Att använda alla elbilar i energipolitiken

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av AGCF »

I Sverige finns 4,5 miljoner bilar i trafik. Säg att om 20 år är de alla elbilar med i snitt 80 kWh batterier. Säg också att dessa skulle avvara 10% av sitt batteri för att varje dygn köpa och sälja el, kanske genom att få betalt genom en lägre nätavgift. Det blir 8 kWh x 365 dagar x 4 500 000 fordon = 13 140 000 000 kWh eller 13 140 TWh!

Den totala elproduktionen i Sverige 2013 uppgick till 149,2 TWh

Har jag räknat rätt?!

Edit: Jag glömde Giga! Rätt uträkning är 13,14 TWh
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av AGCF »

Mer intressant är kanske hur stor effekt man kan få ut. Om exempelvis 500 000 fordon skickar ut 11kW var blir det 5500 MW motsvarande ungefär 5 kärnreaktorer.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av Franz »

Jag tror inte det kommer vara någon framgång att använda bilbatteriet som källa för husets elbehov. Om du t.ex. använde 10% av batteriet per dag skulle batteriet slitas lika mycket som om du körde nästan 1500 mil extra om året. Jag tror inte det är någon bra affär. Om du har energilagring avsedd för huset (Powerwall) är du troligtvis inte lika drabbad av att du med tiden tappar några % maximal lagring samtidigt som du kan ha batterier mer lämpade för många cykler och inte är lika beroende av storlek och vikt som i bilen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av AGCF »

Franz skrev:
Jag tror inte det kommer vara någon framgång att använda bilbatteriet som källa för husets elbehov. Om du t.ex. använde 10% av batteriet per dag skulle batteriet slitas lika mycket som om du körde nästan 1500 mil extra om året. Jag tror inte det är någon bra affär. Om du har energilagring avsedd för huset (Powerwall) är du troligtvis inte lika drabbad av att du med tiden tappar några % maximal lagring samtidigt som du kan ha batterier mer lämpade för många cykler och inte är lika beroende av storlek och vikt som i bilen.
Är det inte cyklerna som är det som sliter? Det behöver ju inte nödvändigtvis bli fler cykler för att man låter elbolaget sno lite lagrad ström när man ändå står inkopplad.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av AGCF »

11 kW är ju en ganska modest urladdningstakt. Effekten på motorn i normal körning brukar ju pendla runt 20-25 kW
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av bjelkeman »

AGCF skrev:
I Sverige finns 4,5 miljoner bilar i trafik. Säg att om 20 år är de alla elbilar med i snitt 80 kWh batterier. Säg också att dessa skulle avvara 10% av sitt batteri för att varje dygn köpa och sälja el, kanske genom att få betalt genom en lägre nätavgift. Det blir 8 kWh x 365 dagar x 4 500 000 fordon = 13 140 000 000 kWh eller 13 140 TWh!

Den totala elproduktionen i Sverige 2013 uppgick till 149,2 TWh

Har jag räknat rätt?!

Edit: Jag glömde Giga! Rätt uträkning är 13,14 TWh
Intressant att du fick ett högre värde än denna uträkning för om alla Sveriges bilar körde på el, 11 TWh.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av AGCF »

bjelkeman skrev:
AGCF skrev:
I Sverige finns 4,5 miljoner bilar i trafik. Säg att om 20 år är de alla elbilar med i snitt 80 kWh batterier. Säg också att dessa skulle avvara 10% av sitt batteri för att varje dygn köpa och sälja el, kanske genom att få betalt genom en lägre nätavgift. Det blir 8 kWh x 365 dagar x 4 500 000 fordon = 13 140 000 000 kWh eller 13 140 TWh!

Den totala elproduktionen i Sverige 2013 uppgick till 149,2 TWh

Har jag räknat rätt?!

Edit: Jag glömde Giga! Rätt uträkning är 13,14 TWh
Intressant att du fick ett högre värde än denna uträkning för om alla Sveriges bilar körde på el, 11 TWh.
http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/
Nja, det är nog bara så att folk använder sina bilar otroligt lite egentlingen. Om 8 kWh tar dig 4 mil och du kör alla årets dagar så blir det 1460 mil och det är ett pra hundra mil mer än snittet.

Det jag "kom på" var inget nytt tyvärr :)

Här finns info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

och här

http://mobilityhouse.com/en/vehicle-to- ... e-to-home/

Det smartaste är nog V2H vehicle to home med tanke på förluster i nätet. Att man försörjer det egna hemmet med el när elen är väldigt dyr i nätet. Exempelvis om den går över 50 Euro på nordpool. Om 10% av bilparken gör så blir det som sagt kanske som ett par, tre reaktorer. Om vi dessutom alla laddar våra bilar på natten (som jag precis har börjat med, att sätta timer till 01:00 och timavläsning) så kommer vi kanske kunna få bort dygnsvariationen och vattenkraften kan användas mer till att balansera vindkraften.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av AGCF »

http://t.sr.se/1ZknpYP

Jag lyssnar just nu. I Tyskland kan enligt inslaget elpriset vara tredubbelt på natten. Väldigt konstigt för en nordbo där det är precis tvärt om.

Vehicle to home verkar lovande tycker jag. Men frågan är hur ofta bilen står hemma? Jag använder 99 dagar av 100 ca 25% av batteriet. Jag skulle inte ha något emot att använda 25% till på varje cykel innan jag börjar ladda kl 00 eller 01. Om det inte sliter mer på batteriet. Elen i batteriet köpte jag billigare än den som finns att köpa kl 17-22.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Att använda alla elbilar i energipolitiken

Inlägg av mickeisol »

teslaenergy_utility2.jpg
AGCF skrev:
http://t.sr.se/1ZknpYP

Jag lyssnar just nu. I Tyskland kan enligt inslaget elpriset vara tredubbelt på natten. Väldigt konstigt för en nordbo där det är precis tvärt om.

Vehicle to home verkar lovande tycker jag. Men frågan är hur ofta bilen står hemma? Jag använder 99 dagar av 100 ca 25% av batteriet. Jag skulle inte ha något emot att använda 25% till på varje cykel innan jag börjar ladda kl 00 eller 01. Om det inte sliter mer på batteriet. Elen i batteriet köpte jag billigare än den som finns att köpa kl 17-22.
Tror att det har att göra med att dom har så stor solcellsproduktion på dagen, dom får ju bidrag för att skaffa batterilager för att använda egen el även på natten.

Jag har ju en förhoppning att tesla vill göra inbyteskampanjer på befintliga teslaägare när det kommer större batteripackar (100, 120 kwh och större) så att dom succesivt kan byta ut "små" batterier i teslorna.
Och att dom använder dom inbytta batterierna i typ dom här lagringslösningarna både vid supercharger stationerna och försäljning till nätägarna i sverige (batterilager vid transformatorstationerna, krävs tydligen lagändring så att nätägarna kan få sälja el).

såna kampanjer skulle ju över tid minska på trycket på supercharger stationerna (bilarna har fått längre räckvidd och behöver inte stanna kanske vid varje), samt att när bilarna har större batterier så kan dom ta emot ännu högre laddeffekt (kortare tid, kanske så småningom ner mot 10 minuter) batterilagren gör att servisen till SUC stationerna kanske inte behöva utökas.

Räkna på hela dagens teslaflotta i sverige om alla fick uppgradera till 120kwh batteri och lämna in befintliga batterier som blev lagringslösning i elnätet (speciellt i södra sverige) för att jämna ut effekttoppar och även energibehov mellan natt och dag.

Kanske detta kan hända?
Skriv svar