Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ni som har Watty

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Ni som har Watty

Inläggav Bonden Roger » 01 mar 2020 17:32

Förlåt att jag gör så här. Behöver svar på dessa frågor (ställt dessa i andra 2 trådar men ej svar).
Är Tibber norskt ?
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Hur bra är Watty på att separera effekförbrukarna ?
Eller kan man lära den ?
Bonden Roger

Re: Ni som har Watty

Inläggav Teslaägare Hellplant » 04 mar 2020 11:13

Bonden Roger skrev:Förlåt att jag gör så här. Behöver svar på dessa frågor (ställt dessa i andra 2 trådar men ej svar).
Är Tibber norskt ?
Norsk-Svenskt men tror att moderbolaget är norskt.
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
För grundläggande statistik så är svaret nej men om man vill ha smart styrning så behöver man köpa till kompatibla prylar.
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Nej.
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Det går i realtid läsa ut effektuttaget. "Avläsning" av enskilda förbrukare kan ske genom mjukvara, dock tror jag inte att Tibber har tillgång till den logiken.
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Inte just nu, är slutsåld och inga nya tillverkas just nu. Har hört spekulationer att den tidigast blir tillgänglig i slutet av året.
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Vet inte.
Hur bra är Watty på att separera effekförbrukarna ?
Eller kan man lära den ?
Företaget Watty satt på mjukvaran som analyserade förbrukningen och räknade ut de enskilda förbrukarna, vet inte var den har hamnat i turerna kring bolaget. Själva Watty-boxen är vad jag har förstått bara en uppkopplad tångamperemätare så all logik ligger i separat mjukvara. Det finns andra lösningar som gör samma sak (läser av total elförbrukning och räknar ut enskilda förbrukare) men jag känner dock inte till några som finns i Sverige.
Bli kund du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för. https://invite.tibber.com/4e147126
Användarvisningsbild
Hellplant
Teslaägare

Referralkod: niclas54093

Återgå till Tesla Energy / SolarCity