Till Österrike - A7 eller A9?

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Till Österrike - A7 eller A9?

Inlägg av Delta1 »

Åker ner till St Anton om ca två veckor.

Gjorde samma resa ner förra vintern och det funkade kanon med laddning hela vägen. Blev dock lite irriterad på alla vägarbeten nere i Tyskland och tyckte att det var det, och inte laddandet som tog tid. ABRP styrde oss förra året att köra genom Danmark istället för att ta någon av färjorna ner, och det innebar att vi körde A7 ner till en bit söder om Nurnburg. ABRP gör samma sak i år - alltså genom Danmark och A7. Skillnad i tid i ABRP är ca 40 minuter till Danmark/A7s fördel.

Vi kommer köra från Halland fre kv och köra genom natten, så trafik är inte vårt största bekymmer, utan det är autobahns beskaffenhet. Är det någon som har erfarenhet om huruvida det är snabbast/smidigast att ta A7 ner, eller finns det en poäng att ta färjan Gedser-Rostock och sedan A9?

Kör en S100D från 2018.

Mvh,
Thomas
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Till Österrike - A7 eller A9?

Inlägg av jpetters »

Jag körde A7 från Kiel till Würsburg (körde mot Stuttgart efter det) strax efter nyår och det gick väldigt smidigt. 0 kö och få vägbyggen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Till Österrike - A7 eller A9?

Inlägg av Daniel »

Har kört båda sträckorna vid två tillfällen (denna sommar och förr-förra sommaren) och tycker inte det är/var någon skillnad. Anledningen till att jag kört olika varje gång är mest för variation och att timingen i förhållande till färjorna inte alltid varit optimal.

Precis som du skriver så håller jag med om att det är vägarbetena som är den stora frustrationen i Tyskland. Ju längre söderut man kommer, desto bättre (är iaf min upplevelse). Man tänker att det borde hänt något med vägarbetena på två år, men en snabb googling visar att detta härliga fenomen verkar vara en konstant på de tyska vägarna över somrarna. Samma frustration är nämligen uttryckt på flertalet olikspråkiga forum de senaste 8-10 åren....
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Till Österrike - A7 eller A9?

Inlägg av frippe »

Till Österrike har vi kört A9. Delen mellan Berlin ned till München är väldigt bra.
Å andra sidan körde vi A7 ned till Italien i somras, funkade också bra men södra delen av Tyskland var inte riktigt lika bra på A7 som den är på A9 upplevde vi.

Men, till St Anton känns nog A7 som det bästa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Till Österrike - A7 eller A9?

Inlägg av Jo-el »

Spelar nog inte så stor roll men tänk på att det är någon gräns att få billigare biljetter på en eller två veckor innan avfärd om man skall åka med scandlines.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Till Österrike - A7 eller A9?

Inlägg av [JM] »

Vi åker ner till kontinenten varannan sommar och min känsla är att det är mindre trafik på A9 söder om Berlin än det är på A7.
Gissar att det beror på att de stora industrierna från forna Västtyskland ligger kvar längs A7 på västsidan.
Det gör också att mängden trafikarbeten är något lägre längs A9. Men som sagt bara en känsla jag har.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Till Österrike - A7 eller A9?

Inlägg av Hok »

Information om pågående vägarbeten på Autobahn kan du få på bland annat ADAC's hemsida.
https://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/

Kolla där eller på andra tyska informationssidor för aktuella vägarbeten.

Sök aktuella Autobahn och välj "Baustelle".
Skriv svar