Färöarna + Island

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Färöarna + Island

Inlägg av roder99 »

Jag och min Tesla har nu bokat Färöarna + Island till slutet av maj 2022.

Ringleden runt Island täckt med superchargers. Check!
RFID-kort beställt och laddat till Färöarna. Check!

Jag var den första Svenska Teslaturisten på Madeira 2019, blir jag även först till Färöarna + Island?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Färöarna + Island

Inlägg av HelectriC »

roder99 skrev:
Jag och min Tesla har nu bokat Färöarna + Island till slutet av maj 2022.

Ringleden runt Island täckt med superchargers. Check!
RFID-kort beställt och laddat till Färöarna. Check!

Jag var den första Svenska Teslaturisten på Madeira 2019, blir jag även först till Färöarna + Island?
Färöarna har kul vägar, var där strax innan pandemin satte igång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Färöarna + Island

Inlägg av P_EL »

Låter som ett äventyr! Jag funderar mest på hur man kommer över vattnet till/mellan öarna smidigast på en sådan resa?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Färöarna + Island

Inlägg av Niklas Z »

Ringleden runt Island är en fantastisk upplevelse. Tyvärr har jag bara åkt den i en hyrbils-Toyota. Det skulle ha varit trevligare att få ta Teslan. Önskar dig mycket nöje!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Färöarna + Island

Inlägg av roder99 »

P_EL skrev:
Låter som ett äventyr! Jag funderar mest på hur man kommer över vattnet till/mellan öarna smidigast på en sådan resa?
https://www.smyrilline.se/
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Färöarna + Island

Inlägg av bylund »

Den resan har jag sneglat på många gånger. Häftigast vore att köra tvärs över ön, men då får det nog bli en offroad-mc.
Vet inte om man vill köra genom älven med Teslan:
obruadar.png
(Sitter vid infarten till vägar som går genom vattendrag som saknar broar)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Färöarna + Island

Inlägg av EnTraktor »

Har kört Island runt fossilt och planerat göra om resan med Teslan flera gånger men det har aldrig blivit av. Tycker att utbudet av hytter är dåligt och dom små hytterna är ofta slutsålda 6-9 mån i förväg. Lycka till med resan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Färöarna + Island

Inlägg av roder99 »

bylund skrev:
Den resan har jag sneglat på många gånger. Häftigast vore att köra tvärs över ön, men då får det nog bli en offroad-mc.
Vet inte om man vill köra genom älven med Teslan:
obruadar.png
(Sitter vid infarten till vägar som går genom vattendrag som saknar broar)
Det verkar fungera på denna film. Vatten upp till överkanten på huven. Om jag skulle få önska något så skulle det vara att tillfälligt kunna höja bilen med stålfjädrar för lite högre markfrigång. Fick backa och vänta på en ledig plats på markplan i ett parkeringshus på Madeira. Vinkeln upp till plan 1 var för stor så underredet tog i.

-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Färöarna + Island

Inlägg av bylund »

roder99 skrev:
bylund skrev:
Den resan har jag sneglat på många gånger. Häftigast vore att köra tvärs över ön, men då får det nog bli en offroad-mc.
Vet inte om man vill köra genom älven med Teslan:
obruadar.png
(Sitter vid infarten till vägar som går genom vattendrag som saknar broar)
Det verkar fungera på denna film. Vatten upp till överkanten på huven. Om jag skulle få önska något så skulle det vara att tillfälligt kunna höja bilen med stålfjädrar för lite högre markfrigång. Fick backa och vänta på en ledig plats på markplan i ett parkeringshus på Madeira. Vinkeln upp till plan 1 var för stor så underredet tog i.

Har gjort detsamma i ett parkeringshus i Amsterdam, efter Supercharger Rally 2015, på ett av Tesla rekommenderat hotell rentav :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Färöarna + Island

Inlägg av roder99 »

EnTraktor skrev:
Har kört Island runt fossilt och planerat göra om resan med Teslan flera gånger men det har aldrig blivit av. Tycker att utbudet av hytter är dåligt och dom små hytterna är ofta slutsålda 6-9 mån i förväg. Lycka till med resan.
Nu fanns det möjlighet att köpa en sängplats i en hytt för 4 för 210 DKK per sträcka. Valde ändå en hytt med dubbelsäng för 1077,50 DKK. Kändes lite Coronasäkrare.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Färöarna + Island

Inlägg av wannabee »

Har besökt båda öarna med min bil, passerade även shetland, men där var jag bara ute på kajen en kort stund, men fin solnedgång där.
Färöarna har ju alla vägarna asfalterade, men inte mycket växtlighet bortsett från låga gräs. Var där två dagar.

På Island är det nästan bara grusväg, utom kring Reykavik. När man passerar söder om Vatnajökul får man se till att det inte stormar, då kan man visst få bilen sandblästrad och därmed plåtren.
Väldigt varierande landskap på Island (Det var det inte på Färöarna) Finns tom lite planterad skog, var inte så stora träd när jag var där, men de har väl växt till sig (var väl ganska många decennier sedan jag var där) i närheten av träden minns jag att nån häst hade kommit lös och en karl till häst försökte fånga den med lasso, det gick inget vidare. :lol:
Finns annars mycket lösspringande hästar där, de brukar hålla sig i flockar. Även mycket lösgående får, de får man se upp med, för de är riktigt förtjusta i bilar, för det är så kalt där så, de gillar verkligen när de har något att gnugga sig emot, och även klia sina horn när det börjar komma nya sådana. Jag var där på sommaren i två veckor och åkte ett varv runt.
Användarvisningsbild
aviator
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 aug 2019 00:46

Re: Färöarna + Island

Inlägg av aviator »

Hej
Har varit på Island för länge sedan och nyligen. De flesta vägar runt ön är nu asfalterade eller oljegrusade. Annat var det på 80-talet. Nu går det fint att köra runt på riksväg 1.
Ta varningsskyltarna på allvar. De vägar som är märkta 4x4 kräver ofta dessutom höjda bilar.
P4060010.JPG
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Färöarna + Island

Inlägg av roder99 »

Fick mail om att jag måste anmäla om jag tar med mej en elbil på båten. Är det vanligt när man tar med elbil på en båt? När jag tog båten till Madeira var det naturligt att anmäla då elbil gav 50% rabatt.

"Due to safety onboard Smyril Line must register electric cars onboard Norröna.Please notify your sales office as soon as possible, if the car, your planning to take onboard is an electric car. "
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Färöarna + Island

Inlägg av borgward »

Det är samma på Viking line till Finland.

Vad de gör med informationen vet jag inte....

Edit: jo förresten
https://svenska.yle.fi/a/7-10003068

Ovanligt balanserad artikel på temat "brinnande elbilar" :lol:
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Färöarna + Island

Inlägg av jonasl »

Samma på Gotlandsbåten med, både för elbilar och laddhybrider.

Island har jag varit på väg till men inte kommit hela vägen. Nu är jag inte så sugen på flyg längre men färja kanske vore nått.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Färöarna + Island

Inlägg av roder99 »

Bilen besiktad utan anmärkning i dag. Sex veckor kvar till resan. Då jag behöver ha vinterdäck på Island kändes det bra att jag inte frestats att byta till sommardäck då det kom 25 cm snö under natten :-)
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Färöarna + Island

Inlägg av Saab99turbo »

Blev det en bra resa? Sugen på att göra det själv. :-) Körde du av bilen på Färöarna också? Vad blev biljettkostnaden?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Färöarna + Island

Inlägg av Bjelke »

Och det vi alla undrar, måste man fortfarande anmäla om det är en elbil? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Färöarna + Island

Inlägg av jak »

Bjelke skrev: 20 mar 2023 16:52
Och det vi alla undrar, måste man fortfarande anmäla om det är en elbil? :lol:
Ja, det fyller man i när man bokar biljetten:

Bild
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Färöarna + Island

Inlägg av jak »

Saab99turbo skrev: 20 mar 2023 12:38
Vad blev biljettkostnaden?
Vi har bokat resan för i sommar. Med stopp först på Färöarna (3 dgr) och sedan en vecka på Island. Det finns oerhört många alternativ när det gäller typ av hytt, vad man vill äta ombord osv. För oss är totalsumman för båtresan inklusive hytt, bil och mat ca €2300.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Färöarna + Island

Inlägg av roder99 »

Egen hytt med dubbelsäng samt fönster inkl mat. 7 dagar på Färöarna och 10 dagar på Island.

Åkte från Hirshals 21/5-2022. Åter 11/6-2022.

Totalt 8.789 DKK
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Färöarna + Island

Inlägg av jak »

Åter hemma igen efter att ta utforskat Färöarna och Island.
Sammanfattningsvis en härlig resa som jag varm kan rekommendera, och som fungerar alldeles utmärkt med elbil.

På Färöarna är avstånden så pass små, och med en maxhastighet på 90 så är man tillbaka till Torshavn varje dag med gott om batteri kvar. Men det finns 150kW laddare utspridda på öarna om man skulle behöva. Teslas navigation fungerar inte på Färöarna. Kartorna kommer upp men det går inte att navigera och därmed få upp prognoser på laddnivå, men då avstånden är korta var det inte speciellt utmanande. ABRP fungerar givetvis.

Vi nyttjade mest AC-laddning för att ladda det som behövdes.

På Färöarna sker all laddning med SEV (elbil.fo). Man behöver registrera ett konto där, samt föra över pengar för att kunna ladda. Sedan startar man laddningen via websidan. Att observera är att det inte är fri telefon-roaming till Färöarna, så det kan vara bra att plocka upp ett prepaid SIM-kort så man har surf på telefonen. Finns i hotellreceptioner och i flera köpcentrum.

Chargefinder hade bra koll på alla laddare, liksom på priser.
Det fanns nya stolpar utanför Hotel Føroyar som inte var driftsatta ännu när vi var där. När dom kommer igång kan man ju ladda på natten om man väljer det hotellet.


På Island körde vi ett varv motsols på ringleden. Mest kunde vi AC-ladda på kvällen i närheten av de ställen vi bodde. Vi valde boenden som hade laddstolpar inom vettigt promenadavstånd. Men sedan finns ju några Superchargers utspridda som givetvis är enkla att använda. Isorka och ON var de laddnät vi använde.

Att observera på Island är att många AC-stolpar har minutpris. Antingen direkt, eller efter några timmar.

Teslas navigation fungerade alldeles utmärkt, förutom en sträcka på ostkusten när jag missade att den hade planerat en ”mountain road”, dvs en utmanande grusväg, som en genväg. Det gjorde att vi hade för lite laddning för att nå fram till nästa supercharger via den asfalterade vägen, och vi fick stödladda en liten stund på en 50kW laddare för att ha marginal. Bra att dubbelkolla med ABPR innan man som vi litar på bilen och kör iväg…
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Färöarna + Island

Inlägg av jak »

jak skrev: 17 jul 2023 17:31
Åter hemma igen efter att ta utforskat Färöarna och Island.
Sammanfattningsvis en härlig resa som jag varm kan rekommendera, och som fungerar alldeles utmärkt med elbil.
Totalt körde vi 3775 km, med en medelförbrukning på 162 Wh/km. Helt OK kan jag tycka.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Färöarna + Island

Inlägg av jonasl »

Vilken spännande resa, bra inspiration till framtida utflykter!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar