144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
144 är klart bra, speciellt att hålla över en längre distans. Jag får ca 160 när jag kör med AP, farthållaren på hastighetsgränsen +5 km/tim. Men då har jag 23 grader i bilen, utetemp ca -5 och rattvärme på. Brukar tycka det är tråkigt och hamnar till slut runt 200. Är det våt väg blir det ca 220. Sist var det -10 och vinterväglag, även då ca 220.
Jag blir inte riktigt klok på vad man tjänar mest tid på, att försöka komma långt på varje laddning ( dvs körsätt +hastighet), hur länge man ska ladda och hur det ska omsättas i praktiken. Teslas egen navigator vill ju alltid att man ska ladda betydligt längre än vad som behövs. De kurvor som finns sedan Sondells tid, gäller knappast längre. Då 100D laddar snabbt länge, brukar jag ladda tills effekten går ned till ca 90kW, sen drar jag vidare...då kommer jag iaf tryggt > 30 mil å sen upprepar jag det hela efter behov.
Jag blir inte riktigt klok på vad man tjänar mest tid på, att försöka komma långt på varje laddning ( dvs körsätt +hastighet), hur länge man ska ladda och hur det ska omsättas i praktiken. Teslas egen navigator vill ju alltid att man ska ladda betydligt längre än vad som behövs. De kurvor som finns sedan Sondells tid, gäller knappast längre. Då 100D laddar snabbt länge, brukar jag ladda tills effekten går ned till ca 90kW, sen drar jag vidare...då kommer jag iaf tryggt > 30 mil å sen upprepar jag det hela efter behov.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Jag är mest stum över 13 grader i kupén, det är kallt det.boreno skrev:Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
Hur ligger ni andra till med rekord på den här fronten? Är 144 vintertid högt, sett med en Tesla-rävs ögon?
Model Y LR.
Model S70D
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
De siffror jag har sett runtomkring på nätet är oftast betydligt högre, så dina siffror är riktigt fina/bra/låga. Imponerar "lite" extra med tanke på att du dessutom kör med 21 tummare på vintern. Turbinfälgarna är väl inte heller designade för maximal räckvidd utan snarast för att vara vackra/tilltalande/tuffa!?!? Övrigt extra du har i din bil är det svårt för mig som icke teslaägare att värdera i förbrukningsaspekt. Jo att varje extra kilo fordonsvikt kostar lite energi är jag medveten om men inte hur mycket och tex vad stereon på eller av gör för skillnad.boreno skrev:Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
Hur ligger ni andra till med rekord på den här fronten? Är 144 vintertid högt, sett med en Tesla-rävs ögon?
Varmare skor nästa kallkörning och se till så,att du inte får tjuvdrag upp på smalbenen pga vid/fladdrande byxben.
En kompis bil hade trasigt värmesystem. Vi var 4 st som kollade på svenska rallyt och hans bil var aningen större/bekvämare än min bil så vi tog hans bil en dag och kolla på rallyt. Trots full klädsel för -25 grader så frös man obeskrivligt mycket då vi var tvungna att ha hög fläkthastighet för at minska isbildningen på vindrutans och sidorutornas insidor. Minus 20-25 gradersluften inne i bilen gjorde att man inte satt och tänkte på glass iaf... haha.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Ja, det där är allvarligt låga siffror. Jag körde Borås-Bydalen (Östersund) i mellandagarna med en S 75D. Ena vägen via Mora och andra via Uppsala. Snittförbrukningen hamnade på 218 Wh/km, men då varierade temperaturen mellan +2 och -14, vi hade en övernattning åt varje håll, klimatanläggningen på 23 grader, en del småstopp, bilen fullpackad med ungar, skidor och grejer, en hel del snö-/is-väg, osv. Och jag försökte inte köra snålt mer än kanske 10 mil då jag visste att det var lite tight mellan laddarna.
Så, 144 Wh/km på vintern är otroligt!
Så, 144 Wh/km på vintern är otroligt!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Sjukt bra siffror!
Du kör mycket i neutral? Vid neutral hör man tydligt att igbt ej laddas i invertern så det är mycket att vinna där.
Vad har du för däck och tryck?
Du kör mycket i neutral? Vid neutral hör man tydligt att igbt ej laddas i invertern så det är mycket att vinna där.
Vad har du för däck och tryck?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
"144Wh/km på vintern" är på gränsen till att man vill skriva "Fake news"boreno skrev:Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
21", 3.4kontakten2 skrev:Sjukt bra siffror!
Du kör mycket i neutral? Vid neutral hör man tydligt att igbt ej laddas i invertern så det är mycket att vinna där.
Vad har du för däck och tryck?
Körde inte alls i neutral.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Det obligatoriska bildbeviset
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- SweNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 10 nov 2018 14:44
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Fantastiskt bra!
Jag blev lite smått chockad när vi på väg hem från Romme var nere under 80wh/km under ca 15km, men då måste det varit skaplig höjdskillnad. Medel den resan var nog ändå kring 200. Kör P85 med 29" dubbdäck.
Om ni inte redan har koll på det så upplever jag abetterroadplanner.com som väldigt korrekt i beräkningarna. Där kan man ganska enkelt laborera med olika hastigheter osv för att se hur det inverkar.
Jag blev lite smått chockad när vi på väg hem från Romme var nere under 80wh/km under ca 15km, men då måste det varit skaplig höjdskillnad. Medel den resan var nog ändå kring 200. Kör P85 med 29" dubbdäck.
Om ni inte redan har koll på det så upplever jag abetterroadplanner.com som väldigt korrekt i beräkningarna. Där kan man ganska enkelt laborera med olika hastigheter osv för att se hur det inverkar.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Jag vet inte vart jag ska lägga detta och kapar därför denna tråden. Som en referens så pratade vi idag på jobbet om förbrukning i kallt värder och en kollega som har en F150 -19, alltså en helt ny bil sa att hans förbrukning nu när det är kallt är 2,16 l/mil så det är inte bara elbilar som påverkas av kylan...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Satan.... Blir ännu mer skrämmande när man tänker på att det är USA:s mest sålda bil, även om den inte kallas bil i statistiken.Pontus skrev:Jag vet inte vart jag ska lägga detta och kapar därför denna tråden. Som en referens så pratade vi idag på jobbet om förbrukning i kallt värder och en kollega som har en F150 -19, alltså en helt ny bil sa att hans förbrukning nu när det är kallt är 2,16 l/mil så det är inte bara elbilar som påverkas av kylan...
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Idag genomförde jag ett nytt söndagsexperiment för att besvara frågan Hur långt kan jag köra i kylan utan att stanna? Det är också ett försök att kvala in på TeslaFi:s leader board med bra siffror.
Jag startade på Superchargern i Upplands Väsby med 100% laddat batteri. Förlåt till er som fick vänta på att ladda bara för att jag skulle ha den sista procenten!
Jag gick på toa och sedan körde jag 470km på 6 timmar blankt. Jag vände efter 250km i höjd med Iggesund, körde förbi Uppsala och vände igen för att komma till Fullerö Supercharger. Då var batteriet nere på 1% och blåsan ett mycket mer akut problem än räckvidden.
Min S90D med 21” vinterdäck (3.1bar) har tydligen bara strax över 76kWh tillgängligt. Medeltemp ute -7°, inne i bilen 9°, tur att jag hade varma skor! Jag använde klimatanläggningen totalt ca 5min. Snöfall på 30% av sträckan.
161Wh/km i snittförbrukning.
Mycket svårare att undvika toabesök än laddning. Detta blir nu min standardkommentar till fossilisterna som envisas med att hävda att de behöver kunna köra 500km eller mer utan att stanna.
Jag startade på Superchargern i Upplands Väsby med 100% laddat batteri. Förlåt till er som fick vänta på att ladda bara för att jag skulle ha den sista procenten!
Jag gick på toa och sedan körde jag 470km på 6 timmar blankt. Jag vände efter 250km i höjd med Iggesund, körde förbi Uppsala och vände igen för att komma till Fullerö Supercharger. Då var batteriet nere på 1% och blåsan ett mycket mer akut problem än räckvidden.
Min S90D med 21” vinterdäck (3.1bar) har tydligen bara strax över 76kWh tillgängligt. Medeltemp ute -7°, inne i bilen 9°, tur att jag hade varma skor! Jag använde klimatanläggningen totalt ca 5min. Snöfall på 30% av sträckan.
161Wh/km i snittförbrukning.
Mycket svårare att undvika toabesök än laddning. Detta blir nu min standardkommentar till fossilisterna som envisas med att hävda att de behöver kunna köra 500km eller mer utan att stanna.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
boreno skrev:Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.
Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Nej, jag kör fortfarande en S90D med 21" och AP2. Den gamla AP1:an kommer Tesla ta i inbyte mot en P3D.Verdi skrev:OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.boreno skrev:Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
jpetters skrev:Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.boreno skrev:Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri... något skumt är det...Verdi skrev:jpetters skrev:Kan det vara så att kWh förbrukningen på IC är utan värme och TeslaFi är med? Batteriet lär ju ha värmts även om du körde utan värme i kupén.boreno skrev:Verdi skrev:Grattis! Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Om nu TeslaFi räknar allt så uppkommer två frågor, som jag inte hittar svaren till på TeslaFi:s forum:Verdi skrev:Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
1. Exakt vad innebär "allt"?
2. Exakt hur räknar TeslaFi fram förbrukningen?
SC == Service Center? Avsåg de värme totalt, kupé + batteri, eller enbart kupé / enbart batteri?jpetters skrev:Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri... något skumt är det...
Min gissning är att de inte vet hur detta fungerar på SC, utan att de gör vad de uppfattar som rimliga antaganden.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
boreno skrev:Om nu TeslaFi räknar allt så uppkommer två frågor, som jag inte hittar svaren till på TeslaFi:s forum:Verdi skrev:Precis. TeslaFi räknar ju ALLT. Det gör kanske inte bilen själv? (iaf inte i den siffra som visas)
1. Exakt vad innebär "allt"?
2. Exakt hur räknar TeslaFi fram förbrukningen?
SC == Service Center? Avsåg de värme totalt, kupé + batteri, eller enbart kupé / enbart batteri?jpetters skrev:Enligt SC så är det så, dvs värmen räknas inte med. Men varför får man då högre förbrukning på vintern? Det kanske är så att värmning av kupé ingår men inte batteri... något skumt är det...
Min gissning är att de inte vet hur detta fungerar på SC, utan att de gör vad de uppfattar som rimliga antaganden.
Nej jag vet ju inte om de räknar exakt allt. Men det är ju känslan. Du får ju siffror på hur mycket förvärmningen dragit, hur mycket den tappat pga drain när den står stilla, hur stora laddförlusterna är osv osv. Antar att det finns ganska mycket att utläsa från bilen som inte direkt visas upp på instrumentpanelen.
Jag tror dock absolut att bilens förbrukningssiffror räknar med nån typ av uppvärmning för kör man iväg med kallt batteri så får man galet hög förbrukning i början.
Hur hanteras regeneringen förresten? Kan det vara den felande länken? Att TeslaFi räknar med allt som förbrukas men bilen räknar bort det från förbrukningen?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över
144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord
Exakt? Lol!Bisping skrev:Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över
Exakt lika långt som ett snöre!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.Bisping skrev:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
Model S P85DL+
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
mans71 skrev:Min X90D tar mig 30 mil på vintern med förvärmt batteri om det rör sig om 90-vägar. Allt handlar om hastighet.Bisping skrev:
Förstår det. Uttrycke mig slarvigt.
Jag är ovan Teslaförare och måste kunna ta mig minst 30mil med min X100D på de Norrlänska vägarna som är kuperade, grusigt och framförallt kallt. Antar att det borde gå så länge jag förvärmer batterierna?
OK, känner du någon med en S100D och vet hur långt de tar sig på vintern?=) Tacksam för alla svar