Tesla solceller kommer till Europa?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av Zalman3 »


Nu börjar elbilpionjären Tesla också in i affären med eleganta och effektiva solpaneler. Teslas soltak "Solarglass" kostar cirka 30 000 euro och håller i minst 30 år, lovar Tesla. Elon Musk vill också ta med tekniken till Europa och Tyskland i slutet av 2021. Hittills var Teslas soltak bara tillgängliga för anställda och amerikaner. Tesla har sina soltak installerat där av certifierade, regionala takläggare.

https://efahrer.chip.de/news/drohne-ers ... aik_102767
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av Credde »

30.000 Euro kan vara billigt eller dyrt, beror mest på hur stort taket/effekten är.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av Trevlig »

Jag la om taket för 1 år sedan, men hoppas att de kommer med paneler, då köper jag direkt, har budgeten klar för detta.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av wheels »

Credde skrev:
30.000 Euro kan vara billigt eller dyrt, beror mest på hur stort taket/effekten är.
Har sett nån film och där lägger man hela taket, skulle se konstigt ut annars. Så ytan blir nog ganska stor
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av fth »

wheels skrev:
Credde skrev:
30.000 Euro kan vara billigt eller dyrt, beror mest på hur stort taket/effekten är.
Har sett nån film och där lägger man hela taket, skulle se konstigt ut annars. Så ytan blir nog ganska stor
Det finns "döda" pannor utan solceller, man lägger bara så mycket effekt man behöver och/eller har råd med, resten av ytan täcks av vanliga pannor som matchar dom "aktiva" pannorna.

Även de delar av taket som inte har fördelaktig vinkel mot solen täcks av "döda" pannor.

Jag killgissar att dom vanliga pannorna är hyfsat dyra dom med, men väsentligt billigare än solcellerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av wheels »

fth skrev:
wheels skrev:
Credde skrev:
30.000 Euro kan vara billigt eller dyrt, beror mest på hur stort taket/effekten är.
Har sett nån film och där lägger man hela taket, skulle se konstigt ut annars. Så ytan blir nog ganska stor
Det finns "döda" pannor utan solceller, man lägger bara så mycket effekt man behöver och/eller har råd med, resten av ytan täcks av vanliga pannor som matchar dom "aktiva" pannorna.

Även de delar av taket som inte har fördelaktig vinkel mot solen täcks av "döda" pannor.

Jag killgissar att dom vanliga pannorna är hyfsat dyra dom med, men väsentligt billigare än solcellerna.

/fth
Jävla fusk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av fth »

wheels skrev:
Jävla fusk
Om du absolut vill lägga aktiva solpannor i permanent skugga så tror jag iofs inte Tesla säger nej, men det finns nog bättre sätt att använda pengarna på ;) :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja priset beror naturligtvis på takets storlek. Man måste jämföra mot motsvarande kostnad för vanlig takläggning.

Jag hade en artikel där ett Tesla soltak i USA kostade $58,603
Ett motsvarande plåttak på samma hus skulle kosta $37,865
Tack vare takets elproduktion skulle den tjäna igen mellanskillnaden på 8 år, och till och med betala hela taket på 21.

https://teslaclubsweden.se/teslas-solta ... -prisvart/
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av dd88 »

Problemet med deras lösning är att man måste installera det antingen vid nybyggnation eller när renoveringsbehov närmar sig för att kalkylen inte ska bli på tok för dålig, hur man än vrider och vänder på det så kan det inte vara kostnadseffektiv att byta ut ett fullt fungerande tak.

Mitt tak är två år gammalt och finns inte på kartan att jag skulle kunna räkna hem ett takbyte de närmaste åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Mitt tak är två år gammalt och finns inte på kartan att jag skulle kunna räkna hem ett takbyte de närmaste åren.
Detta gäller iofs alla varianter av integrerade solceller, dom är bara vettiga investeringar om man ändå tänker byta taket.

Sen ligger Teslas variant långt (långt!) upp i det högre prisintervallet, det finns väsentligt billigare varianter tillgängliga från andra leverantörer.

Teslas variant är ju också väldigt "amerikansk" i stilen, vilket man ju kan tycka lite vad man vill om, men det sticker nog ut i dom flesta villaområden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av TiborBlomhall »

Till och med Elon har varit inne på att det mest lönar sig på nybyggda hus.

Men tänk om alla nybyggen i framtiden har valet att beklä taket med solpaneler som gör att taket med tiden genererar vinst - eller "dumtak" som inte ger en enda krona.

En no-brainer.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av ChristerSjo »

Men ett tegeltak håller väll 100 år med en omläggning efter 40-60 år för att byta pappa och läkt etc. Pannorna kan läggas tillbaka.

Har man räknat med det i kalkylen då jag tvivlar på att Teslas solcells "pannor" inte har den livslängden.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Till och med Elon har varit inne på att det mest lönar sig på nybyggda hus.

Men tänk om alla nybyggen i framtiden har valet att beklä taket med solpaneler som gör att taket med tiden genererar vinst - eller "dumtak" som inte ger en enda krona.

En no-brainer.
Håller helt med om att man bör välja takintegrerade solceller om man ändå skall lägga om taket.

Jag är dock inte alls lika säker på att just Teslas variant är den mest prisvärda lösningen.

Med det sagt så har jag nog en av de första reservationerna för Solar Roof i Europa, den har legat och väntat sedan 2017-05-10 :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
Men ett tegeltak håller väll 100 år med en omläggning efter 40-60 år för att byta pappa och läkt etc. Pannorna kan läggas tillbaka.

Har man räknat med det i kalkylen då jag tvivlar på att Teslas solcells "pannor" inte har den livslängden.
Om jag minns rätt så skulle dom ha minst lika bra livslängd som klassiska... (mitt hus skulle behöva nytt
tak typ nu, det ligger shingel på nu som är på gnällen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Om jag minns rätt så skulle dom ha minst lika bra livslängd som klassiska... (mitt hus skulle behöva nytt
tak typ nu, det ligger shingel på nu som är på gnällen)
Ja, på lanseringen skröt dom iaf med hur otroligt hållbara dom var jämfört med vanliga pannor, dom ska nog hålla bra.
solar.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av FinaFisken »


Nu börjar elbilpionjären Tesla också in i affären med eleganta och effektiva solpaneler. Teslas soltak "Solarglass" kostar cirka 30 000 euro och håller i minst 30 år
Menar de Solar Roof eller är det deras vanliga ovanpåliggande paneler?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av ChristerSjo »

Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Men ett tegeltak håller väll 100 år med en omläggning efter 40-60 år för att byta pappa och läkt etc. Pannorna kan läggas tillbaka.

Har man räknat med det i kalkylen då jag tvivlar på att Teslas solcells "pannor" inte har den livslängden.
Om jag minns rätt så skulle dom ha minst lika bra livslängd som klassiska... (mitt hus skulle behöva nytt
tak typ nu, det ligger shingel på nu som är på gnällen)
Jo dom klassiska har ofta en garanti på 85-87% effektgaranti efter 25 år med den största årliga minskningen normalt sett 1:a året som kan ligga runt 3% (hur många köpare mäter detta?). Man måste ta i beaktning att solcellers effektivitet utvecklas. Min anläggning har en payoff på cirka 12 år därefter är allt gratis och efter 20 år har jag fått en skaplig avkastning på investeringen. Då kan det vara lönt att byta till effektivare solceller eller vad det är som gäller då. Har man tur så har växelriktaren hållt ihop dessa 20 år också. Så allt kan bytas upp till modern teknik.

Dvs saker som löser flera saker samtidigt (typ takbelägging och solceller) är inte troligt att det lönsammare på långsikt om man löser de olika funktionerna var för sig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av ChristerSjo »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Om jag minns rätt så skulle dom ha minst lika bra livslängd som klassiska... (mitt hus skulle behöva nytt
tak typ nu, det ligger shingel på nu som är på gnällen)
Ja, på lanseringen skröt dom iaf med hur otroligt hållbara dom var jämfört med vanliga pannor, dom ska nog hålla bra.
solar.jpg
/fth
Det är ju inte dumma pannorna utan solceller som är det kritiska/dyra. En tegelpanna kan hålla i 100 år utan problem med rätt skötsel. Det klara kanske dagens solcellspannor också men effekten av själva solcelerna är kraftigt reducerad efter 100 år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av fth »

ChristerSjo skrev:
Det är ju inte dumma pannorna utan solceller som är det kritiska/dyra. En tegelpanna kan hålla i 100 år utan problem med rätt skötsel. Det klara kanske dagens solcellspannor också men effekten av själva solcelerna är kraftigt reducerad efter 100 år.
Jo, så är det förstås, erfarenheterna talar däremot för att solcellerna behåller effekten betydligt bättre än väntat.

Den äldsta anläggningen i Sverige (Västra Skogen) har ju tuffat på i snart 40 år med minimal degradering, faktum är att den levererar mer effekt nu än vid start eftersom växelriktare etc (som fått bytas under resans gång) har blivit så pass mycket bättre under tiden.

Det finns ju också risken/chansen att nya solcellstekniker i framtiden kommer att leverera betydligt högre verkningsgrad, då är ju frågan hur viktigt det egentligen är att panelerna håller i 100 år? Man kanske vill byta ut panelerna långt innan dom har degraderats märkbart, bara för att utnyttja sin takyta bättre?

Med det i åtanke så kanske takintegrerade paneler inte är en så lysande idé egentligen, men det kan ju göras betydligt snyggare än alternativen, och det är ju värt en del också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av Teslaspolen »

ChristerSjo skrev:
Men ett tegeltak håller väll 100 år med en omläggning efter 40-60 år för att byta pappa och läkt etc. Pannorna kan läggas tillbaka.

Har man räknat med det i kalkylen då jag tvivlar på att Teslas solcells "pannor" inte har den livslängden.
Exakt. Amerikanarna lägger om sina billigt byggda tak cirka vart tionde år eller så, därav blir det ännu en gång en lite udda kulturkrock när Tesla kommer och hävdar att deras tak har otrolig hållfasthet.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av iAkita »

Hur mycket producerar Teslas solar roof som bäst per kvadratmeter? Övriga aktörer på den marknaden ligger långt efter den effekt som vanliga solceller ger, vilket gör det svårt att räkna hem det även om man behöver lägga nytt tak.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Exakt. Amerikanarna lägger om sina billigt byggda tak cirka vart tionde år eller så, därav blir det ännu en gång en lite udda kulturkrock när Tesla kommer och hävdar att deras tak har otrolig hållfasthet.
Jag tror iofs inte kundkretsen för Solar Roof primärt är de som lägger "billigt byggda tak".

Design, färgval etc är ju gjorda för att ersätta exklusiva tak av terracotta, skiffer etc., inte billigast möjliga takpapp ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av ChristerSjo »

fth skrev:
ChristerSjo skrev:
Det är ju inte dumma pannorna utan solceller som är det kritiska/dyra. En tegelpanna kan hålla i 100 år utan problem med rätt skötsel. Det klara kanske dagens solcellspannor också men effekten av själva solcelerna är kraftigt reducerad efter 100 år.
Jo, så är det förstås, erfarenheterna talar däremot för att solcellerna behåller effekten betydligt bättre än väntat.
Tror det finns studier som visar på att de tappar 0,5% i år i snitt. Men som sagt vad som sattes upp för 30 år sedan är inte samma sak som sätts upp idag.
fth skrev:
Den äldsta anläggningen i Sverige (Västra Skogen) har ju tuffat på i snart 40 år med minimal degradering, faktum är att den levererar mer effekt nu än vid start eftersom växelriktare etc (som fått bytas under resans gång) har blivit så pass mycket bättre under tiden.
Jo härlig anläggning som de satte upp med 48 panelar á 44 Watt styck. Totalt 2,1 kWp. Kostade 375 000 kr då för knappt 40 år sedan. Att dom har den kvar är ett under.
fth skrev:
Det finns ju också risken/chansen att nya solcellstekniker i framtiden kommer att leverera betydligt högre verkningsgrad, då är ju frågan hur viktigt det egentligen är att panelerna håller i 100 år? Man kanske vill byta ut panelerna långt innan dom har degraderats märkbart, bara för att utnyttja sin takyta bättre?
Exakt min tanke. Men nu tror jag inte att det kostnadsdrivande är att solceller skall degradera så lite som möjligt utan att de skall ha så hög effekt som möjligt och det är där som utvecklingen går framåt.
fth skrev:
Med det i åtanke så kanske takintegrerade paneler inte är en så lysande idé egentligen, men det kan ju göras betydligt snyggare än alternativen, och det är ju värt en del också.
/fth
Exakt. Det finns annat än pengar i detta. Skulle vi bara köpa ett fordon för att att frakta oss från A till B skulle det vara det billigaste alternativet ur inköps- och driftssynpunkt. :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
fth skrev:
wheels skrev:
Credde skrev:
30.000 Euro kan vara billigt eller dyrt, beror mest på hur stort taket/effekten är.
Har sett nån film och där lägger man hela taket, skulle se konstigt ut annars. Så ytan blir nog ganska stor
Det finns "döda" pannor utan solceller, man lägger bara så mycket effekt man behöver och/eller har råd med, resten av ytan täcks av vanliga pannor som matchar dom "aktiva" pannorna.

Även de delar av taket som inte har fördelaktig vinkel mot solen täcks av "döda" pannor.

Jag killgissar att dom vanliga pannorna är hyfsat dyra dom med, men väsentligt billigare än solcellerna.

/fth
Jävla fusk
Nu har jag ingen åsikt åt ena eller andra hållet om hur bra Teslas lösning är, men förstår inte vad du menar med fusk?

Fusk blir det väl endast om man säljer en sak som är något annat?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla solceller kommer till Europa?

Inlägg av backe »

Tesla höjer priserna på Solar roof, även på redan offererade priser. Ganska rejäla höjningar också.

Man har tydligen kommit på att inte alla tak är likadana.

https://arstechnica.com/science/2021/04 ... olar-roof/
Skriv svar