Stockholm – Italien (Toscana) ToR sommaren 2019

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Stockholm – Italien (Toscana) ToR sommaren 2019

Inlägg av Ocean »

Vi befinner oss just nu i Toscana och fick en paus från strand och bad på grund av åskoväder. Bra tillfälle att skriva ett inlägg i långresa.

Etapp 1 gick från Stockholm via Puttgarden ner till Hannover där första övernattning är (med laddning), cirka 115 mil. Etapp 2 gick från Hannover till Innsbruck via Ulm, övernattning med nattladdning, ca 80 mil. Etapp 3 gick från Innsbruck till Castiglione della Pescaia via Verona/Florens, ca 65 mil. Etapp 1 = Lördag 6/7.
Hemresan är vid skrivandes stund inte helt planerad.

Vi gjorde samma resa förra året och jag var då förvånad över att det alltid var ganska tomt på Teslas Superchargers. Jag misstänkte att det inför årets resa skulle vara lite mera trängsel och så var det, även om vi aldrig fick köa, så fick vi vid flera tillfällen sista platsen och därmed lägre laddeffekt, tills den andra bilen var klar. Noterade speciellt trängsel vid Norra Alslev och Braak, men dessa ligger nära färjan och mycket trafik samlas här.

Trevligaste laddningen var i Lermoos i Österrike, trevlig liten stad och fina faciliteter på Mohr Resort. På de ställen vi laddade i Italien låg SuC antingen vid köpcentrum eller vid Hotell vilket är perfekt. Jag gillar inte trängseln vid rast-ställen längs Autobahn. På SuC Affi vid Gardasjön fungerade inte flera av stolparna, tydligen skulle det vara felanmält till Tesla. Vi hittade dock tillslut, med hjälp av en Italiensk Tesla förare, en som fungerade. En 3:a kom lite senare och de fick inte igång laddningen på någon av stolparna. Jag vet inte hur det slutade men verkade inte vara ett ström-problem.

Resan genom Tyskland gick problemfritt utan ”Stau”, Teslans navigator dirigerar om vid behov. Jag har ställt in den på omplanering vid 20 min snabbare rutt. Vilket passar oss. Vi startade kl 06.00 etapp 2, vilket innebar 3 h körning utan allt för mycket trafik. Där det fungerar trafikmässigt och är frifart ligger vi i 160-180 Km/h, men ofta går det långsammare. På helgen slippar man dock långtradare men helt klart är autobahn ansträngande för föraren.

Österrike gick också helt problemfritt, här är vyerna så vackra, att man gärna kör lite långsammare. Jag beställde digital Vignette och förbetalde tullen för Brenner motorvägen.

Italien och trafik är ju ett kapitel för sig. Jag är ju van vid Stockholmstrafiken, men Italien är snäppet värre. Här blir bakomvarande förbannad om man håller hastighetsbegränsningen på landsvägarna. Bilen bakom ligger gärna 1-2 meter bakom och blinkar för omkörning trots mötande trafik. Man tar gärna två filer på motorvägen, kör om till vänster på vägrenen. Vid ett tillfälle blev vi prejade av oklar anledning på motorvägen, kanske tyckte han att vi körde för långsamt? I Italien är Teslans omedelbara kraft perfekt för då kan man snabbt lösa olika trafiksituationer. Eller som Jeremy från Top Gear säger: – POWER!!

Vi bor på Riva del Sole och här finns två laddplatser, 1-fas 32A, hotellet tar 20€ för en laddning. De laddar sin egen elbil på en av platserna och har bra ordning på vilka som ska ladda. Förra året behövde vi använda denna laddning tre gånger, det var bara vi och en Porsche hybrid som nyttjade laddplatsen. I år har vi ännu inte behövt ladda och platsen har hittills stått tom.

Igår besökte vi Maremmas köpcentrum i Grossetto och använde deras laddplats, gratis, men man måste ringa till receptionen, så låser de upp. Här fick vi trevliga 10 mils extra räckvidd på 1,5 h (3x24A).

Förra året besökte vi också vingården Tenuta Fertuna som har en Tesla intresserad ägare och har installerat två destination-chargers. De finns säkert kvar fortfarande. Annars brukar de flesta destination chargers finnas på Resorts och är bara för gäster. Jag har Appen D-Mobility och Chargemap, som kan vara bra för att hitta laddplatser som inte är Teslas. Vi har också diverse laddkort och brickor som vi aldrig använt.

Tesla model S som långfärdsbil är helt enkelt fantastisk. Bekväm, snabb, lastar hur mycket som helst och har ett väldigt bra förarstöd (navigation, media, autopilot). Det är en upplevelse att köra på Toscanska landsvägar med den tysta asfalten. Möjligheten att kyla bilen är också väldigt praktiskt när det är 32 grader varmt ute.
Jag har noterat att förbrukningen är märkbart lägre när man kommer ner i Europa. I Sverige med ca 12-14 grader ute låg förbrukningen på motorvägen i cirka 230 Wh/Km, när vi kom fram var snittförbrukningen för hela resan (cirka 260 mil) 196 Wh/Km. Trots ganska högt tempo i Tyskland. Vid senaste utflykten på landsvägar i Toscana var snittet 150 Wh/Km i 32 graders värme (50-70-90 Km/h vägar). Jag blir fortfarande förvånad över hur långt och länge man kan köra innan batteriet börjar ta slut. Vi hade flera sträckor mellan SuC som sträckte sig upp till 2,5-3h och 24-25 mil. Ganska lagom att pausa efter en sådan sträcka.

Jag ska försöka hinna fylla på inlägget vid tillfälle.

/Ocean
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stockholm – Italien (Toscana) ToR sommaren 2019

Inlägg av taliz »

Kul! Blir nog en trip ditåt i höst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Stockholm – Italien (Toscana) ToR sommaren 2019

Inlägg av SolnaGnagarn »

Kul läsning! Vi befinner oss just nu i Slatine i Kroatien. Jag vågade inte ta Teslan så det fick bli XC90 T8:an ner. Med tre barn varav ett i barnstol så blev det helt enkelt mycket bekvämare än en S75D. Mellansonen huserar i tredje sätesraden så alla sitter väldigt bekvämt. Hade vi haft en X så hade valet varit givet dock.
Skriv svar