Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

mikebike skrev:
dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Toja »

När jag kör långt (ca55 mil )tankar jag fullt hemma. Stannar på en Suc och laddar för ca 100-150 kr. Sen laddar jag på laddboxen på landet. Så det blir väldigt billiga mil även om man börjat få betala på Suc.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
mikebike skrev:
dd88 skrev:
Funkar säkert utmärkt, men verkligen inte något jag skulle rekommendera någon som annars hade köpt en fossilbil.
Sedan de rev macken på Bilia har jag närmare till laddstolpe än till mack.
Med mitt körmönster skulle något annat än Tesla däremot fungera ganska dåligt
Hur mycket kör du på ett år, hur ofta laddar du och till vilket pris?
1300 mil på 10 månader.
En vanlig vecka åker vi och veckohandlar i MoS (1,5 km) och samtidigt laddar jag (15kWh).
10 - 20 gånger per år åker jag till skjutbanan (35 km) och då passerar jag SuC Bredden där jag snabbladdar typ varannan gång.
8 - 10 gånger vi och hälsar på släkt och vänner i Varbergstrakten respektive Sundsvall. För två veckor sedan körde jag till Borgafjäll, laddade i Dorotea tre dagar efter öppningen!
Efter att jag skaffat en portabel laddbox kan jag ladda hos föräldrarna, annars kan jag aldrig "destinationsladda".

Utöver detta kan jag ladda med 3,7 kW på jobbet. Det kostar 85 kr för 8,5 timmar och sedan tillkommer trängselskatt på ungefär lika mycket. Jag cyklar nästan alltid till jobbet....

Långsamladdning kostar 3 kr/kWh och snabbladdning kostar 2,90 till 4,40 per kWh.
Jag har snabbladdat mer än 50% sedan jag köpte bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Credde »

dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Vilken elbil blev det?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Men ett aktuellt exempel där jag har sagt "vänta med att skaffa elbil" är en kollega. Han har en 3 år gammal V90 diesel. Han kör en jäkla massa mil i tjänsten, runtom i hela Sverige, även i Norrland. Han måste ha en bil i ungefär samma storlek som Volvon, och han behöver kunna dra båten med den. Alternativet är att behålla Volvon ett tag till. Att byta till elbil av ekonomiska skäl är helt klart inte lätt. Dels måste han ladda största delen "ute", dvs inte hemma, och dels är det svårt att hitta en lämplig bil som uppfyller kraven, men som inte kostar massor att införskaffa. Sen vet jag ärligt talat inte om jag själv skulle stå ut med den dåliga laddinfrastukturen i norra Sverige om jag hade varit tvungen att åka upp dit oftare än någon enstaka gång om året. Vi har faktiskt tagit hans dieselbil ett antal gånger når vi åkt tillsammans i jobbet. Helt enkelt eftersom det gick mycket fortare. Även om det eventuellt skulle varit något billigare att ta e-tronen har skillnaden i resetid faktiskt varit så stor att det bedömdes att det var värt det. Desto mer när det inte fanns nåt annat än ensamma 50kW-laddare utmed sträckan. För så är det tyvärr i stora delar av Sverige. Det är bara de gångerna som vi klarat oss utan att behöva ladda på resan som vi tagit min bil. Men det händer typ aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Jerka skrev:
Teslaspolen skrev:
Denke skrev:
Klart att vardagsåkandet är billigare men långresor är absolut inte någon större skillnad mot en bra och billig fossilkörra.
Så åker man bara fram och tillbaka till jobbet i en genomsnittlig stad då är det billigt.
Åker man mycket och långt då är det inte mycket billigare och definitivt inte smidigare.
Det tror jag alla kan skriva under på.

Men framtiden ligger i el och vätgasbilar som det ser ut så det är bara att vänja sig :)
Stad? Ursäkta, landsbygden är väl där man främst åker långt. Jag skulle säga att 3-400 km är extremt mycket att åka om man gör det ofta. Och det finns det elbilar som utan problem klarar, utan att snabbladdas på vägen. Och då blir det alltid billigare med el än fossilsoppa.

Ju fler km du kör, desto bättre ser kalkylen ut för elbilen. Sedan finns det ju extremfall med folk som kör kors och tvärs i landet. Frågan är hur relevant det egentligen är för den absoluta majoriteten av befolkningen som kör bil.

Glöm vätgasen. ;)
Faktum är att stockholmare i genomsnitt kör längst i sina bilar med sina 1243 mil om året. Gissningsvis för att bostäderna är så dyra att man ofta måste bosätta sig långt från sin arbetsplats för att ha råd.

Slutsatsen stämmer dock - ju mer man kör desto mer tjänar man på att ha elbil, oavsett var man bor. Och ja, glöm vätgasen. :D
Snarare för att det är en stor stad. Jag har bott norr om, söder om, öster om, centralt… samma sak med arbetsplatserna. Men var jag än bodde eller arbetade tog det minst 45 min till jobbet(well, förutom när jag såväl bodde som arbetade i centrum..).
De som bor på landet har paradoxalt i snitt betydligt närmare till jobbet. Själv hade jag sisådär 10 minuter när jag bodde och arbetade där.
En familj som bor ”på landet” har ju sällan bara en bil.
Jag är uppväxt på landet. Var extremt få som hade mer än en bil, det hade man inte råd med.
Snarare i villaförorterna runt våra storstäder man håller sig med det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Jag är i behov av en bil med prestanda som en Ferrari, komfort som en Rolls Royce, utrymme som en Caravelle & pris som en Dacia.
Vad göra?! :?:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Johlei »

mati skrev:
Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Jag är i behov av en bil med prestanda som en Ferrari, komfort som en Rolls Royce, utrymme som en Caravelle & pris som en Dacia.
Vad göra?! :?:
…med 100 mils räckvidd/laddning, som får ta högst 10 min.
Jo, då… den kommer. 2022….
Eller var det 2020? :roll:
(Det är numera väääääldigt tyst om alla dessa extremt billiga ”tesladödare” som ”ska” komma. Det gick minst 20 st på dussinet av dem 2018-2019 då alla dessa fantastiska maskiner skulle komma 2020. Många trådar om det här inne. Att de tystnat kanske beror på att vi nu skriver 2021 (snart 2022) och de flesta vaknat ut sin dröm och insett att det trots allt inte är så lätt att göra tulipanarosor. Jag känner inget behov att säga ”vad var det jag sa”, men det är ganska skönt att känna att man inte var helt korkad.)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Naturligtvis är en elbil inte alltid bästa valet, framförallt när man huvudsakligen kör långt. Det är varken smidigare eller billigare än en dieselbil då. Så är det bara, och nej, alla har inte gratis SuC.
Jag har flera gånger sett mig tvungen att avråda folk från att skaffa elbil, nämligen i de fallen när bilen används mycket i tjänsten med en massa resande i hela landet. Då är det tyvärr fortfarande att föredra att behålla den gamla dieselbilen ett tag till. Även med priser runt 20kr litern.
Om man däremot håller sig inom bilens räckvidd, så att man klarar sig med hemmaladdning, är elbilen oslagbar i både smidighet och driftskostnad.
Mycket billigare med elbil än dieselbil om du kör långt. När jag själv räknat på mitt byte från rostig Skoda diesel från 2014 (ca 20sek per mil alla kostnader) så blev det billigare att gå på ny Model 3 LR från 2019 (ca 15sek per mil alla kostnader).

MVH
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Credde skrev:
dd88 skrev:
Eller när man är i behov av en specifik bil, behöver inte handla om en pickup eller minivan, utan det räcker att hen behöver något så udda som en kombi med dragkrok (tänk 5-serie, A6 osv). Beställde själv en elbil i veckan och det var inte bilen vi ville ha utan vi fick ta en bil som kom så nära som möjligt, bilen vi vill ha finns inte.
Vilken elbil blev det?
EV6, har till november på oss att ångra oss.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
mati skrev:
Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)
Jag säger inte att jag inte rekommenderar elbilar. Jag har tjatat på många jag känner att de ska skaffa elbil. Men jag är inte så förblindad att jag anser att en elbil är bättre på allt. För det är de inte. Det enda jag gör är att jag är ärlig gentemot dem som frågar mig. Det finns vissa behov som en elbil än så länge inte kan uppfylla. Och mycket av detta beror på laddinfrastrukturen i Sverige. Den som använder sin bil framförallt för pendling och för kortare dagsturer är helt klart en het kandidat som jag skulle rekommendera en elbil. Men den som kör främst långa turer, och då kanske dessutom utmed vägar där det inte finns snabbladdning, kör än så länge bättre med en fossilbil. Det vore inte särskilt trevligt av mig om jag övertygade någon att skaffa elbil, fast jag innerst inne vet att det inte kommer funka så bra för den personen.
Så visst, laddinfrastrukturen är a och o. Och priset för bilarna i förhållande till vad man får när det kommer till lastutrymme och dragvikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Gustafsson »

Elbil kan vara billigt om man köpt rätt modell i rätt tid. Min har en milkostnad på ca 70kr/mil totalt sett. Men ser man till kostnaden /mil framöver så är nog kostnaden snarare ca 20 kr/mil då värdeminskningen nog stannat av.
Då har jag i princip 0 kr i drivmedelskostnad. Laddar lite betal-el för bekvämlighet emellanåt på resor.
Några har definitivt gått plus på sina elbilar och räknar jag all milersättning jag fakturerar blir det väldigt billigt.
Slutsatsen är att elbil kan vara svindyrt, men också vara lönsamt värre :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Elbil kan vara billigt om man köpt rätt modell i rätt tid. Min har en milkostnad på ca 70kr/mil totalt sett. Men ser man till kostnaden /mil framöver så är nog kostnaden snarare ca 20 kr/mil då värdeminskningen nog stannat av.
Då har jag i princip 0 kr i drivmedelskostnad. Laddar lite betal-el för bekvämlighet emellanåt på resor.
Några har definitivt gått plus på sina elbilar och räknar jag all milersättning jag fakturerar blir det väldigt billigt.
Slutsatsen är att elbil kan vara svindyrt, men också vara lönsamt värre :-)
Ja att jag säljer min 100D med fri SuC kan ju Tesla bara drömma om. :D Än så länge finns det precis ingenting som lockar.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Segelflygaren »

mati skrev:
Johlei skrev:
mati skrev:
Johlei skrev:
Men utifrån sådana extremexempel; var går din gräns?
Min gräns? Ifall du har missat det så har jag inte haft fossilbil sedan 2016. Min gräns är alltså inte relevant här.
Precis, jag avsåg alltså din gräns för att rekommendera elbil. Avseende vad som behöver utvecklas (tex laddhastighet) i förhållande till bilistens specifika behov (tex att dra båtsläp)
Jag säger inte att jag inte rekommenderar elbilar. Jag har tjatat på många jag känner att de ska skaffa elbil. Men jag är inte så förblindad att jag anser att en elbil är bättre på allt. För det är de inte. Det enda jag gör är att jag är ärlig gentemot dem som frågar mig. Det finns vissa behov som en elbil än så länge inte kan uppfylla. Och mycket av detta beror på laddinfrastrukturen i Sverige. Den som använder sin bil framförallt för pendling och för kortare dagsturer är helt klart en het kandidat som jag skulle rekommendera en elbil. Men den som kör främst långa turer, och då kanske dessutom utmed vägar där det inte finns snabbladdning, kör än så länge bättre med en fossilbil. Det vore inte särskilt trevligt av mig om jag övertygade någon att skaffa elbil, fast jag innerst inne vet att det inte kommer funka så bra för den personen.
Så visst, laddinfrastrukturen är a och o. Och priset för bilarna i förhållande till vad man får när det kommer till lastutrymme och dragvikt.
Åkte en "liten" sväng Ystad och Haparanda t.o.r. i somras, och det är verkligen en enorm skillnad på laddinfrastrukturen beroende på vad man har för elbil. Om en Tesla model 3 räcker till i storlek, så skulle jag tro att laddinfrastrukturen redan är tillräcklig i Sverige, så länge man inte kuskar runt med släp långa sträckor. Sommartid kan man räkna med (i praktiken) att man kommer minst 50 mil på en laddning om man håller laglig hastighet. Det tog 18 timmar och 52 min att åka från Ystad till Haparanda, och enligt Google ska det ta 17 tim och 54 min med en fossilbil.

Här kan man se hur lång tid det tog för några andra elbilar vid samma tillfälle.

Tesla Model 3 LR: 18:52 + 18:55 = 37:47
Tesla Model 3 LR: 19:27 + 19:40 = 39:07
Volkswagen ID.4: 21:06 + 20:45 = 41:51
Skoda Enyaq iv80: 21:26 + 21:06 = 42:32
Polestar 2 AWD: 21:40 + 21:10 = 42:50
Audi e-Tron 50: 22:38 + 22:13 = 44:51

Det är alltså betydligt större tidsskillnad mellan en Tesla Model 3 LR och en ID.4 än mellan Teslan och en fossilbil, för att inte tala om hur det ser ut om man åker Audi. Där skilde det över 3,5 timmar i laddtid på sträckan! I praktiken skulle jag säga att det tar lika lång tid att åka sträckan med fossilbilen som med Teslan, så länge man tar pauser på ett trafiksäkert sätt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.

Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Segelflygaren skrev:
Det är alltså betydligt större tidsskillnad mellan en Tesla Model 3 LR och en ID.4 än mellan Teslan och en fossilbil, för att inte tala om hur det ser ut om man åker Audi. Där skilde det över 3,5 timmar i laddtid på sträckan! I praktiken skulle jag säga att det tar lika lång tid att åka sträckan med fossilbilen som med Teslan, så länge man tar pauser på ett trafiksäkert sätt.
Det är ju det jag menar. Och eftersom alla inte vill skaffa en Tesla - av olika anledningar - är elbilen inte alltid ett fungerande alternativ. Framförallt när man brukar resa till norra delen av landet. Ystad-Haparanda i all ära, men det är en sträcka som råkar fungera för alla elbilar. Ystad-Kiruna hade sett betydligt värre ut för icke-Teslor.
Och man behöver egentligen inte åka så långt norrut. Som referens till mitt inlägg ovan så tog vi min e-tron en gång i tjänsten när vi skulle åka Götene-Södertälje. Det var bråttom, en akututryckning kan man säga. Min e-tron var enda bilen som var tillräcklig. Det är 35 mil enkel väg, och vi fick ladda 2 gånger på vägen upp och ytterligare 2 gånger på vägen hem. Det var vinter och bilen käkade elektroner som kakmonstret ungefär. Det är ingen bra reklam för elbilar när man tvingas stå och ladda i över en halvtimme var 20:e mil, samtidigt som man bara vill komma fram (och hem igen såklart). Det var ett extremt avskräckande exempel, och jag hade ärligt talat riktigt dåligt samvete. Det berodde ju ändå på mig och min elbilsvurm att vi kom fram så himla sent, stressade och trötta. Det var faktiskt sista gången vi tog min bil. Därefter har vi alltid åkt i kollegans diesel-Volvo, och jag får erkänna att jag inte hade nånting emot det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Segelflygaren »

mati skrev:
Segelflygaren skrev:
Det är alltså betydligt större tidsskillnad mellan en Tesla Model 3 LR och en ID.4 än mellan Teslan och en fossilbil, för att inte tala om hur det ser ut om man åker Audi. Där skilde det över 3,5 timmar i laddtid på sträckan! I praktiken skulle jag säga att det tar lika lång tid att åka sträckan med fossilbilen som med Teslan, så länge man tar pauser på ett trafiksäkert sätt.
Det är ju det jag menar. Och eftersom alla inte vill skaffa en Tesla - av olika anledningar - är elbilen inte alltid ett fungerande alternativ. Framförallt när man brukar resa till norra delen av landet. Ystad-Haparanda i all ära, men det är en sträcka som råkar fungera för alla elbilar. Ystad-Kiruna hade sett betydligt värre ut för icke-Teslor.
Och man behöver egentligen inte åka så långt norrut. Som referens till mitt inlägg ovan så tog vi min e-tron en gång i tjänsten när vi skulle åka Götene-Södertälje. Det var bråttom, en akututryckning kan man säga. Min e-tron var enda bilen som var tillräcklig. Det är 35 mil enkel väg, och vi fick ladda 2 gånger på vägen upp och ytterligare 2 gånger på vägen hem. Det var vinter och bilen käkade elektroner som kakmonstret ungefär. Det är ingen bra reklam för elbilar när man tvingas stå och ladda i över en halvtimme var 20:e mil, samtidigt som man bara vill komma fram (och hem igen såklart). Det var ett extremt avskräckande exempel, och jag hade ärligt talat riktigt dåligt samvete. Det berodde ju ändå på mig och min elbilsvurm att vi kom fram så himla sent, stressade och trötta. Det var faktiskt sista gången vi tog min bil. Därefter har vi alltid åkt i kollegans diesel-Volvo, och jag får erkänna att jag inte hade nånting emot det.
Du kan ju faktiskt rekommendera en elbil, även om det just nu bara är Tesla som kan rekommenderas ;)

Jag tror att du om du åkt den resan med en Model 3 LR behövt ladda 1 gånger 12 min (10-50%). Om du sedan sett att marginalen blivit tight, kunde du stannat någonstans och laddat ca 30 % till på ca 8 min. Alternativt kunde du laddat en gång i 29 min (10-80%), och därigenom haft goda marginaler.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Segelflygaren »

dd88 skrev:
Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.

Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Så kan det vara, sedan kanske det inte är alldeles enkelt att hitta någon frivillig referens. Man bör även tänka på att du när du skriver att det går betydligt snabbare kanske håller högre än laglig hastighet, vilket kortar körtiden rejält, även för en elbil. Vi höll exakt laglig hastighet, vilket det gick att följa i realtid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av mati »

Segelflygaren skrev:
Du kan ju faktiskt rekommendera en elbil, även om det just nu bara är Tesla som kan rekommenderas ;)

Jag tror att du om du åkt den resan med en Model 3 LR behövt ladda 1 gånger 12 min (10-50%). Om du sedan sett att marginalen blivit tight, kunde du stannat någonstans och laddat ca 30 % till på ca 8 min. Alternativt kunde du laddat en gång i 29 min (10-80%), och därigenom haft goda marginaler.
Det tror jag säkert. Däremot så kommer en Tesla inte i fråga, varken i det aktuella fallet eller för någon annan jag känner. Jag brukar faktiskt säga, i de fallen jag avråder från att skaffa elbil, att en Tesla skulle fungera. Reaktionen är i princip alltid densamma, först skratt, och sedan en kommentar i stil med "då väntar jag hellre några år till".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av dd88 »

Segelflygaren skrev:
dd88 skrev:
Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.

Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Så kan det vara, sedan kanske det inte är alldeles enkelt att hitta någon frivillig referens. Man bör även tänka på att du när du skriver att det går betydligt snabbare kanske håller högre än laglig hastighet, vilket kortar körtiden rejält, även för en elbil. Vi höll exakt laglig hastighet, vilket det gick att följa i realtid.
Ja laglig hastighet är något jag hade i åtanke. Kör jag med släp till stugan (Göteborg till Vimmerby) så ligger jag i regel och taktar Googles antagande, så dom har definitivt marginal.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Segelflygaren »

dd88 skrev:
Segelflygaren skrev:
dd88 skrev:
Går ju oftast betydligt snabbare att köra långa sträckor med fossilbil än vad Google Maps gissar sig fram till.

Vore intressant att skicka med en referens nästa gång.
Så kan det vara, sedan kanske det inte är alldeles enkelt att hitta någon frivillig referens. Man bör även tänka på att du när du skriver att det går betydligt snabbare kanske håller högre än laglig hastighet, vilket kortar körtiden rejält, även för en elbil. Vi höll exakt laglig hastighet, vilket det gick att följa i realtid.
Ja laglig hastighet är något jag hade i åtanke. Kör jag med släp till stugan (Göteborg till Vimmerby) så ligger jag i regel och taktar Googles antagande, så dom har definitivt marginal.
Jag kollade på Waze, som jag anser bedömer tiden bra. Den säger att det ska ta mellan 17:29 och 17:45 beroende på avresetid.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Långresa från Västerås till Kiruna överraskande dyrt

Inlägg av Segelflygaren »

mati skrev:
Segelflygaren skrev:
Du kan ju faktiskt rekommendera en elbil, även om det just nu bara är Tesla som kan rekommenderas ;)

Jag tror att du om du åkt den resan med en Model 3 LR behövt ladda 1 gånger 12 min (10-50%). Om du sedan sett att marginalen blivit tight, kunde du stannat någonstans och laddat ca 30 % till på ca 8 min. Alternativt kunde du laddat en gång i 29 min (10-80%), och därigenom haft goda marginaler.
Det tror jag säkert. Däremot så kommer en Tesla inte i fråga, varken i det aktuella fallet eller för någon annan jag känner. Jag brukar faktiskt säga, i de fallen jag avråder från att skaffa elbil, att en Tesla skulle fungera. Reaktionen är i princip alltid densamma, först skratt, och sedan en kommentar i stil med "då väntar jag hellre några år till".
Ok, visste inte att du är så emot Tesla… Själv åker jag förutom Teslan även en Porsche Taycan Turbo. Jag tycker att Porschen är överlägsen som körmaskin, men som elbil är den klart sämre än Teslan.
Min kollega har en Model 3 LR 2019 och en mer eller mindre fullutrustad Skoda Enyaq. När jag frågar honom vad han tycker om Skodan jämfört med Teslan, så säger han ”Den är tyst och rymlig, allt annat är sämre”
Skriv svar