Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 11 okt 2020 12:55

Tror vi inom kort kommer att få se ett antal batterikoncept från flera batteritillverkare där tex den inre resistansen i cellerna blir extremt låg. Northvolt kommer garanterat att göra vad de kan för att ligga i framkant i utvecklingen, annars kan de nog lägga ner redan nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3640
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 okt 2020 13:04

Munro svarar på hur långt före Tesla är vd gäller batteriteknik.
Ca 17.10 in i filmen.

https://youtu.be/9E4vpn_6Qw4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7289
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Laban » 11 okt 2020 15:56

Gustafsson skrev:Tror vi inom kort kommer att få se ett antal batterikoncept från flera batteritillverkare där tex den inre resistansen i cellerna blir extremt låg. Northvolt kommer garanterat att göra vad de kan för att ligga i framkant i utvecklingen, annars kan de nog lägga ner redan nu.


Inre resistens är väl främst ett problem med runda celler. Speciellt när diametern ökar. Prismatiska celler samt pouch celler har redan låg inre resistans. De flesta av biltillverkarna kör väl prismatiska celler så jag gissar på att Northvolt kommer välja det.

Vad jag förstår så kommer också Model 3 Shanghai få prismatiska celler på SR (LFP) versionerna.

Sen finns det nackdelar med prismatiska celler. Lägre energidensitet pga paketering. 4680 blir då det bästa av båda världarna om jag förstått saken rätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3024
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 11 okt 2020 16:53

Har inte pouchceller tabbar också?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3640
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Laban » 11 okt 2020 17:24

Gustafsson skrev:Har inte pouchceller tabbar också?


Ja, men varje lager är bara lika långt som cellen. Rullen i en 2170 cell är 80 cm lång. Med tabben i mitten blir det 40 cm.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3024
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 11 okt 2020 17:28

Laban skrev:
Gustafsson skrev:Har inte pouchceller tabbar också?


Ja, men varje lager är bara lika långt som cellen. Rullen i en 2170 cell är 80 cm lång. Med tabben i mitten blir det 40 cm.

Borde ändå kunna tåla mer ström om pouch blir tabless också. Borde också vara lättare att tillverka än runda celler. Kanske blir skillnaden för liten dock. Kan inte bedöma det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3640
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare LarsL » 11 okt 2020 20:06

Ett pouchbatteri går ju inte använda som en bärande del i bilen.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Laban » 12 okt 2020 07:17

Gustafsson skrev:Borde ändå kunna tåla mer ström om pouch blir tabless också. Borde också vara lättare att tillverka än runda celler. Kanske blir skillnaden för liten dock. Kan inte bedöma det.


Man får anta att skillnaden är för liten och överväger inte produktionskostnaden. Sen är ofta (men inte alltid) anslutningen till anod + katod på samma sida i en pouch cell så det blir nog problematiskt att göra en tabless på det sättet. Kan också tänka mig att biltillverkarna föredrar att ha dem på samma sida konstruktionsmässigt.

Bra översikt över de olika typerna av celler:



Huruvida någon cell är lättare att tillverka än den andra låter jag vara osagt. Men prismässigt skiljer det inte så mycket numera tydligen:

Screenshot 2020-10-12 at 07.10.06.png


LarsL skrev:Ett pouchbatteri går ju inte använda som en bärande del i bilen.


Sant. Med prismatiska celler pratar man dock om cell to battery, bland annat CATL och BYD ska ha den typen av teknologi redan. Dvs, inga moduler. På tal om just BYD så är deras sätt att lösa det rätt intressant:



Bild

Bild

Avlånga celler som placeras i packet i rader enligt bilden. Inga moduler. Ska man minska ner den inre resistansen så känns det är som en märklig lösning. Sen kan man förstås ha tjockare koppar/aluminiumfolie inne i cellerna för att motverka det men det påverkar å andra sidan energidensiteten negativt.

BYD hävdar att man går från 40% till 60% cell vs pack ratio med denna konfiguration. I modulerna i sig tappar man 20% (80% utnyttjande) och packet med förstyvningar mm är bara på 50%. Totalt då 80%*50%=40% med nuvarande celler. 60% med Blade cellen.

I min värld så borde det här vara betydligt sämre än Teslas 4680 konfiguration. Högre inre resistans, sämre kylmöjligheter, sämre cell till pack ratio. Det sist nämnda är jag dock väldigt osäker på, men 60% lät lågt. Fast med allt inräknat, kylning mm så är det kanske riktigt bra ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3024
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 okt 2020 20:07

Mer info om 4680 batterierna.

https://youtu.be/3iLZmz_IQt4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7289
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Jordad » 14 okt 2020 20:43

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:Hur många år har Tesla jobbat på att ta fram 4680 batterierna?




“Well, first of all, I think the thing that was most interesting to me as an investor is that the way I look at Tesla now has changed. I really did not have my models — the fact that they were going to re-do the battery cells and make those in-house. That vertical integration is an investment of time and money but has huge potential implications long term to Tesla, climate change, and everything.

Clearly, they’ve been working on this for years. This is not something they’ve just done in the last six months. They’ve managed to keep this secret for years and what they’ve done by doing this is they basically created a new battery, and in doing that, it’s going to change the world. So, I think investors have to look at Tesla differently now because the power of actually controlling the best batteries in the world is enormous, and these Terafactories have enormous potential for the long term.

“I don’t know how to value something that corners the market on future batteries. I think that Elon’s ambition is so much greater than what people understand and that’s coming more and more into view as time goes on, and this just proves that his ambition is just ginormous. Tesla can easily become one of the biggest companies in the world. I think Tesla will be bigger than Apple. I think Tesla will be bigger than Amazon. And if I say this, most people think I’m crazy, but I’m talking in the next ten years and I think they’re going to achieve their goal. This is mindblowing.”






https://cleantechnica.com/2020/10/10/ro ... interview/

Några år antagligen...

Jeff Dahn blev utvecklare exklusivt för Tesla under 2016 och har ett 5-årskontrakt. Han jobbade väl för Tesla redan innan men de 5-åren är antagligen vigda till just att utveckla en cell som är enkel är masstillverka och produktionen ska börja precis när Teslas 50% produktionsökningar blir ohanterligt stora för traditionell tillverkning av celler. Rätt genialiskt gjort om de lyckas.
Jordad
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

FöregåendeNästa

Återgå till Tesla Energy / SolarCity

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.