Ni som har Watty

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Ni som har Watty

Inlägg av Bonden Roger »

Förlåt att jag gör så här. Behöver svar på dessa frågor (ställt dessa i andra 2 trådar men ej svar).
Är Tibber norskt ?
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Hur bra är Watty på att separera effekförbrukarna ?
Eller kan man lära den ?
Användarvisningsbild
Hellplant
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2019 14:07
Ort: Värmdö

Re: Ni som har Watty

Inlägg av Hellplant »

Bonden Roger skrev:
Förlåt att jag gör så här. Behöver svar på dessa frågor (ställt dessa i andra 2 trådar men ej svar).
Är Tibber norskt ?
Norsk-Svenskt men tror att moderbolaget är norskt.
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
För grundläggande statistik så är svaret nej men om man vill ha smart styrning så behöver man köpa till kompatibla prylar.
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Nej.
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Det går i realtid läsa ut effektuttaget. "Avläsning" av enskilda förbrukare kan ske genom mjukvara, dock tror jag inte att Tibber har tillgång till den logiken.
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Inte just nu, är slutsåld och inga nya tillverkas just nu. Har hört spekulationer att den tidigast blir tillgänglig i slutet av året.
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Vet inte.
Hur bra är Watty på att separera effekförbrukarna ?
Eller kan man lära den ?
Företaget Watty satt på mjukvaran som analyserade förbrukningen och räknade ut de enskilda förbrukarna, vet inte var den har hamnat i turerna kring bolaget. Själva Watty-boxen är vad jag har förstått bara en uppkopplad tångamperemätare så all logik ligger i separat mjukvara. Det finns andra lösningar som gör samma sak (läser av total elförbrukning och räknar ut enskilda förbrukare) men jag känner dock inte till några som finns i Sverige.
Tesla Model 3 LR Vit med FSD "Snowman", levererad 2019-12-21 Såld 2023-11-24
Tesla Model Y LR Vit med EAP och Acc.boost "Ice Queen", levererad 2022-03-18
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ni som har Watty

Inlägg av Zalman3 »

Är den nån här på forumet som kör Watty?
Fungerar det bra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ni som har Watty

Inlägg av tor »

Kör inte watty men tibber. Har funderat på att beställa watty när det finns tillgängligt dock.

Kan däremot tipsa om ett avsnitt av solcellskollen som intervjuar wattys VD. Om jag minns rätt så förklaras hur det fungerar ganska ingående: https://www.solcellskollen.se/podcast/h ... lmarknaden
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Ni som har Watty

Inlägg av M455E »

Zalman3 skrev:
Är den nån här på forumet som kör Watty?
Fungerar det bra?
Hej,
Jag kör med Watty som lastbalansering med Easee. Funkar utmärkt. Kan se realtidsförbrukning och även fördelning per fas.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Ni som har Watty

Inlägg av peza »

Japp, kör oxå med Watty som lastbalansering med Easee. Får min elmätare utbytt om en kvart fjorton dagar, skall du prova med Pulse oxå från Tibber.
Är helnöjd med Tibber, håller på med Home Assistant, och inkludera Tibber (elpris/förbrukning) Så är det några experter på det här, så starta gärna en tråd om nod-red och hur det funkar med Tibber.
Vill kunna stänga av typ, poolvärmepumpen då elpriset är "VERY_EXPENSIVE" enligt Tibber.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Ni som har Watty

Inlägg av M455E »

peza skrev:
Japp, kör oxå med Watty som lastbalansering med Easee. Får min elmätare utbytt om en kvart fjorton dagar, skall du prova med Pulse oxå från Tibber.
Är helnöjd med Tibber, håller på med Home Assistant, och inkludera Tibber (elpris/förbrukning) Så är det några experter på det här, så starta gärna en tråd om nod-red och hur det funkar med Tibber.
Vill kunna stänga av typ, poolvärmepumpen då elpriset är "VERY_EXPENSIVE" enligt Tibber.

/Peter
Kör också Home Assistant och har haft samma funderingar kring styrning av poolvärmen. :D
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Ni som har Watty

Inlägg av peza »

M455E skrev:
peza skrev:
Japp, kör oxå med Watty som lastbalansering med Easee. Får min elmätare utbytt om en kvart fjorton dagar, skall du prova med Pulse oxå från Tibber.
Är helnöjd med Tibber, håller på med Home Assistant, och inkludera Tibber (elpris/förbrukning) Så är det några experter på det här, så starta gärna en tråd om nod-red och hur det funkar med Tibber.
Vill kunna stänga av typ, poolvärmepumpen då elpriset är "VERY_EXPENSIVE" enligt Tibber.

/Peter
Kör också Home Assistant och har haft samma funderingar kring styrning av poolvärmen. :D

Koll på https://developer.tibber.com/explorer Där kan man med din access token Ändra till "Current energy price" till höger och ändra till vänster typ Total till level, och playknappen. Så får man fram nivån på energi priset. Sen bara få till det med nod-red eller liknande, och styra en shelly 1 brytare eller liknande. Berätta gärna hur det går, Jag för usel än så länge.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar