Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av muran »

Dags för första längre resan söderut med Teslan!
Kommer i sommar packa in familj och hund i bilen och dra iväg mot Cabo Roig på östkusten, söder om Torrevieja.
Total sträcka är något över 300 mil enkel resa. Längsta jag kört tidigare har varit 90 mil så detta är ett rejält steg upp.

Vet att ni är en hel del som har gjort liknande långresor här tidigare och jag har läst igenom ett antal av era tråder.
Men, tänkte ändå passa på att skapa en egen tråd för att försöka åka snålskjuts på de lärdomar ni samlat på er. :)

För att försöka organisera mitt eget huvud här så delar jag in lite tankar/frågor i några kategorier nedan. All input är välkommen.

Rutt:
Vi kommer köra i mitten av juni, vilket till råga på allt är samtidigt som fotbolls-EM går så svårt att bedöma hur trafiken kommer bli.
Kollar man med ABRP så föreslår den rutten över bron till danmark, färja vid rödby-puttgarden, sen A7,A5 hela vägen ned til Freiburg där man viker av västerut in i Frankrike bort till A6 och sen vidare söderut genom Lyon.
Är det någon som har en känsla för hur denna vägen är jämfört med att istället efter Hamburg ta A1 ned genom luxemburg och in direkt i norra Frankrike. Då hade man kört betydligt längre sträcka i Frankrike istället för Tyskland. Google maps uppskattar tiden likvärdigt så det handlar nog mer att väga in trafik, vägarbeten, biltullar, köer vid superchargers, placering av superchargers, samt "scenery" (finaste vägen).

Laddning:
Kommer köra med en S75D. Siktar på att använda enbart supercharger-nätet ned. Väl på plats har jag långsamladdning i huset via enfas vilket kommer räcka för mig, mest för att slippa phantom drain tills vi kör hem igen. Finns även ett köpcentrum med Type-2 22kW om det skulle behövas relativt nära. Kommer ta med mig type-2 kabel, samt UMC + förlängningskabel.
ABRP uppskattar det till 20 st laddstopp totalt. Snitt laddtid blir 20 minuter. Längsta laddstoppet, som även är det sista, är på 39 minuter i Valencia.
Referensförbrukning som jag använt är 210Wh/km vid 110km/h.
Eventuellt kommer jag att köra med laddbox för att hunden ska få mer plats. Är det någon som har erfarenhet på hur mycket extra det kan tänkas dra? Jag kan tänka mig att det skiljer rätt rejält mellan olika takboxar och dess storlek/form. Men jag behöver inte någon stor takbox utan skulle i så fall försöka hitta någon relativt liten/slimmad att hyra, som inte ger så mycket extra luftmotstånd.

Övernattning på vägen:
Det absolut smidigaste hade varit om vi inte behöver boka något direkt i förväg. Har en tanke om att mer eller mindre bara köra så länge vi orkar, och när vi inte orkar mer letar vi upp något ställe att övernatta vid. Vi är inte så kräsna så jag tänker att man bör kunna ha det relativt öppet och helt enkelt leta upp något när man behöver. Vi är dessutom 2 st som kan turas om att köra så det är mycket möjligt att vi kör ett dygn, stannar och slappar någonstans i gräset och vilar lite, och sen kör vidare en stund till, osv. Tänker att köerna på nätterna är betydligt mindre också? Om någon av er har erfarenhet av denna approachen och huruvida det är svårt att hitta något övernattningsställe så får ni gärna säga till.

Biltullar/avgasmärkning, etc:
Som jag förstått det är det en hel del biltullar på vägen. Betalar man dessa på plats eller finns det någon form av registrering/förbetalning via nummerplåt + kopplat kreditkort eller dylikt?
Tysklands gröna klistermärke för miljöbil har jag förstått är vettigt att fixa, ifall man behöver in i någon stad och köra. Är det något annat sådant som behövs för de övriga länderna? Lite beroende på rutt så rör det sig om Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien (kanske luxemburg)... Eventuellt kan vi få för oss att klippa en eller flera av Schweiz, Österrike, Italien på främst hemvägen.

Smultronställen:
Om någon har något speciellt tips på plats på vägen ned som rekommenderas så får ni gärna skriva det. Oavsett om det är något att titta på, något att göra, något speciellt trevligt övernattningsställe, bra matställen vid superchargers där man ska passa på att käka, osv. Alla tips är välkomna.
Likaså om ni har något man absolut bör undvika, någon väg, någon supercharger, osv.

Tut tut!
Muran
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av fth »

Jag har kört många resor i Europa med min Tesla, och Stockholm-Barcelona ToR för något år sedan, och har kanske en del att bidra med.

Rutt:
Jag väljer av olika skäl alltid landvägen över broarna i Danmark, det tar inte så mycket längre tid och man slipper riskera hamna i färjeköer.
Norra Tyskland måste man igenom, och hur njutbart det är beror till mycket stor del på hur mycket vägarbeten det är på autobahn, jag har hamnat i många, långa köer där och försöker därför undvika Tyskland så långt det går.
Skulle jag köra din resa så skulle jag definitivt välja A1 över Luxemburg och in i Frankrike så snart som möjligt, franska motorvägar är mycket bra, 130km/h hstighetsbegränsning, låg förbrukning och sällan köer.
Franska SuC är dock ofta väldigt tråkiga, av någon outgrundlig anledning oftast placerade vid lågprishotell i industriförorter med dåliga eller inga matställen.

Laddning:
SuC räcker definitivt, jag har aldrig haft problem vid någon resa med köer eller trasiga laddare.
Takbox drar upp förbrukningen rejält, undvik om det går.

Övernattning på vägen:
Jag bokar oftast nästa natt kvällen innan, oftast använder jag booking.com, det har funkat bra.
Det är mycket mindre trafik och köer på natten, framför allt i Tyskland, så om ni kan turas om att köra/sova i bilen så kan ni spara en hel del tid på det sättet.
Destinationsladdning är trevligt om det finns, men se det som en bonus, man kan i princip aldrig räkna med detta till 100%, rulla alltså inte in på hotellet med 1% även om dom har lovat laddning ;)
Planera i ABRP via SuC och se det som en bonus som sagt.

Biltullar/avgasmärkning, etc:
Vägtullar betalar man på plats i Frankrike och Spanien, kreditkort är enklast, men även kontanter funkar.
Det finns system med transponders etc, men det är vad jag förstår i princip omöjligt att skaffa om man inte är Fransman/Spanjor.
Gröna klistermärken behövs nog främst i storstäder, jag har t.ex. bara skaffat sådant för Berlin.
Det finns en app/hemsida där man kan se alla krav som finns, bör gå att hitta här på forumet.
Eventuellt kan vi få för oss att klippa en eller flera av Schweiz, Österrike, Italien på främst hemvägen.
Alp-regionerna i dessa länder är fantastiska, från alla våra resor i Europa är det de dagar vi spenderat här vid någon alpsjö el dyl som vi minns bäst.
Fantastiska vyer, och med AP kan man t.o.m. som förare njuta lite av omgivningarna!

Smultronställen:
Det finns massor, men Vierwaldstättersee kommer jag att tänka på direkt eftersom ni ändå funderar på Schweiz på hemvägen, vi har bott i Weggis, Viznau etc några gånger, nästan overkligt vackert.
Tut tut!
Tut tut själv, och trevlig resa!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av taliz »

Kanske en dragkrok(från tredjepart) och en sån där låda man hänger på den kan vara ett alternativ till takbox?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av muran »

Bra tips och info! Tackar.

Angående dragkrog så är det en leasingbil så vill helst undvika göra någon åverkan på den.
Får se om jag klarar mig utan takbox.
Om någon har siffror på hur mycket extra det drar med takbox får ni gärna dela med er.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av jpetters »

muran skrev:
Bra tips och info! Tackar.

Angående dragkrog så är det en leasingbil så vill helst undvika göra någon åverkan på den.
Får se om jag klarar mig utan takbox.
Om någon har siffror på hur mycket extra det drar med takbox får ni gärna dela med er.
Räkna med ca 20% extra. Låg ungefär där med en Packline FX-SUV box på min SP85+ med 19" Slipstream fälgar.
Som sagt ovan, klart bättre att skippa box om möjligt.

Sen kan jag definitivt också rekommendera Vierwaldstättersee och omkring. Vitznau och Weggis ligger fantastiskt fint vid sjön. Luzern ska man heller inte missa om man är i trakten.

På vägen dit finns det flera alternativa vägar med häftiga pass att köra över. T.ex. Grimsel och Furka. Gotthard passet är också mycket trevligare än tunneln om man kommer söderifrån.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av Jo-el »

Jag har gjort en längre resa och den enda taktiska missen vi gjorde var att vi inte hade destination charger på hotellet där vi övernattade. Väldigt mycket smidigare att veta att man startar med 100% dagen efter.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av Delta »

Schweiz tar ut en årsavgift på 40€ för att passera. Vi betalade med 50€ och fick en fönsterdekal och 10 CHF tillbaka. Väldigt strikta med hastighetsgränser. Kan beslagta bilen och tvångssälja den om det går allt för fort.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av jpetters »

Delta skrev:
Schweiz tar ut en årsavgift på 40€ för att passera. Vi betalade med 50€ och fick en fönsterdekal och 10 CHF tillbaka. Väldigt strikta med hastighetsgränser. Kan beslagta bilen och tvångssälja den om det går allt för fort.
Ska man köra på motorväg kostar det 40 CHF för en årlig Vignette. Håller man sig på landsväg behövs ingen.
I Schweiz håller man sig definitivt på eller undet hastighetsgränsen. Mycket kameror, ofta mobila, och andra kontroller.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av ChristerSjo »

Snor lite av tråden då jag och frugan tänkte åkte till nordöstra (Costa Brava) Spanien i slutet av maj. Närmaste SuC är tre mil kommer dock bo i hus så en fas funkar ju där om jag inte får några restriktioner. Om man nu skulla ha något laddkort i Spanien vad skulle det vara?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Costa blanca i sommar. Tips mottages tacksamt.

Inlägg av Challe76a »

Laddkort i Spanien finns inte men det fanns. Däremot har Iberdrola en App som i princip är omöjlig att registrera sig i. Var ute i god tid, försök registrera dig och sen ringer du kundtjänst. Tjafsa 15 min sen får du ett konto. ;) Jag har lyckats fixa ett konto som kanske kan lånas ut ifall det kniper. Dom har 50kW s stolpar som dom sätter upp här och där med Chademo/CCS/Type 2.

I övrigt funkar 1 fas rätt bra men ställ ner Amp lite så du inte eldar något. Hittade röd trefas i ett garage i Valencia men men de har bara 4 pinnar och saknar nollan.

Det finns en hel del laddplatser i Spanien på köpcentrum mm. En del kommuner har också Schuko uttag men p-platserna är små och nedfarter till P-Hus likaså så smörj bilen med vaselin innan och var beredd på skav. Å andra sidan är det billigt att lacka om och fixa skador i Spanien och snabba är dom. Lämnat min på Mercedes, tog 3 dagar att fixa kofångaren och fick den laddad tillbaka. Reservdelar fixade dom från Tesla. Ska fixa lite hagelbucklor snart. Med det sagt, använd Sentrey eller dashcam.

Vad gäller vägen ner så undviker jag området runt Karlsruhe / Baden Baden eftersom det pågår ett gigantiskt vägbygge där som ska va klar om något år. Undvik även laddning i Luxemburg speciellt runt lunch, bara massa lokala lunchgäster på det fina hotellet. Annars precis som tidigare nämnt, många platser i Spanien och Frankrike = picknick. Satsa på hotell med laddplats. Skönt att börja dagen fullt.

Trevlig resa. Vi åker åt andra hållet i Mars.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Skriv svar