Re: Tesla Virtual Power Plant
Postat: 19 maj 2020 15:08
Garanti eller livslängd eller annat, lik f...annat ska inte elbolagen få tjäna pengar och utnyttja MITT batteri gratis, där tar mitt samhällsansvar tvärslut
Om det finns pengar att tjäna på att använda ett elbilsbattteri som backup, så måste man ju se till att det blir en vinst även för elbils ägaren, annars är det ju ointressant.12man skrev:Garanti eller livslängd eller annat, lik f...annat ska inte elbolagen få tjäna pengar och utnyttja MITT batteri gratis, där tar mitt samhällsansvar tvärslut
Jag tror på V2X, men visst gäller det att det är ett upplägg som elbilsägaren tjänar på.12man skrev:och där tvärdör allt v2x
Det uppenbara är väl att el-/nätbolagen ger rabatt på el-/nätpriset?Zalman3 skrev:Jag tror på V2X, men visst gäller det att det är ett upplägg som elbilsägaren tjänar på.12man skrev:och där tvärdör allt v2x
Electrek has learned that Tesla has quietly made Model 3, and likely Model Y, ready for bidirectional charging, which should enable some game-changing features in the near future.
Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?Zalman3 skrev:Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Ledningar måste vara mer effektivt att transportera el än med en lätt lastbil.vigge50 skrev:Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?Zalman3 skrev:Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:vigge50 skrev:Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?Zalman3 skrev:Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
Sedan kan dom kalla sig Samsung[JM] skrev:Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Och du menar att Tesla inte kommer ta något betalt för den tjänsten? Tesla tar nu 2,56 kr/kWh om du köper el trots att elpriset ligger under 1 kr/kWh. Men om du däremot ger el till Tesla så tror du de inte kommer vilja ha någon mellanskillnad? Vem ska bekosta all den betterilagringen som kan krävas?Zalman3 skrev:Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:vigge50 skrev:Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?Zalman3 skrev:Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms
Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.
Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
I USA finns redan elbolag som tar under 20 öre per kWh för att skicka el från ditt hem till valfri laddare i elbolagets laddnät.vigge50 skrev:Och du menar att Tesla inte kommer ta något betalt för den tjänsten? Tesla tar nu 2,56 kr/kWh om du köper el trots att elpriset ligger under 1 kr/kWh. Men om du däremot ger el till Tesla så tror du de inte kommer vilja ha någon mellanskillnad? Vem ska bekosta all den betterilagringen som kan krävas?Zalman3 skrev:Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:vigge50 skrev:Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?Zalman3 skrev:Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms
Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.
Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/r ... stationer/Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Skattereduktionen får uppgå till högst 50.000 kronor per person och beskattningsår.
Skattereduktionen omfattar endast privatpersoner och föreslås ersätta de nuvarande stöden till
privatpersoner för installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Och USA kan verkligen inte jämföras med Sverige vad gällande elnät. I USA är det monopol på allt, nätägare och elleverantör. Den som servar ditt område är du fast med där, det finns inget alternativ. I Sverige är du visserligen fast med den som äger ledningarna av förklarliga själ, men elleverantör väljer du fritt i landet.Zalman3 skrev:I USA finns redan elbolag som tar under 20 öre per kWh för att skicka el från ditt hem till valfri laddare i elbolagets laddnät.vigge50 skrev:Och du menar att Tesla inte kommer ta något betalt för den tjänsten? Tesla tar nu 2,56 kr/kWh om du köper el trots att elpriset ligger under 1 kr/kWh. Men om du däremot ger el till Tesla så tror du de inte kommer vilja ha någon mellanskillnad? Vem ska bekosta all den betterilagringen som kan krävas?Zalman3 skrev:Problemet med att sälja/köpa el är att följande kommer in i bilden:vigge50 skrev:Och varför skulle du tjäna på det jämfört med att sälja direkt till elnätet som du med största sannolikhet är uppkopplad på? Ska Tesla betala mer för elen än vad de kan köpa den från elnätet?Zalman3 skrev:Lite spännande tanke är att åka till en SuC med sin Cybertruck för att SÄLJA 250kWh el som man producerat med sina solceller!!!
börsel
energiskatt
påslag
överföringsavgift
elcertifikatsavgift
moms
Att komma runt ovanstående kan man göra om man producerar och konsumerar elen på samma produktionsID.
Då borde man kunna ha en el"bank". Där man kan lagra och ta ut sin egen el på samma fysiska ställe utan att behöva betala en massa skatter.
Just därför måste reglerna i Sverige förändras.Och USA kan verkligen inte jämföras med Sverige vad gällande elnät. I USA är det monopol på allt, nätägare och elleverantör.
Den som servar ditt område är du fast med där, det finns inget alternativ. I Sverige är du visserligen fast med den som äger ledningarna av förklarliga själ, men elleverantör väljer du fritt i landet.
Inte med nuvarande regler iaf men annars ja kanske detZalman3 skrev:https://www.di.se/hallbart-naringsliv/r ... stationer/Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Skattereduktionen får uppgå till högst 50.000 kronor per person och beskattningsår.
Skattereduktionen omfattar endast privatpersoner och föreslås ersätta de nuvarande stöden till
privatpersoner för installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Om "lagring av egenproducerad elenergi" består av en elbil. Kan jag då få en ytterligare skattereduktion på 50.000kr när jag köper en elbil?