Satan.... Blir ännu mer skrämmande när man tänker på att det är USA:s mest sålda bil, även om den inte kallas bil i statistiken.Pontus skrev:Jag vet inte vart jag ska lägga detta och kapar därför denna tråden. Som en referens så pratade vi idag på jobbet om förbrukning i kallt värder och en kollega som har en F150 -19, alltså en helt ny bil sa att hans förbrukning nu när det är kallt är 2,16 l/mil så det är inte bara elbilar som påverkas av kylan...
144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord
Moderator: Redaktion
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Idag genomförde jag ett nytt söndagsexperiment för att besvara frågan Hur långt kan jag köra i kylan utan att stanna? Det är också ett försök att kvala in på TeslaFi:s leader board med bra siffror.
Jag startade på Superchargern i Upplands Väsby med 100% laddat batteri. Förlåt till er som fick vänta på att ladda bara för att jag skulle ha den sista procenten!
Jag gick på toa och sedan körde jag 470km på 6 timmar blankt. Jag vände efter 250km i höjd med Iggesund, körde förbi Uppsala och vände igen för att komma till Fullerö Supercharger. Då var batteriet nere på 1% och blåsan ett mycket mer akut problem än räckvidden.
Min S90D med 21” vinterdäck (3.1bar) har tydligen bara strax över 76kWh tillgängligt. Medeltemp ute -7°, inne i bilen 9°, tur att jag hade varma skor! Jag använde klimatanläggningen totalt ca 5min. Snöfall på 30% av sträckan.
161Wh/km i snittförbrukning.
Mycket svårare att undvika toabesök än laddning. Detta blir nu min standardkommentar till fossilisterna som envisas med att hävda att de behöver kunna köra 500km eller mer utan att stanna.
Jag startade på Superchargern i Upplands Väsby med 100% laddat batteri. Förlåt till er som fick vänta på att ladda bara för att jag skulle ha den sista procenten!
Jag gick på toa och sedan körde jag 470km på 6 timmar blankt. Jag vände efter 250km i höjd med Iggesund, körde förbi Uppsala och vände igen för att komma till Fullerö Supercharger. Då var batteriet nere på 1% och blåsan ett mycket mer akut problem än räckvidden.
Min S90D med 21” vinterdäck (3.1bar) har tydligen bara strax över 76kWh tillgängligt. Medeltemp ute -7°, inne i bilen 9°, tur att jag hade varma skor! Jag använde klimatanläggningen totalt ca 5min. Snöfall på 30% av sträckan.
161Wh/km i snittförbrukning.
Mycket svårare att undvika toabesök än laddning. Detta blir nu min standardkommentar till fossilisterna som envisas med att hävda att de behöver kunna köra 500km eller mer utan att stanna.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
boreno skrev:Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.
Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Nej, jag kör fortfarande en S90D med 21" och AP2. Den gamla AP1:an kommer Tesla ta i inbyte mot en P3D.Verdi skrev:OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.boreno skrev:Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
jpetters skrev:Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.boreno skrev:Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri... något skumt är det...Verdi skrev:jpetters skrev:Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.boreno skrev:Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Om nu TeslaFi räknar allt så uppkommer två frågor, som jag inte hittar svaren till på TeslaFi:s forum:Verdi skrev:Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
1. Exakt vad innebär "allt"?
2. Exakt hur räknar TeslaFi fram förbrukningen?
SC == Service Center? Avsåg de värme totalt, kupé + batteri, eller enbart kupé / enbart batteri?jpetters skrev:Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri... något skumt är det...
Min gissning är att de inte vet hur detta fungerar på SC, utan att de gör vad de uppfattar som rimliga antaganden.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
boreno skrev:Om nu TeslaFi räknar allt så uppkommer två frågor, som jag inte hittar svaren till på TeslaFi:s forum:Verdi skrev:Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
1. Exakt vad innebär "allt"?
2. Exakt hur räknar TeslaFi fram förbrukningen?
SC == Service Center? Avsåg de värme totalt, kupé + batteri, eller enbart kupé / enbart batteri?jpetters skrev:Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri... något skumt är det...
Min gissning är att de inte vet hur detta fungerar på SC, utan att de gör vad de uppfattar som rimliga antaganden.
Nej jag vet ju inte om de räknar exakt allt. Men det är ju känslan. Du får ju siffror på hur mycket förvärmningen dragit, hur mycket den tappat pga drain när den står stilla, hur stora laddförlusterna är osv osv. Antar att det finns ganska mycket att utläsa från bilen som inte direkt visas upp på instrumentpanelen.
Jag tror dock absolut att bilens förbrukningssiffror räknar med nån typ av uppvärmning för kör man iväg med kallt batteri så får man galet hög förbrukning i början.
Hur hanteras regeneringen förresten? Kan det vara den felande länken? Att TeslaFi räknar med allt som förbrukas men bilen räknar bort det från förbrukningen?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över
144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord
Exakt? Lol!Bisping skrev:Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över
Exakt lika långt som ett snöre!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.Bisping skrev:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Model S P85DL+
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
mans71 skrev:Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.Bisping skrev:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
OK, känner du någon med en S100D och vet hur långt de tar sig på vintern?=) Tacksam för alla svar
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Testa att gå in på https://abetterrouteplanner.com/Bisping skrev:mans71 skrev:Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.Bisping skrev:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
OK, känner du någon med en S100D och vet hur långt de tar sig på vintern?=) Tacksam för alla svar
Välj model x 100D, välj temperatur och väglag i More settings
Sedan är det bara att testa olika sträckor du brukar åka för att se hur det fungerar.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Du avgör egentligen själv, som du bara sett i denna tråd så kan man, beroende på körstil (mest) halvera förbrukningen.Bisping skrev:mans71 skrev:Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.Bisping skrev:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
OK, känner du någon med en S100D och vet hur långt de tar sig på vintern?=) Tacksam för alla svar
30mil är ju definitivt inom ramen för vad som går att göra, och du kommer lära dig köra på "rätt sätt" efter ett tag.
Jag har klarat ca 300km på motorväg, på vintern, i min S75, var inte många procent kvar i slutet men det gick. Jag fick lägga mig bakom en lastbil sista 20 - 30km, annars låg jag i 110 typ hela sträckan, så även med 20% högre förbrukning på X så bör du klara det med 100 batteriet.
Men som sagt, du avgör själv om du klarar det eller inte, lätta på gasen så kommer du längre helt enkelt!
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Tror vi hade ett snitt på vår X100D vintertid på ca 33mil i verklig räckvidd. Utifrån genomsnittlig förbrukning.
Kallaste resan upp till Amnarnäs och -15 till -28 så låg räckvidden på lite under 30mil. (Dock 70-100 väg).
Tror grusväg, snömodd, höjdskillnad osv antagligen är minst lika illa som riktig kyla.
En släpvagn med skoter på så är du nog under 25mil i räckvidd.
MEN! Sänker man farten så går det ändå att få rimlig förbrukning. Så har du 30mil till stugan så funkar det nog bra med en X100D. Men ändå inga jättemarginaler. Så var glad för att du valt största batteriet och njut av bilen!
Kallaste resan upp till Amnarnäs och -15 till -28 så låg räckvidden på lite under 30mil. (Dock 70-100 väg).
Tror grusväg, snömodd, höjdskillnad osv antagligen är minst lika illa som riktig kyla.
En släpvagn med skoter på så är du nog under 25mil i räckvidd.
MEN! Sänker man farten så går det ändå att få rimlig förbrukning. Så har du 30mil till stugan så funkar det nog bra med en X100D. Men ändå inga jättemarginaler. Så var glad för att du valt största batteriet och njut av bilen!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Tack för all hjälp!
Dvs ska jag åka på en norrlandsresa med både kyla, grusväg samt kuperat så är rekommendationen att ta på sig varma kläder i bilen samt låg hastighet? Alt välja en S100D.
Dvs ska jag åka på en norrlandsresa med både kyla, grusväg samt kuperat så är rekommendationen att ta på sig varma kläder i bilen samt låg hastighet? Alt välja en S100D.