Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.
Jag är uppväxt på landet. Var extremt få som hade mer än en bil, det hade man inte råd med.
Snarare i villaförorterna runt våra storstäder man håller sig med det...
Vi hade också bara en bil när jag växte upp. I en Stockholmsförort.
Men nu var det ju naturligtvis inte tiden för din uppväxt jag menade utan idag.
Har familj kvar på samma ställe, det är fortfarande en bil per familj som gäller på orten.
Det är ju dock en hel del som arbetar "fysiskt", och då har man inte sällan en skåpbil eller pickup från arbetsgivaren. Men jag skulle inte påstå att det är normen(väldigt få som får nyttja den privat dessutom).
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Segelflygaren skrev:
Ok, visste inte att du är så emot Tesla… Själv åker jag förutom Teslan även en Porsche Taycan Turbo. Jag tycker att Porschen är överlägsen som körmaskin, men som elbil är den klart sämre än Teslan.
Min kollega har en Model 3 LR 2019 och en mer eller mindre fullutrustad Skoda Enyaq. När jag frågar honom vad han tycker om Skodan jämfört med Teslan, så säger han ”Den är tyst och rymlig, allt annat är sämre”
Jag kanske uttryckte mig fel, men det handlar ju inte om mig här, utan om kollegor och bekanta som funderar på elbil. Och då är en Tesla allra oftast inget alternativ. För egen del så har jag ingenting emot Tesla. Men jag skulle ändå inte skaffa en sådan, dels på grund av priset, och dels på grund av avståndet till service centret.
Tror en Model Y skulle va perfekt för dig. Utrymme för hundarna, bra dragvikt, bra laddnätverk(ännu viktigare om man ska dra), och inte minst en väldigt driftsäker bil(Y är ju mer eller mindre samma drivlina som 3an).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Segelflygaren »

taliz skrev:
mati skrev:
Segelflygaren skrev:
Ok, visste inte att du är så emot Tesla… Själv åker jag förutom Teslan även en Porsche Taycan Turbo. Jag tycker att Porschen är överlägsen som körmaskin, men som elbil är den klart sämre än Teslan.
Min kollega har en Model 3 LR 2019 och en mer eller mindre fullutrustad Skoda Enyaq. När jag frågar honom vad han tycker om Skodan jämfört med Teslan, så säger han ”Den är tyst och rymlig, allt annat är sämre”
Jag kanske uttryckte mig fel, men det handlar ju inte om mig här, utan om kollegor och bekanta som funderar på elbil. Och då är en Tesla allra oftast inget alternativ. För egen del så har jag ingenting emot Tesla. Men jag skulle ändå inte skaffa en sådan, dels på grund av priset, och dels på grund av avståndet till service centret.
Tror en Model Y skulle va perfekt för dig. Utrymme för hundarna, bra dragvikt, bra laddnätverk(ännu viktigare om man ska dra), och inte minst en väldigt driftsäker bil(Y är ju mer eller mindre samma drivlina som 3an).
Men vänta lite till, så att det senaste Panasonic batteriet även blir standard i Y.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Tror en Model Y skulle va perfekt för dig. Utrymme för hundarna, bra dragvikt, bra laddnätverk(ännu viktigare om man ska dra), och inte minst en väldigt driftsäker bil(Y är ju mer eller mindre samma drivlina som 3an).
Säkert, jag håller med. Och hade den varit 150-200k billigare så hade jag garanterat åtminstone övervägt en Model Y. Jag hade den lite på listan ett tag, för några år sedan, men priset är alldeles på tok för högt.
Den som har en begränsad budget och som behöver en bil med bra dragvikt och en riktig baklucka får tyvärr välja nånting annat än Tesla. Och det är dessvärre i de flesta fallen ingen elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar