Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av R2D2 »

Då jag gissar på att det är många nya Teslaägare (bland annat mig själv) som planerar att bila lite i Europa i sommar så jag att det kunde vara bra med lite rese/destinationstips från de mer erfarna bland oss :)

Har ni något destinationstips så som hotell, sevärdheter, vingårdar eller annat trevligt så får ni gärna tipsa om det i denna tråd!
Om ni vill får ni gärna skriva en kort beskrivning om era erfarenheter vid destinationerna. Allt ifrån mat, laddning, adaptrar. :)

Tusen tack på förhand!
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av Zalman3 »

Jag åkte till Bryssel i mars i år.

Bokade boende på Airbnb.se
Fantastiskt smidigt och billigt.
Eftersom man ändå har bil så bokade jag oftast nån km utanför stan, då ingår oftast parkering i boendet, vilket det inte alltid gör mitt i city.
Och laddning på Tesla SuC funkade alltid, behövde aldrig köa för att ladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av roder99 »

Ett ställe jag varit på tidigare och garanterat ska åka till igen är Zell am Zee i Österrike. Att i juli åka upp på Kaprun Kitzsteinhorn 3000 meter över havet och åka skidor i juli i shorts på förmiddagen och bada i sjön Zeller på eftermiddagen är en upplevelse. Sommar o vinter samma dag
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/jan6948

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av Fikonhjul »

Åkte för ett par månader sedan ner med Bellagio vid Comosjön som ett delmål. Fortsatte ner via Monte Carlo till Antibes och sedan upp i Frankrike via Uzès. Laddade utan problem på Superchargers, plus en natt i hotellets garage bara för att det fanns.

Drog också ner till Barcelona häromveckan. Hade planerat laddningen lite illa när vi kom till den mysiga franska kuststaden Collioure. För att vara på den säkra sidan laddade vi på en publik laddstolpe nere i stans centrum. Révéo heter tjänsten som kunde aktiveras efter registrering i en app. Bilar som laddar betalar ingen P-avgift och jag tror laddningen var billigare än avgiften. Elbilar och i synnerhet Teslor är sällsynta där, så det blev lite av en attraktion.

Ett tips om en ska stanna i en stad ett tag är att kolla om det går att boka parkering i förväg. I Barcelona gjorde vi det via tjänsten Parclick och kunde välja ett centralt parkeringshus som hade lite mer rejäla parkeringsfickor.
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av Svenssons »

För barnfamiljer så kan Tropical Islands söder om Berlin rekommenderas. Har nog bäst effekt runt höstlovet när man behöver lite värme och bad.

https://www.tropical-islands.de/en/
Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av vigge50 »

Nu har jag inte varit där med elbil så kan inte säga något om laddning men skulle helt klart rekommendera att besöka San Terenzo i Italien. Väl där så är Cinque Terre ett måste att ta båten ut till från Lerici. Cinque Terre tillhör Unecos världsarvlista och är väldigt vackert.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av HelectriC »

Ganska fint på Hardangervidda i Norge :D
82CE4E8D-7846-4C85-95D8-4E38DD57AFC3.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av Elix747 »

Detta svar avser laddning på Europaresa.
Att blir med Tesla i Nederländerna/Tyskland/Belgien/Frankrike fungerar alldeles utmärkt. Man klarar sig bra på Det är tätt så det går ofta bra att köra förbi 1 eller 2 laddare. Laddhastigheten är bra, jag måste ändå stanna och dricks kaffe och sträcka på benen var 2-3 timme. Det har alltid funnits flera tillgängliga laddplatser vilket har gett ca 110kW. Alla Superchargers har haft tillgång till fräscha toaletter och kafé. I Frankrike ofta i samband med fint hotell. Andra länder mer caféer och restauranger. Alltid trevliga ställen.
Bra att kunna se tillgänglighet i bilen på Superchargers.

Har även provat destination charger, fungerar bra men oftast på dyra hotell. Lokala laddare fungerar lite krångligt med olika konton överallt. Dock smidigt när det fungerar och ofta billigare än parkeringsavgiften.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av OlleBack »

Kommer precis från en Tyskland-runt-resa. Rekommenderar starkt Berchtesgaden med både sjön Königssee, Berghof och Örnnästet, Tropical Island (även om det nästan var lite kallt nu på sommaren), Europa Park (stanna minst två dagar och missa inte Volentarium, bästa attraktionen ever) och ön Rügen (Sellin) samt såklart Füssen med Neuschwansteinslottet (galet turistigt men maffigt ändå, missa inte Marienbruckbron, bättre än slottet). Sen var Bamberg en väldigt mysig stad att gå runt i gamla stan. Det jag trodde skulle visa sig bäst visade sig tyvärr vara bland det sämre. Miniature wonderland. Var för mycket folk för att kunna njuta av det, speciellt med små barn. Kanske går hitta bättre tider.

#500 mil, noll kronor soppa.
Verdi

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av Verdi »

Vi åker runt lite på känn. Först 3 nätter i Provence, nu 7 nätter nere vid kusten i Katalonien. Sen blir det 2 nätter vid Europa Park. Sen vet vi inte. Är det bra väder tar vi nog 2-3 nätter i Holland eller Tyskland ute vid kusten. Annars åker vi väl hem.

Allt funkar svinbra. Man kan utan problem hålla högt tempo på motorvägen om man vill. Laddstoppen känns ändå efterlängtade efter 2-4 timmar. Vi har som mest kört 100 mil per dag.
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av cesar »

Om ni har barn kan jag verkligen rekommendera SUC Flachau.
Ligger ett mininöjesfält precis bredvid med massa attraktioner inkl. rodel ner för berget. Utsikten kan man stanna för bara den.
Vi skulle bara stanna och ladda, blev en av sommarens höjdpunkter!
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av HelectriC »

Sickan skrev:
Nice! Har du koordinater på den platsen?
HelectriC skrev:
Ganska fint på Hardangervidda i Norge :D
Kommer inte ihåg exakt var, men nånstans på det rödmarkerade :D
DBF0B489-225F-4F02-9255-9DAA2EF4005E.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Tips på destinationer etc. inför Europaresa

Inlägg av default »

Har precis kört rutten Odense-Paris-Bordeaux-San Sebastian-Valencia-Mallorca. För mig var Bordeaux och Valencia nya städer och de kan verkligen rekommenderas. F.ö. är ju Baskien mkt trevligt och stopp i St Jean de Luz samt San Sebastian rekommenderas starkt. Körningen genom Navarra ner till kusten (Valencia) var riktigt vacker och smidig. Hela körningen från Sverige funkade kanon med bara SuC. Ett misslyckat försök på lokala laddare i San Sebastian fick mig verkligen att inse hur bra SuC är. SuC-en i Tours (bild nedan) var resans bästa tack vare det trevliga intilliggande hotellet som serverade en grym getostsallad.

På Mallorca finns lite olika laddalternativ. Ett gäng 50kW snabbladdare av elbolaget Endesa. Både app (JuicePass) och laddare verkar funka sidådär med mycket avbrott etc. Finns ett annat nätverk av elbolaget Feine Energia som har en hel del AC-stolpar på ön. Dessa verkar vara helt gratis men jag har inte hunnit testa ännu. Appen (Recarga) är också rätt buggig. Slutligen har Lidl-butikerna gratis AC-stolpar som funkar finfint. Tror de är upp till 22kW men jag kan ju bara ladda 11kW. SuC i Palma ska komma 2020 enl Tesla. Båtar går från Toulon, Barcelona, Valencia och Denia.
IMG_1386.jpg
Skriv svar