Effektmätning

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Effektmätning

Inlägg av Bonden Roger »

Har ett antal byggnader med tillhörande elcentraler.
Jag skulle vilja mäta varje elcentral (och (eller) grupper) separat och få dom presenterat på weben.

Har ett program som heter sparel. Detta program plockar signalen (led) från elmätaren och presenterar detta som staplar. Problemet är att se vad det är i staplarna för att leta "effektförluster".

Har för mig att det fanns någon elmätare som kunde se elförbrukarens "profil" och presentera dom var för sig. Hittar ej denna igen. Kanske inte fungerade så bra.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Effektmätning

Inlägg av zed »

Hej!
Det är kanske Watty du tänkte på. De verkar inte ha gått så bra för dem och de har absorberats av Tibber. Så nu funkar inte appen och det går det inte att utröna de olika förbrukarna i Tibbers app. Det var iofs ganska buggigt även när den funkade.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Effektmätning

Inlägg av Bonden Roger »

Är Tibber norskt ?
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Skriv svar