Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.

8.23 in i filmen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.
Kommer inte ihåg om Elon sa det eller Twittrade att kemin och formen inte hänger ihop. Det går alltså ha olika kemier i samma form och samma kemi i olika former. Vilket är ganska uppenbart egentligen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.
Kommer inte ihåg om Elon sa det eller Twittrade att kemin och formen inte hänger ihop. Det går alltså ha olika kemier i samma form och samma kemi i olika former. Vilket är ganska uppenbart egentligen.
Det har Elon twittrar och kom egentligen upp på batteridagen också. Tesla kommer stå för tillverkning av cellerna med hög nickelhalt, övriga batteritillverkare för de andra cellerna. Detta gäller så länge som inte annat sägs...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Tesla har sänkt priset på M3 SR+ i Kina.
Och börjat leverera LFP batterier i M3 SR+.

Och man ligger nu på en produktion på 800 bilar om dagen,
vilket blir knappt 300.000 bilar per år.

Och snart börjar MY produceras i Kina.

In September, Tesmanian exclusively reported that Tesla China would be upgrading its assembly line at Giga Shanghai and should move to a three-shift operation. These changes allowed the factory to increase its production capacity, and now, Giga Shanghai produces 800 vehicles per day. This means that, excluding future Model Y production, the factory could already be moving toward producing 5,600 vehicles per week. One potential rate-limiting factor to consider, for now, is whether battery suppliers like CATL & LG will be able to keep up with this next level output.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... de-model-y
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Och man ligger nu på en produktion på 800 bilar om dagen,
vilket blir knappt 300.000 bilar per år.
Räknar du 800x365 nu?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Och man ligger nu på en produktion på 800 bilar om dagen,
vilket blir knappt 300.000 bilar per år.
Räknar du 800x365 nu?
Kapaciteten för fabriken räknas väl så men verklig produktion ligger en bra bit från detta. 200k är väl närmare sanningen då. Fabriken håller dock på att byggas upp fortfarande och det var inte mer än för någon vecka sedan man gick över till treskift. Kapaciteten för fabriken lär öka kvartal för kvartal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av MarkusL »

Zalman3 skrev:
Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.

8.23 in i filmen.
Vet inte om det bara var jag men jag tyckte detta var självklart och sades mer eller mindre rakt ut. Tänker också att då batterierna blir en bärande del av bilen så har väl alla bilar lika många celler, bara olika kemi för olika räckvidd.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

MarkusL skrev:
Zalman3 skrev:
Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.

8.23 in i filmen.
Vet inte om det bara var jag men jag tyckte detta var självklart och sades mer eller mindre rakt ut. Tänker också att då batterierna blir en bärande del av bilen så har väl alla bilar lika många celler, bara olika kemi för olika räckvidd.
Blir ju andra förutsättningar när batteriet är en bärande del.
Är ju lite märkligt om man kommer att plugga vissa batterihylsor för att få rätt antal kWh i batteriet.

Smartare är ju att fylla alla batterihylsor och kemin avgör antal kWh som batteriet innehåller.
Vilket kan innebära att räckvidden blir större än vad som står på hemsidan nu.

På den Svenska Tesla hemsidan har MY inte fått länge räckvidd, vilket den fått i USA.

Är helt övertygad om att räckvidden kommer bli större i Europa för MY.

Speciellt med tanke på att Audi Q4 kommer med 100 kWh batteri. Gissar att ID4 och Skoda Enyaq också får 100 kWh batteri 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

MarkusL skrev:
Vet inte om det bara var jag men jag tyckte detta var självklart och sades mer eller mindre rakt ut. Tänker också att då batterierna blir en bärande del av bilen så har väl alla bilar lika många celler, bara olika kemi för olika räckvidd.
Känns inte som att de behövde säga det. Tesla ska producera 100 GWh 2022, 3 TWh 2030. Det man producerar idag alltså i princip irrelevant jämfört med det man har tänkt göra med 4680 cellen i Berlin, Shanghai, Nevada. Så de pratade nog bara om pilotfabriken, de celler som tillverkas just nu där. Man får väl anta att pilotfabriken endast kommer tillverka högdensitetsceller.

Baserat på deras karta över produkt kontra cell så gissar jag på följande, initial produktion då:

Pilotfabriken = N
Berlin = NMC
Shanghai = LFP
Nevada = NMC

Frågan är om fabrikerna i förlängningen kommer tillverka alla kemier eller om det kommer styras av råvarutillgångar. BYD's satsning på LFP beror till stor del på att Kina har begränsade tillgångar av Nickel och Kobolt:



Se 46:40 in.

Däremot har man goda Lithium tillgångar. Så jag skulle inte bli förvånad om Tesla satsar främst på LFP i Shanghai fabriken.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

Tar ett par viktiga meddelanden från Elon Musk igen även ifall detta egentligen framkom redan på Battery Day:
Suppliers.png
4680.png
Utifrån detta och det som framgick på Battery Day så antar jag att Model Y från Giga Berlin antingen kommer med rent nickelbaserade 4680-celler från Tesla eller andra typer av 4680-celler från leverantör till Tesla. Själv tror jag att det sannolikt blir 4680-celler från en leverantör till Tesla och inte Teslas egna celler. Frågan blir då vilken leverantör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Tar ett par viktiga meddelanden från Elon Musk igen även ifall detta egentligen framkom redan på Battery Day:
Suppliers.png
4680.png
Utifrån detta och det som framgick på Battery Day så antar jag att Model Y från Giga Berlin antingen kommer med rent nickelbaserade 4680-celler från Tesla eller andra typer av 4680-celler från leverantör till Tesla. Själv tror jag att det sannolikt blir 4680-celler från en leverantör till Tesla och inte Teslas egna celler. Frågan blir då vilken leverantör.
Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.

Det Elon måste mena är nog att de kommer fortsätta köpa 2170 från andra. CATL har ju tex bra tillverkning av LFP och då är det smart att utnyttja det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

CATL levererar inte 2170 till Tesla AFAIK.
Deras LFP är ”cell to pack”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
CATL levererar inte 2170 till Tesla AFAIK.
Deras LFP är ”cell to pack”.
Vet vi något om CATL's cell-to-pack teknologi ?

Har bara sett BYD's och den skiljer sig som sagt en hel del från Teslas. Stora, avlånga batterier. De pratade om 100 celler/pack. 4680 verkar vara 900+ för ett Model 3/Y pack.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.

Det Elon måste mena är nog att de kommer fortsätta köpa 2170 från andra. CATL har ju tex bra tillverkning av LFP och då är det smart att utnyttja det.
Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod:
Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Jordad skrev:
Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.

Det Elon måste mena är nog att de kommer fortsätta köpa 2170 från andra. CATL har ju tex bra tillverkning av LFP och då är det smart att utnyttja det.
Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod:
Bild
4680 kräver tabless och det skiljer mot hur man vanligtvis tillverkar battericeller. Tesla har patent på tabless och har utvecklat tillverkningsmetoden under rätt lång tid. Jag tänker att eftersom Tesla redan har lärt sig tillverka 4680 så är det snabbare och mer kostnadseffektivt att utöka produktionen själva istället för att direkt dela tekniken med andra.

2170 NAC/NMC från Panasonic/Samsung/LG och LFP från CATL är bra komplement som man redan använder och kan fortsätta med framöver som inte direkt ersätts med tabless 4680. LFP från CATL är väl tex prismatiska celler med cell to pack idag och om det fungerar så är det enklast att fortsätta med det.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod.
Tabless är väl kanske ett krav för att det ska fungera med kylningen ? Men det känns inte som att det är ett jätteproblem produktionsmässigt.

Men jag kan hålla med om att det finns en hel del som tyder på att de kommer att köpa 4680 celler från leverantörer. Samtidigt pratade Tesla sig varma om både LFP (billigt, inte så låg energidensitet på packnivå) och NMC (hälften så mycket nickel/kWh jämfört med en ren nickel cell och ganska liten skillnad när det gäller energidensitet) på Battery Day så det vore väldigt märkligt om de inte själva skulle producera dessa celler så småningom. Frågan är då var Elon menade med "at least for now". Dvs, när..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

@Svenssons:

https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ba ... 4680-cell/
The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:

“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”

Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
'

Stämmer det så måste det i princip vara tabless och då får man nog också anta att Tesla har haft nära samarbete med deras leverantörer när det gäller just 4680/tabless.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

Laban skrev:
@Svenssons:

https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ba ... 4680-cell/
The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:

“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”

Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
'

Stämmer det så måste det i princip vara tabless och då får man nog också anta att Tesla har haft nära samarbete med deras leverantörer när det gäller just 4680/tabless.
5 miljarder USD som Tesla just reste är 10% av LG Chems börsvärde och ryktet är att Tesla ska köpa 10%. Det verkar som att Tesla kanske vill ha LG som en nära samarbetspartner och att de ska tillverka 4680.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
@Svenssons:

https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ba ... 4680-cell/
The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:

“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”

Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
'

Stämmer det så måste det i princip vara tabless och då får man nog också anta att Tesla har haft nära samarbete med deras leverantörer när det gäller just 4680/tabless.
Låter mycket intressant och positivt för elbilar i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Laban skrev:
@Svenssons:

https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ba ... 4680-cell/
The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:

“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”

Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
'

Stämmer det så måste det i princip vara tabless och då får man nog också anta att Tesla har haft nära samarbete med deras leverantörer när det gäller just 4680/tabless.
Låter mycket intressant och positivt för elbilar i Europa.
Håller med, och det kan få stora positiva effekter :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Håller med, och det kan få stora positiva effekter :)
Jag är också helt övertygad om att Tesla kommer att licensiera 4680-format och ev andra delar av det som presenterades på BD till sina partners.

Det framgick ju tydligt att dom inte förväntar sig kunna producera alla celler som krävs själva, och varför skulle dom vilja använda "gamla" format förde celler som köps in?
supplier.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Låter mycket intressant och positivt för elbilar i Europa.
Japp. Jag tror att Tesla är ganska säkra på att de kan sälja alla batterier de får tag på och därför är det bara positivt om leverantörerna också tillverkar 4680. Fler batterier, lägre risk. Räcker med att se kvartalsrapporten för att verifiera detta. Energilager kraftigt upp.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Håller med, och det kan få stora positiva effekter :)
Jag är också helt övertygad om att Tesla kommer att licensiera 4680-format och ev andra delar av det som presenterades på BD till sina partners.

Det framgick ju tydligt att dom inte förväntar sig kunna producera alla celler som krävs själva, och varför skulle dom vilja använda "gamla" format förde celler som köps in?
supplier.jpg
/fth
De kommer nog använda gamla celler under rätt lång tid framöver i kombination med de nya. Panasonic håller på och vidareutvecklar 2170 och att förkasta 50 GWh med cellproduktion har Tesla inte råd med i första taget. Länk: https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB

Tesla nämnde väl även på battery day att de under 2022 förväntas få 100 GWh med celler från partners och 100 GWh med egen produktion? Majoriteten av de 100 GWh från partners är nog 2170, 18650 och prismatiska LFP.

Det kom två rykten om LG Chem för någon månad sedan. Dels att LG Chem vill särnotera sin batteritillverkning och dels att Tesla vill köpa in sig in i företaget. De två hänger antagligen samman. Att Tesla delar med sig teknik till LG betyder inte att man automatiskt kommer dela med sig till andra. Det verkar iaf inte hittils som att Panasonic får ta del av vad Tesla presenterade på battery day.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
De kommer nog använda gamla celler under rätt lång tid framöver i kombination med de nya. Panasonic håller på och vidareutvecklar 2170 och att förkasta 50 GWh med cellproduktion har Tesla inte råd med i första taget. Länk: https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB

Tesla nämnde väl även på battery day att de under 2022 förväntas få 100 GWh med celler från partners och 100 GWh med egen produktion? Majoriteten av de 100 GWh från partners är nog 2170, 18650 och prismatiska LFP.

Det kom två rykten om LG Chem för någon månad sedan. Dels att LG Chem vill särnotera sin batteritillverkning och dels att Tesla vill köpa in sig in i företaget. De två hänger antagligen samman. Att Tesla delar med sig teknik till LG betyder inte att man automatiskt kommer dela med sig till andra. Det verkar iaf inte hittils som att Panasonic får ta del av vad Tesla presenterade på battery day.
Tesla kommer absolut behöva både 18650, 2170, och 4680 under en period, men jag är som sagt helt övertygad om att dom förväntar sig att både köpa och producera 4680.

Exakt vilka partners det rör sig om är förstås oklart, men på BD lät det som om att antalet samarbeten snarare skulle öka än minska, i så fall finns det väl inget skäl att utestänga Panasonic från nya celler?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Exakt vilka partners det rör sig om är förstås oklart, men på BD lät det som om att antalet samarbeten snarare skulle öka än minska, i så fall finns det väl inget skäl att utestänga Panasonic från nya celler?

/fth
Ja, jag tyckte det var konstigt runt battery day för Giga Nevada talar man inte så mycket om längre. Nya linor bygger Tesla själva på andra ställen och den enda expansion man talar om för Giga Nevada är att Panasonic ska lägga till en lina som ger några få GWh till.
Skriv svar