Ulricehamn - Dorotea ToR

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av R2D2 »

Då var det dags för min första långtur med Teslan (Model 3 AWD 18" AP)

Vi kommer att starta nu på torsdag eftermiddag i Ulricehamn för att sedan åka E4 upp till Bollnäs för övernattning på Scandic.
Fredag morgon bär det sedan av mot Svanabyn/Dorotea som är vår slutdestination.

Tanken är att försöka ha 100% laddat batteri och förvärmd bil vid avfärd för att sedan använda SuC längs E4 och sedan Bee/Clever utanför Scandic i Bollnäs vid övernattningen.
På fredagsmorgon fortsätter vi längs E4 upp till Sundsvall för att sedan ta avfarten och åka längs väg 331 mot Svanabyn/Dorotea.
Väl framme i Svanabyn/Dorotea är förhoppningen att vi kan använda ett 3-fasuttag under vistelsen, alternativt använda den 11kw laddaren som InCharge har vid Doroteas kommunhus. I värsta fall får vi försöka fixa ett Schuko-uttag att ladda ifrån.
På måndag morgon blir det sedan avfärd hemåt mot Ulricehamn igen, fast då utan övernattning i Bollnäs.

Abetterrouteplanner
Ulricehamn - Bollnäs
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... fa45104488
Bollnäs - Svanabyn/Dorotea
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 4f026428cb

Reference Consumption: 220 Wh/km at 110km/h
Reference Speed: 110%
Max Speed: 130km/h
Start Depart Charge: 90/100%
Charger Arrival Charge: 15%
Goal Arrival Charge: 20%

Laddutrustning
Typ 2 kabel 22kW (köptes innan Teslan, därav 22kW)
Tesla UMC (den nya ”sämre” varianten)
Adapter 3-fas till Schuko.
10m förlängningssladd för utomhusbruk (Schuko med 1.5mm2 ledare)

Laddkort/taggs
InCharge
E.ON
Bee/Clever
Fortum Charge & Drive
Samt lite diverse Appar för att hitta laddare och ladda.

Det är kanske ingen jättelång resa jämfört med andra här på forumet men jag är ändå tacksam för eventuell input.
Alltid lite nervöst på första långturen!

Jag hoppas att det inte blir för mycket kö vid SuC med hänsyn till att det är Påskhelg :roll:
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av fth »

Den sträckan kan du lugnt köra på enbart SuC, jag antar att du har 6-9 månader gratis, men jag förstår driften att skaffa hängslen och livrem till första långresan.

Jag skaffade också i början alla sladdar, adaptrar, appar, taggar, kort etc. som finns att tillgå. I praktiken har jag kanske använt 99% SuC och 1% destinationsladdare på mina lålngresor, resten av pryttlarna ligger oanvända (men det känns fortfarande bra att ha dom "utifallatt" :) ).

Glad Påsk, och kör försiktigt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av Zalman3 »

Tesla är en perfekt långfärdsbil.
Åkte Umeå-Bryssel tor den 19 mars.
Blev 520 mil.
Gick hur bra som helst, laddade bara på Tesla SuC.
Har gratis laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av R2D2 »

fth skrev:
Den sträckan kan du lugnt köra på enbart SuC, jag antar att du har 6-9 månader gratis, men jag förstår driften att skaffa hängslen och livrem till första långresan.

Jag skaffade också i början alla sladdar, adaptrar, appar, taggar, kort etc. som finns att tillgå. I praktiken har jag kanske använt 99% SuC och 1% destinationsladdare på mina lålngresor, resten av pryttlarna ligger oanvända (men det känns fortfarande bra att ha dom "utifallatt" :) ).

Glad Påsk, och kör försiktigt!

/fth

Yes, jag har gratis nu i 6 månader!
Precis så som du skriver så har jag skaffat hängslen och livrem, mest för att jag har passagerare med i bilen också. Jag kan stå utmed lite krångel, men vill inte att de ska behöva göra det
Tusen tack och detsamma till dig! :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av lator »

Hej. Några tankar om din planerade resa...

Först: TM3 LR har ju en rejäl räckvidd och resan går att göra med två laddstopp om man vill, dock lär ni vilja sträcka på benen, äta något eller uppsöka toalett oftare än vad bilen behöver stanna för att ladda.

Sen: Jag antar att du/ni har speciella anledningar för att åka via Stockholm samt övernatta i Bollnäs för det känns inte speciellt logiskt... Att ge sig in i Stockholmstrafiken på skärtorsdagskvällen är väl inte direkt något nöje tänker jag mig. Och Bollnäs, givetvis för att hälsa på Bjelke, men Scandic finns ju på andra ställen också utan att behöva ta en omväg på flera mil... Men som sagt, ni har säkert era anledningar till att förlänga resan både tidsmässigt och sträckan.

Ulricehamn - Dorotea (kortaste vägen) 919,2 km. Er rutt: 1062,3 km... :roll:

Men, som sagt, att åka denna sträcka med en TM3 LR är ingen utmaning. Det kommer ju tydligen att vara väldigt fint väder och du kommer nog att upptäcka att förbrukningen hamnar långt under dina estimerade 220 Wh/km. Att köra 35 mil per laddning kommer att fungera fint. Däremot kan jag tänka mig att vissa laddstationer (SuC) kommer att ha rejäl belastning i påsk, speciellt på måndagen då alla ska skynda sig hem. Det ska bli intressant att få rapporter om hur påsktrafiken fungerar i år, förra året var det inte så tjockt men det har ju tillkommit några bilar sen dess... :o :lol:

Lycka till och ha en skön påsk!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av fth »

R2D2 skrev:
Jag kan stå utmed lite krångel, men vill inte att de ska behöva göra det
Ytterligare ett argument för att hålla dig till SuC, jag har aldrig någonsin haft minsta krångel med SuC någonstans i Europa.

Jag har däremot i princip aldrig haft en krångelfri upplevelse på någon betalstolpe från någon annan leverantör.
Jag har som sagt iofs inte nyttjat dessa så många gånger, mest för att testa, men resultatet av testerna är oftast mycket nedslående... :(
Andra som nyttjar dom mer frekvent har säkert lärt sig knepen, men för sällananvändare som mig har det iaf hittills varit en plågsam upplevelse, vilket jag tycker är mycket märkligt, jag menar, hur svårt kan det vara?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av lator »

fth skrev:
jag menar, hur svårt kan det vara?

/fth
Det kan tydligen vara hur svårt som helst! Jag har åkt kors och tvärs i Sverige med de flesta elbilar och det råder inget tvivel om att Teslas superchargernät är i en klass för sig själv. De andra operatörerna har alla sina akilleshälar men jag bedömer trots allt att Clever/Bee har det bästa fristående nätet. Oftast fungerande med en ganska enkel betalmetod (som dessutom kan vara riktigt billig). Sämst är det med kommunala snabbladdarstationer där de har bestämt sig att ta betalt med hjälp av något oberoende företags lösningar... :(

Så, hur svårt kan det vara? Svaret är att det kan vara oändligt svårt och det kommer att göra att Tesla tar ännu större marknadsandelar. ;)

Ps: Det finns en lösning dock, åk till Lidl och ladda gratis medan du handlar! Ds.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av R2D2 »

lator skrev:
Hej. Några tankar om din planerade resa...

Först: TM3 LR har ju en rejäl räckvidd och resan går att göra med två laddstopp om man vill, dock lär ni vilja sträcka på benen, äta något eller uppsöka toalett oftare än vad bilen behöver stanna för att ladda.

Sen: Jag antar att du/ni har speciella anledningar för att åka via Stockholm samt övernatta i Bollnäs för det känns inte speciellt logiskt... Att ge sig in i Stockholmstrafiken på skärtorsdagskvällen är väl inte direkt något nöje tänker jag mig. Och Bollnäs, givetvis för att hälsa på Bjelke, men Scandic finns ju på andra ställen också utan att behöva ta en omväg på flera mil... Men som sagt, ni har säkert era anledningar till att förlänga resan både tidsmässigt och sträckan.

Ulricehamn - Dorotea (kortaste vägen) 919,2 km. Er rutt: 1062,3 km... :roll:

Men, som sagt, att åka denna sträcka med en TM3 LR är ingen utmaning. Det kommer ju tydligen att vara väldigt fint väder och du kommer nog att upptäcka att förbrukningen hamnar långt under dina estimerade 220 Wh/km. Att köra 35 mil per laddning kommer att fungera fint. Däremot kan jag tänka mig att vissa laddstationer (SuC) kommer att ha rejäl belastning i påsk, speciellt på måndagen då alla ska skynda sig hem. Det ska bli intressant att få rapporter om hur påsktrafiken fungerar i år, förra året var det inte så tjockt men det har ju tillkommit några bilar sen dess... :o :lol:

Lycka till och ha en skön påsk!
Ja det är gratisnätter på Scandic i Bollnäs som styr det hela lite ;) Men vi får hoppas att vi överlever Stockholmstrafiken... :lol:

220Wh/km, jag tog till lite här eftersom det som sagt är första långresan. Kanske kan ställa ner det lite till resan hem :)

Tack så mycket och detsamma!
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av fth »

R2D2 skrev:
220Wh/km, jag tog till lite här eftersom det som sagt är första långresan. Kanske kan ställa ner det lite till resan hem
Det är ungefär vad jag har på min X90, så ja, du kan nog ställa ned den lite :D

Mitt råd är att lita på ABRP, siffrorna där är inte gripna ur luften, utan baserade på många bilars faktiska rapporterade laddkurvor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av Bjelke »

I Bollnäs funkar iaf Clever-boxarna nu (Dom var paj lääääänge fram tills för några veckor sedan)...
Kommer man sent och det är många som bor där så kan det vara fullt även på laddplatserna men respekten för dom är bra här iaf har jag sett :)
Jag kanske "råkar" blockera en plats åt er ;)
Vilken tid kommer ni typ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av R2D2 »

Bjelke skrev:
I Bollnäs funkar iaf Clever-boxarna nu (Dom var paj lääääänge fram tills för några veckor sedan)...
Kommer man sent och det är många som bor där så kan det vara fullt även på laddplatserna men respekten för dom är bra här iaf har jag sett :)
Jag kanske "råkar" blockera en plats åt er ;)
Vilken tid kommer ni typ?
Skönt att höra att de fungerar :lol:
Vi åker nog tidigast 14:00 och bör då vara uppe ca 21:00, vi ska ha lite planering i eftermiddag så jag kanske skickar et PM till dig ;)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av kler »

Jag var också lite, nervös är inte rätta ordet, men något åt det hållet vid första långresan.
Det var förra sommaren - 6 personer plus massa packning och barnvagn och gu'vetva' som skulle från Stockholm till Strömsund i vår X75D - Lilla batteriet i den tunga bilen...
Det gick hur bra sin helst.
Det är inte så många mil längre till Dorotea, och i en M3 så kommer det att gå galant :)

Norra Jämtland är ju lite av en laddöken...
Men det finns ju laddning i Hoting och Dorotea t.ex. i nödfall (vilket inte kommer att hända).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av themax »

Nere i Tyskland där jag är nu står ju Superchargers i varje hörn, men vi reser ändå med ABC i tanken (Always Be Charging). Så långlunchen i Leipzig blev central då det fanns en laddplats vid Hauptbahnhof där parkeringen var gratis om man laddade.

Om du reser med tanken att ställa dig där det åtminstone finns typ-2-stolpar så kommer du klara dig alldeles utmärkt. Jag har också flera taggar men har bara använt Plugsurfing här i Tyskland (var tredje laddning har hittills varit utanför SuC-nätverket).

Dessutom kommer din konsumtion bli betydligt lägre. Idag på tyska landsvägar hade jag en genomsnittsförbrukning på 133 Wh/km! IOFS på tysk asfalt, 20 grader och sommardäck, men ändå ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ulricehamn - Dorotea ToR

Inlägg av Bjelke »

kler skrev:
Jag var också lite, nervös är inte rätta ordet, men något åt det hållet vid första långresan.
Det var förra sommaren - 6 personer plus massa packning och barnvagn och gu'vetva' som skulle från Stockholm till Strömsund i vår X75D - Lilla batteriet i den tunga bilen...
Det gick hur bra sin helst.
Det är inte så många mil längre till Dorotea, och i en M3 så kommer det att gå galant :)

Norra Jämtland är ju lite av en laddöken...
Men det finns ju laddning i Hoting och Dorotea t.ex. i nödfall (vilket inte kommer att hända).
Vi har en släktgård mittemellan Strömsund och Hoting! :) men dom flesta släktingarna bor i Strömsund... det är nästan löjligt fint där. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar