Amerikanska batteri- och solcellsleverantören Tesla ansöker om att få bli elleverantör i Storbritannien. Där finns en växande marknad för batterilager. Eller vill han kanske bygga ett virtuellt kraftverk av hemmabatterier?
En av de funktioner Tesla erbjuder till sina batterilager heter Autobidder. Den köper och säljer el automatiskt.
The Telegraph föreslår, är att det är kopplat till ett avtal som Tesla nyligen tecknade med en brittisk eloperatör om särskilda elavtal för elbilsägare.
Att Tesla blir en elleverantör kan ge följande fördelar:
1. Har du solceller, kan du sälja din el till bra pris.
2. Vill du köpa grön el kan du göra det till lågt pris.
3. Autobidder ser till att maximera vinsten för sol och vindel.
4. Batterilagring maximerar vinsten för sol och vindel.
5. Har du Tesla som elleverantör, kan du sälja din solcellsel till Tesla, eller lagra elen hos Tesla, för att ta tillbaka den till ditt hem eller när du laddar din elbil då du är ute och reser.
Kan tänka mig att Ionity får svårt att konkurrera om Teslafolk kan ladda sin elbil med el från egna solceller!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kan tänka mig att Ionity får svårt att konkurrera om Teslafolk kan ladda sin elbil med el från egna solceller!
Känns det inte redan som om ionity har släppt Teslafolket i och med prissättningen?
Men det är många andra Snabbladdaraktörer som också får det svettigt om man kan ladda med egenproducerad el hos Tesla SuC.
Många Teslaägare behöver inte ens producera någon el för att ladda gratis på Teslas SuC. Det är svårt att konkurrera på kommersiella grunder med något som är gratis.
Tänkte att teslaägare inte är målgruppen för ionity och andra än teslaägare är ju definitivt inte målgruppen för teslas laddstationer. Finns det några siffror på hur stor marknaden är för publika snabbladdare som inte är gratis? Majoriteten av alla laddbilsägare laddar väl hemma?
Idag kan ju en villaägare med solceller producera el på sommaren och ta till baka den på vintern.
Skulle det vara möjligt att ta tillbaka elen via att ladda sin elbil via en snabbladdare, hur kan man då veta att det är "rätt" bil som laddas?
Vad menar du ”ta tillbaka den”? Du säljer väll el på sommaren och sen köper du el på vintern som producerats på ett annat ställe. Du får skattereduktion när du säljer och får betala energiskatt och nätavgifter när du köper. Det är väll två helt fristående händelser som inte har något med varandra att göra.
Idag kan ju en villaägare med solceller producera el på sommaren och ta till baka den på vintern.
Skulle det vara möjligt att ta tillbaka elen via att ladda sin elbil via en snabbladdare, hur kan man då veta att det är "rätt" bil som laddas?
Vad menar du ”ta tillbaka den”? Du säljer väll el på sommaren och sen köper du el på vintern som producerats på ett annat ställe. Du får skattereduktion när du säljer och får betala energiskatt och nätavgifter när du köper. Det är väll två helt fristående händelser som inte har något med varandra att göra.
Här i Sverige har vi den nästan unika situationen att vi kan liksom lagra sommarens solel i de stora vattenmagasinen genom att spara vattnet som annars hade använts för att producera el. Sen tar man ut det på vintern istället. Det är inte "samma" el, inte ens samma energi eftersom vi inte har några pumpkraftverk, men det blir ju ändå samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men det är ju bara teslor som kan ladda på tesla SuC.
I säkert att det kommer vara så för all framtid.
Då måste de ju bygga om alla laddstationer med betalningsalternativ för att veta vem som laddar och ska debiteras.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri