144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Geni87 »

Pontus skrev:
Jag vet inte vart jag ska lägga detta och kapar därför denna tråden. Som en referens så pratade vi idag på jobbet om förbrukning i kallt värder och en kollega som har en F150 -19, alltså en helt ny bil sa att hans förbrukning nu när det är kallt är 2,16 l/mil så det är inte bara elbilar som påverkas av kylan... :shock:
Satan.... Blir ännu mer skrämmande när man tänker på att det är USA:s mest sålda bil, även om den inte kallas bil i statistiken. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av boreno »

Idag genomförde jag ett nytt söndagsexperiment för att besvara frågan Hur långt kan jag köra i kylan utan att stanna? Det är också ett försök att kvala in på TeslaFi:s leader board med bra siffror.

Jag startade på Superchargern i Upplands Väsby med 100% laddat batteri. Förlåt till er som fick vänta på att ladda bara för att jag skulle ha den sista procenten! :)

Jag gick på toa och sedan körde jag 470km på 6 timmar blankt. Jag vände efter 250km i höjd med Iggesund, körde förbi Uppsala och vände igen för att komma till Fullerö Supercharger. Då var batteriet nere på 1% och blåsan ett mycket mer akut problem än räckvidden.

Min S90D med 21” vinterdäck (3.1bar) har tydligen bara strax över 76kWh tillgängligt. Medeltemp ute -7°, inne i bilen 9°, tur att jag hade varma skor! Jag använde klimatanläggningen totalt ca 5min. Snöfall på 30% av sträckan.

161Wh/km i snittförbrukning.

Mycket svårare att undvika toabesök än laddning. Detta blir nu min standardkommentar till fossilisterna som envisas med att hävda att de behöver kunna köra 500km eller mer utan att stanna.
1BE31CF6-1DDD-4155-A64A-C9D94DFB58BD.jpeg
C2F7FD87-C2D8-4B21-B5B7-0B9DCE5113A5.jpeg
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av boreno »

Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Verdi

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Verdi »

boreno skrev:
Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.

Grattis! :) Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.

OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av boreno »

Verdi skrev:
Grattis! :) Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.


Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Verdi skrev:
OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Nej, jag kör fortfarande en S90D med 21" och AP2. Den gamla AP1:an kommer Tesla ta i inbyte mot en P3D.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av jpetters »

boreno skrev:
Verdi skrev:
Grattis! :) Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.


Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
boreno skrev:
Verdi skrev:
Grattis! :) Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.


Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.

Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av jpetters »

Verdi skrev:
jpetters skrev:
boreno skrev:
Verdi skrev:
Grattis! :) Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.


Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.

Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri...Bild något skumt är det...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av boreno »

Verdi skrev:
Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Om nu TeslaFi räknar allt så uppkommer två frågor, som jag inte hittar svaren till på TeslaFi:s forum:
1. Exakt vad innebär "allt"?
2. Exakt hur räknar TeslaFi fram förbrukningen?
jpetters skrev:
Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri...Bild något skumt är det...
SC == Service Center? Avsåg de värme totalt, kupé + batteri, eller enbart kupé / enbart batteri?
Min gissning är att de inte vet hur detta fungerar på SC, utan att de gör vad de uppfattar som rimliga antaganden.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Verdi

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Verdi »

boreno skrev:
Verdi skrev:
Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Om nu TeslaFi räknar allt så uppkommer två frågor, som jag inte hittar svaren till på TeslaFi:s forum:
1. Exakt vad innebär "allt"?
2. Exakt hur räknar TeslaFi fram förbrukningen?
jpetters skrev:
Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri...Bild något skumt är det...
SC == Service Center? Avsåg de värme totalt, kupé + batteri, eller enbart kupé / enbart batteri?
Min gissning är att de inte vet hur detta fungerar på SC, utan att de gör vad de uppfattar som rimliga antaganden.

Nej jag vet ju inte om de räknar exakt allt. Men det är ju känslan. Du får ju siffror på hur mycket förvärmningen dragit, hur mycket den tappat pga drain när den står stilla, hur stora laddförlusterna är osv osv. Antar att det finns ganska mycket att utläsa från bilen som inte direkt visas upp på instrumentpanelen.

Jag tror dock absolut att bilens förbrukningssiffror räknar med nån typ av uppvärmning för kör man iväg med kallt batteri så får man galet hög förbrukning i början.

Hur hanteras regeneringen förresten? Kan det vara den felande länken? Att TeslaFi räknar med allt som förbrukas men bilen räknar bort det från förbrukningen?
Användarvisningsbild
Bisping
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 mar 2019 22:46
Ort: Kungsbacka

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Bisping »

Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord

Inlägg av taliz »

Bisping skrev:
Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över :D
Exakt? Lol!
Exakt lika långt som ett snöre!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bisping
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 mar 2019 22:46
Ort: Kungsbacka

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Bisping »

:lol:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av mans71 »

Bisping skrev:
:lol:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bisping
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 mar 2019 22:46
Ort: Kungsbacka

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Bisping »

mans71 skrev:
Bisping skrev:
:lol:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.

OK, känner du någon med en S100D och vet hur långt de tar sig på vintern?=) Tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av frippe »

Bisping skrev:
mans71 skrev:
Bisping skrev:
:lol:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.

OK, känner du någon med en S100D och vet hur långt de tar sig på vintern?=) Tacksam för alla svar
Testa att gå in på https://abetterrouteplanner.com/
Välj model x 100D, välj temperatur och väglag i More settings
Sedan är det bara att testa olika sträckor du brukar åka för att se hur det fungerar.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av pubbe »

Bisping skrev:
mans71 skrev:
Bisping skrev:
:lol:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.

OK, känner du någon med en S100D och vet hur långt de tar sig på vintern?=) Tacksam för alla svar
Du avgör egentligen själv, som du bara sett i denna tråd så kan man, beroende på körstil (mest) halvera förbrukningen.
30mil är ju definitivt inom ramen för vad som går att göra, och du kommer lära dig köra på "rätt sätt" efter ett tag.

Jag har klarat ca 300km på motorväg, på vintern, i min S75, var inte många procent kvar i slutet men det gick. Jag fick lägga mig bakom en lastbil sista 20 - 30km, annars låg jag i 110 typ hela sträckan, så även med 20% högre förbrukning på X så bör du klara det med 100 batteriet.

Men som sagt, du avgör själv om du klarar det eller inte, lätta på gasen så kommer du längre helt enkelt!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Leo »

Tror vi hade ett snitt på vår X100D vintertid på ca 33mil i verklig räckvidd. Utifrån genomsnittlig förbrukning.

Kallaste resan upp till Amnarnäs och -15 till -28 så låg räckvidden på lite under 30mil. (Dock 70-100 väg).

Tror grusväg, snömodd, höjdskillnad osv antagligen är minst lika illa som riktig kyla.

En släpvagn med skoter på så är du nog under 25mil i räckvidd.

MEN! Sänker man farten så går det ändå att få rimlig förbrukning. Så har du 30mil till stugan så funkar det nog bra med en X100D. Men ändå inga jättemarginaler. Så var glad för att du valt största batteriet och njut av bilen!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bisping
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 mar 2019 22:46
Ort: Kungsbacka

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor

Inlägg av Bisping »

Tack för all hjälp!
Dvs ska jag åka på en norrlandsresa med både kyla, grusväg samt kuperat så är rekommendationen att ta på sig varma kläder i bilen samt låg hastighet? Alt välja en S100D.
Skriv svar