Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-Røros

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-Røros

Inlägg av themax »

Dag 1-2; Hälsingland-Örnsköldsvik

Sommarens resa fick bli norrut då vi tänkt kombinera kultur och besök hos goda vänner. Första delen på resan var att åka mellan Hälsingland och Örnsköldsvik efter E4. Helt odramatiskt med en förbrukning på 154 wH/km eller 39,18 kWh på 25 mil. Ett kort stopp på Supercharger (SuC) Örnsköldsvik eftersom vårt mål enbart kunde erbjuda 8A enfas, men främst eftersom det var dags för teknisk paus. I och för sig hade vi tänkt stanna mer än ett dygn men jag har just nu gratis SuC så tänkte jag också avlasta våra värdar något.

Vårt mål var Skeppsmalen dit vi anlände vid halv sju i tid för middag.

Dag två var planen en vandring i Skuleskogens nationalpark upp till Slättdalsskrevan - en vandring på ungefär 3 kilometer från Entré Syd. Väl där hamnar vi i ett drama där en kvinna fallit och får hjälp av flera andra vandrare. Vi fikar på toppen samtidigt som helikoptern kommer från Umeå för hjälp och vi väljer då att gå tillbaka där vi även möter ambulanspersonal. Hoppas det gick bra för kvinnan.

Bild

Turen rekommenderas varmt - vandringen är ganska lätt förutom vissa steniga delar och stigningen på slutet i skrevan. Väl uppe är utsikten fantastisk. Det finns ingen laddmöjlighet i närheten, men vi hade ju hunnit fylla på till 75% över natten och det skulle ju räcka både dit och hem. Men eftersom vi återigen passerade SuC parkerade vi där medan vi åt en liten hamburgare från Burger King. 15 minuter gav oss 20,55 kWh. Det skulle ändå dröja innan middagen skulle bli av så det var precis lagom.

Bild

Kvällen avslutades med inkoppling med 8A igen. Då vi anlänt med 62% så skulle vi lätt nå 90% inför dag tre.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av themax »

Örnsköldsvik dag 3

Dag tre bestämde vi oss för att åka till det helt otroliga Mannaminne, skapat av konstnären Anders Åberg. En kombination av konst, teknik, muséum och livsverk. Det finns massor att titta på och upptäcka. Tonåringarna var väl måttligt roade i regnet men vi vuxna hittade allt från gott Etiopiskt kaffe till gamla bilar och tunnelbanevagn fylld med konst. Dragspelsmuséet kunde vi dock passera utan någon större entusiasm från någon.

Bild

Bild

På vägen tillbaka passade vi på att botanisera lite på Fjällräven Outlet i Själevad och kompletteringshandla i centrum (med tillhörande SuC-stopp). I Örnsköldsvik ligger ju SuC mellan Burger King och OKQ8 och att fossilbilister parkerar på laddplatserna är snarare regel än undantag, tyvärr. Men stoppet gav oss 33,4 kWh eftersom vi garanterat var ensamma med laddbar bil på de sex platserna. Ingen att dela laddare med där ...

Bild

Totalt 21 mil med en förbrukning på 157 wH/km. Sista kvällen på Skeppsmalen där vi satte målet med laddningen till 100% vid den planerade tiden för avresa dagen därpå. Fjärde dagen skulle vi köra till Borgafjäll för att hälsa på fler vänner. En sträcka på 33 mil utan möjlighet till snabbladdning.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av themax »

Örnsköldsvik-Borgafjäll dag 4

Vi vinkade adjö till våra vänner på Skeppsmalen och ställde navigationen på Borgafjäll med 100% batteri, något som bilen nådde minuter innan avfärd. Vädret var inte det bästa med regn vilket ju ökar förbrukningen. Vi borde klara oss utan problem men vi hade också några ärenden på vägen så vi stannade både i Örnsköldsvik och Dorotea för att kompletteringshandla. Ändå en odramatisk resa då vi snart insåg att vi skulle anlända med runt 10%. Att åka både i motvind, regn och uppförsbacke kostar på, men förbrukningen landade ändå på 174 wH/km för hela resan. Sista biten från Dorotea steg förbrukningen till 229 wH/km. Vi känner de nya ägarna till Borgafjäll Hotell & Spa och de var uppe för att förbereda för vintersäsongen. Hotellet, ritat av Ralph Erskine (som var den andra byggnad han ritade i Sverige. Kapellet i Borgafjäll var den första) är helt fantastiskt och de har mycket idéer på aktiviteter kommande vintrar.

Bild


Väl på plats funderade jag på att använda trefasladdaren jag lånat av drzaphod men vi skulle stanna i två nätter så det fick räcka med enfas 8A. Jag såg ut lämpliga platser för placering av destinationsladdare och hur de skulle kunna locka Teslaägare med att deras hotell dyker upp i navigationen. Men kvällen var sen och det var dags för champagne och god mat och ingen skulle behöva köra bil på många timmar än.

https://www.borgafjallhotell.se/?cookieChecked=true
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-Røros

Inlägg av themax »

Borgafjäll, dag 5

Idag skulle vi bara göra en kortare utflykt till Storjola och vägs ände (åtminstone med vanlig bil) så de 30 kWh jag fått över natten räckte naturligtvis utmärkt för de fem mil vi körde totalt.

Bild

Tyvärr var vädret inte det bästa vilket lockade fram tjogvis med knott när vi stannade så stoppet blev kort och vi vände tillbaka mot Borgahällan istället. Vi tog ett foto vid foten av berget som verkligen sätter sin prägel på hela utsikten i byn. Några i sällskapet dristade sig till att klättra en liten bit men det är inte särskilt långt man bör klättra utan säkerhetsutrustning.

Bild

Resten av dagen veks annars åt lugn och ro. Det var ändå trevligt att få umgås även om det inte var möjligt att vara utomhus så mycket.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av bonath »

Fantastiskt kul att läsa om er resa.
Hur fungerar dina "tunna" stänkskydd. Jag har ju inte fått bilen :evil: men har köpt stänkskyddsrullen (puh).
Håller dom måttet över tid???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av themax »

bonath skrev:
Fantastiskt kul att läsa om er resa.
Hur fungerar dina "tunna" stänkskydd. Jag har ju inte fått bilen :evil: men har köpt stänkskyddsrullen (puh).
Håller dom måttet över tid???
De håller alldeles utmärkt. Om man har lite för bråttom på grusväg så hör man att det ändå sprutar upp men mycket mindre än innan. Och ingenting syns under.

Jag har fått trycka till en av pluggarna lite extra då den började krypa ur men annars funkar de som jag planerat.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av apkungen »

Kul läsning!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av Jeppe_E »

Gillas! Men hur fick du 30kWh över natten med 8A enfas?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av themax »

Jeppe_E skrev:
Gillas! Men hur fick du 30kWh över natten med 8A enfas?
Lång natt?

Skämt åsido, att säga bara natten kanske var att ta i. Bilen stod inkopplad i 16 timmar innan vi använde den.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-Røros

Inlägg av themax »

Borgafjäll - Storuman, dag 6

Sista natten i Borgafjäll gav oss utan problem energi till bilen som skulle räcka för dagens resa. Från klockan 15.00 då vi parkerade dagen innan fram till 07:00 gick laddningen upp från 50% till 90%.

Men vi hade inte bråttom och då vädret blivit bättre ville vi ändå göra en liten tur upp mot Klöverfjäll. Lokala krafter har nyligen renoverat och bytt ut träspången upp från Fjällvägen 44 över myrarna mot berget så promenaden är väldigt lätt och går att göra med vanliga skor (även om man ibland får hoppa lite mellan stenar då). Vi klarade oss torrskodda med bara vanliga gymnastikskor. Efter 1,5 km har man nått upp till trädgränsen.

Bild

Utsikten när vi klättrat upp över trädgränsen är hänförande där Borgahällan 8 km bort även här ger sin karaktär till vyn.

Väl nere igen packade vi bilen och ställde navigationen på Bergnäs, Storuman. En resa på ungefär 19 mil är ju inga problem. En sen lunch på Bergmans Vilt & Fisk och lite handling i Vilhelmina på vägen. Bergmans kan rekommenderas som lunchstopp. Lokala råvaror och mycket gott (vad sägs om pizza med rökt renkött eller en annan med lax?).

Väl framme tog vi en liten tur till Istidsstenen - det är otroligt vad naturen har skapat. Det ser verkligen ut som om stenen skulle kunna gå att få i rull men den lär ligga kvar i många tusen år till. Hit går det också träspångar, men jag rekommenderar ändå rejälare skor. Vi trampade fel och fick lite blöta fötter flera i familjen.

https://skogsmuseet.se/sites/default/fi ... _jovan.pdf

Bild

Efter utflykten så umgås vi med familj och vänner över nyfångad gravad och bakad sik innan vi tar en tidig kväll. Här fick jag för första gången användning av den trefasladdare jag lånat. Huset har huvudsäkring på 16A så det skulle inte gå att komma upp till 90% på den tid vi skulle stå parkerade över natten. Men med 3x8A hade vi utan problem möjligheter att nå laddat batteri. Vi brände ett par huvudsäkringar innan jag ställde ner från 13 till 8A...

Det är runt 3,5 mil enkel resa till SuC Storuman så det hade vi naturligtvis kunnat passera, men då hade det ju tagit ett par timmar extra. Bättre låta bilen ladda långsamt och umgås med familj och vänner.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av themax »

Storuman-Trondheim, dag 7

Idag hade vi planerat en rejäl dagsetapp från Storuman till Trondheim via Stekenjokk och Vildmarksvägen, en sträcka på ungefär 58 mil, med första laddstopp i Grong, Norge efter 37 mil. A Better Routeplanner (ABRP) ger oss tillräcklig information men vi tar det säkra före det osäkra och håller oss strikt till hastighetsbegränsningarna (och max 90 km/h de mil efter E45 där det normalt är 100) för att spara energi. Dessutom toppar jag laddningen precis innan vi åker så bilen rapporterar 98% laddnivå. De första 21 milen ligger vi på 100% effektivitet och ett genomsnitt på 138 wH/km.

Efter E45 möter vi första Teslan på flera dagar (förutom en vi såg i Borgafjäll igår som vi känner). En röd S som hejar på oss när vi möts. Vi tänker att vi kommer se betydligt fler om någon timme när vi åker in i Norge...

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6d3af8e2f4

Väl uppe vid Stekenjokk stannar vi för att fika och ta några foton. Vi hade legat bakom en Volvoförare som kört från Lycksele i 10 mil och han frågade när vi stannade om att köra elbil så här långt utanför laddnätverket. Just på toppen hade vi 56% kvar så vi hade ju lätt kunnat köra tillbaka till Storuman om vi hade försökt. Kanske lyckades jag så ett frö även där om att elbil även fungerar utmärkt i Norrlands inland.

Bild

Efter fikapaus var det dags för teknisk paus igen. Tyvärr finns inga faciliteter på berget så vi fick köra i tre mil till innan första tillfället gavs efter Jormvägen. Nedförsbacke gav effektivitet på 220% och 63 wH/km...

Efter förarbyte tog vi vägen från Stora Blåsjön över till Norge. Vägen är smal och krokig men asfalterad och vacker. Det tog oss två timmar att köra till Grong dit vi kom med 40%, något mer än vad ABRP räknat ut tidigare. I genomsnitt 103 wH/km över 13 mil. En smörgås och vatten senare (till det facila priset av 80 norska kronor styck) och 26 minuter har vi 87%. Toppar 119 kW en stund i början och bilen blir helt klart klar före oss.

Sista biten ner till Trondheim tar 2,5 timme och 133 wH/km. Vi har valt att boka rum på Clarion Hotel Trondheim som har laddplats i garaget. 16A enfas är ju tillräckligt för att vi ska kunna turista nästa dag. Utsikten från rummet är det inget fel på med badhuset och ett kryssningsfartyg som dock förtar något av solnedgången.

Bild

Istället för att gå in till stan äter vi på hotellrestaurangen Kitchen & Table by Marcus Samuelsson. Vi tar in en ”Grillmeny för två” som vi delar på fyra, och får mat över ... Och då var det ändå galet gott!

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av themax »

Trondheim-Oppdal, dag 8

Frukostbuffén på Clarion Hotel Trondheim är förmodligen den maffigaste jag sett någonsin. Allt från klassisk frukost till engelsk och amerikansk inklusive omeletter gjorda på beställning och nygräddade pannkakor. Vi rullade verkligen (no pun intended) ut från hotellet. Laddningen över natten med 16A trefas fyllde upp till 90% och kostade 260:- för parkeringen. Elen ingick i parkeringsavgiften så priset var detsamma för avgasbilisterna. Påfyllningen av 32 kWh betraktar jag således som gratis.

Bild

Det ena målet med Trondheim var Nidarosdomen. Inte för att vi är särskilt religiösa, men det är ändå en mycket viktig historisk byggnad som jag inte sett sedan jag var barn. Och Nidarosdomen är verkligen magnifik. Att det fanns pengar för att bygga den i Trondheim har administrativa orsaker, då Påven gav ärkebiskopen i Trondheim rätt att kräva in skatt inte bara från Norge, utan även Härjedalen, Jämtland, Island, Grönland, Isle of Man, Orkneyöarna, Shetlandsöarna, Färöarna och Hebriderna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nidarosdomen

Bild

Det andra målet var att köra Atlantvägen. Vägen dit valde vi att köra efter Atlantkusten via Tömmervåg och färjan över till Kristiansund där vi tänkte äta. Väl där ramlar vi över rekommendationer för fish’n’chips på Fishanbua. För några år sedan åt vi det i London vid Towern, och det här var ljusår bättre. Ok att Towern är turistställe, men man kan ju tycka att engelsmännen skulle värdera sitt arv bättre än norrmännen. Men så är inte fallet. Mycket välsmakande med både vinäger och remouladsås. Vi anlände med 47% så vi skulle utan problem kunna köra Atlantvägen och runt för att nå Aspøya SuC.

Bild

Vi stannade vid den mest kända bron och åt en glass och tog några foton innan vi fortsatte till Aspøya. Vi anlände där med 30% och behövde egentligen inte mycket eftersom vi skulle klara oss till Oppdal där vi bokat rum. Egentligen är vi på väg till Røros men dit skulle det ta för lång tid att köra. Det får bli i morgon istället. Men vägen till Oppdal gav enastående vyer.

Bild

Vi hade bokat rum på Oppdal Turisthotell precis vid stationen och de erbjuder nån sorts schuko (10A om jag tolkar säkringen rätt, men det står också 400v så det kan ju vara TN) men uttaget var rätt slitet så jag ställde den på 8A. Vi lär stå parkerade 12 timmar så hellre lite mindre laddning än en brunnen säkring under natten. Det intressanta är att min UMC som följde med bilen laddar snällt så jag misstänker ändå att hotellet har IT-nät. Men säkringen är dubbel för två uttag vilket borde betyda TN. Någon som är duktig på norska elnät får väl kommentera om min försiktighet att ställa ner till 8A var onödigt. Nåväl, funkar det så funkar det.

Bild

Bild

På hotellet tog vi en liten delikatessbricka med lokala råvaror och ett glas öl. Prisnivåerna i Norge lockar ju inte till några större excesser och fisken från Kristiansund mättade fortfarande.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-R

Inlägg av snowtroll »

Trevlig läsning, härligt!
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-Røros

Inlägg av themax »

Oppdal-Røros-Hälsingland, dag 9

Frukosten serverades fram till 10 och vår vana trogen stretchar vi sluttiden vid hotellfrukost. Inga tidiga morgnar på semestern! Oppdal Turisthotell var ett bra val – inte bara det att hotellrummet kostade 1300:- inklusive frukost för 4 personer, utan att de också lät elen ingå över natten. Frukosten innehöll både bacon och ägg och norsk mesost förutom den klassiska, så hela familjen var nöjd.
IMG_0514.PNG
På väg till Alvdal går vägen högt...


Nattens laddning hade givit oss 27,3 kWh på 13 timmars parkering – avresa med 67%. Långt mer än nödvändigt då vi planerat åka söderut från Oppdal över fjället för att ta oss till Alvdal för att äta glass (glass är perfekt att äta under supercharging – man hinner precis klar innan bilen riskerar börja samla på sig idle fee). Att vi valde Alvdal berodde på slumpen, men väl där såg vi att man kunde åka upp till toppen på Tronfjället – 1600 meter upp! Tyvärr visade det sig att det var videoövervakad bompeng. En klassisk gammal sparbössa för 150 Norska Kronor. Jag har inte använt kontanter i Sverige på åratal. Än mindre Norska Kronor. Men man kunde Vippsa! ... Det blev till att vända tillbaka. SÅ kul var det säkert inte ... :evil:
IMG_0515.JPEG
I Pippis fotspår!


Nåväl. Vi ställde GPS på Røros där vi tänkte äta och springa i Pippi Långstrumps fotspår (ni minns vinterscenerna va?). Vi valde att parkera på Coops parkering där det finns både snabbladdare och 22kW AC. Vi kopplade in oss på den (kostar en krona minuten) eftersom vi inte behövde mycket för att ta oss hem sen, och dessutom ville jag inte gå och flytta bilen.

25 grader i luften så det tog att tag att finna en restaurang med uteservering i skugga. Men vid Bergstadens Hotell finns Peder Hiort Mathus. Barnen tog kända rätter som pizza och hamburgare, medan vi vuxna högg in på varsin Pita med renskav och vitlöksdressing. Mycket gott!
IMG_0519.JPEG
Efter den lilla promenaden och lunchen var vi tillbaka vid bilen efter 1,5 timme. Alltså 90:- för att ladda från 70 till 90% (ungefär 3 NOK/kWh). Den dyraste laddningen vi gjort under resan, men NÅT ska man ju betala för att ladda elbil också...

Från Røros var det sedan en helt odramatisk färd på 27 mil ner till Kårböle. Visst, det kryllar av renar efter vägarna i början så det gäller att vara alert. Men en bit in i Sverige så höjs hastighetsgränsen till 100 km/h i alla fall, och då känns det som att det går galet fort efter alla småvägar i Norge.

Vi stannade på den nya laddaren som Ljusdal Energi satt upp vid den nedlagda bensinmacken (kan vi skönja en trend här?) mitt emot Värdshuset Pilgrimen. Ligger perfekt placerad för den som får ångest över kö i Sveg (innan SuC där är klar). Tyvärr har de bara byggström just nu, så den levererar max 25kW. Vi hade ju absolut tillräckligt för att ta oss tillbaka till utgångspunkten så det blev bara en kortare test för att kolla att den fungerar (och lägga upp en bild i tråden om snabbladdaren i Ljusdal). Ljusdal Energis laddare i Ljusdal och Kårböle är fortsatt gratis att använda.

Tillbaka igen i torpet i Hälsingland kopplar vi in 16A trefas och konstaterar att vi kört 289 mil på nio dagar, haft en effektivitet på 95%, kört bil i 38 timmar och använt 419.31 kWh – i genomsnitt 145 kWh/km. Inte en enda gång har vi varit rädda att bli stående med lite batteri. Inte en enda gång har det varit kö vid någon laddare. Vi har vaknat varje morgon med tillräckligt med batteri för att tillbringa åtminstone ett par timmar i bilen innan vi behöver ladda. Vi kommer i morgon passera 2000 körda mil med bilen (på fyra månader). Jag vet att jag snart måste höja försäkringsgränsen på körda mil från 3500 mil per år, men det är det definitivt värt!

Av dessa 2000 mil har jag superladdat 500 – resten är på destinationer och hemma. Tack vare de som använt min referenskod så kommer jag kunna superladda gratis långt in på 2020. Det måste ju firas med fler långreseberättelser så småningom!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar