Normandie igen

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Normandie igen

Inlägg av bullen »

Det blev en tur till Normandie i år igen. SuC är ju ingen som helst utmaning, speciellr med de 10 mil extra man fått i och med Model 3 LR.
Det som var nytt i år är snarare NOA som underlättar rejält. Har kört ca 200 mil och huvuddelen på AP.
Finns dock en hel del att slipa på.
I körskolan fick iaf jag lära mig att blinka ca 300 m före motorvägsavfarter. Noa blinkar samtidigt som man svänger in på avfarten så man sitter beredd med händerna redo att ta över om den skulle missa. Lite framförhållning hade inte skadat.
Sedan är den ju otroligt seg att byta fil eller öka farten när bilen framför bytt. Speciellt i Tyskland skapar det en del sura blinkningar från bakomvarande.
En tredje sak som ofta skapar ryckig körning är när bilen framför går över i min fil. Jag ser långt i förväg att den tänker byta men AP gör inget förrän den redan bytt o då blir det rätt hastig inbromsning.
Filbyten åt vänster kräver lite väl mycket space bakåt. Det räcker med att bilen bakom går ut samtidigt för att AP inte ska våga byta. Och det är ju rätt vanligt förekommande när man släppt förbi snabbkörarare.
Kanske den skulle upplevas mycket bättre om man följde trafikrytmen i högerfil men det har jag tyvärr inte tålamod att prova....
Summa summarum. Det är överlägset allt jag tidigare kört men det är låååångt kvar till FSD.
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Normandie igen

Inlägg av Paul N »

Intressant läsning, tack.
Har upplevt liknande med AP och NavAP
Tänker att man kanske kan justera med avstånden något för att minska rycken. Sätta den på störst avstånd till bilen framför, speciellt på autobahn där det kan få undan.
Annars är det nog bara kommande justeringar/uppdateringar från tesla själva som kommer förbättra det hela.
//P
Skriv svar