Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridag 15 september?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 maj 2020 08:32

En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.


Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg

Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5664
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag i juni?

Inläggav PoloPrinsen » 27 maj 2020 09:13

Oja de lär ju ha kunnat pressa tillverkningskostnaden rejält sen dess!

Overheadkostnaden bör vara större totalt sett om man ökat produktionen, men per enhet minskas den såklart.
Däck, bromsar och hjulupphängning minskas med per enhet pga volymökningen/mängdrabatter. Sen kan ju även dessa delars priser pressas "frivilligt" av leverantören pga att Tesla nu som märke är bra att assossieras ihop med. Riktiga män/kvinnor väljer Perrelli, brembo, öhlins. Typ.

Laddnätverket begöver ej byggas ut helt numera i samband med att bilarna säljs utan finjusteras vartefter behov uppstår. Bör vara enorm skillnad i kostnad per såld Tesla idag mot för 3-4 år sen. Desutom drar nog laddnärverket fortfarande kunder in till Tesla, istället för att som i bilar utan snabbladdningsnätverk/snabbladdningskapacitet gör dem mer svårsålda.

Systems på 3000dollar är väl tex kabelstammarna mm. Och där är det ju sagt att model y skall vara unikt bra/billig. Förutom stordriftsfördelarna som såklart tillkommer de med.

Killgissar att model y är mer än 35% billigare att tillverka när fabriken håller full fart mot vad model 3 var 3 månader in i dess produktioncykel.
Mvh PP.
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 05 jul 2015 08:11

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 maj 2020 09:26

PoloPrinsen skrev:Oja de lär ju ha kunnat pressa tillverkningskostnaden rejält sen dess!

Overheadkostnaden bör vara större totalt sett om man ökat produktionen, men per enhet minskas den såklart.
Däck, bromsar och hjulupphängning minskas med per enhet pga volymökningen/mängdrabatter. Sen kan ju även dessa delars priser pressas "frivilligt" av leverantören pga att Tesla nu som märke är bra att assossieras ihop med. Riktiga män/kvinnor väljer Perrelli, brembo, öhlins. Typ.

Laddnätverket begöver ej byggas ut helt numera i samband med att bilarna säljs utan finjusteras vartefter behov uppstår. Bör vara enorm skillnad i kostnad per såld Tesla idag mot för 3-4 år sen. Desutom drar nog laddnärverket fortfarande kunder in till Tesla, istället för att som i bilar utan snabbladdningsnätverk/snabbladdningskapacitet gör dem mer svårsålda.

Systems på 3000dollar är väl tex kabelstammarna mm. Och där är det ju sagt att model y skall vara unikt bra/billig. Förutom stordriftsfördelarna som såklart tillkommer de med.

Killgissar att model y är mer än 35% billigare att tillverka när fabriken håller full fart mot vad model 3 var 3 månader in i dess produktioncykel.
Mvh PP.



Elon ge ju surrat om att Y kanske blir ännu billigare än 3 att tillverka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5664
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag i juni?

Inläggav vigge50 » 27 maj 2020 11:39

Zalman3 skrev:En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.


Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg

Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.

Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
vigge50
 
Inlägg: 6163
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare taliz » 27 maj 2020 11:42

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.


Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg

Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.

Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5341
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Batteridag i juni?

Inläggav vigge50 » 27 maj 2020 12:25

taliz skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.


Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg

Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.

Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.

Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har? Förra året gjorde de en vinst på 4 miljarder dollar om man endast kollar på tillverkningskostnad och försäljning. Trots detta gjorde de nästan en miljard dollar i förlust. Men visst, sänk priserna, kostnader så som utveckling, försäljning, administration mm är inget nödvändigt utan borde kunna sättas till noll. Enligt dig så skulle Tesla kunna stänga samtliga showroom och service center imorgon och fortsätta att sälja bilar utan problem? Kasta ut alla de som jobbar med administration, vem behöver support, ekonomiavdelning, HR mm på ett företag med tiotusentals anställda?
vigge50
 
Inlägg: 6163
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 27 maj 2020 12:36

vigge50 skrev:Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?


Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10131
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare taliz » 27 maj 2020 12:40

vigge50 skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.


Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg

Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.

Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.

Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har? Förra året gjorde de en vinst på 4 miljarder dollar om man endast kollar på tillverkningskostnad och försäljning. Trots detta gjorde de nästan en miljard dollar i förlust. Men visst, sänk priserna, kostnader så som utveckling, försäljning, administration mm är inget nödvändigt utan borde kunna sättas till noll. Enligt dig så skulle Tesla kunna stänga samtliga showroom och service center imorgon och fortsätta att sälja bilar utan problem? Kasta ut alla de som jobbar med administration, vem behöver support, ekonomiavdelning, HR mm på ett företag med tiotusentals anställda?


Jag har inte sagt ngt om att sänka priserna.
Det blir lite tröttsamt att höra samma argument "men de gör inte vinst!!" om och om igen.

Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5341
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Batteridag i juni?

Inläggav Fredrik j » 27 maj 2020 13:08

taliz skrev:Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.


Men det gäller ju alla biltillverkare. Även om Tesla expanderar kraftigt i procent så är ju expansionen häpnadsväckande stor i kapacitet. Alla använder ju avkastningen till investeringar i nya modeller. Speciellt nu när de flesta tillverkare flöjer ner miljarder i elektrifiering.

Tesla har byggt en fabrik i kina, planerar en i tyskland och tittar på ytterligare en i US. Finns det mer? I procent är det ju som sagt häpnadsväckande.
Vad har man för planerad kapacitet i dom planerande fabrikerna fram till 2023-24 eller så??
Fredrik j
 
Inlägg: 2182
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Batteridag i juni?

Inläggav Teslaägare taliz » 27 maj 2020 14:37

Fredrik j skrev:
taliz skrev:Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.


Men det gäller ju alla biltillverkare. Även om Tesla expanderar kraftigt i procent så är ju expansionen häpnadsväckande stor i kapacitet. Alla använder ju avkastningen till investeringar i nya modeller. Speciellt nu när de flesta tillverkare flöjer ner miljarder i elektrifiering.

Tesla har byggt en fabrik i kina, planerar en i tyskland och tittar på ytterligare en i US. Finns det mer? I procent är det ju som sagt häpnadsväckande.
Vad har man för planerad kapacitet i dom planerande fabrikerna fram till 2023-24 eller så??


Nej, det gäller inte "alla biltillverkare". De har istället delat ut stora summor till ägarna, då tillväxtpotentialen varit väldigt begränsad i jämförelse.
Det är också en anledning till att de nu får det väldigt väldigt svårt att ställa om. Kapital finns helt enkelt inte, de måste finansiera omställningen via vinster från avgasbilarna. När den försäljningen nu havererar blir det nästan omöjligt. Kreditgivare är inte så sugna på att hjälpa dem heller, så räddningen de hoppas på är nog statliga garantier. Men det är ju inte säkert det går vägen heller, se på Saab tex...

Bra fråga, men om man räknar 5-600k bilar per fabrik så pratar vi runt 2-3 miljoner bilar per år. Då är man med och slåss bland de största tillverkarna i världen. Särskilt om de andra inte lyckats ställa om...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5341
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Tesla Energy / SolarCity

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.