Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.Svenssons skrev:Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.vigge50 skrev:Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag i juni?
Re: Batteridag i juni?
Vad får dig att tro att de har så höga administrativa kostnader?vigge50 skrev:Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.Svenssons skrev:Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.vigge50 skrev:Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag i juni?
Kostnader som ett företag har för tillverkning, försäljning, utveckling, expansion och administration har väldigt lite att göra med priset på produkten.vigge50 skrev:Jag håller helt med dig, har dock svårt att tro på Zalman3s spekulationer om att vi snart ser en Model Y för 450 000 kr. Bara för att de skulle minska tillväxtningstackten så skulle de knappast bli av med mycket av de administrativa kostnaderna de har nu.Svenssons skrev:Det spelar stor roll! De använder nu vinst från försäljningen av bilarna till att skala upp verksamheten och utveckla nya modeller. Tidigare använde de i större utsträckning ägarnas och långivares pengar till samma sak. Ju mer de skalar upp verksamheten, ju fler bilar kan de sälja och desto mer pengar kan de tjäna. Skulle marginalen endast vara 3% så hade man nog lagt ner verksamheten för flera år sedan men med 20% eller mer i vinst så vill man ju skala upp verksamheten så fort och mycket som möjligt.vigge50 skrev:Och vad har det för betydelse om dessa 20% inte täcker upp de administrativa och utvecklingskostnader de har?
Skulle Tesla plötsligt kunna tillverka en Modell Y för $1 eller bli av med alla övriga kostnader så skulle de inte sänka priset på den bara för detta. Tillverkningshastigheten har ju inte ändrats och kundernas villkor för köp har inte heller ändrats. Ändras plötsligt istället antalet bilar de kan tillverka eller köpviljan så är det mer troligt att priset ändras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 01 maj 2020 18:08
Re: Batteridag i juni?
Med start av tillverkning av Tesla bilar i Tyskland så hoppas iallafall jag att kringkostnader minskar som Tullkostnaden, fraktkostnader från Usa och annat pappersarbete som kan tillkomma från import utanför Eu området.
Sverige har 25% Vat denna undkommer vi aldrig om inte reglerna ändras. 10% Tullkostnader utanför Eu området som kommer försvinna helt innanför Eu området, antar att fraktkostnaden per bil kommer minska radikalt Tyskland Vs Usa sedan alla hanteringskostnader i xtra pappers exercis.
Så logiskt så ska bilarna gå ner minst 10% enbart i minskade tullkostnader men frågan är självklart om Tesla tar dessa som extra förtjänster eller låter kunderna få del av detta för att kränga mer bilar.
Sverige har 25% Vat denna undkommer vi aldrig om inte reglerna ändras. 10% Tullkostnader utanför Eu området som kommer försvinna helt innanför Eu området, antar att fraktkostnaden per bil kommer minska radikalt Tyskland Vs Usa sedan alla hanteringskostnader i xtra pappers exercis.
Så logiskt så ska bilarna gå ner minst 10% enbart i minskade tullkostnader men frågan är självklart om Tesla tar dessa som extra förtjänster eller låter kunderna få del av detta för att kränga mer bilar.
Re: Batteridag i juni?
Använder CATL Tesla teknik för sina nya batterier?
https://electrek.co/2020/06/08/tesla-ne ... tion-catl/
CATL announced that it is ready to produce the new million-mile battery and Tesla’s Model 3 made at Gigafactory Shanghai is reportedly going to be first to get the new battery.
Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) is ready to produce a battery that lasts 16 years and 2 million kilometres (1.24 million miles), chairman Zeng Yuqun said in an interview at company headquarters in Ningde, in southeast China’s Fujian province.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juni?
Kommer Tesla model Y vara den som först får de nya batterierna av de modeller som kommer till Europa?
https://www.elektroauto-news.net/2020/t ... l-y-debuetTeslas batteri på en miljon mil kommer att debutera i Model Y.
I månader har Tesla-chef Elon Musk lockat investerare och konkurrenter med löfte om att presentera banbrytande framsteg inom batteriteknologi under en "batteridag" . Det sistnämnda datumet, efter flera uppskjutningar: I juni. Elbilstillverkaren bör fortsätta planera att introducera den nya batteriteknologin i sina första fordonsmodeller i år eller i början av nästa år senast. Det finns några indikationer på att det nya batteriet kommer att sätta nya standarder när det gäller kostnader och hållbarhet. Rykten säger att de nya batterierna kommer att pågå en miljon mil - motsvarande 1,6 miljoner kilometer.
Eftersom det kan antas att bara ett fåtal fordon faktiskt uppnår denna körsträcka, kan de nya Tesla-batterierna fortfarande användas effektivt under lång tid i andra livslängdapplikationer, enligt källor från Tesla-miljörapporten. En annan attraktiv spak på kostnadssidan eftersom batterilagring kan generera höga intäkter inom energitillämpningar. Det är för närvarande cirka 700 till 1000 euro som en butik med e-bilkapacitet kan uppnå per år.
Källorna från Tesla-miljön talar till och med om Tesla som arbetar med V2G-applikationer där elbilar redan tillhandahåller batterikapacitet för tjänster i elnätet under sin användningstid, till exempel för att kompensera för toppbelastningar och flaskhalsar på morgonen, runt middagstid och på kvällen . Detta belönas också av nätoperatörerna, även om bara en liten del av batterikapaciteten släpps. Med en global flotta på mer än en miljon elbilar som kan leverera el tillbaka till nätet kan Tesla vara ett slags gigantiskt svärmbatteri som skulle nå status som ett energiföretag som konkurrerar med traditionella energileverantörer, säger källorna.
Det nya lågprisbatteriet - även känt under projektnamnet Roadrunner - är utformat för att få priserna på Tesla elbilar till nivå med jämförbara förbränningsmotorer. Vad Tesla Model 3 riktar sig till konkurrenter som BMW: s 3-serie eller Audi A4. Nuvarande rykten tyder emellertid på att de nya batterierna initialt kommer att installeras i Tesla Model Y, den kompakta SUV som delar plattformen med Model 3, och som också kommer att produceras i den tyska gigafactory i södra Berlin från 2021 .
Det nya "miljoner mil" -batteriet, som ska stå i centrum för Teslas framtida strategi, utvecklades tillsammans med Kinas Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) och använder teknik utvecklad av Tesla i samarbete med ett team av utvalda batteriexperter. Det nya batteriet bör möjliggöra en högre energitäthet och längre livslängd till lägre kostnader och bör baseras på innovationer som lågkobolt- och koboltfria batterikemikalier samt användning av nya kemiska tillsatser, material och beläggningar.
Mindre än 80 dollar per kilowattimme?
CATL sägs också ha utvecklat en enklare och billigare metod för packning av battericeller, känd som cell-till-pack, vilket sägs eliminera det mellanliggande steget för att binda celler. Förutom de som redan nämnts, bör Tesla också använda den här tekniken för att kunna minska batteriets vikt och kostnader. Med de ovannämnda åtgärderna sägs priset för de koboltfria litiumjärnfosfatbatterierna från CATL ha sjunkit under $ 80 per kilowattimme, varvid kostnaderna på cellnivån sjönk under $ 60 per kWh. De lågkobolt-NMC-batterierna från CATL sägs kosta cirka $ 100 per kWh. Falla under det magiska märket på $ 100 per kWh för batteripaket - överlägset den dyraste komponenten i en elbil- anses avgörande för att elbilar kan säljas till ett liknande eller till och med billigare pris än bensin och diesel.
Tesla kommer också att planera att implementera nya, mycket automatiserade batteriproduktionsprocesser som massivt kommer att påskynda produktionen och minska arbetskraftskostnaderna. Batterierna ska tillverkas i "terafactories", som sägs vara cirka 30 gånger större än "gigafactory" i Nevada. Ledaren för e-bilindustrin arbetar också genom sitt dotterbolag Redwood Materials för återvinning och återvinning av viktiga och dyra batteriråvaror som nickel, kobolt och litium samt på andra livslängdstillämpningar av elbilbatterier i nätlagringssystem, som 2017 under 2017 Australien byggde nödlagringslagring .
" Vi måste verkligen se till att vi uppnår en mycket brant ramp i batteriproduktionen och ytterligare förbättrar kostnaden per kilowattimmar för batterierna - detta är väldigt grundläggande och extremt svårt, " sade Tesla-chef Musk i januari. " Vi måste skala batteriproduktionen till en nivå som människor inte kan föreställa sig i sina vildaste drömmar idag. "
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag i juni?
Mer rykten om kommande "million mile battery":
https://www.businessinsider.com/catl-cl ... ?r=DE&IR=T
/fth
https://www.businessinsider.com/catl-cl ... ?r=DE&IR=T
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag i juni?
Att CATL säger att de är redo att sälja till andra tillverkare tyder ju på att det INTE är Teslas egna(Maxwell) teknologi.
Helt klart verkar det hända rätt mkt på batterifronten i närtid.
Helt klart verkar det hända rätt mkt på batterifronten i närtid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteridag i juni?
Klart intressant att höra på batteridagen om i vilka volymer Tesla kommer att tillverka sina nya batterier.
För när man får upp volymproduktion av Tesla Semi, då krävs det väldiga volymer av batterier, eftersom en Semi lastbil har ca 10ggr större batteri än en personbil.
10.000 Semis motsvarar ca 100.000 personbilar.
För när man får upp volymproduktion av Tesla Semi, då krävs det väldiga volymer av batterier, eftersom en Semi lastbil har ca 10ggr större batteri än en personbil.
10.000 Semis motsvarar ca 100.000 personbilar.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... dster-2020
Tesla Semi Volume Production Confirms Battery Production Bottleneck Issue Is Solved For All Models
ARK Invest predicted that TSLA Terafactories could resolve the company's battery production constraints. With the issue solved, ARK believes Tesla could scale its manufacturing to one million units per year. Elon Musk and CFO Zachary Kirkhorn hinted that Tesla Gigafactories were growing at an exponential rate and could be called Terafactories. The Semi reaching volume production supports Musk and Kirkhorn's words during TSLA's Q1 2020 Earnings Call.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juni?
Vad tror ni Tesla kommer fokusera på under Battery Day när CATL claimade "million mile battery"-nyheten och samtidigt tryckte på att dom är redo för order?
Pris? Energitäthet?
Pris? Energitäthet?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Batteridag i juni?
Hänger Tesla med i teknikutvecklingen?dd88 skrev:Vad tror ni Tesla kommer fokusera på under Battery Day när CATL claimade "million mile battery"-nyheten och samtidigt tryckte på att dom är redo för order?
Pris? Energitäthet?
"million mile battery" (160.000 mil)smäller inte så högt när CATL hävdar 200.000 mil.
https://teknikensvarld.se/catl-har-utve ... 0-000-mil/CATL har utvecklat elbilsbatteri som klarar 200 000 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juni?
Snacka går ju. Men leverera? Är det, seriöst, någon annan är Tesla som kommer ens i närheten.Zalman3 skrev:Hänger Tesla med i teknikutvecklingen?dd88 skrev:Vad tror ni Tesla kommer fokusera på under Battery Day när CATL claimade "million mile battery"-nyheten och samtidigt tryckte på att dom är redo för order?
Pris? Energitäthet?
"million mile battery" (160.000 mil)smäller inte så högt när CATL hävdar 200.000 mil.
https://teknikensvarld.se/catl-har-utve ... 0-000-mil/CATL har utvecklat elbilsbatteri som klarar 200 000 mil.
Jag kan ju också lova att släppa en produkt som kan ta alla till månen... snart.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Batteridag i juni?
Kommer Tesla på batteridagen säga att man kommer med bilar med V2G?
Och hur mycket pengar finns det att tjäna på att bilen har V2G?
Och hur mycket pengar finns det att tjäna på att bilen har V2G?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juni?
Många frågor, men finns det något svar på vilken dag batteridagen blir? Juni är snart slut..
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: Batteridag i juni?
Nu skjuts batteridagen upp igen.
Känns oroande att denna dag hela tiden skjuts upp.
Om man har bra nyheter att komma med, varför vänta?
Känns oroande att denna dag hela tiden skjuts upp.
Om man har bra nyheter att komma med, varför vänta?
https://electrek.co/2020/06/19/elon-mus ... day-again/Elon Musk delays Tesla ‘Battery Day’ again.
Elon Musk announced that Tesla’s ‘Battery Day’ is being delayed again to after July 4th and it might be combined with Tesla’s annual investor meeting.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juli?
Batteridagen verkar bli den 15 september . Den som väntar på något gott.........!
Re: Batteridag i juli?
Länk?Gretsch skrev:Batteridagen verkar bli den 15 september . Den som väntar på något gott.........!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag i juli?
Twitter (som vanligt) /fthZalman3 skrev:Länk?Gretsch skrev:Batteridagen verkar bli den 15 september . Den som väntar på något gott.........!
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag i juli?
Intressant att Tesla kommer visa upp en fungerade ny batterifabrik den 15 september.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... r-documentTesla “PROJECT ROADRUNNER” Location Might Turn Into Serious Production Site.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juli?
Och redan i rubriken läser man “might”, men kul att du redan nu vet med säkerhet att vi kommer se en fabrik den dagen.Zalman3 skrev:Intressant att Tesla kommer visa upp en fungerade ny batterifabrik den 15 september.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... r-documentTesla “PROJECT ROADRUNNER” Location Might Turn Into Serious Production Site.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag i juli?
Elon twittrade iofs att Battery Day "Will include tour of cell production system".vigge50 skrev:Och redan i rubriken läser man “might”, men kul att du redan nu vet med säkerhet att vi kommer se en fabrik den dagen.
Om det är en hel fabrik eller bara en "proof of concept" vet jag inte, men jag skulle inte bli särskilt förvånad om dom har en fullt fungerande produktionslina att visa upp.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag i juli?
Jag tror att det är någon form av batteriproduktion de kommer att visa upp.fth skrev:Elon twittrade iofs att Battery Day "Will include tour of cell production system".vigge50 skrev:Och redan i rubriken läser man “might”, men kul att du redan nu vet med säkerhet att vi kommer se en fabrik den dagen.
Om det är en hel fabrik eller bara en "proof of concept" vet jag inte, men jag skulle inte bli särskilt förvånad om dom har en fullt fungerande produktionslina att visa upp.
/fth
Svårt att veta i vilken skala dock.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridag i juli?
Jag tror att de vill ha det nya i full produktion innan de lanserar. Speciellt om de är så nära att de har någon form av produktion alls.
Varför?
Att releasa nyheter om saker som kommer om två år blir lite som CATL och övriga. Hintat vad som komma skall gjorde Elon redan för länge sedan. Så det är sannolikt inte därför de har eventet.
Om de närmar sig vågar de inte gå ut med något bra innan de kan leverera det. Försäljningen skulle stanna helt om köparen istället kan vänta 3-6 mån och få något mycket bättre.
Därför gissar jag att han i vanlig ordning presenterar något coolt och sedan följer upp med att det redan sitter i bilarna sedan två veckor tillbaka.
Man kan ju alltid hoppas.
Varför?
Att releasa nyheter om saker som kommer om två år blir lite som CATL och övriga. Hintat vad som komma skall gjorde Elon redan för länge sedan. Så det är sannolikt inte därför de har eventet.
Om de närmar sig vågar de inte gå ut med något bra innan de kan leverera det. Försäljningen skulle stanna helt om köparen istället kan vänta 3-6 mån och få något mycket bättre.
Därför gissar jag att han i vanlig ordning presenterar något coolt och sedan följer upp med att det redan sitter i bilarna sedan två veckor tillbaka.
Man kan ju alltid hoppas.
Re: Batteridag i juli?
Coolt vore om Plaid S och X med nya drivlinan och större batterier kan snabbt levereras efter batteridagen.Beigler skrev:Jag tror att de vill ha det nya i full produktion innan de lanserar. Speciellt om de är så nära att de har någon form av produktion alls.
Varför?
Att releasa nyheter om saker som kommer om två år blir lite som CATL och övriga. Hintat vad som komma skall gjorde Elon redan för länge sedan. Så det är sannolikt inte därför de har eventet.
Om de närmar sig vågar de inte gå ut med något bra innan de kan leverera det. Försäljningen skulle stanna helt om köparen istället kan vänta 3-6 mån och få något mycket bättre.
Därför gissar jag att han i vanlig ordning presenterar något coolt och sedan följer upp med att det redan sitter i bilarna sedan två veckor tillbaka.
Man kan ju alltid hoppas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batteridag i juli?
Verkar ju sitta helt nya batterier i MS o X redan. Med senaste uppdateringen klarar de ladda med 225 kW, det skulle förvåna mig om det går med t.ex. 2019 MS.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16