Blir grymt med 4680 Si. Kommer detta i Europeiska MY?Zalman3 skrev:Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Batteridag 22 september
Den kommer till Europa.martinot skrev:Blir grymt med 4680 Si. Kommer detta i Europeiska MY?Zalman3 skrev:Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
Men det är ju "educated speculation".
Så vi får väl se om det stämmer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
The Limiting factor om batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
https://www.teslaoracle.com/2020/12/24/ ... DKQRK5rLIATesla gives a sneak preview of 4680 cell production
Är det produktion av 4680 batterier för Berlin eller nya MS eller MX?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Tar man med hela rubriken är den "Tesla gives a sneak preview of 4680 cell production for Giga Berlin in the latest video" och några 4680-celler är inte aktuella för Model S/X I närtid, troligen inte förrän Model S Plaid. Berlin ska snart börja producera Model Y så det är väl kanske lågt odds att de är för Berlin initialt?Zalman3 skrev:https://www.teslaoracle.com/2020/12/24/ ... DKQRK5rLIATesla gives a sneak preview of 4680 cell production
Är det produktion av 4680 batterier för Berlin eller nya MS eller MX?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Batteridag 22 september
iAkita skrev:Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Det som talar för Tesla är inte bara antal sålda bilar utan vilken medelstorlek elbilens batteri har.
Dessutom säljer Tesla batterilösningar till elbolag, vilket ingen annan biltillverkare gör.
Dessutom är Teslas konkurrenter väldigt splittrade i tekniker och kemier.
Som jag fattade batteridagen så kommer ALLA Teslas batterier vara i 4680 formatet om ca 2 år.
Oavsett tillämpning.
Batteriet kemi kan dock variera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridag 22 september
Jag är inte heller så övertygad om att Teslas batterival i sig påverkar hela marknaden,
MEN om det visar sig bli den billigaste tekniken (och det ser ju helt klart ut som det nu) så
kan det få andra att välja den vägen ändå, av rent ekonomiska skäl snarare än att Teslas
storlek i branschen skulle tvinga övriga till samma teknik... Hårfin skillnad kanske
Men det kommer nog att fortsätta att finnas en hel uppsjö med format (och kemier) ett bra tag till...
Frågan är väl då hur det slår mot konkurrenterna om dom fortsätter med sina format och det blir dyrare än
för dom som går över till 4680...
MEN om det visar sig bli den billigaste tekniken (och det ser ju helt klart ut som det nu) så
kan det få andra att välja den vägen ändå, av rent ekonomiska skäl snarare än att Teslas
storlek i branschen skulle tvinga övriga till samma teknik... Hårfin skillnad kanske
Men det kommer nog att fortsätta att finnas en hel uppsjö med format (och kemier) ett bra tag till...
Frågan är väl då hur det slår mot konkurrenterna om dom fortsätter med sina format och det blir dyrare än
för dom som går över till 4680...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridag 22 september
Tesla har nära 30% av den globala marknaden. Dessutom är andelen av intäkter och batterier till elbilar högre än så. Att kalla det ringa är lite galet. Tesla har inte fokuserat på Europa ännu men de håller på att bygga världens största bilfabrik utanför Berlin så det blir nog ändring på det framöver.iAkita skrev:Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Däremot verkar bilindustrin bara köpa de batterier som batteritillverkare vill sälja till dem. Att ta eget initiativ och ändra format och kemi verkar inte aktuellt. Det är väl bara Rivian som har varit modiga då de kommer använda 2170. Synd bara att de är gamla och inaktuella redan innan Rivian har börjat sälja sina bilar.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Tror det beror på prestandan hos 4680-cellerna. Om dom är så bra som jag tror kommer fler börja tillverka 4680-celler (eller liknande).iAkita skrev:Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Mvh
Re: Batteridag 22 september
Tesla har även patent på tabless och celler så stora som 4680 måste vara tabless. Tesla delar gärna patent men då måste motparten också dela eventuella förbättringar som motparten gör. Det innebär att Tesla även får tillgång till motpartens relevanta patent. De är knappt något företag som har vågat använda Teslas patent hittils. LG och Panasonic kommer troligen tillverka 4680 enbart till Tesla. Men det är säkert möjligt att Tesla kan licensera ut det med.NiklasTesla skrev:Tror det beror på prestandan hos 4680-cellerna. Om dom är så bra som jag tror kommer fler börja tillverka 4680-celler (eller liknande).iAkita skrev:Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Mvh
Re: Batteridag 22 september
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ce ... ident/amp/
Panasonic President shares insights on Tesla’s 4680 battery cell production plans.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Vissa anser att Tesla/Panasonic ligger efter i prisutvecklingen.
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... you-think/
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... you-think/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Den som satte ihop den där bilden verkar inte riktigt förstå vad hen visualiserar.Zalman3 skrev:Vissa anser att Tesla/Panasonic ligger efter i prisutvecklingen.
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... you-think/
4680 är ett format. LFP & NCM en kemi. Äpplen och päron.
4680 kan vara LFP, eller NCM, eller NCA...
Vad 4680 kommer kosta i slutänden är alltså starkt kopplat till vilken kemi som används.
Troligen kommer CATL leverera LFP i 4680-format till Tesla och LG kommer leverera NCM i 4680-format. Panasonic NCA i 4680-format....
Dvs 4680 kommer ha väldigt olika priser och användningsområden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag 22 september
The Limiting Factor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Batteridag 22 september
Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Re: Batteridag 22 september
Nya modell S/X....NiklasTesla skrev:Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridag 22 september
Låter troligt.[JM] skrev:Nya modell S/X....NiklasTesla skrev:Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?mikebike skrev:Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....NiklasTesla skrev:Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).Zalman3 skrev:The Limiting Factor.
MVH
Re: Batteridag 22 september
Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
De visade förtusan video från cellproduktion även på Battery Day. Kunde man inte processa den informationen så är det deras fel och inte så att Elon inte sa hela sanningen. I efterföljande meddelanden så fick man reda på att cellproduktion pågått sedan början av 2020, maj eller ännu tidigare.Zalman3 skrev:Vissa tror att Elon inte riktigt sa hela sanningen om hur långt man hunnit i utvecklingen av tillverkningen av 4680-batterier.
this video IMO demonstrates that Tesla's Kato Road facility is a full scale cell production pilot line & factory that is far more ahead in commercializing & scaling their new cell technologies than the "R&D project" impression
elonmusk
gave on Battery Day.
12 detaljer i tillverkningen.
Känns som VW inte har hunnit lika långt i sin automatisering av batteritillverkningen.
Själv trodde jag dock inte att de skulle få igång massproduktion av celler för både Model Y i Berlin samt alla Model S/X redan nu. Jag börjar ändra mig nu men tror inte Tesla själva var säkra om tidsplan på Battery Day.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Kim Java visar i sin Youtube film att
4680-batterier kan få följande egenskaper:
Laddhastighet ökar upp till 275kW.
Tesla M3 kan öka sitt batteri upp till 130kWh.
Kan ladda 10 till 50% på 7 minuter.
4680-batterier kan få följande egenskaper:
Laddhastighet ökar upp till 275kW.
Tesla M3 kan öka sitt batteri upp till 130kWh.
Kan ladda 10 till 50% på 7 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag 22 september
Vet inte riktigt hur de räknar men 130 kWh och 10 till 50% blir 52 kWh på 7 min.
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?
Då får man nog avrunda 275 kW uppåt till ca 445 kW, eller?