Nu börjar jag bli irriterad!

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av danni »

Här är också en rapport som kom nyligen med mycket och intressant info, som jag hittills hade lyckats missa: http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... report.pdf
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av MagnusG »

Var svensk och nordisk el kommer från finns att beskåda hos svenska kraftnät http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Det är bara att välja land och datum så ser man hur många procent vattenkraft, värmekraft och vindkraft m.m. det producerades. Det där med mycket kolkraft gäller iallafall inte Sverige och Norge. Det borde vara extra miljövänligt med elbil i Norge t.ex. med all den vattenkraften de producerar.
Laddvin
Inlägg: 202
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Nu börjar jag bli irriterad!

Inlägg av Laddvin »

kenhag skrev:
Tyvärr tror jag att mycket av deras problem ligger i kortsiktighet. Det kostar pengar att utveckla elbilar och investera i nya produktionslinjer. Hur förklarar man till aktieägarna att det blir lägre kvartalsvinst för att man vill satsa på elbilar istället för fossilbilar (som fortfarande säljer bra).
Denna rädsla gör att man inte törs satsa förrän majoriteten av aktieägarna börjar kräva satsningar på elbilar och då är det för sent att skaffa betydande marknadsandelar.
Vi kommer nog att se flera stora fossilbilstillverkare "bita i gräset" eller gå med stora förluster inom en snar framtid.
Jag håller med!

Jag är lite orolig för Volvo som inte är en särskilt stor tillverkare. De satsar så himla hårt på plug-in hybrider men släpper inte sin första elbil förrän 2019. Vad händer sen? Hur många modeller hinner de få ut de närmaste åren efter det? Risken är att de blir ifrånkörda.

Det ska bli kul att se hur det går för NEVS. Första modellen ska börja tillverkas redan nästa år och de har ett par hundra tusen uppbokade bilar nu, men vi vet ännu inte hur de ser ut. Spännande! :)

Hoppas de är utrustade med relevant teknik och säkerhet bara...
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Skriv svar