Sida 4 av 30

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 13:17
av Gustafsson
Vad är ett nytt batteri om inte en uppdaterad kemi? Behöver inte nödvändigtvis uppdatera formfaktorn för att kallas nytt. Det kan ju vara så enkelt som en ny tillsats för att förhindra dendriter. Ska bli kul att höra mer om detta.

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 13:19
av taliz
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 16:38
av Gustafsson
taliz skrev:
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Hur förbättrar man kylningen lite?

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 16:43
av Wahll
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Hur förbättrar man kylningen lite?
Starkare pump

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 16:50
av Bjelke
Wahll skrev:
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Hur förbättrar man kylningen lite?
Starkare pump
Eller nån annan av typ 100 olika saker man skulle kunna ändra på, minst...
Ungefär som att fråga hur man skulle kunna sänka förbrukningen lite på en viss modell...

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 17:07
av fth
Jordad skrev:
Varför skulle Tesla tyst introducera nya batterier i S/X som är bättre än de i M3 men ändå begränsa dem till lägre laddeffekt än M3? Det låter konstigt.

Anledningen till att S/X nu tål högre laddeffekt är nog att Tesla har testat fram vad S/X tål under en längre tid. Det i kombination med att Panasonic och Tesla konstant har uppdaterat kemin för 18650 i samma takt som de gör det för 2170 så tål nu nyare S/X högre laddeffekt.

Teslas nya egna batterier är något helt annat som nog kommer först i någon framtida dyrare produkt för att säkerställa att de inte förstör försäljningen an någon redan etablerad produkt.

Att Tesla skulle försaka 8gwh med batterier från Japan i den expansionstakten men har nu är högst osannolikt. De behöver alla batterier de kan komma över och kommer lansera produkter som utnyttjar det.
I samband med det nya pack id 93 så har också längden på fältet för "nominal full pack" utökats från 10 till 11 bitar, max kapacitet har därmed ökat från 102.4kWh till 204.8kWh.

Jag tycker det är lite för mycket av en slump att alla dessa ändringar kommer samtidigt, så även om även jag tycker det låter konstigt att Tesla smyger ut detta så lutar iaf jag åt att det faktiskt kan stämma att nya batterierna redan är i produktion.

Det vore mycket intressant om någon med pack id 93 som har ScanMyTesla lade ut värdet på "nominal full pack" :)

/fth

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 21:51
av Zalman3
Kan man tjäna upp till 400 dollar i månaden på V2G?

Tesla V2G Technology Could Dramatically Increase Demand And Sales Of All Models.

Tesla can dial demand for its cars by combining increased loan terms with Vehicle to Grid income for customers.Tesla battery electric vehicles, BEVs, could be financed over a 12-year period like RVs to reduce payments.Tesla BEVs will soon connect to utilities and create a Virtual Power Plant to earn owners (and Tesla) a monthly income between $100 and $400/mo.Tesla may soon add $1 Billion in recurring passive income from its existing one million BEVs.CEOs of legacy car companies continue to deny the pace of the BEV disruption.


https://seekingalpha.com/article/435564 ... all-models

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 21:53
av fth
Zalman3 skrev:
Kan man tjäna upp till 400 dollar i månaden på V2G?

Tesla V2G Technology Could Dramatically Increase Demand And Sales Of All Models.

Tesla can dial demand for its cars by combining increased loan terms with Vehicle to Grid income for customers.Tesla battery electric vehicles, BEVs, could be financed over a 12-year period like RVs to reduce payments.Tesla BEVs will soon connect to utilities and create a Virtual Power Plant to earn owners (and Tesla) a monthly income between $100 and $400/mo.Tesla may soon add $1 Billion in recurring passive income from its existing one million BEVs.CEOs of legacy car companies continue to deny the pace of the BEV disruption.


https://seekingalpha.com/article/435564 ... all-models
Knappast med normala svenska elpriser, men vem vet, om obalansen mellan norr och syd inte åtgärdas kan kanske lagring börja bli lönsamt även här.

/fth

Re: Batteridag i juli?

Postat: 25 jun 2020 21:57
av Zalman3
Igår var priset över 210 öre per kWh.
Nu runt 40 öre.

Re: Batteridag i juli?

Postat: 26 jun 2020 09:07
av Gustafsson
Wahll skrev:
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Hur förbättrar man kylningen lite?
Starkare pump
Tittade på ett demonterat pack förra året. Kylningen är väldigt integrerad i hela batteripackstrukturen. ”Förbättring” av kylningen är nog inte så enkel som en bättre pump, men jag kan ha fel. Då borde det vara rimligt lätt att eftermontera en sådan på äldre bilar.

Re: Batteridag i juli?

Postat: 26 jun 2020 14:12
av Zalman3
Tesla Already Has a Million Mile Battery

Re: Batteridag i juli?

Postat: 27 jun 2020 15:52
av Jordad
Gustafsson skrev:
Wahll skrev:
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Hur förbättrar man kylningen lite?
Starkare pump
Tittade på ett demonterat pack förra året. Kylningen är väldigt integrerad i hela batteripackstrukturen. ”Förbättring” av kylningen är nog inte så enkel som en bättre pump, men jag kan ha fel. Då borde det vara rimligt lätt att eftermontera en sådan på äldre bilar.
Att byta till parallella slingor med högre genomströmning som kylningen i 3/Y och som dessutom täcker mer av cellernas yta är inte omöjligt men det är en stor förändring. Fast då skulle man inte höjt laddeffekt till 225 utan då hade man höjt till 250 direkt. Det är nog fortfarande så att de uppdateringar man har gjort med kemin under senaste åren tål mer värme och därmed kan man öka laddhastigheten lite till. Eller så hade man onödigt höga säkerhetsmarginaler innan.

Tesla har ju mängder av data och 225kwh kanske bara är något man får mer sällan under optimala förhållanden.

Re: Batteridag i juli?

Postat: 27 jun 2020 16:03
av vigge50
Wahll skrev:
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Hur förbättrar man kylningen lite?
Starkare pump
På vilket sätt hjälper starkare pump? Visst, du kan få fler l/s att passera en viss cell men kylvätskan kommer också åka snabbare genom radiatorn vilket gör att den inte kommer kylas ner lika mycket. Så jag är skeptisk till att en starkare pump skulle ha märkbar förbättrad kylning, förbättring av radiatorn gör nog större skillnad.

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 27 jun 2020 16:34
av Zalman3
Ännu mera spekulationer om Teslas nya batterier.

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 01 jul 2020 21:54
av Zalman3
Är det Silions batteriteknik i Tesla nya batterier?

Re: Batteridag i juli?

Postat: 01 jul 2020 22:34
av [JM]
vigge50 skrev:
Wahll skrev:
Gustafsson skrev:
taliz skrev:
Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Hur förbättrar man kylningen lite?
Starkare pump
På vilket sätt hjälper starkare pump? Visst, du kan få fler l/s att passera en viss cell men kylvätskan kommer också åka snabbare genom radiatorn vilket gör att den inte kommer kylas ner lika mycket. Så jag är skeptisk till att en starkare pump skulle ha märkbar förbättrad kylning, förbättring av radiatorn gör nog större skillnad.
Får man bäst kyleffekt på batteriet när man stryper flödet till nära noll och kylvätskan kommer ut jättekall efter radiatorn?

Här kommer en ledtråd.
Hur får man så hög medeltemperatur som möjligt i radiatorn så att den kan avge maximalt med värme till omgivande luft.

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 02 jul 2020 09:25
av Gustafsson
Det är för enkelt resonemang. Skillnaden i temperatur mellan ingående och utgående anslutning multiplicerat med volymen som passerar är dock ett mått på värmetransporten. Medeltemperaturen har ingen betydelse i sig. En väldigt liten kylare blir ju väldigt varm, men är inte effektiv.

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 02 jul 2020 11:30
av [JM]
Givet samma radiator naturligtvis.
Två driftfall. (Extremfall för att illustratrera)
1* högt flöde som gör att intemp och uttemp (på vattnet) är nära varandra.
2* lågt flöde som gör att uttemperaturen ( på vattnet) är nära omgivande lufttemp.

Det är temperaturskillanden mellan luft och radiator som avgör vilken värmetransport som skall ske.
I fall 1 har vi maximal temeraturskillnad över hela radiatorn och i fall 2 så sjunker verkningsgraden ju närmre utloppet vi kommer.

Dessutom så får man med ett lägre flöde kalla batterier i början av kylslingan och varmare mot slutet.
Batteripacken får nog bäst prestanda och minst degradering om man kan säkerställa homogen temperatur.

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 04 jul 2020 09:35
av Zalman3
20200704_093403.jpg

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 30 jul 2020 14:05
av Zalman3
Panasonic lovar bättre batterier.

Over 5% improvement this Fall?

While the 20% improvement over five years is significant, probably it will be divided into smaller steps and it seems that the first 5% boost is coming later this year.

The Japanese company is ready with improved technology and from September 2020 will start converting lines at the Gigafactory:

"Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of “2170” cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said."
https://insideevs.com/news/436618/panas ... ies-tesla/


Vad tror ni, kommer bättre batterier leda till prissänkningar eller bättre räckvidd för samma peng?

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 30 jul 2020 14:10
av nek0
Zalman3 skrev:
Panasonic lovar bättre batterier.

Over 5% improvement this Fall?

While the 20% improvement over five years is significant, probably it will be divided into smaller steps and it seems that the first 5% boost is coming later this year.

The Japanese company is ready with improved technology and from September 2020 will start converting lines at the Gigafactory:

"Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of “2170” cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said."
https://insideevs.com/news/436618/panas ... ies-tesla/


Vad tror ni, kommer bättre batterier leda till prissänkningar eller bättre räckvidd för samma peng?
Jag tror på bättre räckvidd för samma pengar eller lite mer pengar
Finns ingen anledning att kasta bort pengarna.Tesla säljer allt de kan producera. Varför ska de sänka priserna?

Re: Batteridag 15 september?

Postat: 30 jul 2020 14:55
av wcarlsson
Jag har varit rätt inne på att det kommer en innovation inom LFP batterier vilka är billigare med längre livslängd och utan kobolt men har lägre energidensitet.

Å andra sidan har Elon sagt att de kommer behöva all Nickel som kan produceras så det talar för en stor uppskalning av Panasonics batterier. Sanningen brukar vara mitt framför näsan, tänker tex på tease bilderna Elon la ut på cybertruck. Trots dessa lyckades ingen gissa i närheten av hur den skulle se ut. Detta får mig att tro att de ska skala upp nuvarande NCA något brutalt (nickelbehov). Effekter av uppskalning plus Panasonics 5-20% förbättring av energidensitet kanske kan ge de priser som är satta på CT. Tesla gör egna LFP för energilagringsegmentet?

Re: Batteridag 22 september

Postat: 13 aug 2020 04:48
av Zalman3
Elon börjar prata Plaid!

Re: Batteridag 22 september

Postat: 22 aug 2020 07:04
av Zalman3

Tesla has decided to make the stockholder meeting and battery day on September 22, 2020, mainly virtual. Because of the ongoing health concerns and restrictions, the events as planned had to be changed.

https://cleantechnica.com/2020/08/21/te ... o-virtual/


Bara en månad kvar nu. :D

Re: Batteridag 22 september

Postat: 23 aug 2020 09:23
av Zalman3

Tesla Battery Day Thumbnail Hints at High-Performance Nanowire Supercapacitor


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rcapacitor