Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Ledningar måste vara mer effektivt att transportera el än med en lätt lastbil.
Coolt, men synnerligen opraktiskt att köra elen till en laddstation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms
Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.
Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Sedan kan dom kalla sig Samsung
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20" MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD Nissan Leaf -15
Nu när hela elsystemet görs om nu med fler och fler som har solpaneler mer vindkraft och batterilagring så kan man väl tänka sig att regler runt det ändras än del också.
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms
Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.
Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
Och du menar att Tesla inte kommer ta något betalt för den tjänsten? Tesla tar nu 2,56 kr/kWh om du köper el trots att elpriset ligger under 1 kr/kWh. Men om du däremot ger el till Tesla så tror du de inte kommer vilja ha någon mellanskillnad? Vem ska bekosta all den betterilagringen som kan krävas?
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms
Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.
Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
Och du menar att Tesla inte kommer ta något betalt för den tjänsten? Tesla tar nu 2,56 kr/kWh om du köper el trots att elpriset ligger under 1 kr/kWh. Men om du däremot ger el till Tesla så tror du de inte kommer vilja ha någon mellanskillnad? Vem ska bekosta all den betterilagringen som kan krävas?
I USA finns redan elbolag som tar under 20 öre per kWh för att skicka el från ditt hem till valfri laddare i elbolagets laddnät.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Skattereduktionen får uppgå till högst 50.000 kronor per person och beskattningsår.
Skattereduktionen omfattar endast privatpersoner och föreslås ersätta de nuvarande stöden till
privatpersoner för installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms
Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.
Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
Och du menar att Tesla inte kommer ta något betalt för den tjänsten? Tesla tar nu 2,56 kr/kWh om du köper el trots att elpriset ligger under 1 kr/kWh. Men om du däremot ger el till Tesla så tror du de inte kommer vilja ha någon mellanskillnad? Vem ska bekosta all den betterilagringen som kan krävas?
I USA finns redan elbolag som tar under 20 öre per kWh för att skicka el från ditt hem till valfri laddare i elbolagets laddnät.
Och USA kan verkligen inte jämföras med Sverige vad gällande elnät. I USA är det monopol på allt, nätägare och elleverantör. Den som servar ditt område är du fast med där, det finns inget alternativ. I Sverige är du visserligen fast med den som äger ledningarna av förklarliga själ, men elleverantör väljer du fritt i landet.
Och USA kan verkligen inte jämföras med Sverige vad gällande elnät. I USA är det monopol på allt, nätägare och elleverantör.
Den som servar ditt område är du fast med där, det finns inget alternativ. I Sverige är du visserligen fast med den som äger ledningarna av förklarliga själ, men elleverantör väljer du fritt i landet.
Just därför måste reglerna i Sverige förändras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
40min långt YT-klipp som täcker en hel del av det som diskuterats här gällande nya batterierna, V2G, VPP och Teslas Autobidder. Samt vilka konsekvenser det kan få.
Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Skattereduktionen får uppgå till högst 50.000 kronor per person och beskattningsår.
Skattereduktionen omfattar endast privatpersoner och föreslås ersätta de nuvarande stöden till
privatpersoner för installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.