Elbil i Baltikum

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Elbil i Baltikum

Inlägg av Skogslasse »

Så har jag klarat av min lilla semestertripp, det blev Finland, Estland och Lettland
Tänkte delge lite erfarenheter.
Tog båten Stockholm -Åbo,här var det pass och covid-pass kontroll. Laddade i på SuC Paimio. Vidare till Helsingfors, här är det svindyrt att parkera. Färja till Tallinn.
Laddaren står nere i hotellets (Ibis) garage man måste ladda ner en app för att komma år Charge and go, ruex.ee och överföra en pott att ladda för. Ett problem är att i garaget finns ingen täckning. Vidare till Dagö, laddar ner Volts app och det funkar fint. Över till Ösel, Volts laddare ligger nere p.g.a. IT-strul, går inte att starta med appen enligt helpdesk men väl med RFID/kort. Måndag f.m. åker jag in till Kuressaare där öns enda CCS finns. Här står två elektriker och rotar i laddskåpet som ser ut som en låg vit dubbelgarderob från ABB. Det fixar sig och jag laddar fullt. Kör upp till Kuivastu för att ta färjan över till fastlandet, finns laddare i hamnen på båda sidorna. Kör vidare mot Riga, och nu börjar mina problem men det är jag lyckligt ovetande om. Borde ha laddat i Pärnu där det finns ett antal platser att välja mellan men jag har sett att det finns en laddare innan gränsen till Lettland. Jovisstdu, den är trasig. Över till Riga och jag bedömer att jag klarar mig till Sverige. Ser att det finns ett nätverk, e-Mobi, men ger nig inte tid att titta närmare på det. Kör upp till Ventspils och färjan hem, kommer till Nynäshamn men kommer inte hela vägen till Sillekrog utan får köra till Lidel i Södertälje för att ladda.

Summeringen, som är högst personlig, blir att ladda ner appar för Volt, ruex.ee och e-Mobi och kanske några till samt invänta att deras laddkort landar i brevlådan hemma i Sverige, alltid söka laddning vid ca 50%, min relativt nya TMS LR+ ska ha 63 mils räckvidd, man vet aldrig om nästa laddare funkar. En CHAdeMO adapter är inte fel att ha med sig.
Livet utanför SuC-världen är kul
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil i Baltikum

Inlägg av martinot »

Tack för reseberättelse! Härlig pionjäranda! :D

Själv skulle jag aldrig vågat mig att köra på semester utanför SuC-nätet (hade fegat och tagit vår diesel). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Elbil i Baltikum

Inlägg av Hoppsan_84 »

Kul!
Körde själv runt i Lettland och Litauen i veckan på jobb med e-vito tourer.
Höll mig till Ionity och Newmotion utan problem förutom en sträcka där jag fick köra 80 för att komma fram.
Insåg hur sakta 50kw är när man är van vid 110.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Elbil i Baltikum

Inlägg av Skogslasse »

Jag är väl ingen Marco Polo men jag kommer garanterat att göra en till resa det här området kanske mer i de östra delarna.
Marinot, jag var nära att ta fossilen inte p.g.a ev. laddproblem utan olyckskorparna som babblade om stöldrisken. Kände aldrig några obehagliga vibbar ingen tittade ens åt mitt håll.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Elbil i Baltikum

Inlägg av borgward »

Kul resa!! Min favorit är Vilnius gamla stad... och Pärnu som sommarstad. har inte varit med elbil dock.

Det ser inte ut att vara brist på 50kw are...

Dock verkar många vara gratis så de dyker inte upp i betal-appar...
Screenshot_20210912-205311_PlugShare.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Elbil i Baltikum

Inlägg av roder99 »

Snart en SuC i varje lsnd i baltikum. I dag öppnade Kaunas Litauen enligt https://supercharge.info/map

Var till Estland i min Saab 1998. Shoppade bland annat en lusekofta och vantar på ön Saaremaa. Hoppas kunna göra samma resa snart med teslan. Kanske via Finland eller Polen. Färja känns lite fusk.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Elbil i Baltikum

Inlägg av Skogslasse »

Så du tänker köra via Haparanda och St Petersburg, coolt
TMS 2020 nov
Skriv svar