så stora investeringar så har man inte sällan säkrat kontrakt för många år framöver.
Se på Northvolt tex. De kommer nu bygga "gammal" teknik. Men de har sitt på det torra ändå för all kapacitet de kommer producera är redan såld.
Är inte 4680 betydligt billigare att tillverka (per kWh) än de hittills tillverkade geometrierna? Då låter det ju som vansinne att på sikt tillverka/köpa något annat. Eller har jag missförstått något?
Formfaktorn i sig ger "bara" 14% lägre pris/kWh. Så har man redan fabriken samt har ingen/liten nytta av tabless eller formfaktorn i sig (Powerwall..) så kan den nog fortsätta producera batterier bra många år till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
När man spenderat flera år och åtskilliga miljarder på att etablera en gigantisk produktionskapacitet kastar man inte bara ut det och byter till "det senaste" hur som helst.
Man nyttjar det så länge det är ekonomiskt rimligt. Det kommer dröja länge, decennier, innan tillverkningskapaciteten för batterier möter efterfrågan. Dvs även sådant som inte är top of the crop kommer kunna säljas under lång tid framöver.
Lite som fossilindustrin gör... (vilket är förståeligt, och i Teslas fall är det inget dåligts eftersom dom
fortfarande satsar framåt för fullt)
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.
Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
Hur stor andel av Teslas batterier tillverkas av underleverantörer?
Tror att det tills nyss var 100% om man räknar Giga Nevada som är ett sammarbete med Panasonic som underleverantör. Tesla äger fabriken där Panasonic tillverkar battericellerna.
Tack. Och R&D av batterierna görs av underleverantörer eller Tesla?
Gissar på främst av Tesla men ofta i sammarbete med underleverantörer. Tesla anlitade Jeff Dahn som chef över sin Advanced Battery Research som de lade i Kanada, kanske pga att Jeff Dagen är från Kanada. Tesla köpte också upp både Grohmann och ATW Automation som håller på med utveckling och produktion av batterier.
Bygger Teslas tre underleverantörer av batterier enligt Teslas unika specar?
I denna artikel läser jag att ”[Panasonic] has declined to link its battery roadmap to Tesla's future models.”
Försöker reda ut om det är Tesla eller underleverantörerna som driver batteriutvecklingen.
Tesla driver sin egna batteriutveckling men självklart driver även underleverantörer sin egna utveckling. När det kommer till Panasonic verkar de hamna lite efter nu i och med att Tesla dels börjar producera egna batterier och dels använder sig av allt fler leverantörer. Det kinesiska som levererar LFP-celler (antagligen CATL) till de kinesiska bilarna och Model 3 SR för Europa och dels LF Chem som verkar börja tillverka 4680-celler i Nordamerika och Europa till Tesla. Tesla har också använt celler från Samsung.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Samsung hörde jag att de slutat att använda sig av. Gällde tidiga MS/MX-modeller tyckte jag Monroe sa i en video.
Dels pga. att tekniken inte är vad Tesla är ute efter, och dels antar jag pga. "barnkobolt" (som nämnts i annan tråd här på TCS att Samsung använder sig av).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik