Teslas soltak på väg till Europa

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av kenjon »

Man behöver inget slutbesked. Är taket färdigt när man söker bidraget så är det OK. Men nu är det ju nya regler, de gamla gick ut 7 juli :-(
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Man behöver inget slutbesked. Är taket färdigt när man söker bidraget så är det OK. Men nu är det ju nya regler, de gamla gick ut 7 juli :-(
Tänkte som definition på ett nybygge...
Rimligen är det väl med slutbeskedet som huset blir begagnat. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Solar Roof Now With Large Output Increase.

When pitching solar to a consumer, Tesla claims that its new, more powerful solar tiles produce a 22% increase in max power output without increasing the size of the tile. Because of that, the company says it can supply sufficient solar power with fewer tiles.
https://www.torquenews.com/15475/tesla- ... t-increase
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

Tesla Solar Roof Now With Large Output Increase.

When pitching solar to a consumer, Tesla claims that its new, more powerful solar tiles produce a 22% increase in max power output without increasing the size of the tile. Because of that, the company says it can supply sufficient solar power with fewer tiles.
https://www.torquenews.com/15475/tesla- ... t-increase

Man har hårdvaran, så någon gång i framtiden kommer den ge den effekten när mjukvaran är färdig.

Tesla FSD (Full Solar Direct) ;)
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av Breeze »

Hej.
Kommer vi få solar roof hit till sverige nångång? Hur länge är det värt att vänta?
Eller ska man slänga upp vanliga paneler istället? Då måste jag byta tak med, mina tak pannor är 40 år gamla.
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av spacecoin »

Breeze skrev: 13 jul 2023 12:41
Hej.
Kommer vi få solar roof hit till sverige nångång? Hur länge är det värt att vänta?
Eller ska man slänga upp vanliga paneler istället? Då måste jag byta tak med, mina tak pannor är 40 år gamla.
Sätt upp vanliga pannor och paneler. Tesla's paneler är inte direkt kända som en succéprodukt (läckande tak osv) och dom kommer inte att dyka upp i EU på många år om ens någonsin.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 13 jul 2023 13:51
Breeze skrev: 13 jul 2023 12:41
Hej.
Kommer vi få solar roof hit till sverige nångång? Hur länge är det värt att vänta?
Eller ska man slänga upp vanliga paneler istället? Då måste jag byta tak med, mina tak pannor är 40 år gamla.
Sätt upp vanliga pannor och paneler. Tesla's paneler är inte direkt kända som en succéprodukt (läckande tak osv) och dom kommer inte att dyka upp i EU på många år om ens någonsin.
Håller med, det finns också andra (bättre) integrerade lösningar tillgängliga i Sverige, t.ex. Soltech, om man absolut inte vill ha vanliga paneler på taket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Teslas soltak på väg till Europa

Inlägg av Cyprezz »

Breeze skrev: 13 jul 2023 12:41
Hej.
Kommer vi få solar roof hit till sverige nångång? Hur länge är det värt att vänta?
Eller ska man slänga upp vanliga paneler istället? Då måste jag byta tak med, mina tak pannor är 40 år gamla.
Beroende på skicket så går det även att måla och vaxa taket istället för byte. Gjorde jag innan jag satte upp solceller. Firman inspekterar taket vid offert.
Skriv svar