Kod: Markera allt
B99 skrev:Incharge har inte byggt några laddare i Finnmarken, det är lokala elbolag som har gått samman och byggt, därefter har de anlitat InCharge för betalningslösningen.
Det är lite märkligt eftersom InCharge hade typ 2 laddare i Norge innan.
Enova förvaltar den gröna energifonden som finansierar de 25 platser i finnmark samt norra Troms som skulle få högeffektsladdstationer (175 kW nu men kan uppgraderas till 350 kW) samt snabbladdstationer (50 kW).
Fortum fick uppdraget av Enova att hitta bra laddplatser. Detta arbete finns dokumenterat där de lokala energibolagen träffade Fortum. Totalt sex filmer.
I februari 2020 kom de lokala energibolagen Ymber, Alta Kraftlag, Hammerfest Energi, Repvåg Kraftlag, Luostejok Kraftlag, Nordkyn Kraftlag samt Varanger Kraft överens med Fortum och Enova att de tar över det arbetet som Fortum gjort i den fortsatta förhandlingsprocessen mot Enova. http://www.rksa.no/nyhetsarkiv/presseme ... 77-28.html
När platserna är godkända ska någon bidra med hårdvara samt installation ock skötsel. Det förtroendet fick ABB och Vattenfall. https://news.cision.com/se/abb/r/abb-oc ... e,c3214415
Min gissning är att förfarandet att få el till en plats i Norge går till på ett liknande sätt som i Sverige. Den som ska göra installationen gör en föranmälan till det energibolag som har koncession för distribution av el till aktuell plats. Föranmälan innehåller behov av maxeffekt. Energibolaget meddelar då när detta är klart och platsen för överlämningspunkt. Överlämningspunkten är det ställe (elservis) där installatören kopplar in sig. Där sitter också elmätaren.
Genom att ha med alla som har påverkan på utfallet tidigt i processen kan ledtiden kortas ordentligt.
Kunden Enova har beviljats pengar till 25 laddplatser. Pengarna ska vara förbrukade till 20201231. För sedan är det nytt budgetår.
1. Fortum hittar bra platser att bygga laddstationer på. De förankrar detta med de lokala elbolagen som vet var det är smidigast att distribuera elen i från samt hantera ledningsrätten (rätten att få lägga el- och vattenledningar, optiska fibrer, fjärrvärmeledningar). Det ligger mycket arbete här internt innan en kabel är på plats vid överlämningspunkten. Mäta, räkna, köpa, gräva etc.
2. Energibolagen förhandlar med Enova att de har en effektiv lösning som är klar till 31/12-2020.
3. ABB levererar laddlösningen tillsammans med Vattenfall.
Jag som slutkund och elbilsägare får veta att jag betalar min köpta el via incharges betallösning.
Vem byggde detta laddnätverk? Svaret är alla medverkande bidrog till slutresultatet. Även vi som vill ladda då vi bidrar till att skapa behovet.
Men när jag är ute på vägarna och kör elbil och vill ladda finns det bara en fråga. Med vilken app., rfid-tag, sms-telefonnummer, kreditkort eller annan lösning kan jag öppna den magiska lådan som förser bilens batteri med elektroner. Enda undantaget för mej är teslas laddnätverk där det bara är att stoppa i sladden och ladda "free for life"