Vildmarksvägen

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

Hej! Har planerat att åka vildmarksvägen från Storuman, Klimpfjäll, gäddede och sen ner mot Strömsund.
Lite orolig för laddning. Har fått löfte om laddning på hotellen men vill gärna toppa upp mer om möjligt.

Nån som gjort resan nyligen (med stängt Norge) och har tips?

/Mats
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av frippe »

Mats skrev:
Hej! Har planerat att åka vildmarksvägen från Storuman, Klimpfjäll, gäddede och sen ner mot Strömsund.
Lite orolig för laddning. Har fått löfte om laddning på hotellen men vill gärna toppa upp mer om möjligt.

Nån som gjort resan nyligen (med stängt Norge) och har tips?

/Mats
Det finns ett par inlägg om detta i en av facebookgrupperna relaterade till tesla. Någon körde denna tripp i juni.
Model Y LR.
Model S70D
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Elbilisten »

Vildmarksvägen är den högst belägna asfalterade vägen i Sverige, 876 m ö h. Det borde vara positivt för regenereringen. :)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av themax »

Körde Storuman (100%) till Grong i Norge i fjol (totalt 38 mil) och kom fram med 33%. Hade inte tagit mig hela vägen ner till Strömsund, men om jag kört via Sverige så finns ju laddare på Pilgrimshotellet i Gäddede. Boka en natt där :-)

https://abetterrouteplanner.com?plan_uu ... d560a8901b

Utdrag från Tronity sträckan Storuman-rastplatsen vid Stekenjokk. 56% vid toppen.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av roder99 »

Jag laddade till 95% i Vilhelmina (40 mil på en S85D). Hade 17 mil kvar på mätaren när jag kom fram till Gäddede efter att ha kört över Stekenjokk. Hade planerat att ladda på Pilgrimshotellet. Dock fungerar den laddaren dåligt och startar om 4-5 gånger så bilen avslutar laddningen. Jag meddelade hotellet det och åkte till Värmeverket i Gäddede och laddade med typ-2 11 kW. Gratis när jag var där för tre veckor sedan.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

roder99 skrev:
Jag laddade till 95% i Vilhelmina (40 mil på en S85D). Hade 17 mil kvar på mätaren när jag kom fram till Gäddede efter att ha kört över Stekenjokk. Hade planerat att ladda på Pilgrimshotellet. Dock fungerar den laddaren dåligt och startar om 4-5 gånger så bilen avslutar laddningen. Jag meddelade hotellet det och åkte till Värmeverket i Gäddede och laddade med typ-2 11 kW. Gratis när jag var där för tre veckor sedan.
Har tyvärr nya UMC som inte klarar trefas. Undrar om jag ska låna en gammal för denna resa. 3 fas lär det finnas fler av än typ2.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

roder99 skrev:
Jag laddade till 95% i Vilhelmina (40 mil på en S85D). Hade 17 mil kvar på mätaren när jag kom fram till Gäddede efter att ha kört över Stekenjokk. Hade planerat att ladda på Pilgrimshotellet. Dock fungerar den laddaren dåligt och startar om 4-5 gånger så bilen avslutar laddningen. Jag meddelade hotellet det och åkte till Värmeverket i Gäddede och laddade med typ-2 11 kW. Gratis när jag var där för tre veckor sedan.
Samma för mig på pilgrimshotellet. Avbryter laddning efter 30 min ca.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
sved73
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 10:58
Ort: Karlskoga

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av sved73 »

Precis gjort en trip på Vildmarksvägen men från andra hållet. Startade med 100% från Östersund för att sedan övernatta vid Stora blåsjön där vi laddade 2-fas över natten till dryga 80%. Sedan vidare mot Ö-vik med kort laddstopp i Åsele för att vara på säkra sidan.

Testade också laddaren vid pilgrimshotellet som strulade för mig också. Tyvärr dåligt med laddare via Vildmarksvägen så jag säkrade med att kunna ladda över natten via vanligt vägguttag.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

Sammanfattning

Vi ville åka vildmarksvägen och se Stekenjokk. Mer om vägen här: https://wildernessroad.eu/

Resplanen blev Stockholm och sen via Umeå mot Storuman och Vilhelmina.

Att köra Tesla till Umeå är självklart helt odramatiskt. Bokade ett hotell med väldigt bra pris vilket visade sig vara ett rum utan fönster och AC :( men vi lyckads sova där i alla fall. Gick på en trevlig resturang, Köksbaren.

Nästa stopp var Klimpfjällsgården och vi körde från Umeå via supercharger i Storuman. I Storuman laddade vi upp lite extra för efter detta var det långt till nästa Supercharger. >60 mil. Väl framme på Klimpfjällsgården gjorde de allt för att vi skulle få laddning som vi blev nöjda med. Hänvisa till 3-fas (vilket tyvärr inte går med nya UMC) och 10 A chuko. Vi laddade över natten med 9 ampere och fick 10-15 mil extra. Mycket trevligt ställe med trevlig personal och ambitioner. Fina rum. Pratade om att skaffa Tesla destinationsladdare.

Dagen efter blev det att fortsätta över Stekenjokk och sen alla sevärdheter, vattenfall mm som finns på vägen. Målet blev Pilgrimshotellet i Gäddede där det skulle finnas typ2. Som tidigare skrivits, fungerade inte den bra så det blev att åka 800 m bort till värmeverket där dom har en 22kw typ 2. Satt nån timme där innan frukost på morgonen. Pilgrimshotellet kan beskrivas som typen enklare.

Sedan blev det dagsfärd ner till Östersund där vi skulle göra avstickare till Åre. Sen resa mot stockholm.

Det blev runt 220-250 mil


14145CE9-6960-419C-B2F6-54B544642F7D.jpeg
Nästan tomt uppe på Stekenjokk. Vi mötte 4-5 bilar på 3 mil tror jag.


Utsikt från Pilgrimshotellet
AAE3D2A6-894B-4778-BE2B-B9B66455191B.jpeg
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

FE24B866-10D0-44C8-8F91-B7A04F812E7D.jpeg
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

362AD1F8-0CF7-4C64-9155-8162610319D9.jpeg
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Bernando »

Elbilisten skrev:
Vildmarksvägen är den högst belägna asfalterade vägen i Sverige, 876 m ö h. Det borde vara positivt för regenereringen. :)
Fel, fel, fel. :D Högst belägna vägen är Flatruetvägen, 975 möh, och flitigt förekommande i diverse reklamfilmer för olika bilmärken. Och ja, den är asfalterad https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flatruetv%C3%A4gen
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

Bernando skrev:
Elbilisten skrev:
Vildmarksvägen är den högst belägna asfalterade vägen i Sverige, 876 m ö h. Det borde vara positivt för regenereringen. :)
Fel, fel, fel. :D Högst belägna vägen är Flatruetvägen, 975 möh, och flitigt förekommande i diverse reklamfilmer för olika bilmärken. Och ja, den är asfalterad https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flatruetv%C3%A4gen
Ser ut som en grusväg,sån oljebehandlad, men den kanske är helt nyasfalterad?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av themax »

Flatruet är högst belägna vägen, dock är den grusväg. Vildmarksvägen är asfalterad (som nämns ovan).

Körde Flatruet igår och stödladdade lite på BTEAs laddare som står lite överallt, och som alla är gratis!


Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Bjelke »

Nu blev cyklisten nyfiken!
Är det någon av dessa som har någon grym backe på vägen mot toppen??? :)
Gärna med mer än 400 höjdmeter på hyffsat kort sträcka (dvs brant) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Nu blev cyklisten nyfiken!
Är det någon av dessa som har någon grym backe på vägen mot toppen??? :)
Gärna med mer än 400 höjdmeter på hyffsat kort sträcka (dvs brant) :)
Nej, det skulle jag inte säga. Visst lutar det en del på båda ställena, men det är snarare lååååång uppförsbacke du får se fram emot. Däremot finns riktigt rejäla turer för MTB i Funäsdalen.

https://www.funasfjallen.se/sommar/gora/cykla/

Av tipsen där skulle jag kontakta Jon Wagenius - mycket trevlig kille!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
Bjelke skrev:
Nu blev cyklisten nyfiken!
Är det någon av dessa som har någon grym backe på vägen mot toppen??? :)
Gärna med mer än 400 höjdmeter på hyffsat kort sträcka (dvs brant) :)
Nej, det skulle jag inte säga. Visst lutar det en del på båda ställena, men det är snarare lååååång uppförsbacke du får se fram emot. Däremot finns riktigt rejäla turer för MTB i Funäsdalen.

https://www.funasfjallen.se/sommar/gora/cykla/

Av tipsen där skulle jag kontakta Jon Wagenius - mycket trevlig kille!
Ok tack iaf, får väl leta vidare men det är tunnt i Sverige och till Norge funkar
ju inte just nu :(
Den skojigaste inom räckhåll för mig är väl Sälen men den är i kortaste laget...
Mtb kör jag bara här hemma...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av kenjon »

Hjulsjö mellan Kopparberg och Hällefors har ett center med flera tracks, men vet inte svårighetsgraden.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Bernando »

themax skrev:
Flatruet är högst belägna vägen, dock är den grusväg. Vildmarksvägen är asfalterad (som nämns ovan).

Körde Flatruet igår och stödladdade lite på BTEAs laddare som står lite överallt, och som alla är gratis!


Bild
Vafalls, har kört Flatruet ett antal gånger och aldrig märkt att det är en grusväg. Har iofs bara kört där vintertid så har väl alltid varit snötäckt.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av themax »

Bernando skrev:
Vafalls, har kört Flatruet ett antal gånger och aldrig märkt att det är en grusväg. Har iofs bara kört där vintertid så har väl alltid varit snötäckt.
:lol:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av roder99 »

themax skrev:
Flatruet är högst belägna vägen, dock är den grusväg. Vildmarksvägen är asfalterad (som nämns ovan).

Körde Flatruet igår och stödladdade lite på BTEAs laddare som står lite överallt, och som alla är gratis!


Bild

Åkte upp i går till Flatruet och kan bestyrka att det är en grusväg. Det enda som är asfalterat är 100 meter före samt efter de tre större broar som finns där uppe. De finns även asfalt ca 1 km före och efter Mittådalen på väg upp mot Flatruet.
Mellan Mittådalen och Mittådalsvallarna finns det en helt nyasfalterad sträcka på ca 10 km.

Kan bara hålla med om BTEAs ABB-laddare Ljungdalen. Sög i mej ca 50 kWh där för ca 13 timmar sedan. Däremot var fyrfasens dc samt ac-laddare i Funäsdalen en total besvikelse. Skylten sa "I sommar laddar du gratis vid denna station". Inget laddsätt fungerade (CCS, CHAdeMO AC med typ-2) och på telefonnumret fanns endast inspelat "Vi har stängt, kontakta ditt nätbolag".

Kanske är ett tv-reportage på gång om Flatruet. När jag var där åkte de omkring med en pickup med påmonterad bom med en stor proffsfilmkamera på som tv-bolag har. Passade även på att campa med bilen i några timmar uppe på Flatruet.
A90617C1-9C8A-418B-A36A-90CD868AD30E.jpeg
ADADBDD2-D6D5-4F14-A21C-A6A001D48AF6.jpeg
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av themax »

roder99 skrev:

Kan bara hålla med om BTEAs ABB-laddare Ljungdalen. Sög i mej ca 50 kWh där för ca 13 timmar sedan. Däremot var fyrfasens dc samt ac-laddare i Funäsdalen en total besvikelse. Skylten sa "I sommar laddar du gratis vid denna station". Inget laddsätt fungerade (CCS, CHAdeMO AC med typ-2) och på telefonnumret fanns endast inspelat "Vi har stängt, kontakta ditt nätbolag".
Ja, Fyrfasen skulle jag inte lita på. Det är milsvid skillnad mot BTEA. 11 snabbladdare med skapligt korta avstånd mellan (Vemdalen, Rätan, Överturingen, Klövsjö, Börtnan, Gillhov, Svenstavik, Hackås, Myrviken, Ljungdalen och Åsarna).

BTEA äger ju 20 % av Fyrfasen. De borde kunna styra upp det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av Mats »

Om vi återgår till Vildmarksvägen så vill jag bara sammanfatta det hela med att det var en fin naturupplevelse och väldigt lugnt, få bilar och det finns alternativa möjlighet till laddning längst vägen.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av FredrikR »

Tänkte ge mig på den här turen i sommar.

Har läst igenom det ni skriver och var inne på uppladdning.nu. Tråkigt att det inte finns någon snabbladdare alls där uppe. Räknar med att komma 35 mil med min Hyundai Kona där uppe, är inga höga hastigheter så lär ju gå att komma upp i mer än så, men 35 så har jag lite marginal.

Planen får bli:
Ladda fullt i Östersund,
Toppa upp i Gäddede där jag övernattar (har kanske 20-25% när jag kommer dit)
Övernattning i Klimpfjäll (Ladda över natten i vanligt vägguttag)
Därifrån har jag 25 mil till Strömsund så det ska man ju fixa med god marginal. Toppa upp där inför hemfärd.


I Gäddede står laddaren på värmeverket som "endast för personal". Men det var inga problem för er som varit där att ladda på den? Så man kan stå där någon timme på kvällen?
Laddaren på hotellet där verkar ju inte så tillförlitlig och känns som att jag måste ladda i Gäddede för att klara turen.

Klimpfjäll, där gick det att ladda ur vanligt vägguttag som jag förstod det på er i tråden? Inga problem att fixa det?

Tror ni det håller?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vildmarksvägen

Inlägg av FredrikR »

Så, nu även jag testat den här resan. Gick alldeles lysande.
163 mil totalt blev resan laddade fullt varje natt. Totalt betalade jag för 2 nattladdningar och 2 snabbladdningar Har inte räknat ihop kostnaderna men kan inte handla om mer än ca 500 kr för laddningen.

Började från Uppsala med 85% skulle till Sundsvall där jag skulle stanna över natten. Tyvärr åkte jag från jobbet på eftermiddagen, och hade inte haft någon möjlighet att toppa laddningen där, därav 85%.
Så verkligen ingen långkörning första dagen. Ösregn och motvind. Hade det inte varit för det dåliga vädret hade jag varit helt säker på att komma fram, men vid Hudiksvall hade jag 17% kvar och blev lite för nervös. Laddade upp till 58%. Framme i Sundsvall hade jag därefter 47%. Således var snabbladdningen med facit onödig i Hudiksvall. Skulle ju haft hela 6 % kvar utan den :lol:
Således, i kasst väder så drog Konan 79% batteri Uppsala-Sundsvall.
Nattladdade 200 meter från hotellet och fick betala 3 kr/kWh.

Dag två körde jag till Gäddede via Strömsund. Gjorde ett antal stopp på vägen för att titta på diverse fina naturupplevelser och landskapsvyer. I Strömsund stannade jag för att äta och köpa lite saker på ICA. Passade på att ladda några kWh gratisladdning på en 11 kW stolpe. Kom fram med 46% och åkte med 55%. Därefter framme i Gäddede på kvällen med 25%. Så utan min matrast i Strömsund hade jag kommit fram med 14 %. I Strömsund kan tilläggas att de håller på och bygger en 50kW snabbladdare. Grävarbete pågick när jag var där. Laddade på kvällen fullt med nattladdning på Pilgrimshotellet i Gäddede. De har en riktig laddbox med två uttag för elbilar (11 kW-effekt)

Dag tre körde jag till Klimpfjäll med diverse stopp på vägen. 80 % kvar i batteriet när jag kom fram. Trodde den kuperade terrängen skulle göra att det drog mer elektroner. Men icke. På Hotell Klimpfjäll har de ingen dedikerad laddbox. Frågade i receptionen och de hänvisade till antingen 3-fas uttag vilket de hade ett par stycken eller till en av motorvägar-plintarna som det fanns gott om. Pga smidigare parkering så valde jag en motorvärmarstolpe. Inga problem att fylla på till 100% över natten.

Dag fyra körde jag ner till Östersund. Framme i Östersund med 46% kvar i batteriet. Otroligt snål körning den sträckan. I Östersund fick jag betala för nattladdningen, även här 3 kr/kWh. Publik stolpe 100 meter från hotellet. Inga problem att hitta stolpar, laddade med 11 kW-effekt.

Dag fem, hemfärd till Uppsala via Sundsvall, även här väldigt låg förbrukning. Kom fram till Gävle med 16% batteri, saknade 3 mils räckvidd enligt GOM för att ta mig hela vägen hem. Laddade till 33% på en 50 kW laddstation. Var nere på 13 % när jag kom hem till Uppsala.


Inga egentliga laddproblem förutom sista laddningen i Gävle. Kom först till en InCharge laddare, stod i appen att det kunde vara problem att få igång laddning och de rekommenderade ladd-bricka (vilket jag inte hade). Försökte ett antal gånger att starta laddning (tydligen 5 ggr). Åkte sen vidare till en annan laddare. När jag kollar på mitt kontoutdrag så har jag blivit debiterad 5 x 1 kr av Incharge. Därav att jag misstänker att jag försökte 5 ggr. Så trevligt att de i alla fall kunde registrera mina försök och ta betalt för det utan att jag fick en endaste elektron från deras laddare. :lol:

Så om jag räknade rätt nu gick det åt exakt 350 % batteri för min resa. 2 snabbladdningar och 4 nattladdningar (varav 2 utan kostnad).
En klart värd resa att göra. Inga problem med elbil och infrastrukturen blir än bättre nu med en snabbladdare i Strömsund. Den skulle känts skön att ha ifall jag velat göra hemresan direkt via Sundsvall istället för att köra via Östersund. Hade funkat utan, men lite mer trygghet hade några % där givit.

Kan tillägga att förutom riktigt jäkla skitväder på vägen upp mot Sundsvall första dagen (och blöta vägbanor en bit andra dagen) så var det helt perfekta väderförutsättningar. Typ vindstilla, solsken och lagom varmt. Temperaturen varierade mellan 4-18 grader under resan. Mestadels 8-18 grader.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Skriv svar