Sida 1 av 2

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 18 maj 2020 11:46
av bylund
[JM] skrev:
bylund skrev:
PhR34k skrev:
Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.

Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.
Ett exempel: Du har tillgång till laddning hemma och på jobbet. Du har en BEV med 200kWh batteri och ombordladdare som klarar V2G med 22kw åt båda hållen.

Scenario1: Ladda bilen hemma på natten som du betalar pengar för ur egen ficka och ladda ur den på dagen gratis till din arbetsgivare för att det främjar samhället och den större nyttan.
Scenario2: Ladda bilen på jobbet gratis och använda elen på natten hemma för att sänka elförbrukningen hemma och spara lite pengar. Maximalt dåligt för energikonsumtionen ur elsystemets helhetshänseende. Då man vill kapa topparna på dagen.

Jag satsar mina pengar på att majoriteten av medelsvensson väljer alternativ 2. Dvs det som är sämst för el-systemet.

Det måste alltså till regleringar/incitament för att styra så att alternativ 1 blir attraktivare. Typ mkt billigare hushållsel mot att du tillåter elbolaget nyttja ditt batteri.


Då kommer man in på vad elen kostar och hur mkt billigare el man får hemma kontra vad "slitaget" på batteriet kan ge mig för merkostnader.
30000kWh/år i en villa som då kostar ca 30000kr/år.
Halver elpriset och jag sparar 15000kr/år.
Byta batteriet kan kosta mig 100000 till150000kr. Risken betalar alltså av sig på 6-10 år.

I mina ögon för dålig risk/reward för att jag ska nappa på ett sådant erbjudande (även om det är fiktivt i detta exempel)
Absolut måste systemet utformas så att den som bidrar till nytta i systemet får betalt för detta, annars kommer det inte fungera. Det tänkte jag var så självklart att jag inte nämnde det :)

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 18 maj 2020 11:46
av Zalman3
Tesla patent för V2X.

Tesla Files Patent For Multi-Channel And Bi-Directional Battery Management System In Europe

by Ma. Claribelle Deveza May 18, 2020

Battery Day Million-Mile Battery Tesla
Tesla-Battery-Management-System-Europe
Featured Image Credit: Megan Gale Adams/Twitter

Tesla filed its Multi-Channel and Bi-Directional Battery Management System patent for the European region recently under code EP3646044. Initially, the patent had been filed with the World Intellectual Property Organization in 2019 as WO2019006204. The patent has since been filed in specific regions, including China, Japan, and most recently, Europe.

The Abstract for the patent filed for Europe states the following:

“Embodiments of the present invention include a battery management system that provide a plurality of channels that allow communication between host and clients. This communication may operate in bi-directional modes such that commands from the host and responses from the clients are transmitted clockwise or counter-clockwise around a daisy-chain loop. This architecture provides both a high level of redundancy across multiple channels as well as transmission directions around the loop. The use of multiple channels provides a separation in signal paths akin to the provision of completely separate physical wires, preventing malfunction of spurious operation of devices using one channel from interfering with the normal operation of devices using the other channel. In addition, the signaling architecture allows a host to dynamically transmit commands and receive responses between specific client(s) and host or broadcast communication across all clients.”


Based on the Abstract of EP3646044, Tesla’s recent patent filing appears to be similar if not identical to its WO2019006204 filing. Both discuss a battery management system (BMS) that uses a daisy-chain loop for multi-channel communications between circuits within a battery system. There is two-way communication between the host of the system and its various clients to ensure that every part of the system is functional. Tesla described how its battery management system works in figures, seen below.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ent-system

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 18 maj 2020 11:59
av [JM]
Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink :D
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 18 maj 2020 17:55
av Zalman3
[JM] skrev:
Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink :D
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Jag kan tänka mig ha bil, solceller, elbolag och försäkring från Tesla.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 18 maj 2020 18:38
av nek0
[JM] skrev:
Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink :D
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Visst blir det så, men varför ska Tesla stå för garantier på batterierna om någon annan ska ha nytta av batteriet.
Om elbolagen vill ta över ansvaret för batterierna så kan Tesla låta vem som helst använda tekniken.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 18 maj 2020 19:53
av vigge50
Zalman3 skrev:
Och på Teslas battery day kommer man att säga att V2X kommer att slå stort eftersom det nya batteriet tål
att fungera i 20 år som ett batteribackup.
1 miljon Tesla bilar är värt 52B dollar, som batteribackup.

Intressant är om Tesla säljer sina bilar till halva priset mot att Tesla får använda batteriet för ellagring när det passar både du och Tesla.
Zalman3 skrev:

Det pratas om att man kan köpa bilen billigare om man går med på att Tesla får utnyttja batteriet ibland.

Det kan ju bli en omvänd lösning mot Renault Zoe där man köper bilen billigare, men hyr batteriet med en månadskostnad.
Fördelen är att Renault garanterar att man alltid har ett bra batteri.

Tesla skulle kunna ha en liknande lösning där man kan köpa bilen billigare, men man får en peng varje månad för att Tesla hyr lagringsutrymme i din bils batteri.
Fördelen är att Tesla garanterar att man alltid har ett bra batteri.
Ska jag vara helt ärlig så är detta nog största anledningen till att jag sällan tar dina inlägg seriöst Zalman3, man kan aldrig veta om det du skriver är spekulation eller något du vet. Samma sak gäller priser på elbilar t ex, du skriver ut att nu har vi priset på vad den kommer kosta, sen hänvisar du till ev-database där det i klartext står att det är en uppskattning och inte bekräftat från tillverkaren.

Skulle verkligen uppskatta om du framöver förtydligar vad det är du vet och vad som du spekulerar, annars så kan jag inte ta något av det du skriver seriöst. Kanske bryr du dig inte men om detta forumet ska fortsätta vara en bra källa för information om elbilar och tekniken däromkring så behövs det tydlighet om vad vi vet och vad vi tror.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 18 maj 2020 20:18
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Och på Teslas battery day kommer man att säga att V2X kommer att slå stort eftersom det nya batteriet tål
att fungera i 20 år som ett batteribackup.
1 miljon Tesla bilar är värt 52B dollar, som batteribackup.

Intressant är om Tesla säljer sina bilar till halva priset mot att Tesla får använda batteriet för ellagring när det passar både du och Tesla.
Zalman3 skrev:

Det pratas om att man kan köpa bilen billigare om man går med på att Tesla får utnyttja batteriet ibland.

Det kan ju bli en omvänd lösning mot Renault Zoe där man köper bilen billigare, men hyr batteriet med en månadskostnad.
Fördelen är att Renault garanterar att man alltid har ett bra batteri.

Tesla skulle kunna ha en liknande lösning där man kan köpa bilen billigare, men man får en peng varje månad för att Tesla hyr lagringsutrymme i din bils batteri.
Fördelen är att Tesla garanterar att man alltid har ett bra batteri.
Ska jag vara helt ärlig så är detta nog största anledningen till att jag sällan tar dina inlägg seriöst Zalman3, man kan aldrig veta om det du skriver är spekulation eller något du vet. Samma sak gäller priser på elbilar t ex, du skriver ut att nu har vi priset på vad den kommer kosta, sen hänvisar du till ev-database där det i klartext står att det är en uppskattning och inte bekräftat från tillverkaren.

Skulle verkligen uppskatta om du framöver förtydligar vad det är du vet och vad som du spekulerar, annars så kan jag inte ta något av det du skriver seriöst. Kanske bryr du dig inte men om detta forumet ska fortsätta vara en bra källa för information om elbilar och tekniken däromkring så behövs det tydlighet om vad vi vet och vad vi tror.
Oftast postar jag ett klipp från nätet.
Med en länk. Så man själv kan läsa hela artikeln och bilda sig en uppfattning om det som skrivs.

Syftet med mina postningar är att man ska vara informerad om vad som händer på elbilsmarknaden.

Men som med alla spådomar om framtiden är det inte alltid det blir som man spår till 100%.

Elon säger exempelvis att det ska finnas 1 miljon helt självkörande Tesla bilar redan 2020.
Det kommer inte att hända, men jag vill ändå läsa vad Elon säger och göra mig en egen bedömning.

Elon sa att Tesla Y skulle börja produceras sommaren 2020.
Men det blev redan Q1.

Så det mesta kommer att hända, men det svårt att exakt veta tidsplanen.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 14:36
av Zalman3
ABB får hela 57% av sina intäkter från gröna lösningar.
Och de pratar också om Virtual Power Plant där man utnyttjar elbilar batterier.


ABB är idag ett av världens ledande företag inom grön teknik. Hela 57 procent av företagets intäkter kom 2019 från tekniska lösningar som hjälper kunden att ta sig an dagens klimatutmaningar och bli mer energieffektiva. På affärstidningen Fortunes lista över företag i världen som de anser gör verklig skillnad när det kommer till miljö, och även social utveckling, kom de häromåret på 8:e plats.

På sikt kommer även bilarnas egna batterier att ingå i systemet där de kan fungera som energilager och låna ut el vid behov.
Utvecklingen inom energilager och alternativa kostnadseffektiva lösningar till batterier går oerhört snabbt nu, säger Katarina Porath.
https://www.energinyheter.se/20200512/2 ... tallningen

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 14:49
av 12man
Ingen? som pratar om hur (elbils)batteri ägarna ska ersättas för slitaget?

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 14:57
av Zalman3
12man skrev:
Ingen? som pratar om hur (elbils)batteri ägarna ska ersättas för slitaget?
Få elbilar stödjer V2X idag.
Kan dock tänka mig att elbilens garantier för batteriet ändras så att man garanterar ett visst antal laddcykler.
Men håller batteriet i 10.000 cykler, vilket blir +27 år, kanske inte batterislitaget är ett problem.
Lexus lovar ju 100.000 mils batterigaranti.
LEXUS ELBIL FÅR OERHÖRT GENERÖS BATTERIGARANTI PÅ 100 000 MIL
https://alltomelbil.se/lexus-elbil-far- ... 0-000-mil/

Tesla pratar om 160.000 mil.

Eller så "hyr" man batterierna så man alltid garanteras bra batterier.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 15:08
av 12man
Garanti eller livslängd eller annat, lik f...annat ska inte elbolagen få tjäna pengar och utnyttja MITT batteri gratis, där tar mitt samhällsansvar tvärslut

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 15:15
av Zalman3
12man skrev:
Garanti eller livslängd eller annat, lik f...annat ska inte elbolagen få tjäna pengar och utnyttja MITT batteri gratis, där tar mitt samhällsansvar tvärslut
Om det finns pengar att tjäna på att använda ett elbilsbattteri som backup, så måste man ju se till att det blir en vinst även för elbils ägaren, annars är det ju ointressant.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 15:22
av 12man
och där tvärdör allt v2x

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 15:26
av Zalman3
12man skrev:
och där tvärdör allt v2x
Jag tror på V2X, men visst gäller det att det är ett upplägg som elbilsägaren tjänar på.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 16:00
av fth
Zalman3 skrev:
12man skrev:
och där tvärdör allt v2x
Jag tror på V2X, men visst gäller det att det är ett upplägg som elbilsägaren tjänar på.
Det uppenbara är väl att el-/nätbolagen ger rabatt på el-/nätpriset?

Det är nog rätt många som skulle kunna tänka sig att upplåta typ 20-30% av sitt batteri mot en rejäl sänkning av elräkningen.

/fth

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 23:08
av gnutten
Med tanke på hur många som leasar sina Teslor tror jag DNB kommer att vilja ha något att säga till om detta.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 19 maj 2020 23:48
av Zalman3
Tydligen så har vissa Tesla bilar redan stöd för V2X.

Electrek has learned that Tesla has quietly made Model 3, and likely Model Y, ready for bidirectional charging, which should enable some game-changing features in the near future.

https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bi ... -features/

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 00:15
av Zalman3
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 07:16
av Teslaspolen
Det låter som en fruktansvärt dålig deal. V2G/V2H är en sak där rör det sig om många små urladdningar, e.x vattenkokaren, kylskåpet eller liknande, och får antal kWh. I hushållssammanhang är 2 kW (vattenkokare) en ganska stor spik men som bleknar jämfört med att driva elbilen. Med andra ord, det kan omöjligen vara ett slitageproblem.

Att dra ut 250 kWh på ett svep, 100 kW, däremot? Ja det lär vara en helt annan nivå på slitage. För att inte tala om att det verkar otroligt segt att ställa sig på en SuC en timme eller två för att käna någon hundralapp... Ogh samtidigt belasta batteriet på det viset.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 12:17
av vigge50
Zalman3 skrev:
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 12:39
av bylund
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Ledningar måste vara mer effektivt att transportera el än med en lätt lastbil.

Coolt, men synnerligen opraktiskt att köra elen till en laddstation.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 13:49
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms

Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.

Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 13:57
av Wahll
[JM] skrev:
Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink :D
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Sedan kan dom kalla sig Samsung :-)

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 13:58
av 12man
Nu när hela elsystemet görs om nu med fler och fler som har solpaneler mer vindkraft och batterilagring så kan man väl tänka sig att regler runt det ändras än del också.

Re: Tesla Virtual Power Plant

Postat: 20 maj 2020 16:07
av vigge50
Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?
Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms

Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.

Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
Och du menar att Tesla inte kommer ta något betalt för den tjänsten? Tesla tar nu 2,56 kr/kWh om du köper el trots att elpriset ligger under 1 kr/kWh. Men om du däremot ger el till Tesla så tror du de inte kommer vilja ha någon mellanskillnad? Vem ska bekosta all den betterilagringen som kan krävas?