Re: Batteridag 22 september
Postat: 16 okt 2020 22:50
Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.
8.23 in i filmen.
8.23 in i filmen.
Kommer inte ihåg om Elon sa det eller Twittrade att kemin och formen inte hänger ihop. Det går alltså ha olika kemier i samma form och samma kemi i olika former. Vilket är ganska uppenbart egentligen.Zalman3 skrev:Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.
Det har Elon twittrar och kom egentligen upp på batteridagen också. Tesla kommer stå för tillverkning av cellerna med hög nickelhalt, övriga batteritillverkare för de andra cellerna. Detta gäller så länge som inte annat sägs...LarsL skrev:Kommer inte ihåg om Elon sa det eller Twittrade att kemin och formen inte hänger ihop. Det går alltså ha olika kemier i samma form och samma kemi i olika former. Vilket är ganska uppenbart egentligen.Zalman3 skrev:Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... de-model-y
In September, Tesmanian exclusively reported that Tesla China would be upgrading its assembly line at Giga Shanghai and should move to a three-shift operation. These changes allowed the factory to increase its production capacity, and now, Giga Shanghai produces 800 vehicles per day. This means that, excluding future Model Y production, the factory could already be moving toward producing 5,600 vehicles per week. One potential rate-limiting factor to consider, for now, is whether battery suppliers like CATL & LG will be able to keep up with this next level output.
Räknar du 800x365 nu?Zalman3 skrev:Och man ligger nu på en produktion på 800 bilar om dagen,
vilket blir knappt 300.000 bilar per år.
Kapaciteten för fabriken räknas väl så men verklig produktion ligger en bra bit från detta. 200k är väl närmare sanningen då. Fabriken håller dock på att byggas upp fortfarande och det var inte mer än för någon vecka sedan man gick över till treskift. Kapaciteten för fabriken lär öka kvartal för kvartal.Fredrik j skrev:Räknar du 800x365 nu?Zalman3 skrev:Och man ligger nu på en produktion på 800 bilar om dagen,
vilket blir knappt 300.000 bilar per år.
Vet inte om det bara var jag men jag tyckte detta var självklart och sades mer eller mindre rakt ut. Tänker också att då batterierna blir en bärande del av bilen så har väl alla bilar lika många celler, bara olika kemi för olika räckvidd.Zalman3 skrev:Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.
8.23 in i filmen.
Blir ju andra förutsättningar när batteriet är en bärande del.MarkusL skrev:Vet inte om det bara var jag men jag tyckte detta var självklart och sades mer eller mindre rakt ut. Tänker också att då batterierna blir en bärande del av bilen så har väl alla bilar lika många celler, bara olika kemi för olika räckvidd.Zalman3 skrev:Hyperchange tolkar det som att 4680 batteriformatet kommer att användas till olika kemier inklusive LFP.
8.23 in i filmen.
Känns inte som att de behövde säga det. Tesla ska producera 100 GWh 2022, 3 TWh 2030. Det man producerar idag alltså i princip irrelevant jämfört med det man har tänkt göra med 4680 cellen i Berlin, Shanghai, Nevada. Så de pratade nog bara om pilotfabriken, de celler som tillverkas just nu där. Man får väl anta att pilotfabriken endast kommer tillverka högdensitetsceller.MarkusL skrev:Vet inte om det bara var jag men jag tyckte detta var självklart och sades mer eller mindre rakt ut. Tänker också att då batterierna blir en bärande del av bilen så har väl alla bilar lika många celler, bara olika kemi för olika räckvidd.
Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.Svenssons skrev:Tar ett par viktiga meddelanden från Elon Musk igen även ifall detta egentligen framkom redan på Battery Day:Utifrån detta och det som framgick på Battery Day så antar jag att Model Y från Giga Berlin antingen kommer med rent nickelbaserade 4680-celler från Tesla eller andra typer av 4680-celler från leverantör till Tesla. Själv tror jag att det sannolikt blir 4680-celler från en leverantör till Tesla och inte Teslas egna celler. Frågan blir då vilken leverantör.
Vet vi något om CATL's cell-to-pack teknologi ?taliz skrev:CATL levererar inte 2170 till Tesla AFAIK.
Deras LFP är ”cell to pack”.
Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod:Jordad skrev:Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.
Det Elon måste mena är nog att de kommer fortsätta köpa 2170 från andra. CATL har ju tex bra tillverkning av LFP och då är det smart att utnyttja det.
4680 kräver tabless och det skiljer mot hur man vanligtvis tillverkar battericeller. Tesla har patent på tabless och har utvecklat tillverkningsmetoden under rätt lång tid. Jag tänker att eftersom Tesla redan har lärt sig tillverka 4680 så är det snabbare och mer kostnadseffektivt att utöka produktionen själva istället för att direkt dela tekniken med andra.Svenssons skrev:Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod:Jordad skrev:Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.
Det Elon måste mena är nog att de kommer fortsätta köpa 2170 från andra. CATL har ju tex bra tillverkning av LFP och då är det smart att utnyttja det.
Tabless är väl kanske ett krav för att det ska fungera med kylningen ? Men det känns inte som att det är ett jätteproblem produktionsmässigt.Svenssons skrev:Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod.
'The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:
“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”
Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
5 miljarder USD som Tesla just reste är 10% av LG Chems börsvärde och ryktet är att Tesla ska köpa 10%. Det verkar som att Tesla kanske vill ha LG som en nära samarbetspartner och att de ska tillverka 4680.Laban skrev:@Svenssons:
https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ba ... 4680-cell/
'The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:
“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”
Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
Stämmer det så måste det i princip vara tabless och då får man nog också anta att Tesla har haft nära samarbete med deras leverantörer när det gäller just 4680/tabless.
Låter mycket intressant och positivt för elbilar i Europa.Laban skrev:@Svenssons:
https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ba ... 4680-cell/
'The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:
“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”
Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
Stämmer det så måste det i princip vara tabless och då får man nog också anta att Tesla har haft nära samarbete med deras leverantörer när det gäller just 4680/tabless.
Håller med, och det kan få stora positiva effekterSvenssons skrev:Låter mycket intressant och positivt för elbilar i Europa.Laban skrev:@Svenssons:
https://electrek.co/2020/10/21/tesla-ba ... 4680-cell/
'The Korean manufacturing company also announced that it is working on a new “form-factor” cylindrical cell with higher energy density:
“LG Chem also said it was developing “new form-factor” cylindrical batteries which will boost energy density five-fold and power by six-fold, without elaborating.”
Interestingly, these numbers are exactly the same improvements Tesla announced for its 4680 cell revealed at its Battery Day last month:
Stämmer det så måste det i princip vara tabless och då får man nog också anta att Tesla har haft nära samarbete med deras leverantörer när det gäller just 4680/tabless.
Jag är också helt övertygad om att Tesla kommer att licensiera 4680-format och ev andra delar av det som presenterades på BD till sina partners.Bjelke skrev:Håller med, och det kan få stora positiva effekter
Japp. Jag tror att Tesla är ganska säkra på att de kan sälja alla batterier de får tag på och därför är det bara positivt om leverantörerna också tillverkar 4680. Fler batterier, lägre risk. Räcker med att se kvartalsrapporten för att verifiera detta. Energilager kraftigt upp.Svenssons skrev:Låter mycket intressant och positivt för elbilar i Europa.
De kommer nog använda gamla celler under rätt lång tid framöver i kombination med de nya. Panasonic håller på och vidareutvecklar 2170 och att förkasta 50 GWh med cellproduktion har Tesla inte råd med i första taget. Länk: https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GBfth skrev:Jag är också helt övertygad om att Tesla kommer att licensiera 4680-format och ev andra delar av det som presenterades på BD till sina partners.Bjelke skrev:Håller med, och det kan få stora positiva effekter
Det framgick ju tydligt att dom inte förväntar sig kunna producera alla celler som krävs själva, och varför skulle dom vilja använda "gamla" format förde celler som köps in?
/fth
Tesla kommer absolut behöva både 18650, 2170, och 4680 under en period, men jag är som sagt helt övertygad om att dom förväntar sig att både köpa och producera 4680.Jordad skrev:De kommer nog använda gamla celler under rätt lång tid framöver i kombination med de nya. Panasonic håller på och vidareutvecklar 2170 och att förkasta 50 GWh med cellproduktion har Tesla inte råd med i första taget. Länk: https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB
Tesla nämnde väl även på battery day att de under 2022 förväntas få 100 GWh med celler från partners och 100 GWh med egen produktion? Majoriteten av de 100 GWh från partners är nog 2170, 18650 och prismatiska LFP.
Det kom två rykten om LG Chem för någon månad sedan. Dels att LG Chem vill särnotera sin batteritillverkning och dels att Tesla vill köpa in sig in i företaget. De två hänger antagligen samman. Att Tesla delar med sig teknik till LG betyder inte att man automatiskt kommer dela med sig till andra. Det verkar iaf inte hittils som att Panasonic får ta del av vad Tesla presenterade på battery day.
Ja, jag tyckte det var konstigt runt battery day för Giga Nevada talar man inte så mycket om längre. Nya linor bygger Tesla själva på andra ställen och den enda expansion man talar om för Giga Nevada är att Panasonic ska lägga till en lina som ger några få GWh till.fth skrev:Exakt vilka partners det rör sig om är förstås oklart, men på BD lät det som om att antalet samarbeten snarare skulle öka än minska, i så fall finns det väl inget skäl att utestänga Panasonic från nya celler?
/fth