Sida 3 av 30

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 09:32
av Zalman3
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 10:13
av PoloPrinsen
Oja de lär ju ha kunnat pressa tillverkningskostnaden rejält sen dess!

Overheadkostnaden bör vara större totalt sett om man ökat produktionen, men per enhet minskas den såklart.
Däck, bromsar och hjulupphängning minskas med per enhet pga volymökningen/mängdrabatter. Sen kan ju även dessa delars priser pressas "frivilligt" av leverantören pga att Tesla nu som märke är bra att assossieras ihop med. Riktiga män/kvinnor väljer Perrelli, brembo, öhlins. Typ.

Laddnätverket begöver ej byggas ut helt numera i samband med att bilarna säljs utan finjusteras vartefter behov uppstår. Bör vara enorm skillnad i kostnad per såld Tesla idag mot för 3-4 år sen. Desutom drar nog laddnärverket fortfarande kunder in till Tesla, istället för att som i bilar utan snabbladdningsnätverk/snabbladdningskapacitet gör dem mer svårsålda.

Systems på 3000dollar är väl tex kabelstammarna mm. Och där är det ju sagt att model y skall vara unikt bra/billig. Förutom stordriftsfördelarna som såklart tillkommer de med.

Killgissar att model y är mer än 35% billigare att tillverka när fabriken håller full fart mot vad model 3 var 3 månader in i dess produktioncykel.
Mvh PP.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 10:26
av Zalman3
PoloPrinsen skrev:
Oja de lär ju ha kunnat pressa tillverkningskostnaden rejält sen dess!

Overheadkostnaden bör vara större totalt sett om man ökat produktionen, men per enhet minskas den såklart.
Däck, bromsar och hjulupphängning minskas med per enhet pga volymökningen/mängdrabatter. Sen kan ju även dessa delars priser pressas "frivilligt" av leverantören pga att Tesla nu som märke är bra att assossieras ihop med. Riktiga män/kvinnor väljer Perrelli, brembo, öhlins. Typ.

Laddnätverket begöver ej byggas ut helt numera i samband med att bilarna säljs utan finjusteras vartefter behov uppstår. Bör vara enorm skillnad i kostnad per såld Tesla idag mot för 3-4 år sen. Desutom drar nog laddnärverket fortfarande kunder in till Tesla, istället för att som i bilar utan snabbladdningsnätverk/snabbladdningskapacitet gör dem mer svårsålda.

Systems på 3000dollar är väl tex kabelstammarna mm. Och där är det ju sagt att model y skall vara unikt bra/billig. Förutom stordriftsfördelarna som såklart tillkommer de med.

Killgissar att model y är mer än 35% billigare att tillverka när fabriken håller full fart mot vad model 3 var 3 månader in i dess produktioncykel.
Mvh PP.

Elon ge ju surrat om att Y kanske blir ännu billigare än 3 att tillverka.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 12:39
av vigge50
Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 12:42
av taliz
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 13:25
av vigge50
taliz skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har? Förra året gjorde de en vinst på 4 miljarder dollar om man endast kollar på tillverkningskostnad och försäljning. Trots detta gjorde de nästan en miljard dollar i förlust. Men visst, sänk priserna, kostnader så som utveckling, försäljning, administration mm är inget nödvändigt utan borde kunna sättas till noll. Enligt dig så skulle Tesla kunna stänga samtliga showroom och service center imorgon och fortsätta att sälja bilar utan problem? Kasta ut alla de som jobbar med administration, vem behöver support, ekonomiavdelning, HR mm på ett företag med tiotusentals anställda?

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 13:36
av Svenssons
vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.

Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 13:40
av taliz
vigge50 skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
En Tesla 3 kostar inte mycket att tillverka.

En uppskattning av tillverkningskostnad:
Drivetrain 1000 dollar(elmotor ca 700 dollar, resten slutväxel och kraftelektronik)
Battery pack 55kwh, 4.400 dollar
Interior 1000 dollar
Systems 3000 dollar
Tires, brakes and suspension 2300 dollar
Body and final assy 6000 dollar

Netto ca 17.700 dollar.
Lägg på 40% för andra kostnader.
Pris ut till kund 20.100 dollar.

Screenshot_20200527-091353_Gallery.jpg
Gammal uppskattning från 2017 vad en Tesla 3 kostar att tillverka. Tesla har kunnat pressa priserna sedan dess.
Då kan man verkligen börja undra vad Tesla håller på med om deras vinstmarginal legat på runt 3% de senaste tre kvartalen och förlust innan dess. Att Tesla sänker priserna med 10% nu och börjar nu skulle ju knappast få investerarna att jubla då det är svårt och se att Tesla ska fortsätta göra vinst. Men visst, Tesla kanske är en välgörenhetsorganisation för klimatet som inte bryr sig om de går back en halv miljard dollar om året...
Uhm va? Dom har haft ca 20% marginal på bilarna i flera år nu. Står tydligt i rapporterna.
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har? Förra året gjorde de en vinst på 4 miljarder dollar om man endast kollar på tillverkningskostnad och försäljning. Trots detta gjorde de nästan en miljard dollar i förlust. Men visst, sänk priserna, kostnader så som utveckling, försäljning, administration mm är inget nödvändigt utan borde kunna sättas till noll. Enligt dig så skulle Tesla kunna stänga samtliga showroom och service center imorgon och fortsätta att sälja bilar utan problem? Kasta ut alla de som jobbar med administration, vem behöver support, ekonomiavdelning, HR mm på ett företag med tiotusentals anställda?
Jag har inte sagt ngt om att sänka priserna.
Det blir lite tröttsamt att höra samma argument "men de gör inte vinst!!" om och om igen.

Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 14:08
av Fredrik j
taliz skrev:
Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.
Men det gäller ju alla biltillverkare. Även om Tesla expanderar kraftigt i procent så är ju expansionen häpnadsväckande stor i kapacitet. Alla använder ju avkastningen till investeringar i nya modeller. Speciellt nu när de flesta tillverkare flöjer ner miljarder i elektrifiering.

Tesla har byggt en fabrik i kina, planerar en i tyskland och tittar på ytterligare en i US. Finns det mer? I procent är det ju som sagt häpnadsväckande.
Vad har man för planerad kapacitet i dom planerande fabrikerna fram till 2023-24 eller så??

Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 15:37
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Har man över 20% marginal på bilarna idag betyder det att man skulle kunna frysa all utveckling och investeringar och hämta hem vinster istället om man så önskade. Men det vore fullkomligt idiotiskt när potentialen finns att mångdubbla framtida vinster genom investeringar för tillväxt istället.
Hämta hem vinst gör man bara när tillväxtpotentialen är begränsad.
Men det gäller ju alla biltillverkare. Även om Tesla expanderar kraftigt i procent så är ju expansionen häpnadsväckande stor i kapacitet. Alla använder ju avkastningen till investeringar i nya modeller. Speciellt nu när de flesta tillverkare flöjer ner miljarder i elektrifiering.

Tesla har byggt en fabrik i kina, planerar en i tyskland och tittar på ytterligare en i US. Finns det mer? I procent är det ju som sagt häpnadsväckande.
Vad har man för planerad kapacitet i dom planerande fabrikerna fram till 2023-24 eller så??
Nej, det gäller inte "alla biltillverkare". De har istället delat ut stora summor till ägarna, då tillväxtpotentialen varit väldigt begränsad i jämförelse.
Det är också en anledning till att de nu får det väldigt väldigt svårt att ställa om. Kapital finns helt enkelt inte, de måste finansiera omställningen via vinster från avgasbilarna. När den försäljningen nu havererar blir det nästan omöjligt. Kreditgivare är inte så sugna på att hjälpa dem heller, så räddningen de hoppas på är nog statliga garantier. Men det är ju inte säkert det går vägen heller, se på Saab tex...

Bra fråga, men om man räknar 5-600k bilar per fabrik så pratar vi runt 2-3 miljoner bilar per år. Då är man med och slåss bland de största tillverkarna i världen. Särskilt om de andra inte lyckats ställa om...

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 18:13
av vigge50
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 22:28
av taliz
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.
Vad får dig att tro att de har så höga administrativa kostnader?

Re: Batteridag i juni?

Postat: 27 maj 2020 22:49
av Svenssons
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.
Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.
Kostnader som ett företag har för tillverkning, försäljning, utveckling, expansion och administration har väldigt lite att göra med priset på produkten.

Skulle Tesla plötsligt kunna tillverka en Modell Y för $1 eller bli av med alla övriga kostnader så skulle de inte sänka priset på den bara för detta. Tillverkningshastigheten har ju inte ändrats och kundernas villkor för köp har inte heller ändrats. Ändras plötsligt istället antalet bilar de kan tillverka eller köpviljan så är det mer troligt att priset ändras.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 28 maj 2020 11:03
av SwedenEvGuru
Med start av tillverkning av Tesla bilar i Tyskland så hoppas iallafall jag att kringkostnader minskar som Tullkostnaden, fraktkostnader från Usa och annat pappersarbete som kan tillkomma från import utanför Eu området.

Sverige har 25% Vat denna undkommer vi aldrig om inte reglerna ändras. 10% Tullkostnader utanför Eu området som kommer försvinna helt innanför Eu området, antar att fraktkostnaden per bil kommer minska radikalt Tyskland Vs Usa sedan alla hanteringskostnader i xtra pappers exercis.

Så logiskt så ska bilarna gå ner minst 10% enbart i minskade tullkostnader men frågan är självklart om Tesla tar dessa som extra förtjänster eller låter kunderna få del av detta för att kränga mer bilar.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 08 jun 2020 18:30
av Zalman3
Använder CATL Tesla teknik för sina nya batterier?

CATL announced that it is ready to produce the new million-mile battery and Tesla’s Model 3 made at Gigafactory Shanghai is reportedly going to be first to get the new battery.

Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) is ready to produce a battery that lasts 16 years and 2 million kilometres (1.24 million miles), chairman Zeng Yuqun said in an interview at company headquarters in Ningde, in southeast China’s Fujian province.”
https://electrek.co/2020/06/08/tesla-ne ... tion-catl/

Re: Batteridag i juni?

Postat: 09 jun 2020 16:40
av Zalman3
Kommer Tesla model Y vara den som först får de nya batterierna av de modeller som kommer till Europa?
Teslas batteri på en miljon mil kommer att debutera i Model Y.

I månader har Tesla-chef Elon Musk lockat investerare och konkurrenter med löfte om att presentera banbrytande framsteg inom batteriteknologi under en "batteridag" . Det sistnämnda datumet, efter flera uppskjutningar: I juni. Elbilstillverkaren bör fortsätta planera att introducera den nya batteriteknologin i sina första fordonsmodeller i år eller i början av nästa år senast. Det finns några indikationer på att det nya batteriet kommer att sätta nya standarder när det gäller kostnader och hållbarhet. Rykten säger att de nya batterierna kommer att pågå en miljon mil - motsvarande 1,6 miljoner kilometer.

Eftersom det kan antas att bara ett fåtal fordon faktiskt uppnår denna körsträcka, kan de nya Tesla-batterierna fortfarande användas effektivt under lång tid i andra livslängdapplikationer, enligt källor från Tesla-miljörapporten. En annan attraktiv spak på kostnadssidan eftersom batterilagring kan generera höga intäkter inom energitillämpningar. Det är för närvarande cirka 700 till 1000 euro som en butik med e-bilkapacitet kan uppnå per år.

Källorna från Tesla-miljön talar till och med om Tesla som arbetar med V2G-applikationer där elbilar redan tillhandahåller batterikapacitet för tjänster i elnätet under sin användningstid, till exempel för att kompensera för toppbelastningar och flaskhalsar på morgonen, runt middagstid och på kvällen . Detta belönas också av nätoperatörerna, även om bara en liten del av batterikapaciteten släpps. Med en global flotta på mer än en miljon elbilar som kan leverera el tillbaka till nätet kan Tesla vara ett slags gigantiskt svärmbatteri som skulle nå status som ett energiföretag som konkurrerar med traditionella energileverantörer, säger källorna.

Det nya lågprisbatteriet - även känt under projektnamnet Roadrunner - är utformat för att få priserna på Tesla elbilar till nivå med jämförbara förbränningsmotorer. Vad Tesla Model 3 riktar sig till konkurrenter som BMW: s 3-serie eller Audi A4. Nuvarande rykten tyder emellertid på att de nya batterierna initialt kommer att installeras i Tesla Model Y, den kompakta SUV som delar plattformen med Model 3, och som också kommer att produceras i den tyska gigafactory i södra Berlin från 2021 .

Det nya "miljoner mil" -batteriet, som ska stå i centrum för Teslas framtida strategi, utvecklades tillsammans med Kinas Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) och använder teknik utvecklad av Tesla i samarbete med ett team av utvalda batteriexperter. Det nya batteriet bör möjliggöra en högre energitäthet och längre livslängd till lägre kostnader och bör baseras på innovationer som lågkobolt- och koboltfria batterikemikalier samt användning av nya kemiska tillsatser, material och beläggningar.

Mindre än 80 dollar per kilowattimme?
CATL sägs också ha utvecklat en enklare och billigare metod för packning av battericeller, känd som cell-till-pack, vilket sägs eliminera det mellanliggande steget för att binda celler. Förutom de som redan nämnts, bör Tesla också använda den här tekniken för att kunna minska batteriets vikt och kostnader. Med de ovannämnda åtgärderna sägs priset för de koboltfria litiumjärnfosfatbatterierna från CATL ha sjunkit under $ 80 per kilowattimme, varvid kostnaderna på cellnivån sjönk under $ 60 per kWh. De lågkobolt-NMC-batterierna från CATL sägs kosta cirka $ 100 per kWh. Falla under det magiska märket på $ 100 per kWh för batteripaket - överlägset den dyraste komponenten i en elbil- anses avgörande för att elbilar kan säljas till ett liknande eller till och med billigare pris än bensin och diesel.

Tesla kommer också att planera att implementera nya, mycket automatiserade batteriproduktionsprocesser som massivt kommer att påskynda produktionen och minska arbetskraftskostnaderna. Batterierna ska tillverkas i "terafactories", som sägs vara cirka 30 gånger större än "gigafactory" i Nevada. Ledaren för e-bilindustrin arbetar också genom sitt dotterbolag Redwood Materials för återvinning och återvinning av viktiga och dyra batteriråvaror som nickel, kobolt och litium samt på andra livslängdstillämpningar av elbilbatterier i nätlagringssystem, som 2017 under 2017 Australien byggde nödlagringslagring .

" Vi måste verkligen se till att vi uppnår en mycket brant ramp i batteriproduktionen och ytterligare förbättrar kostnaden per kilowattimmar för batterierna - detta är väldigt grundläggande och extremt svårt, " sade Tesla-chef Musk i januari. " Vi måste skala batteriproduktionen till en nivå som människor inte kan föreställa sig i sina vildaste drömmar idag. "


https://www.elektroauto-news.net/2020/t ... l-y-debuet

Re: Batteridag i juni?

Postat: 10 jun 2020 12:25
av fth
Mer rykten om kommande "million mile battery":
https://www.businessinsider.com/catl-cl ... ?r=DE&IR=T

/fth

Re: Batteridag i juni?

Postat: 10 jun 2020 12:49
av taliz
Att CATL säger att de är redo att sälja till andra tillverkare tyder ju på att det INTE är Teslas egna(Maxwell) teknologi.

Helt klart verkar det hända rätt mkt på batterifronten i närtid.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 12 jun 2020 06:54
av Zalman3
Klart intressant att höra på batteridagen om i vilka volymer Tesla kommer att tillverka sina nya batterier.

För när man får upp volymproduktion av Tesla Semi, då krävs det väldiga volymer av batterier, eftersom en Semi lastbil har ca 10ggr större batteri än en personbil.

10.000 Semis motsvarar ca 100.000 personbilar.

Tesla Semi Volume Production Confirms Battery Production Bottleneck Issue Is Solved For All Models

ARK Invest predicted that TSLA Terafactories could resolve the company's battery production constraints. With the issue solved, ARK believes Tesla could scale its manufacturing to one million units per year. Elon Musk and CFO Zachary Kirkhorn hinted that Tesla Gigafactories were growing at an exponential rate and could be called Terafactories. The Semi reaching volume production supports Musk and Kirkhorn's words during TSLA's Q1 2020 Earnings Call. 


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... dster-2020

Re: Batteridag i juni?

Postat: 16 jun 2020 10:20
av dd88
Vad tror ni Tesla kommer fokusera på under Battery Day när CATL claimade "million mile battery"-nyheten och samtidigt tryckte på att dom är redo för order?

Pris? Energitäthet?

Re: Batteridag i juni?

Postat: 17 jun 2020 12:04
av Zalman3
dd88 skrev:
Vad tror ni Tesla kommer fokusera på under Battery Day när CATL claimade "million mile battery"-nyheten och samtidigt tryckte på att dom är redo för order?

Pris? Energitäthet?
Hänger Tesla med i teknikutvecklingen?
"million mile battery" (160.000 mil)smäller inte så högt när CATL hävdar 200.000 mil.
CATL har utvecklat elbilsbatteri som klarar 200 000 mil.
https://teknikensvarld.se/catl-har-utve ... 0-000-mil/

Re: Batteridag i juni?

Postat: 17 jun 2020 14:09
av Walker
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Vad tror ni Tesla kommer fokusera på under Battery Day när CATL claimade "million mile battery"-nyheten och samtidigt tryckte på att dom är redo för order?

Pris? Energitäthet?
Hänger Tesla med i teknikutvecklingen?
"million mile battery" (160.000 mil)smäller inte så högt när CATL hävdar 200.000 mil.
CATL har utvecklat elbilsbatteri som klarar 200 000 mil.
https://teknikensvarld.se/catl-har-utve ... 0-000-mil/
Snacka går ju. Men leverera? Är det, seriöst, någon annan är Tesla som kommer ens i närheten.
Jag kan ju också lova att släppa en produkt som kan ta alla till månen... snart.

Re: Batteridag i juni?

Postat: 18 jun 2020 21:59
av Zalman3
Kommer Tesla på batteridagen säga att man kommer med bilar med V2G?

Och hur mycket pengar finns det att tjäna på att bilen har V2G?


Re: Batteridag i juni?

Postat: 18 jun 2020 22:08
av Albin
Många frågor, men finns det något svar på vilken dag batteridagen blir? Juni är snart slut..

Re: Batteridag i juni?

Postat: 20 jun 2020 05:03
av Zalman3
Nu skjuts batteridagen upp igen.
Känns oroande att denna dag hela tiden skjuts upp.
Om man har bra nyheter att komma med, varför vänta?
Elon Musk delays Tesla ‘Battery Day’ again.

Elon Musk announced that Tesla’s ‘Battery Day’ is being delayed again to after July 4th and it might be combined with Tesla’s annual investor meeting.

https://electrek.co/2020/06/19/elon-mus ... day-again/