Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Denke »

NiklasTesla skrev:
Denke skrev:
Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.

Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh

Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.

Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.

Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).


Bra tips det ska jag kolla upp, tack för det.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av R_Edvinsson »

NiklasTesla skrev:
Denke skrev:
Har under veckan besökt många orter i norr där jag utgick från Västerås.
Allting fungerar verkligen smärtfritt med Teslas laddnätverk och jag kör en M3LR.
Min snittförbrukning ligger runt 1,8-1,9 och då håller jag hastigheterna väldigt väl.

Någon som överraskat mig är dock att priserna i SUC är högre än om du har Ionity avtal som de märken som nu kommer ut på marknaden har.
Ionity tar 3,60 men jag har inte hittat en enda laddare under min resa som kostar under 4,35 kwh

Så med en körstil som min, landar man på runt 8kr milen vilket endast är 1,50kr ifrån vad det kostade att köra min MB 200 E klass.
Det är alltså inte bara ett ljuvt skimmer över hur det är att köra elbil.
Men jag förstår samtidigt att många tvekar att ta steget att byta till elbil då smidigheten med fossildriven fortsatt är överlägsen.

Men jag är helsåld på elbil och jag ser faktiskt inget alternativ till Tesla just nu om man ska upp i norra delarna i landet.
Där är Tesla numero uno så är det bara.

Känner mig dock lurad då man hört att Tesla kostar bara 3,60. Det har jag hittills inte upplevt.
Kolla uppladdning.nu samt Circle Ks ladd-app. Finns massa gratisladdare med hög effekt. Körde Stockholm - Skåne för ett dygn sedan och betalade 0sek för resan elmässigt (ganska skönt när elpriset spot låg på ca 3sek/kwh).

MVH
Västerås - Kiruna betyder noll passager förbi CirkleKs laddare.

Övriga laddare som är gratis på den sträckan är en i Umeå och en i Luleå.

Vad gäller Ionity så hjälper inte det lägre priset gentemot SuC då det saknas laddning norr om Sundsvall i det nätverket.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

Jerka skrev:
Teslaspolen skrev:
Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.

Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen. :D
Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Swede1 »

Oj, kostar det 4,35 och uppåt på sipercharger nu? Vadan detta höga pris?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Jerka skrev:
Teslaspolen skrev:
Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.

Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen. :D
Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Walker »

Swede1 skrev:
Oj, kostar det 4,35 och uppåt på sipercharger nu? Vadan detta höga pris?
Elpriset generellt??
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Johlei »

mati skrev:
Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
Om snabbladdning kostar lika mycket som att tanka bensin/diesel, så blir framdriften av elbilen ändå billigare än ICE eftersom föraren ska sova nån gång och åtminstone en del av laddningen sker på långsammare stolpe till kostnad som är lägre än snabbladdningen.

”Så är det bara”? Hur skulle det behöva vara för att du skulle kunna rekommendera elbil även ”i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet”? Frågan är ärligt ställd.

Är laddkostnaden verkligen en superviktig parameter?

Är det kanske viktigare med tillgång till i stort sett köfri snabbladdning? Som på bensinstation där man bara behöver köa ibland och då oftast bara 1-5 min (att bilisten framför ska lämna pumpen / komma tillbaka från sitt snusköp)

Eller snabbare snabbladdning?

Eller tätare mellan snabbladdare?

Eller längre range, för att klara fler arbetsdagar utan besök på bensinstati… förlåt snabbladdaren?

Eller för de där ”massa resande” egentligen bara är ”ganska massa redande”?

Alltså min fråga till dog mati: Hur mycket saknas för att du helhjärtat skulle kunna rekommendera elbil även till tjänsteförarna?

Jag förstår att din gräns för rekommendation INTE kräver tex 200 mils range, snabbladdare var 500:e meter, som tar max 2 min att ladda fullt till en kostnad av 10 öre/kWh, för alla som använder bilen i tjänsten minst 2 mil minst 1 ggr/v. Ett extremt exempel så klart!

Själv tror jag att jag skulle rekommendera elbil i alla lägen utom om man ska dra släp dagarna i ända. Dagens förutsättningar kräver lite planerande men inte mycket. För mig har vi alltså uppfyllt grundkraven redan (det är det andra extremexenplet).

Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?

I sammanhanget kan det vara intressant att reflektera över hur taxiflottor får för sig att elektrifiera. De kör verkligen ganska mycket och tjänar bara pengar när bilen rullar med kund. De samsas i stort med andra elbilister när det kommer till laddning och de flesta har väl inte gratis SuC?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Ett uppenbart fall där jag inte skulle rekommendera elbil är när man inte kan ladda hemma.

Hade inte heller kunnat rekommendera en elbil med gott samvete till någon som jag vet kommer få problem med alla olika brickor, appar och annat för att kunna ladda på resa.

Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Ett uppenbart fall där jag inte skulle rekommendera elbil är när man inte kan ladda hemma.

Hade inte heller kunnat rekommendera en elbil med gott samvete till någon som jag vet kommer få problem med alla olika brickor, appar och annat för att kunna ladda på resa.

Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Det funkar utmärkt att köra elbil utan att kunna ladda hemma. Däremot kör vi en Model 3 trots av vi villhöver en SUV. Nästa bil blir troligen en Model Y (som jag faktiskt förbokade innan jag köpte trean.)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

mikebike skrev:
dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Toja »

När jag kör långt (ca55 mil )tankar jag fullt hemma. Stannar på en Suc och laddar för ca 100-150 kr. Sen laddar jag på laddboxen på landet. Så det blir väldigt billiga mil även om man börjat få betala på Suc.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
mikebike skrev:
dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?
1300 mil på 10 månader.
En vanlig vecka åker vi och veckohandlar i MoS (1,5 km) och samtidigt laddar jag (15kWh).
10 - 20 gånger per år åker jag till skjutbanan (35 km) och då passerar jag SuC Bredden där jag snabbladdar typ varannan gång.
8 - 10 gånger vi och hälsar på släkt och vänner i Varbergstrakten respektive Sundsvall. För två veckor sedan körde jag till Borgafjäll, laddade i Dorotea tre dagar efter öppningen!
Efter att jag skaffat en portabel laddbox kan jag ladda hos föräldrarna, annars kan jag aldrig "destinationsladda".

Utöver detta kan jag ladda med 3,7 kW på jobbet. Det kostar 85 kr för 8,5 timmar och sedan tillkommer trängselskatt på ungefär lika mycket. Jag cyklar nästan alltid till jobbet....

Långsamladdning kostar 3 kr/kWh och snabbladdning kostar 2,90 till 4,40 per kWh.
Jag har snabbladdat mer än 50% sedan jag köpte bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Credde »

dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Vilken elbil blev det?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Men ett aktuellt exempel där jag har sagt "vänta med att skaffa elbil" är en kollega. Han har en 3 år gammal V90 diesel. Han kör en jäkla massa mil i tjänsten, runtom i hela Sverige, även i Norrland. Han måste ha en bil i ungefär samma storlek som Volvon, och han behöver kunna dra båten med den. Alternativet är att behålla Volvon ett tag till. Att byta till elbil av ekonomiska skäl är helt klart inte lätt. Dels måste han ladda största delen "ute", dvs inte hemma, och dels är det svårt att hitta en lämplig bil som uppfyller kraven, men som inte kostar massor att införskaffa. Sen vet jag ärligt talat inte om jag själv skulle stå ut med den dåliga laddinfrastukturen i norra Sverige om jag hade varit tvungen att åka upp dit oftare än någon enstaka gång om året. Vi har faktiskt tagit hans dieselbil ett antal gånger når vi åkt tillsammans i jobbet. Helt enkelt eftersom det gick mycket fortare. Även om det eventuellt skulle varit något billigare att ta e-tronen har skillnaden i resetid faktiskt varit så stor att det bedömdes att det var värt det. Desto mer när det inte fanns nåt annat än ensamma 50kW-laddare utmed sträckan. För så är det tyvärr i stora delar av Sverige. Det är bara de gångerna som vi klarat oss utan att behöva ladda på resan som vi tagit min bil. Men det händer typ aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Jerka skrev:
Teslaspolen skrev:
Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.

Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen. :D
Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.
Jag är uppväxt på landet. Var extremt få som hade mer än en bil, det hade man inte råd med.
Snarare i villaförorterna runt våra storstäder man håller sig med det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Jag är i behov av en bil med prestanda som en Ferrari, komfort som en Rolls Royce, utrymme som en Caravelle & pris som en Dacia.
Vad göra?! :?:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Johlei »

mati skrev:
Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Jag är i behov av en bil med prestanda som en Ferrari, komfort som en Rolls Royce, utrymme som en Caravelle & pris som en Dacia.
Vad göra?! :?:
…med 100 mils räckvidd/laddning, som får ta högst 10 min.
Jo, då… den kommer. 2022….
Eller var det 2020? :roll:
(Det är numera väääääldigt tyst om alla dessa extremt billiga ”tesladödare” som ”ska” komma. Det gick minst 20 st på dussinet av dem 2018-2019 då alla dessa fantastiska maskiner skulle komma 2020. Många trådar om det här inne. Att de tystnat kanske beror på att vi nu skriver 2021 (snart 2022) och de flesta vaknat ut sin dröm och insett att det trots allt inte är så lätt att göra tulipanarosor. Jag känner inget behov att säga ”vad var det jag sa”, men det är ganska skönt att känna att man inte var helt korkad.)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
Mycket billigare med elbil än dieselbil om du kör långt. När jag själv räknat på mitt byte från rostig Skoda diesel från 2014 (ca 20sek per mil alla kostnader) så blev det billigare att gå på ny Model 3 LR från 2019 (ca 15sek per mil alla kostnader).

MVH
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Credde skrev:
dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Vilken elbil blev det?
EV6, har till november på oss att ångra oss.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
mati skrev:
Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)
Jag säger inte att jag inte rekommenderar elbilar. Jag har tjatat på många jag känner att de ska skaffa elbil. Men jag är inte så förblindad att jag anser att en elbil är bättre på allt. För det är de inte. Det enda jag gör är att jag är ärlig gentemot dem som frågar mig. Det finns vissa behov som en elbil än så länge inte kan uppfylla. Och mycket av detta beror på laddinfrastrukturen i Sverige. Den som använder sin bil framförallt för pendling och för kortare dagsturer är helt klart en het kandidat som jag skulle rekommendera en elbil. Men den som kör främst långa turer, och då kanske dessutom utmed vägar där det inte finns snabbladdning, kör än så länge bättre med en fossilbil. Det vore inte särskilt trevligt av mig om jag övertygade någon att skaffa elbil, fast jag innerst inne vet att det inte kommer funka så bra för den personen.
Så visst, laddinfrastrukturen är a och o. Och priset för bilarna i förhållande till vad man får när det kommer till lastutrymme och dragvikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Gustafsson »

Elbil kan vara billigt om man köpt rätt modell i rätt tid. Min har en milkostnad på ca 70kr/mil totalt sett. Men ser man till kostnaden /mil framöver så är nog kostnaden snarare ca 20 kr/mil då värdeminskningen nog stannat av.
Då har jag i princip 0 kr i drivmedelskostnad. Laddar lite betal-el för bekvämlighet emellanåt på resor.
Några har definitivt gått plus på sina elbilar och räknar jag all milersättning jag fakturerar blir det väldigt billigt.
Slutsatsen är att elbil kan vara svindyrt, men också vara lönsamt värre :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar